• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volgende super-EV-batterij: ”3.000 km range en 5 minuten opladen”

Auteur: Bas Leesberg, gepost 25 juni 2025 om 13:04 – 28 Reacties

Een nieuwe oplossing zorgt voor een giga actieradius en bliksemsnelle laadtijden.

Voor velen – waaronder ondergetekende – lijkt Toyota de grote aanjager te zijn van de solid-state batterij. Inmiddels is ook Mercedes aangehaakt en kijkt BMW het nog even aan. Maar voor het grootste gedeelte van de solid-state ontwikkelingen moeten we in China zijn.

Bijna 40 procent van de solid-state batterijpatenten komt uit China. Er zijn er nu meer dan 7.600 ingediend vanuit het land. Er is er kortgeleden eentje bijgekomen die voor nogal wat opschudding kan zorgen. Het patent voor een nieuwe solid-state batterij komt van telefoonfabrikant en inmiddels techbedrijf en EV-bouwer Huawei.

Nieuwe methode

De innovatie van Huawei zit ‘m in de materiaalkeuze. Het Chinese bedrijf heeft een solid-state batterij ontwikkeld op basis van sulfide. Dit is een elektrisch geladen atoom van zwavel. Op deze basis zou de batterij een energiedichtheid hebben van 400 tot 500 Wh per kilo. Dat is ongeveer twee tot drie keer zo groot als een normale lithium-ionbatterij.

Het probleem tot dusver met sulfide-batterijen waren de nevenreacties op de lithiuminterface, zeg maar de koppeling tussen de batterij en de aandrijflijn. Dit lost Huawei op door stikstof in te brengen op de elektrolyten (de stoffen die de elektrische lading vasthouden). Door dit te doen, zou de batterij geen last hebben van de reacties, veiliger zijn en langer meegaan.

Neem de range en laadtijd met een korreltje zout

Klinkt allemaal geweldig, dus bouwen dat ding, toch? Niet helemaal. Experts zien de voordelen wel van de nieuwe oplossing, maar zetten ook kanttekeningen bij de genoemde cijfers. Zo kunnen de huidige snelladers niet genoeg stroom afgeven om de genoemde laadduur van 5 minuten te halen. Maar ook op dat front gaan de ontwikkelingen vliegensvlug, weten we dankzij Fastned.

Mochten de solid-state batterijen van Huawei en de rest het toch niet worden, dan heeft BYD nog altijd een behoorlijk sterk alternatief in de aanbieding.

Foto ter illustratie: Mercedes EQB duurtester

Bron: CarNewsChina

Ook interessant!

  • Deze EQS heeft 1.000 km range dankzij solid-state accu
  • BREEK: de solid state accu komt naar EV's toe
  • BMW over solid-state accu: "nu nog niet interessant"
  • Deze EV heeft een 205 kWh accu en toch maar 724 km range

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

China, Elektrisch, Huawei, opladen, snelladen, Solid State

Vorig bericht: « Europese Tesla-verkopen van mei wéér dramatisch
Volgend bericht: ”Een van de belangrijkste auto’s ooit” is heerlijk vernieuwd (met verbrandingsmotor!) »

Lees Interacties

Reacties

  1. nicolasr zegt

    25 juni 2025 om 13:06

    Nou, ik moest gisteren met de Tesla het rondje Loenen-Maaseik (B)-Rotterdam-Loenen. Haalde ik op 1 lading, maar daarna had ik vooral zelf geen zin meer. Dus ik ben prima tevreden met 500 km range.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      25 juni 2025 om 13:11

      Jaren terug was ik al blij met 350-400 km op één tank lpg. Dus ja, daar kan ik me zeker wel iets bij voorstellen.

      Login om te reageren
      • Klojum zegt

        25 juni 2025 om 15:26

        Dat was een kleiner tankie dan. Ik had een 80 ltr LPG-tank achterin een VW Jetta Mk1, die paste precies tussen de wielkasten. Met de 20pct tankbeveiliging eraf kon je met tot 1:12 makkelijk zo’n 700-800km doorpruttelen.

        Login om te reageren
  2. 307-2.0-chipped zegt

    25 juni 2025 om 13:19

    Allemaal leuk dat supersnel laden. Maar gaat dat niet ten koste van de levensduur van de batterij?
    Eerder werd nog wel beweerd van rustig opladen is beter. Nu moet het maar sneller en sneller.

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      25 juni 2025 om 13:34

      Uiteindelijk wil je dat snelladen ook alleen doen als je op reis bent. Voor de rest kan ie langzaam ’s nachts aan de laadpaal, of als je aan het werk bent ofzo.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        25 juni 2025 om 13:57

        Maar als dat snelladen ook kan zonder batterij stress dan kunnen we laden net als tanken en heb je minder laadpalen nodig.

        Login om te reageren
  3. Flutterbear zegt

    25 juni 2025 om 13:26

    Dit techniek komt niet in auto’s maar in vliegtuigen. De besparing is daar zo groot dat het de volledige productiecapaciteit opeist. Personenauto’s kunnen prima uit de voeten met de bestaande techniek. Je ziet de afgelopen jaren juist dat de accu goedkoper moet, niet beter.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      25 juni 2025 om 13:41

      Toch is er ook vanuit de automotive industrie een grote behoefte aan de solid state batterij. Met name de chemische stabiliteit is een heel groot voordeel t.o.v. de huidige en veelgebruikte lithium ion batterijen. En dan is er nog de grondstoffenkwestie: er is van bepaalde zeldzame metalen gewoon niet genoeg uit de aarde te halen om aan alle vraag en doelstellingen te voldoen.

      Login om te reageren
      • Flutterbear zegt

        25 juni 2025 om 18:16

        Accu’s zijn al hartstikke stabiel, het gaat bijna altijd mis bij doorboren of tijdens het (ont)laden

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 juni 2025 om 14:03

      Als iets de volledige productiecapaciteit opeist betekent dat maar één ding, uitbreiden!
      Kon wel eens zijn dat er met solid state meer winst te maken is in auto’s dan met vliegtuigen en dan weet je wel waar ze geleverd gaan worden. Bovendien gaan ze er toch niet eerder commercieel mee vliegen voordat het zich bewezen heeft in auto’s en testen van de vliegtuig industrie. Over een jaar of dertig of zo

      Login om te reageren
      • Flutterbear zegt

        25 juni 2025 om 18:19

        Dat gaat bij auto’s ook al zo soepel.. Je kan simpelweg niet oneindig opschalen.

        Login om te reageren
    • maotje zegt

      25 juni 2025 om 15:13

      Dit techniek?

      Login om te reageren
      • a_buis zegt

        25 juni 2025 om 18:37

        maowert

        Login om te reageren
    • Peerke zegt

      25 juni 2025 om 15:52

      Het zou voor mij en andere caravan bezitters of aannemers wel fijn zijn als er een elektrische auto komt die met een flinke trailer erachter ook zo’n 400 tot 500km ver komt. Is met de huidige accu’s nog een utopie.

      Login om te reageren
      • Flutterbear zegt

        25 juni 2025 om 18:18

        En de rest van het jaar eens per maand laden? Als caravan bezitter vind ik dat pas echt zonde van de grondstoffen.

        Login om te reageren
  4. octaan64 zegt

    25 juni 2025 om 13:42

    Hoe sneller hoe meer warmte ontwikkeling. Daardoor een hoger verlies bij de energie overdracht tussen laadpaal en voertuig. Wie gaat dat betalen? Welke toezichthouder gaat dat goedvinden? Hoe zou je het zelf vinden dat je 500L p/m benzine zou kunnen tanken en dat er als je het pistool hebt teruggehangen tussen pomp en voertuig ineens 50L zoek is?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 juni 2025 om 14:05

      Twee derde van de energie die in benzine zit wordt omgezet in warmte, trillingen en verbruik maar niet in aandrijving. Als dat acceptabel is dan zijn transport verliezen dat ook.

      Login om te reageren
      • THSD zegt

        25 juni 2025 om 16:15

        Dit gaat om de verliezen bij energieoverdracht…niet tijdens het gebruik van het voertuig.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          25 juni 2025 om 17:11

          Klopt. Maar blijkbaar zijn hoge verliezen al jaren acceptabel dus zullen kleinere verliezen in de toekomst dat ook zijn.

          Login om te reageren
        • Flutterbear zegt

          26 juni 2025 om 07:26

          De verliezen bij energieoverdracht van olie in de grond tot benzine in je tank zijn ongeveer 30-40%. Een elektrische auto komt verder op de stroom die nodig is om olie op te pompen dan een benzine auto met de benzine uit die olie.

          Login om te reageren
  5. numpty zegt

    25 juni 2025 om 16:19

    Goh, alweer ? Dit horen we al meer dan een decennia, nog niks werkelijks gezien. Schijnt toch niet zó eenvoudig te zijn.

    Login om te reageren
    • Joris24 zegt

      25 juni 2025 om 16:33

      Ik zou de ontwikkelingen op batterijniveau toch niet willen onderschatten afgelopen 10 jaar. Vooral afgezet tegen die op brandstofniveau… Als het in dit tempo doorgaat met ontwikkelingen in batterijland heb je over 10 jaar echt geen enkele reden meer om niet elektrisch te kiezen.

      Login om te reageren
      • Flutterbear zegt

        26 juni 2025 om 07:27

        De focus ligt met name op betaalbaarheid, al die sprookjes verhaaltjes over super batterijen hoor je niets meer van. Dat is puur om onderzoek te financieren.

        Login om te reageren
        • Joris24 zegt

          26 juni 2025 om 10:26

          10 jaar geleden zaten mensen te mekkeren dat hun nissan leaf maar 100 km haalde in de winter en dat het vervolgens 8 uur kostte om op te laden… Nu laden we met 800 volt in 20 minuten 400 km rijbereik. De gezette stappen zijn gigantisch en hadden we 10 jaar geleden alleen maar van kunnen dromen.

          Login om te reageren
  6. potver7 zegt

    25 juni 2025 om 17:21

    Met zulke laadtijden is 1000km range meer dan voldoende. Kun je dus met een kleinere en dus lichtere accu toe, wat volgens mij nog veel meer voordelen heeft.

    NMC accu’s hebben een energiedichtheid van zo’n 250 tot 300 kWh per kilo, deze nieuwe accu haalt dus bijna twee keer zoveel maar dat kun je mijns inziens toch beter vertalen naar kleinere accupakketen en lichtere auto’s, dan in een actieradius waar niemand wat aan heeft.

    Login om te reageren
  7. KennOne zegt

    25 juni 2025 om 23:17

    Er zijn dw afgelopen jaren meer van dit soort berichten/beloftes naar buiten gekomen en je ziet er op ze dag van vandaag niks van.

    Login om te reageren
  8. lennertg zegt

    26 juni 2025 om 11:15

    Heel mooie theorie, maar dit is gewoon niet haalbaar. Het kan wel, maar de piekbelasting op het net is zo groot dat als we dit veelvuldig willen toepassen je er gewoon niet geraakt.
    Iedere keer er iemand zijn auto insteekt of uittrekt is het alsof een gigantisch bedrijf even de schakelaar omzet

    Login om te reageren
  9. degrotemuis zegt

    2 juli 2025 om 05:42

    Liever een kleinere accu die lichter is en 500-1000 km echte range biedt als het laden echt zo snel zal gaan in de nabije toekomst. Maar de rekensom lijkt niet helemaal lekker. De energiedichtheid is maar 2-3 keer zo hoog, hoe kom je dan aan 3000km range zonder een nóg zwaardere accu? Het is nu niet bepaald zo dat de gemiddelde EV nu 1000-1500 km haalt. Zelfs met een gemiddeld verbruik van 100 Wh/km, wat voor zover ik weet geen enkele productie EV haalt op de snelweg waar de meeste mensen toch het liefst gebruik van maken op dagen dat ze lange afstanden rijden, heb je het over 600 kg voor de cellen alleen. Met een op dit moment realistischer verbruik is die accu zomaar 900-1200kg. Dat moet je niet willen toch?

    5 minuten vol klinkt ook wel leuk, maar je praat wel over minimaal 3,6 MWh dan, waarschijnlijk meer. Dat is ruim meer dan het gemiddelde Ionity of Fastned laadplein in het geheel trekt. De capaciteit van onze gascentrales om 2:00 vannacht was 2,63 MW, dus met maar 800 auto’s zou je de capaciteit al volledig benutten. En dat met een toenemend aantal EVs in Europa, waarbij de snellaadbehoefte alleen maar groter wordt. Dat lijkt mij de komende 10-15 jaar absoluut niet haalbaar vanwege het stroomnet, tenzij er een buffer tussenkomt.

    Daarnaast zijn er ook genoeg locaties waar nu nog een 50-100 kW lader de norm is, daar sta je dan wel eventjes voor de accu vol is.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North