
Het tij is nog niet gekeerd voor Tesla.
De vernieuwde Tesla Model Y wordt inmiddels volop uitgeleverd, maar dat is nog niet terug te zien in de verkoopstatistieken. Tesla is keihard uit de gratie gevallen in Europa, en niet voor even. De verkoopcijfers van Tesla zitten maand op maand zwaar in de min.
Inmiddels hebben we de nieuwste cijfers binnengekregen van ACEA, van de maand mei. Over de gehele linie werden er in de EU 1,6% meer auto’s verkocht dan vorig jaar. Het verhaal van Elon Musk dat alle merken het slecht boeren in Europa gaat dus niet op.
Natuurlijk zijn er winnaars en verliezers, en Tesla was duidelijk de grootste verliezer. De verkopen daalden met 40,5%. Tesla verkocht 8.729 auto’s en daarmee waren ze niet eens het bestverkochte Amerikaanse merk van Europa. Dat was Jeep, met 10.443 auto’s. Tesla is dus gewoon ingehaald door Jeep, wie had dat gedacht?
De grote winnaar van mei was het Chinese SAIC, moedermerk van MG. Zij noteerden een plus van 38%. In absolute aantallen komt dat neer op 18.716 auto’s. Dat zijn er dus 10.000 meer dan Tesla. We zijn ook wel benieuwd wat grote rivaal BYD deed, maar dat wordt helaas niet gespecificeerd door ACEA.
De Nederlandse verkoopcijfers van mei hadden we al behandeld, maar die zullen we ook nog even oplepelen. Tesla verkocht in mei 1.057, wat een daling van 36% is ten opzichte van vorig jaar. De Model Y stond desondanks wel op nummer 4 van de bestverkochte modellen. Dat dan weer wel.
Bron: ACEA





Kan er echt niet bij dat mensen die Chinese merken kopen (oh wacht ik bedoel leasen). Geen tot nauwelijks een dealernetwerk. Maken stuk voor stuk verlies enkel en alleen om de rest van de markt kapot te maken. BYD schijnt verschrikkelijk te zijn qua mensenrechten.
Idem, we schieten in onze eigen voeten. En zo’n hoogvlieger zijn de hier geleverde modellen van BYD toch ook niet qua laadsnelheden, software en vermoedelijk ook betrouwbaarheid op lange termijn als je sommige reviews ziet.
Software is een draak, schijnt echt vreselijk irritant en bemoeizuchtig te zijn bij BYD. Zelf geen ervaring met het merk, maar je leest het overal.
Hoezo maken ze verlies? Die Chinese merken bouwen voor en verkopen vooral op de thuismarkt. Wat ze in Europa verkopen is niet meer dan een experiment om te kijken of het aanslaat.
Zoek maar eens op BYD. Zijn nogal sterke bewijzen dat ze de cijfers een beetje manipuleren.
MG wordt geleverd door Van Mossel. Ik weet niet of u het nieuws een beetje volgt? Maar van Mossel neemt zo langzamerhand alle dealers in Nederland over. Dus voor mijn MG Hybrid + maak ik me minder zorgen qua onderhoud dan ik met een Tesla zou hebben.
juni t/m 23ste was Model Y nr1 met 835 stuks in NL
Tesla ingehaald door Jeep? Nooit geweten dat Jeep weer zo ‘in’ is….toch wat beter opletten
De Y was al niet heel mooi, maar na de facelift is het echt een draak van een auto geworden.