• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

EVs flink duurder: prijs grondstof met 500% gestegen

Auteur: willeme, gepost 27 mei 2022 om 09:58 – 23 Reacties

Lekker man, die accu’s. EV’s gaan ongetwijfeld flink duurder worden.

Elektrische auto’s hebben zo hun voor- en nadelen. Qua geluid, trillingen, efficiency, packaging, uitstoot en comfort staan ze eenzaam bovenaan. Het enige nadeel is meteen heel groot: je zit opgescheept met een accu. Accu’s hebben een lage energiedichtheid, zeker ten opzichte van benzine of diesel.

Je moet dus een heel grote accu hebben voor een klein beetje actieradius. Daarom zijn elektrische auto’s zo zwaar, duurt het zo lang voor dat ze vol zitten en kun je er niet zo lang mee rijden. Natuurlijk, de ontwikkeling staat niet stil. Het blijkt wel dat de accu de grote spelbederver is voor de elektrische auto.

Want er komt nóg een nadeel bij. Althans, een van de nadelen wordt groter. Ze waren al heel erg duur, maar de kans is levensgroot aanwezig dat ze nog veel duurder gaan worden. De prijs voor een van de belangrijkste grondstoffen – lithium – is gestegen met 500%!

EVs worden flink duurder

Dit betekent dat de accu’s veel duurder zullen gaan worden. Dat houdt dan weer in dat ev’s flink duurder zullen gaan worden. En daardoor wordt het volgens experts heel erg lastig om alle emissiedoelen te gaan houden van overheden.

Volgens Bloomberg komt dat doordat de groei relatief laat is. In 2018 tot 2020 werd de productie van lithium afgeschaald met 50%. Vervolgens werd er nauwelijks meer in geïnvesteerd. Ook werd er nauwelijks meer gezocht naar nieuwe bronnen. Nu ineens staan alle autofabrikanten in de rij om lithium te kopen.

Ook andere materialen duurder

Het gaat sowieso al niet al te best met de grondstoffen voor accu’s. Want naast lithium zijn er ook materialen als kobalt, nikkel en grafiet nodig. Vanwege de oorlog in Oekraïne ligt de waardeketen daarvan ook compleet op zijn gat. Het probleem is dat de productie van lithium niet in een maand of jaar is opgelost. In sommige gevallen duurt het wel tot 10 jaar.

Mede hierdoor proberen autofabrikanten de hoeveelheid lithium te beperken. Ook is er het voordeel dat lithium recyclebaar is. Uit oude accu’s kan het eveneens gebruikt worden. Echter, er zijn op dit moment veel te weinig accu’s om te recyclen voor de enorme vraag die eraan gaat komen.

Via: Bloomberg.

Ook interessant!

  • Uitbreiding van A16 flink duurder dan gedacht
    Uitbreiding van A16 flink duurder dan gedacht
  • Rijlessen flink duurder
    Rijlessen gaan nu ook flink duurder worden
  • Koop de Abarth 500 met Novitec spul van een Autobloglezer
  • elektrisch rijden duurder
    Elektrisch rijden duurder vanwege hoge stroomprijzen

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

accu, batterij, Elektrisch, geld, Video

Vorig bericht: « Ecclestone (91) probeert met pistool vliegtuig in te stappen
Volgend bericht: Speciale McLaren Senna XP is extravaganter dan een Pagani »

Lees Interacties

Reacties

  1. frank2b zegt

    27 mei 2022 om 10:18

    In elk geval hoeven we dus niet bang te zijn dat versleten accu’s tot grote afvalbergen gaan leiden.
    Ze zijn gewoon een te kostbare grondstof.

    Weer een argument ter ziele.

    Login om te reageren
  2. gilettelubbers zegt

    27 mei 2022 om 10:24

    En ondertussen de burger in de brandstofauto extra gaan belasten, ik zie het wel gebeuren

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      27 mei 2022 om 12:18

      Extra belasten? Welke extra belasting word er geheven dan?

      Login om te reageren
      • Frankypanky zegt

        27 mei 2022 om 12:35

        Accijnzen?

        Login om te reageren
      • petroldrinker zegt

        27 mei 2022 om 12:52

        Accijnzen natuurlijk,

        Login om te reageren
        • maotje zegt

          27 mei 2022 om 15:43

          Volgens mij is de accijns op benzine en diesel juist omlaag gegaan en niet omhoog.
          Over welke accijns heb je het dan?

          Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    27 mei 2022 om 10:24

    Kortom, ik kan voorlopig nog even lekker dieselen.

    Login om te reageren
  4. alfa147ti zegt

    27 mei 2022 om 10:25

    Volgens mij heeft een EV nog veel meer nadelen, laat tijd, de kilometer’s die je er mee kan rijden, hoe moeten mensen in een volkswijk die geen oprit bij huis hebben deze laden, levensduur van Accu’s, en ik als auto liefhebber geen beleving, genoeg voor om me niet gek te laten maken om een EV te kopen, zolang het nog kan.

    Login om te reageren
  5. Steensma zegt

    27 mei 2022 om 10:37

    Voor de enorme vraag die gaat komen?

    De bijtelling is na dit jaar nagenoeg gelijk met een ICE, de 0€ wegenbelasting duurt ook niet lang meer en ik las iets over een elektrische bus van VW met een 70k vanafprijs. Ik zie de vraag in Nederland eerder afnemen

    Login om te reageren
    • Pascal zegt

      27 mei 2022 om 11:52

      ‘Enorme vraag’ zie ik ook niet gauw gebeuren, maar verder geef je wel een beetje een eenzijdige voorstelling van zaken.
      – Wegenbelasting voor EV’s gaat nooit op het niveau van een benzine of zelfs diesel komen. Net als bij het verschil tussen benzine en diesel houden ze daar een goed onderscheid in,
      – Onderhoud van een EV is en blijft heel veel goedkoper,
      – De ID.Buzz van 70k als voorbeeld pakken ipv een ID.4 van 45k is een keuze,
      – Ondanks dat de elektriciteitsprijs ook stijgt, is ’tanken’ met een EV heel veel goedkoper.
      Als gevolg is de TCO van een EV veel lager dan die van een gelijkwaardige ICE. Dat zal vast wijzigen door bovenstaande en onzekerheden zijn er genoeg (net zo goed in ICE-land). Om dus nu te voorspellen dat de vraag wel zal gaan afnemen lijkt me voorbarig/onmogelijk.

      Login om te reageren
      • sportabgasanlage zegt

        27 mei 2022 om 14:02

        @Pascal, inderdaad, wat @B00st zegt.
        Buiten de Benelux en Duitsland is voor heel veel mensen EV nog totaal geen optie. Ten eerste is bijvoorbeeld in grote delen van landen als Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië en de landen ten oosten van Duitsland de levensstandaard gewoon nog te laag om een EV te kunnen aanschaffen. De afstanden zijn veel groter en is rijbereik dus een probleem. De laad-infrastructuur ook is nog lang niet op het niveau dat nodig is (nog even los van of men wel/niet thuis kan laden).

        Ik heb geen EV, maar zou wel thuis kunnen laden (eigen oprit én zonnepanelen), maar de meeste mensen in Nederland (en de rest van Europa) hebben geen eigen oprit/parkeerplaats en zijn dus afhankelijk van openbare laadpalen. Dus er moeten minimaal 2 dingen gebeuren, voordat EV’s echt een succes kunnen worden:
        1) betere laadinfrastructuur (Europees dekkens)
        2) lagere aanschafprijs EV’s

        Login om te reageren
        • Pascal zegt

          27 mei 2022 om 16:26

          Zijn comment was duidelijk in de context van Nederland aangezien 2 vd 4 punten specifiek alleen maar op dit land van toepassing zijn, en daar antwoordde ik op. Overigens reageerde Boost niet op mij maar op Steensma.

          Login om te reageren
    • b00st zegt

      27 mei 2022 om 12:48

      De wereld is groter dan NL.

      Login om te reageren
  6. flyerbunch zegt

    27 mei 2022 om 10:54

    Ja het stijgt, maar fabrikanten zitten uiteraard niet stil. Men is al ff bezig met andere technologieën om lithium, grafiet, kobalt etc eventueel te vervangen of bij te staan zoals met zout, zeewater, ijzer, silicium, magnesium en meer.. Mss is dit het stootje dat de waterstof auto nodig heeft?

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      27 mei 2022 om 11:12

      @flyerbunch: geen gekke gedachte. Een elektrische auto met brandstofcel van waterstof.

      Login om te reageren
    • erwh zegt

      27 mei 2022 om 20:15

      Voor waterstof is er veel meer nodig dan een stootje.

      De energiedichtheid van waterstof is nog veel beroerder dan een accu, waterstof is geen grondstof maar een energiedrager en moet dus gewonnen worden via inherent inefficiënte processen, en waterstof laat zich erg lastig voor langere tijd opslaan (er treedt veel verlies tijdens opslag op).

      Een waterstofauto heeft om deze redenen ongeveer 4x meer energie nodig per gereden kilometer dan een EV en is daarom alleen al vanuit een duurzaamheidsperspectief niet interessant. En omdat een brandstofcel nog schaarsere metalen nodig heeft dan een accu om een nog enigszins acceptabele efficiency te halen is het te hopen dat ze niet op grote schaal zullen worden toegepast.

      Login om te reageren
  7. pomoek zegt

    27 mei 2022 om 11:03

    De accu is inderdaad de grote spelbederver van de ev net als fossiel brandstoffen dat van de ice zijn.

    Login om te reageren
  8. gezondverstand zegt

    27 mei 2022 om 11:59

    Dit is einde oefening voor de toenemende verkopen van EV’s. Of gaat de overheid dit weer compenseren met subsidie? Niet te hopen. Die EV’s worden al genoeg voorgetrokken.

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      27 mei 2022 om 12:17

      Einde?
      Dit is gewoon tijdelijk. De hoge olieprijs is ook tijdelijk.
      Staalprijs, houtprijzen idem.

      Login om te reageren
    • alfa147ti zegt

      27 mei 2022 om 15:19

      Precies, maar is altijd makkelijk het geld van een ander over de blak gooien, ik zou wel is willen weten hoeveel mensen een EV zouden rijden als er geen premie op zat.

      Login om te reageren
      • Pascal zegt

        27 mei 2022 om 16:30

        Op zakelijke EV’s (dat zal ruimschoots meer dan 90% van alle EV’s zijn) zit helemaal geen ‘premie’ of ‘subsidie’. Heeft er nooit opgezeten ook. Alleen maar belastingkorting, en nee dat is niet hetzelfde.

        Login om te reageren
        • alfa147ti zegt

          27 mei 2022 om 16:55

          Dat klopt.

          Login om te reageren
  9. pieterhelmond88 zegt

    27 mei 2022 om 12:03

    Voor degene die momenteel een EV hebben, voordeel voor de aankomende restwaarde.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North