• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom Tsjechië de maximumsnelheid verhoogt naar 150 km/u

Auteur: Bas Leesberg, gepost 19 augustus 2025 om 19:02 – 8 Reacties

Alles wat je moet weten over de 150 km/u-regel in Tsjechië.

Even keek de autowereld naar ons landje. De bazen van Nederland hadden het voor elkaar gekregen om de permanente maximumsnelheid van 130 km/u terug te brengen. Op drie stukken snelweg, van in totaal 117 kilometer. Het viel nog een beetje tegen, maar het begin was er, toch? Nu weten we dat het niet lang duurde voordat het kabinet viel en daarmee ook de droom van 130 rijden op alle Nederlandse snelwegen.

Wij dachten al dat we de aandacht hadden, maar Tsjechië bewijst gisteren en vandaag dat het nog meer aandacht kan verschaffen met maximumsnelheidnieuws. De overheid daar heeft het startschot gegeven voor een proef om 150 km/u rijden legaal te maken op de snelweg. Het zal je vast niet zijn ontgaan.

Waarom 150 km/u rijden?

Nu kan ik prima mijn laptop dichtklappen en het erbij laten, maar daarvoor is dit onderwerp net wat te sappig. Het zet je aan tot vervolgvragen, zoals waarom en hoe dan? Eens kijken of we daar antwoord op kunnen geven.

Het ADAC dook het antwoord op de waarom-vraag op. ”Het doel van het verhogen van de maximumsnelheid is om de verkeersstroom soepeler en efficiënter te maken”, schrijven de Duitsers. Knap dat ze om die reden de proef erdoorheen hebben gekregen.

Hoe werkt het?

Voorlopig gaat het dus om een experiment. Op een stuk van 50 kilometer tussen Praag en Oostenrijk geldt straks een ”variabele maximumsnelheid”. De woordvoerder van de Tsjechische Rijkswaterstaat legt uit wat dat inhoudt: “De omstandigheden waaronder met een snelheid van 150 km/u gereden kan worden, moeten absoluut ideaal zijn. Dit betekent dat er geen risico’s zijn. Het zicht moet goed zijn, de weg mag niet nat of glad zijn. Tegelijkertijd moet het verkeer vlot doorstromen zonder files en mogen er geen werkzaamheden aan de snelweg worden uitgevoerd.” Als er een reden is om de maximumsnelheid te verlagen, mag je er nog 130 km/u.

Tsjechië moet eerst nog 42 verkeersborden naast de lap asfalt zetten. De verwachting is dat dit eind september gelukt is. Dit zijn speciale variabele borden die aanpasbaar zijn. Bij slecht zicht, verkeershinder of regen kunnen de borden met één druk op de knop aangepast worden van 150 naar 130.

Wat kost zoiets?

Het veranderen van de maximumsnelheid is niet gratis. Zo zou de Nederlandse transitie naar 130 km/u zo’n € 13 miljoen moeten kosten. Ook in Tsjechië is er een begroting. Het project kost ongeveer € 2,2 miljoen. Dat bedrag zou snel moeten zijn terugverdiend. Tsjechië introduceerde in 2024 flink hogere boetebedragen. 50 km/u te hard rijden buiten de bebouwde kom of 40 km/u te hard in de bebouwde kom kost ongeveer € 1.000.

Als het pilotproject succesvol blijkt, zijn er meer trajecten waar je 150 km/u mag rijden gepland op de D1 naar Ostrava en de D11 bij Hradec Králové. De verwachting is dat het wel goed komt, want afgelopen vrijdag zijn wegwerkers begonnen met het plaatsen van variabele verkeersborden die in de herfst een snelheid van 150 km/u mogelijk maken.

Foto ter illustratie: Mercedes AMG GT-R Pro gespot door @daanpluimers
Bron: ADAC/Novinky

Ook interessant!

  • Dit EU-land verhoogt maximumsnelheid naar 150 km/u
  • 130 km/u? In dit vakantieland mag je nu 150 km/u
  • 130 km/u pas volgend jaar
  • Officieel: we mogen weer 130 rijden!

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

maximumsnelheid, snelweg, tsjechie

Vorig bericht: « Hete Focus Wagon ST op Marktplaats is goedkoper dan nieuwe EV!
Volgend bericht: ”EV-verkoop gaat minder voorspoedig dan de cijfers doen lijken” »

Lees Interacties

Reacties

  1. KennOne zegt

    19 augustus 2025 om 21:45

    Di3 13miljoen kunnen ze makkelijk wegpakken van de 2,7miljard die ze aan hun asielbeleid uitgeven, dat is dan gewoon kleingeld en kunnen wij weer door gaan met onze 130kmh maar dan zonder flitsmeister.

    Login om te reageren
  2. DonEmilio zegt

    19 augustus 2025 om 22:30

    Het enige wat snel gaat is je tank. Leeg welteverstaan. Leuk om af en toe stukje te trappen, maar tijdwinst boek je er in de praktijk niet mee of is marginaal.

    Login om te reageren
    • alpina007 zegt

      20 augustus 2025 om 09:26

      Scheelt toch al snel 4-5 uur naar de wintersport hoor :-)

      Login om te reageren
      • marcus zegt

        20 augustus 2025 om 10:49

        Hardrijden is leuk maar na Stuttgart kom ik meestal niet meer boven de 130. En dan ben ik blij als het constant doorstroomt boven de 50kmh bij Stuttgart en daarna Munchen of de Fernpass….

        Login om te reageren
  3. Jopie zegt

    19 augustus 2025 om 22:38

    Het gaat er in bijna alle gevallen ook niet om de tijdswinst.
    Het idee dat je een beetje opschiet helpt ook.
    Je valt niet in slaap omdat je je focus meer prikkelt.
    Het rijdt gewoon niet prettig als je met vrachtwagen snelheden moet gaan rijden.
    Variabele maximale snelheid is prima, dreigt het drukker te worden dan snelheid omhoog om auto’s sneller van dat deel af te krijgen.
    Meer dan 100 jaar technologische vooruitgang en de laatste jaren moeten we steeds langzamer.

    Login om te reageren
    • DonEmilio zegt

      19 augustus 2025 om 23:18

      Als je slaapt hebt of geen focus, dan hoor je niet achter het stuur. Truckers of buschauffeurs vallen ook niet in slaap. Daarnaast rijden die 85-90 km/h. Dat is aanzienlijk langzamer dan 130 km/h.

      Begrijp me niet verkeerd, als autoliefhebber kan ik zeker genieten van een sprintje, maar de afgelopen 100 jaar is de verkeersdrukte ook enorm toegenomen. Een kruissnelheid van 130 aanhouden is momenteel al moeilijk (in NL tenminste, neem aan Tjechië soortgelijk), vandaar dat het vooral symboolpolitiek is.

      Daarnaast dient er meer afstand gehouden te worden indien de snelheid omhoog gaat, wordt er meer en intensiever geremd en geaccelereerd met het welbekende accordeon-effect en dus afremming en geen bevordering vd doorstroming. Vergeet opritten en afritten niet waarbij auto’s tussen het grootverkeer (die 85 rijden) moeten invoegen en doorschuiven naar de linkerbaan.

      Maar goed, je gaf het eigenlijk zelf al aan, het is meer een mentaal ding dan ratio.

      Login om te reageren
      • Jopie zegt

        20 augustus 2025 om 22:29

        Je vergeet een paar dingen.
        Als je slaap hebt hoor je niet achter het stuur. Hoe de mensen in ploegendiensten moeten reizen is dan een raadsel, maar daar ging het niet om.
        Als je 100 rijdt ben je eerder geneigd om de omgeving te bewonderen want alles kabbelt toch wel door.
        Een noodstop of overstekend wilt zie je dan te laat.
        Met 130 kijk je veel verder vooruit en let je ook meer op het overige verkeer.
        Ergo is het veiliger.
        Daarnaast woon ik niet in de randstad en is 130 hier prima te doen, niks geen harmonica want ik rij met de rest mee.
        Op en afritten had je ook geen last van toen je nog wel 120 a 130 mocht. Ook in de ons omringende landen is dat geen probleem.
        Dan nog de afstand houden, stel je rijdt in een treintje 130 achter elkaar, je bent alert en de auto voor je moet plots remmen.
        Het snelheidsverschil is net zo als dat je in een treintje 100 rijdt en dus hoeft de afstand ook niet opeens verdubbeld te worden. Dat zie je op de autobahn ook niet gebeuren, behalve als de snelheden echt hoog worden en je het remvermogen duidelijker gaat zien.

        Login om te reageren
  4. jessepinkman zegt

    20 augustus 2025 om 07:30

    Ach de pakkans in NL met FM aan is zó klein, dat een aanzienlijk deelvan de weggebruikers hier ook al 20-30 km/u te hard rijdt, dus ‘s avonds 150-160. Maak ik me natuurlijk nooit schuldig aan ;)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North