Marchionne: Kimi moet op het matje geroepen worden

Auteur: , 31 Reacties

Een ding weet je zeker met Ome Sergio: saai wordt het nooit.

Kimi Raikkonen

Na afloop van de Grand Prix van China was Ferrari-eindbaas Sergio Marchionne niet geheel tevreden. Het team an sich presteert OK, maar volgens Marchionne is Kimi Raikkonen nog een zwakke schakel in het team. Want waar Vettel wel tweemaal het podium wist te behalen, lukte Raikkonen dat niet, terwijl ze in dezelfde auto rijden.

Daarom vindt De Coltrui dat de Scuderia de koelbloedige Fin op het matje moet roepen voor een goed gesprek. Wat Marchionne dwars zit is dat The Iceman niet voorbij kon komen aan Daniel Ricciardo in de Red Bull. Raikkonen was gefrustreerd, maar volgens Marchionne was dat geheel aan hem zelf te wijten. Want Sebastian Vettel wist uiteindelijk diezelfde Ricciardo wél te verschalken.

Ik heb het besproken met Maurizo (Arrivabene, de teambaas). Misschien moeten ze even samen om de tafel zitten en praten. Kimi was met van alles bezig, niet geconcentreerd. Sebastian was veel agressiever.” Of de nieuwe Ferrari SF70H beter past bij Vettel z’n rijstijl dan bij die van Raikkonen is Marchionne stellig: “Absoluut niet.

Duidelijk. Volgens Marchionne had Ferrari zelfs kunnen winnen vandaag. “Zonder de Safety Car zou de race heel anders zijn afgelopen.”. Goh. Over het team van Ferrari zelf is Sergio dan wel weer erg tevreden. “Het was een goede race. We zijn als tweede geëindigd. We staan op dit moment tweede in het kampioenschap en Seb heeft net zoveel punten als Lewis Hamilton.

Met dank aan Dennis voor de tip
!



31 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
“We staan op dit moment tweede in het kampioenschap en Seb heeft net zoveel punten als Lewis Hamilton.“. Hoe leg je in het Italiaans uit: één zwaluw maakt nog geen zomer? En twee trouwens ook niet.

Ik vind het tamelijk gemakzuchtig te stellen dat twee coureurs een identieke auto hebben en dan ook gelijkwaardig zouden moeten kunnen functioneren. Iik geloof namelijk nooit dat beide heren met een volkomen identieke afstelling de baan op worden gestuurd. en dan is er nog de mate waarin de coureurs hun auto handelen raggen ze de banden af, of hanteren ze een fluwelen rechtervoet?

Vorig jaar presenteerde Vettel, naar mate het seizoen vorderde, één en al klaagzang en nauwelijks nog aansprekende resultaten. Zou die toen ook zo (als in: publiekelijk) op het matje zijn geroepen?
@rrrobert: Raikkonen is in 2016 5 keer voor Vettel gefinisht, en sinds Japan was Vettel altijd beter. Hij eindigde de laatste race als 3e. Vettel was vorig jaar ontevreden maar was afgetekend beter dan Raikkonen.
Kan me voorstellen dat Kimi er zelf ook wel een beetje klaar mee is. Afgelopen jaar, en ook dit seizoen , is hij gewoon de langzamere van de twee. Hij heeft een mooie tijd gehad, gaat vast lekker genieten van zn vrije tijd !
@gertjan2012: graag max oo die stoel
@gertjan2012: Kimi heeft eerder aangegeven nog wel een jaar of twee door te willen gaan bij Ferrari zolang Ferrari dat zelf wil. Kan goed dat Vettel ook vrij hard aan het lobbyen is om Kimi in het team te houden. Er zijn niet veel coureurs die zonder enig probleem tweede rijder bij een team willen zijn en toch redelijk consistent punten voor het team binnenhengelen. Kimi is eigenlijk perfect voor die rol, is een van de meest geliefde coureurs bij het publiek en daardoor interessant voor PR. Daarnaast is hij met al z’n ervaring en directheid bijzonder nuttig voor het ontwikkelen van de auto en doorvoeren van upgrades.
Alsjeblieft maak een opname van het gesprek met Kimi en zend het uit, lijkt me geweldig.
@kobus1967:
“Do you think you can be faster?” ….
“No.”
“But you should keep up with Vettel”.
“I do”.
“Your results say differently”.
“Ok”.
“So how do you plan on improving?”
“Not, bye”.
@dawwg: bwoaaahhh
Marchionne heeft volgens mij niet zoveel kaas gegeten van de F1. Maar wat dit betreft heeft hij wel een punt.
@jaapiyo: waar baseer je dat op? Ik mis teveel feiten om een waarde oordeel te vellen. Ow en race 2/20….
@dunhozzie: Mbt Marchionne: vanaf het moment dat de man zich tegen de F1 aan begon te bemoeien lijkt hij in mijn ogen het idee te hebben dat hij met een paar sterke woorden overwinning af kan dwingen. Ferrari moet altijd winnen yada yada. Wat mij betreft niks anders dan die manager van Peijnenburg koeken bij de KNVB die wanneer gevraagd naar de te volgen strategie niet verder kwam dan ‘we moeten alles op alles zetten om vanaf nu alle wedstrijden te winnen’. Je kent ‘m wellicht wel. Zeker in de F1 dwing je zoiets niet af en al helemaal niet tijdens een seizoen. Gevolg is alleen maar dat Vettel vervolgens vragen krijgt of ‘de uitspraken van Marchionne extra druk geven’ en dat de autoriteit van teambaas Arrivabene wordt aangetast. Het komt op mij over als averechts werkende nep-daadkracht.

Mbt Raikkonen: ik ben altijd fan geweest van de Fin, maar kijken we naar zijn prestaties van de afgelopen jaren is ‘ie het een beetje kwijt. In 2014 afgedroogd door Alonso, in 2015 afgedroogd door Vettel. Oké vorig jaar was relatief gezien beter, of misschien was Vettel slechter. Ik had dan ook goede hoop dat RAI met meer downforce weer tot zijn recht zou komen, maar helaas. Dit jaar lijkt de marge die Vettel in 2015 steevast had weer hersteld. Kleurrijk figuur of niet, op een gegeven moment wil je dan toch iemand anders een kans zien krijgen in die top-cockpit?
@jaapiyo: ik ben niet een Kimi fan. Heb niets tegen hem maar dus ook niets voor hem. Hij heeft direct na zij sabbatical 2 goede jaren gehad met 2 klinkende overwinningen voor lotus waarmee hij een transfer naar Ferrari heeft afgedwongen. Sindsdien is de scherpte er wel van af. Deze race was wel weer een nieuw dieptepunt (je). Tijd om te stoppen? Ik weet het niet. Ik hoop dat hij zich nog weet te herpakken…..
De trui moet zich gewoon bezig houden met de boekhouding, en het racewerk overlaten aan Arivibene. Hij gedraagt zich nu nóg irritanter dan “de Montezemelo” (zoals Oalf het altijd uitsprak)
@trustmeiamanengineer: Wie betaald, bepaalt.
-edit: klopt helemaal! Zonnesteekje opgelopen waarschijnlijk-

Blijf toch altijd lachen met / om de achternaam Arrivabene, “kom goed aan”. Kimi kan er vandaag minder om lachen denk ik 🤔
Bottas kan ook nog niet echt mee. Krijgt hij ook een gesprek? Hij verloor zijn wagen vandaag op het rechte stuk achter de safetycar. (Slow clap)
@kvgorp: doe het eens beter… ik ken genoeg mensen die met 80-120 de auto in de vangrail hebben gezet, met aanzienlijk minder vermogen dan een f1… beetje water en het is zomaar klaar.
@peug206: Maarja dat zijn dan ook geen F1 coureurs…
@peug206: ik krijg geen miljoenen betaald van Mercedes voor mijn woon werk ritjes.
@kvgorp: jij bent ook niet een kennis van mij ;) maar het gaat mij er meer om dat dit iedereen kon overkomen. Max heeft ook 2x geluk gehad dat ie de wagen weer terug onder controle kreeg, en dit is niet zijn eerste race in de regen.
Hee, Kimi rijdt rond met zero torque, en weet toch nog te finishen. Das pas een coureur!
Italianen moeten italiaans doen.
Is cultuur.
Laat die coltrui zich nu maar bezig houden met auto’s verkopen.

En dan vooral veel Alfa’s.
Fijne baas heb je dan. Als Kimi op het matje moet worden geroepen moet de Trui hem op het matje roepen. Niet in de media mauwen dat Kimi op het matje moet worden geroepen.
Kimi is bij het publiek populair en door z’n populariteit is het zicht op hem een beetje vertroebeld. Maar laten we er nou eens objectief naar kijken. Wanneer heeft Kimi nou echt laten zien dat hij bij de absolute top hoort? Bij McLaren was het ook niete cht een hoogvlieger. In 2007 is het kampioenschap een beetje in z’n schoot gevallen omdat Lewis in z’n rookie season een felle strijd had met Alonso. En daarna heeft hij bij Lotus nog leuke dingen gedaan maar daar tussendoor was het niet veel.

De jaren nu bij Ferrari zijn ook niet echt een succes. Men rekent hem altijd bij de top maar naar mijn mening is hij niet meer dan een bovengemiddelde rijder waarvan er wel meer zijn. Ik heb het idee dat hij de kansen krijgt die hij krijgt meer door z’n populariteit bij het publiek dan daadwerkelijk obv zn prestaties.

Hij kan wel als de koele kikker overkomen maar ik heb ‘m nou ook nog nooit verantwoordelijkheid zien of horen (en ik heb goed geluisterd als hij brabbelde) nemen voor z’n eigen falen.

Ik kan dus wel begrijpen dat hij nu eens (eindelijk) op het matje wordt geroepen.
Wie moeten ze anders in die auto zetten nu? Mercedes moest al settelen voor Bottas (die al vaker bewezen heeft niet heel goed te zijn onder suboptimale omstandigheden).
Denk dat je alleen bij Sainz uitkomt. Maar da’s niet leuk voor de Nederlander, want dan zal ie constant voor Max rijden.
@gregorius: Dat vraag ik me ook af inderdaad. Bottas zit net bij Mercedes dus die zal er niet weg gaan. Sainz zou ik wel een leuke vinden, maar ik weet niet of Red Bull dat zomaar toelaat. Misschien wel Hamilton? Ik kan me voorstellen dat hij aan het eind van zijn carriere nog wel toe is aan een uitdaging. Die vind hij het beste bij Ferrari. Alleen de combinatie met Vettel lijkt me niet de goeie, maar het zal wel spektakel opleveren.
@berlinetta: Ferrari rijdt traditioneel altijd met een 1-2 indeling van coureurs. Dus één duidelijke eerste rijder en een tweede die hem ondersteunt en consistent punten voor het team scoort. Ferrari is momenteel rondom Vettel als eerste coureur gebouwd, Kimi is een ideale tweede rijder (al is z’n seizoenstart dit jaar niet briljant). Een Vettel/Hamilton combinatie lijkt mij ook heel erg gaaf, maar dat past totaal niet in de opzet die Ferrari hanteert. Sainz zou wat dat betreft beter kunnen, maar Ferrari heeft er ook een handje van om wat meer ervaren coureurs in te huren. Misschien dat ze daar met Sainz wel vanaf zouden willen stappen, who knows.
Kimi behoort gewoon niet meer tot de top. Ik vind hem vergelijkbaar met Massa, alleen heeft Kimi het geluk dat hij in een snellere auto zit. Hoewel ik hem zeker kan waarderen, zou ik het niet erg vinden als hij volgend jaar plaats maakt voor een nieuw talent.
Ik vraag mij al jaren af waarom hij die stoel bij Ferarri kan blijven bezetten. Er zijn zoveel goede jonge rijders die het sowieso beter zouden doen.
Kimi moet blijven!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).