En dat is niet alleen de schuld van het coronavirus.
Ook voordat alle fabrieken dicht moesten was er voor de autofabrikanten al geen reden voor een feeststemming. De eerste twee maanden daalden de autoverkopen in de Europese Unie met respectievelijk 7,5% en 7,4% ten opzichte van vorig jaar. In totaal werden er vorige maand uiteindelijk 957.052 op kenteken gezet. Dit blijkt uit cijfers van de Europese brancheorganisatie ACEA.
Hoewel het in deze tijden makkelijk is om alles op het conto van het coronavirus te schrijven, spelen er uiteraard meer factoren een rol. De verzwakking van de wereldwijde economie bijvoorbeeld, maar ook veranderingen van belastingmaatregelen. In diverse landen zijn met ingang van met ingang van 2020 de belastingregels ongunstiger geworden, wat ervoor zorgde dat mensen hun nieuwe auto nog in 2019 aanschaften. Een beetje zoals de stormloop op de Model 3 die we in Nederland zagen.
Ondanks dat zijn de autoverkopen in Nederland juist minder hard gedaald dat in andere EU-landen. Er is dus toch nog wat positiefs te melden. In januari daalden de verkopen met 6% ten opzichte van 2019 en in februari stegen de verkopen zelfs licht met 0,3%. Bij elkaar is dat een daling van 3,6%, terwijl de daling Duitsland 9% was en in Frankrijk 7,8%.
Van de grote automerken had vooral Mazda het zwaar. Ze zagen de autoverkopen in de EU namelijk dalen met 30,2%. Honda had ook geen goede twee maanden met een daling van 24,1%. Het was niet zo dat alle Japanse merken erop achteruit gingen. Er werden namelijk 11% meer Toyota’s verkocht en zelfs 35% meer Lexussen (of is het Lexi?).
De daling van de Europese autoverkopen vond eigenlijk al plaats voordat het coronavirus heel de maatschappij overhoop gooide. Het is pas sinds deze maand dat de meeste landen echt rigoreuze maatregelen zijn gaan nemen. Voor de komende maanden zullen de autofabrikanten waarschijnlijk maar al te graag tekenen voor een daling van 7,4%.
joejojo2012 zegt
Wat is dan de reden van zo’n grote daling in de eerste 2 maanden van dit jaar voor Mazda en Honda? Is dat vanwege ongunstige motoren?
kevindb zegt
Mazda heeft heel veel voorraad auto’s in 2019 geregistreerd om die boetes die de EU in 2020 oplegt vanwege de uitstoot te beperken. De MX-5 is bijvoorbeeld uitsluitend uit voorraad leverbaar. Dan krijg je een 2019 auto.
Dus het is niet zo’n spectaculaire daling als word gezegd. Waarschijnlijk zijn er in November en December veel meer Mazda’s als gemiddeld geregistreerd.
kempenaer zegt
De verkoop van haarspeldjes, maandverband, sojascheuten, nagellak, electrische auto’s en vega-haver daarentegen is enorm gestegen in dezelfde periode.
9000cse zegt
@kempenaer Je vergeet het toiletpapier! Echt het meest noodzakelijke in deze zware tijden. Wat zou de mensheid zijn zonder toiletpapier? Dat wordt pas duidelijk als volgende week de halve straat naar die ene buurman gaat, die wel gehamsterd heeft, met de vraag of ze misschien 8 velletjes mogen lenen! Ook hebben die mensen er nu spijt van dat ze hun krant hebben opgezegd, omdat ze er nu achter komen, dat je niets hebt aan digitaal nieuws als de nood het hoogst is geworden. Daar kun je immers je kont niet mee afvegen. Althans héél erg moeilijk!
tttijn zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
sulobb zegt
Lol
potver7 zegt
@kempenaer: je vergeet beeldschermen en bureaustoelen. En vriezers…
Dutchdriftking zegt
Minder Mazda’s is toch jammer. Een 6 blijft mooi. Enig idee waar welke Lexussen verkocht zijn? Ik zie ze haast nooit helaas….
alcantara zegt
Logisch, Lexussen zijn tegenwoordig allemaal saaie automaat wagentjes, vaak nog hybride ook….booooring (x slag)
SvenskaAeroplanAB zegt
@dutchdriftking: UX doet het erg goed. Ook niet onbelangrijk: als Lexus 15 auto’s ipv 12 verkoopt, is het procentueel dikke winst ;)
lecomte zegt
@dutchdriftking: In regio Kennemerland en Amsterdam zie ik dagelijks Lexussen rijden.
mashell zegt
Dus eigenlijk kelderen de autoverkopen helemaal niet, maar keren ze gewoon weer terug naar het nominale peil na tijdelijk verhoogd te zijn geweest.
PunicaOase zegt
Van Mazda verbaast me niks.. we willen snelle turboblokken die (op papier) zuinig zijn.. op een CX-3 of -5 na zie je ze ook nooit rijden.. Heel eerlijk gezegd vind ik ze ook hondslelijk op de CX-5 en MX-5 na dan.. Honda is al jaren niks meer in Europa volgens mij.. misschien dat die kleine elektrische daar iets aan veranderd, hoewel ik 10x eerder een MINI, 500 of 208 zou kiezen..
utregcity zegt
@punicaoase: die Honda e rijdt echt goed, voelt stevig aan maar niet zwaar, accelereert lekker en het is goed in elkaar geschroefd. ?♂️
PunicaOase zegt
@utregcity: ik geloof je gelijk, maar ik schrik wel van de actieradius van die Honda.. en die zijn vaak nog behoorlijk ver van de realiteit zeker in de winter met wat wind.. Ik weet dat het een stadsauto’tje is maar toch wil je soms ook wat verder kunnen naar familie of vrienden..
dwfc zegt
Collaterale damage, dat gaan de mediabedrijven ook voelen, minder pubbudget, niet goed voor jullie mannen!
kevertje zegt
Was dat niet voorspelbaar? In een gemiddeld gezin is de ‘groene pil’ bijzonder duur geworden om door te slikken. Alleen maar wonen is een serieuze slok op de borrel geworden in het gezinsbudget. Koning auto wordt met de dag duurder én complexer om in bezit te hebben. De vorige diesel die bracht al niets meer op als startkapitaal. Dan wordt het moeilijk kiezen tussen 6 verschillende aandrijfsystemen die allen vanwege peperduur zijn, meestal vele nullen boven het gemiddelde budget dus met een flinke bijkomende lening. Verder is toekomst geheel onduidelijk wat nu met deze aanschaf de consequenties worden van de overdrijvingen van onze overheden, nadien de wederverkoopwaarde wordt. Het zal toch fout zijn, dus mensen blijven gewoon verder rijden als er geen reden tot vervanging is. Ik ken heel veel mensen rond mij die zo zijn beginnen te redeneren. Tot nader order.
wimof zegt
Nu we met zijn alleen minder rijden blijkt niet zo zeer de uitlaat het probleem maar het grote veelvoud aan wagens
(en mensen) onder de normale omstandigheden.
frank2b zegt
Peak car…… het is dus tóch waar!
ghost zegt
In Nederland zakt het al jaren, dat is niet de schuld van Corona maar van de BPM, die afgebouwd zou worden…enige afbouw zit hem in de bovenste uitstootdrempel, die wordt steeds lager, waardoor men steeds meer betaald.
pier zegt
Mazda heeft in december nog even veel auto’s op kenteken gezet. De eindejaarspiek is vooral te danken aan grote exemplaren van de pre facelift Mazda 2 (zonder mild hybrid techniek) die op de valreep op kenteken werden gezet. Dat is niet hetzelfde als echte consumentenverkopen. Ook van de CX-3 werden in december veel exemplaren op kenteken gezet. Dat komt omdat de motoren van deze cross-over anders na 1 januari een WLTP certificatieprobleem zouden hebben. Mazda komt in de loop van dit jaar met nieuwe aandrijfvarianten. De oude voorraad wordt met 3.000 euro korting verkocht. De kans is groot dat dit certificatieprobleem ook bij de CX-5 speelde, waarvan in december afgerond 3,5 keer meer exemplaren op kenteken werden gezet dan in dezelfde maand van 2018.
Mazda verkocht in 2019 in totaal 11.036 auto’s; een afzetstijging van 13 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.
Nu zou je zeggen dat cijfers niet liegen, maar bij Mazda is dat toch wel enigszins het geval. Eind november stond de verkoopteller namelijk op 9.450 auto’s. In hetzelfde tijdvak van 2018 werden 9.331 exemplaren op kenteken gezet. Dit betekent een afzetstijging van slechts 1,3 procent.
mercedesclsfan zegt
Ik weet dat het een luxeprobleem is maar ik wou het even kwijt. Na maanden discussie omtrent de leasevoorwaarden en constante aanpassingen van de te kiezen modellen mocht ik eindelijk een auto kiezen en bestellen. Ik keek er naar uit gezien mijn vorige 3 lease auto’s steeds verplichte overname was van een collega (dus niet zelf gekozen) Nu eindelijk een audi A4 kunnen kiezen met de gewenste opties. Ik werd na lang wachten maandag gebeld dat ik de auto vandaag zou kunnen ophalen (perfect vanwege verplicht verlof lekker de tijd om alle opties door te nemen) helaas enkele uren later bericht dat uitleveringen uitgesteld werden vanwege sluiting van de dealer. Ik begrijp het volkomen maar toch het is jammer.
9000cse zegt
@mercedesclsfan Ik kan mij best voorstellen dat dat jammer is. Zeker als je er al maanden op hebt gewacht. Maar toch! Er zwerft immers iets rond wat volkomen onzichtbaar is en dat zou mogelijk een extra optie kunnen zijn, die je liever niet wilt hebben. Zou die echter gratis bijgeleverd worden, dan zou je mogelijk een tijd lang ook geen plezier kunnen beleven aan je nieuwe A4. Je weet maar nooit! Maar je weet wel: Uitstel is geen afstel! En zodra je hem wel kunt ophalen: Veel plezier ermee en veel veilige kilometers!