• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Farfalle! Kimi weg bij Ferrari, vervangen door Ricciardo

Auteur: jaapiyo, gepost 13 april 2017 om 13:22 – 42 Reacties

Ricciardo-Raikkonen


Dat denkt de Italiaanse traditiepublicatie La Gazetta dello Sport tenminste te weten.

Het kondigde zich al een beetje aan na de Grand Prix in China. Topman Sergio Marchionne was na de race allerminst te spreken over de prestatie van Kimi. Hij stoorde zich eraan dat de Fin flink zat te mekkeren over de strategie op de boordradio, maar racend feitelijk verbleekte in vergelijking met Vettel. Volgens Sergio lag dat aan Kimi zelf.

In hoeverre Sergio er voldoende verstand van heeft om daarover te oordelen mag iedereen voor zichzelf uitmaken. Feit is echter dat Kimi tijdens de race een poos klem zat achter Ricciardo, met Vettel op zijn beurt vlak achter hem. Kimi kwam niet voorbij aan de Ozzie, waarna Seb het heft in eigen hand nam. De Duitser pakte na enkele rondjes Kimi in en daarna stak hij ook vrij snel voorbij aan Ricciardo. Het contrast tussen de twee Ferrari-coureurs was groot en daardoor moeilijk te ontkennen.

De op roze papier gedrukte Italiaanse sportkrant La Gazetta dello Sport claimt dat de ondermaatse prestatie nu definitief het einde ingeluid heeft van de Finse veteraan bij Ferrari. Ondanks dat we pas twee races onderweg zijn in 2017 is de beslissing kennelijk al gevallen om zijn contract niet nog een keer te verlengen.

Vorig jaar én het jaar daarvoor wachtte Ferrari tot later in het seizoen met de beslissing over Kimi’s lot. In die gevallen werd zijn contract uiteindelijk wél verlengd met één jaar. Vooral na het seizoen van 2015 was dat opvallend, omdat Kimi zowel in 2014 door Fernando Alonso als in 2015 door Sebastian Vettel werd afgedroogd. Vettel heeft er echter nooit een geheim van gemaakt dat hij Kimi graag als teamgenoot heeft. Dat speelde een rol in het aanblijven van de Fin, maar is nu dus kennelijk niet meer voldoende.

De opvolger voor de Fin heeft Ferrari ook al geïdentificeerd volgens de krant. Dat is namelijk uitgerekend de man waar Kimi afgelopen race niet voorbij kwam. Daniel Ricciardo zou zelfs al eerder een pre-contract getekend hebben bij Ferrari. Dat feest ging uiteindelijk niet door omdat Red Bull hem vasthield. Ricciardo heeft nog een contract bij Red Bul tot het einde van 2018, maar Ferrari zou nu bereid zijn een jaartje af te kopen.

Pas als blijkt dat Red Bull helemaal niet wil meewerken aan een overgang van Ricciardo, zou Ferrari andere opties willen overwegen. De Australiër met Italiaanse roots staat dus op pole position voor de positie. De coureur past dan ook goed in het plaatje dat Ferrari doorgaans zoekt in haar coureurs. Ricciardo heeft al de nodige jaren F1-ervaring, is 27 jaar oud en heeft bewezen te kunnen winnen.

Voor Ricciardo zelf zou de overgang interessant zijn omdat hij bij het Italiaanse meer kan verdienen, maar ook omdat hij binnen Red Bull de nodige concurrentie ondervindt van Max Verstappen. Max is nu al erg gewaagd aan Ricciardo en die verhouding lijkt zich eerder in het voordeel van Max te ontwikkelen dan in het voordeel van Daniel. Daarbij is Max natuurlijk ook jonger en past hij daardoor beter in het Red Bull-plaatje.

In theorie kan Max nog jarenlang het boegbeeld zijn van de energieblikjes-gigant. Bandengoeroe Kees van der Grint gaf onlangs al aan dat niet Ricciardo, maar Max in zijn ogen de baas is binnen het Red Bull-team. Als coureur in de andere auto moet je dan oppassen. Ondanks dat Red Bull gelijkheid nastreeft tussen haar coureurs, sijpelt een dergelijke chemie binnen het team vrijwel onherroepelijk door naar het circuit. Mark Webber kan daar over meepraten.

Wellicht is het dus slim voor Ricciardo om de vlucht vooruit te maken naar Ferrari. Daar wordt hij dan herenigd met Sebastian Vettel. De twee waren al één jaar teamgenoten bij Red Bull Racing. Tot verrassing van velen troefde de Australiër de Duitser dat jaar af. Ricciardo is ook twee jaar jonger dan Vettel. Zodoende zal de honeybadger niet direct bang zijn voor een hernieuwde vergelijking met Seb.

Voor Sebastian zelf ligt dat natuurlijk heel anders. Een belangrijke reden dat hij zo’n groot voorstander van Kimi is als teamgenoot, is natuurlijk dat hij weet dat hij Kimi kan hebben. Een hard gevecht om de dominantie binnen het team met Ricciardo zal hem serieus doen afvragen waar ze mee bezig zijn binnen het team van Ferrari. Het zal hierdoor toch niet gebeuren dat de Duitser dit jaar kampioen wordt en daarna afscheid neemt van de F1?

Bedankt Erik voor de tip!

Ook interessant!

  • Bwoah: Kimi Räikkönen zet zijn Ferrari te koop
  • BREEK: Kimi Raikkonen stopt na dit seizoen met Formule 1
  • Kimi Räikkönen niet meer werkloos
    Kimi Raikkonen komt óók op Monza niet in actie
  • Max verdiensten
    Max ook qua verdiensten bijna op pole position

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

daniel-ricciardo, Ferrari, Formule 1, Kimi Räikkönen, Max Verstappen, Racing, Red Bull Racing, sebastian-vettel

Vorig bericht: « Trump’s importheffing op auto’s dood in het water?
Volgend bericht: Bij dit huis staat er een halve Alfa 156 in de slaapkamer »

Lees Interacties

Reacties

  1. loewie1984 zegt

    13 april 2017 om 13:26

    Wat ik mooi vindt om te zien is dat er tegenwoordig (voor mijn gevoel) meer sprake is van strijd tussen coureurs onderling. Kan me de teamorders van Ferrarri aan het adres van Eddie Irvine nog goed herinneren als Schumacher wedstrijden kon winnen in het belang van de wereldtitel. Gelukkig lijken die tijden nu voorbij.

    Zou ook mooi zijn voor Max, wordt hij 1ste coureur bij RedBull, maar als de auto er na dit seizoen niets van bakt, en je had voor Ferrarri of Mercedes kunnen rijden is dat toch een beetje jammer.

    We gaan het meemaken. Beetje tamtam is altijd amusant in de F1

    Login om te reageren
    • bartteeuwen zegt

      13 april 2017 om 13:47

      @loewie1984: RedBull heeft geen 1e en 2e coureur.

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        13 april 2017 om 15:08

        @bartteeuwen: Wat niet is kan nog komen.

        Login om te reageren
      • pomoek zegt

        13 april 2017 om 15:43

        @bartteeuwen: wat ooit was kan wéér komen: https://youtu.be/anAFOXDdkZw

        Login om te reageren
      • mpc007 zegt

        14 april 2017 om 17:14

        @bartteeuwen: formeel niet. Maar iedereen weet dat die verhouding er altijd tot op zekere hoogte is. Toen Max vorig seizoen Kvyat verving was hij duidelijk de junior binnen RBR, en terecht. Dit seizoen zijn ze dankzij Max’ prestaties als gelijken gestart, maar als ik Ricciardo was zou ik inderdaad open staan voor andere biedingen. Ferrari is Ferrari dus veel prestige en lekker cashen, dat wil iedere coureur die over zijn top heen is wel. Ricciardo is wellicht niet over zijn top heen, maar er zijn op dit moment gewoon coureurs die over nog meer talent lijken te beschikken (Hamilton, Vettel, Verstappen, misschien Bottas..?) dus dan moet je je toch bezinnen.

        Login om te reageren
  2. gregorius zegt

    13 april 2017 om 13:30

    Ricciardo naar Ferrari en Max naar MB; Carlos door naar RB. Volgend jaar vuurwerk!

    Login om te reageren
  3. berlinetta zegt

    13 april 2017 om 13:31

    Dat zou zeker mooi zijn als het allemaal klopt. Kimi achter de geraniums, Ricciardo kan samen met Vettel Ferrari terug naar de top rijden, Max eerste man bij Red Bull en dan kan Sainz ook eindelijk eens aan de slag bij Red Bull, want dat verdient hij ondertussen wel. Dat zou ook een heerlijke strijd opleveren tussen Max en Sainz.

    Ik betwijfel echter wel of Red Bull dit zomaar zou doen. Zij zijn volgens mij heel tevreden over hun huidige rijdersduo. Aan de andere kant zullen ze Sainz wel kwijt raken als ze niet snel een plaatsje vrij maken voor hem.

    Login om te reageren
  4. vinox zegt

    13 april 2017 om 13:32

    Denk dat die roze gazet een beetje voorbarige shit loopt te verkondigen:

    https://www.f1-fansite.com/f1-news/marko-ricciardo-verstappen-best-f1/

    https://racingnews365.nl/helmut-marko-drukt-geruchten-daniel-ricciardo-kop/

    Login om te reageren
    • fiestacruizer zegt

      13 april 2017 om 14:15

      @vinox: Italiaanse kranten.. een van de weinige zaken die nog onbetrouwbaarder zijn dan Italiaanse auto’s.

      Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        13 april 2017 om 14:24

        @fiestacruizer: Alfa, Fiat, Ferrari, Lambo en Pagani zijn best betrouwbaar.

        Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        13 april 2017 om 15:54

        @fiestacruizer:
        Ja, gelukkig wonen wij hier in een vrij, onafhankelijk en betrouwbaar landje, toch?
        Die gemene boze valse Italianen !

        Login om te reageren
      • ramshoek zegt

        13 april 2017 om 16:49

        @fiestacruizer: In Deutschland hebben ze Bild Zeitung. Net zo betrouwbaar als de gemiddelde Duitse middenklasser (…)

        Login om te reageren
  5. viezefreddyw zegt

    13 april 2017 om 13:35

    Geruchten, geruchten, geruchten. Met Verstappen en Ricciardo heb je een top rijdersduo. Als je bij Ferrari de tweede viool bent, dan ben je ook echt de tweede viool. Moet je als Ricciardo zijnde maar net willen.

    Ik zou het voor Sainz wel een mooie stap vinden. Weliswaar nog geen race gewonnen maar heeft meerdere keren laten zien uit het juiste hout te zijn gesneden.

    Login om te reageren
    • mpc007 zegt

      14 april 2017 om 17:17

      @viezefreddyw: Tja, maar de vraag is hoelang Ricciardo bij Ferrari de tweede viool is, want ik weet niet hoelang Vettel daar nog blijft hangen.

      Login om te reageren
  6. gwnbmw zegt

    13 april 2017 om 13:39

    ik denk dat het eerder sainz naar ferrari wordt, en gasly ofzo naar toro rosso. ik geloof niet dat red bull voor minder als 1ste klas motoren van ferrari ricciardo laat gaan…

    Login om te reageren
  7. mout zegt

    13 april 2017 om 13:47

    Ik vind het wel logisch klinken, eigenlijk. De iceman is zijn magie al wel een jaartje kwijt, en Ricciardo voelt zich vast wat ongemakkelijk op de helft van de punten van Max. Voor de team-kansen van RB lijkt het me nog niet meteen een vooruitgang.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      13 april 2017 om 14:07

      @mout: We zijn twee races onderweg, waarvan Ricciardo in ééntje zwaar de lul was wat pech betreft. Het lijkt mij erg vroeg om nu al conclusies aan de puntenaantallen te verbinden. Eén pechgeval voor Max tijdens de volgende race en Danny Ric staat alweer gelijk in punten. Ik zou mij als Ricciardo zijnde pas zorgen gaan maken als hij halverwege het seizoen op de helft van Max’ puntenaantal staat en dat niet te wijten is aan mechanische problemen. Vooralsnog is er niks aan het handje.

      Login om te reageren
      • mout zegt

        13 april 2017 om 14:32

        @edge: ’tuurlijk. Een andere keer is het Max die met een kapotte motor komt te staan. Of van de baan getikt wordt. Maar in China was toch wel pijnlijk dat Max veel te gemakkelijk naar Ricciardo gereden is en hem voorbij is gegaan. Maar goed – dat kan je eraan toeschrijven dat Max een regenspecialist is. En veel regen valt er niet tijdens de F1 kalender in Zandbakkië.

        Login om te reageren
        • bassx zegt

          13 april 2017 om 15:14

          @mout: Verschillende strategieën. Kijk hoe hard Ricciardo inliep op Max aan het einde. Ricciardo had in het begin problemen met front grip en Max aan het einde.

          Login om te reageren
          • pomoek zegt

            13 april 2017 om 15:45

            @bassx: Verstappen zijn banden waren wat ouder, zo heb ik begrepen. Overigens gaf Ricciardo aan dat het hem niet lukte Verstappen in te halen.

            Login om te reageren
            • bassx zegt

              13 april 2017 om 16:08

              @pomoek: Klopt maar je kan het interpreteren als dat Verstappen teveel van z’n rubber snoepte in de beginfase en daardoor sneller was en Ricciardo sneller in de tweede fase van de wedstrijd. Er is natuurlijk een reden waarom Max op ouder rubber reed dan Ricciardo in de laatste stint. Het verschil was maar 4 ronden natuurlijk (22 om 26).

              Ricciardo z’n strategie werkte redelijk want nog een rondje langer en Ricciardo was voor Max geëindigd. Ricciardo gaf naderhand aan dat zijn aanval op de voorlaatste bocht niet serieus was omdat de binnenkant van de bocht nog nat was en hij daarom niet met volle overtuiging een aanval kon plegen. Daarmee bedoelde hij niet dat z’n pace aan het einde niet snel genoeg was om Max voorbij te gaan. Zie Max wel als de betere in China maar om nou te spreken van “pijnlijk” is iets te overdreven, het was geen 40+ seconden dat Max voor Ricciardo finishte. Één mooie actie wint nog geen race.

              Login om te reageren
              • pomoek zegt

                13 april 2017 om 16:25

                @bassx: pijnlijk is inderdaad wel hard aangezet.

              • dawwg zegt

                13 april 2017 om 20:34

                @bassx: Nou, denk gewoon dat Ricciardo’s auto beter afgesteld was dan die van Max waardoor Max de hele race meer onderstuur had en zodanig ook meer van z’n banden vereiste dan R. Max had tot de race namelijk een dramatisch weekend met amper rondjes …

  8. Dutchdriftking zegt

    13 april 2017 om 13:55

    En dan kan Max het de Ferrari lastig maken en zijn Max en Sainz weer een setje. Ik ben benieuwd.

    Login om te reageren
  9. Joost zegt

    13 april 2017 om 13:55

    Ik vind Ricciardo juist heel goed bij Red Bull passen. Qua verschijning, eerlijkheid en directheid.
    En hem nu al afwimpelen als ‘2e rijder’. OK, in China heeft Max aardig wat laten zien. In Melbourne had Ricciardo gewoon pech.

    Sainz naar Ferrari lijkt me haalbaarder voor Ferrari. En dik verdiend voor Sainz.

    Login om te reageren
    • fiestacruizer zegt

      13 april 2017 om 14:17

      @ijoost: Spanjaarden en Italianen.. gaat dat goed?
      In de MotoGP was er nogal wat geheibel mee.

      Login om te reageren
  10. E34M5Touring zegt

    13 april 2017 om 13:56

    Ik zie Sainz niet zomaar doorschuiven naar RB als dit doorgaat. Zeker omdat de samenwerking met Max niet altijd vlekkeloos was. Die zie ik eerder doorschuiven naar Ferrari. Heeft nu een paar seizoenen prima gepresteerd met het materiaal wat ie heeft, dat moet Ferrari toch ook zien. En die zal de rol van ‘2e rijder’ ook makkelijker kunnen accepteren denk ik.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      13 april 2017 om 14:06

      @e34m5touring: Daar heb je ook wel gelijk in. Max en Sainz bij elkaar en in een auto die goed genoeg is voor de top, levert vuurwerk op. En ik denk dat Ferrari daar nu niet op zit te wachten. Die hebben de touwtjes het liefst strak in handen om uit het diepe dal te kruipen waar ze zich in bevinden.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        13 april 2017 om 14:16

        @berlinetta: Denk dat Vettel ook een goeie leermeester kan zijn voor Sainz. Beter voor z’n ontwikkeling dan naast een andere young gun denk ik. Dan kan ie, als Vettel er de brui aan geeft, mooi door als 1ste rijder.

        Login om te reageren
  11. marcodtc zegt

    13 april 2017 om 14:14

    Clickbait in optima forma (ik haastte me naar het artikel om de scoop te lezen). Ik verwacht dat Ricciardo best een goede zet kan zijn voor Ferrari. Laat Max maar gewoon bij Red Bull blijven, als team groeien lijkt me een zeer dankbare ervaring.

    Login om te reageren
  12. Edge zegt

    13 april 2017 om 14:20

    Ik vraag mij oprecht af in hoeverre Ferrari wel op Ricciardo zit te wachten. Natuurlijk is Ricciardo een meer dan uitstekende coureur, maar Ferrari is nou niet bepaald een team dat voor de concurrentie binnen het team kiest. Bij Ferrari en Vettel proberen het Schumacher-project van eind jaren 90/begin jaren 2000 te emuleren, en daar past Ricciardo niet bij. Hij is te goed om zich naar het tweede plan te laten verwijzen. Een Grosjean of Hülkenberg lijkt mij wat dat betreft een betere coureur. En Sainz uiteraard. Die is nog jong en heeft nog alle tijd om kampioen te worden. Een stint waarin hij in de luwte van Vettel leert, z’n podiumplekjes meepakt en af en toe een overwinning op zijn naam mag schrijven is echt geen slechte vervolgstap.

    Mocht dit toch waar blijken, dan ben ik benieuwd hoe Red Bull het intern gaat oplossen. Sainz doorschuiven naar Red Bull Racing lijkt dan de meest logische optie, maar dan zit je met Toro Rosso in je maag. Gasly voor Sainz lijkt aannemelijk, maar wat doe je met Kvyat? Ga je hem dan nog een jaar bij Toro Rosso stallen, of dump je hem en kies je voor iemand van buitenaf? De enige junior die voor 2018 een superlicentie zou kunnen bemachtigen is Niko Kari, maar die moet dan dit jaar de GP3 op zijn naam schrijven om de punten bij elkaar te krijgen. De andere coureurs zijn ofwel te jong of kunnen niet genoeg punten verzamelen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 april 2017 om 14:48

      @edge: “Bij Ferrari en Vettel proberen het Schumacher-project van eind jaren 90/begin jaren 2000 te emuleren”
      En daarom hebben ze een wereldkampioen als 2e rijder? Ze proberen juist net als Mercedes de afgelopen jeren gewoon twee aan elkaar gewaagde coureurs te hebben. Alleen één van de twee die lukt het gewoon niet meer.

      Login om te reageren
  13. pinut187 zegt

    13 april 2017 om 14:26

    Geprint op roze papier.. Nee zover is het nog lang niet. Die coltrui geeft z’n bek ook maar een douw..

    Login om te reageren
  14. SvenB zegt

    13 april 2017 om 14:30

    “Een hard gevecht om de dominantie binnen het team met Ricciardo zal hem serieus doen afvragen waar ze mee bezig zijn binnen het team van Ferrari”

    Briljant geschreven!

    Login om te reageren
    • bmcslx01 zegt

      13 april 2017 om 16:06

      @svenb: Geniaal inderdaad. Het niet zeggen, maar iedereen weet waar het over gaat.

      Login om te reageren
  15. str8six zegt

    13 april 2017 om 14:32

    Not gonna happen.

    Login om te reageren
  16. harrie zegt

    13 april 2017 om 14:59

    Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat dit klopt. En Maldonado wordt de vervanger van Ricciardo.

    Login om te reageren
  17. aramae zegt

    13 april 2017 om 16:17

    Che cazzo…. Ik hoop dat Kimi vooral bij Ferrari blijft, ookal zou Ricciardo daar ook goed op zn plekkie zijn

    Login om te reageren
  18. pomoek zegt

    13 april 2017 om 16:19

    Er zit toch wel een soort logica in. Ricciardo heeft “het” na zijn overwinning in Maleisië een beetje laten gaan (vooral de 2 laatste races van het seizoen). Hij is nog wel een paar keer voor Verstappen geëindigd, maar vooral de laatste 2 a 3 races (na de VS) heeft Verstappen beter gescoord dan Ricciardo. Als ik dan even, dit is discutabel maar goed, stel dat Verstappen in Mexico beter was dan Ricciardo…..Dan is Verstappen (inclusief de 1e 2 races van 2017) al 5 races toch wel de bovenliggende partij. Dat moet ook binnen RB zijn opgevallen.
    Het verschil zit ‘m denk ik in het wel willen winnen en het absoluut willen winnen. Ik denk dat het goed voor Daniel is als hij een nieuwe uitdaging krijgt. waarom dan niet naar Ferrari?

    Login om te reageren
  19. HZW zegt

    13 april 2017 om 18:56

    Volgens RB info gaan Max en Daniel nog volop mee doen om de wereld titel dit jaar.

    Login om te reageren
  20. heidekonijn zegt

    13 april 2017 om 22:47

    En als het niet waar is, is er toch weer mooi wat spanning gecreerd bij Ferrari’s concurrenten.

    Login om te reageren
  21. mrrallycross zegt

    14 april 2017 om 08:56

    Vettel will Riccardo echt niet weer als teamgenoot. Die rijdt hem namelijk zoek

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North