FCA-baas Marchionne krijgt kleine compensatie van tig miljoen

Auteur: , 47 Reacties

Puik werk wordt beloond.

FCA-baas Marchionne krijgt kleine compensatie van 40 miljoen

Fiat Chrysler Automobiles (FCA) hoeft niet te vrezen voor de toekomst, nu Sergio Marchionne sinds 2004 aan het roer staat. Het Italiaanse kopstuk van FCA heeft de waarde van het aandeel fors de lucht in weten te stuwen. Dit is niet alleen goed voor het bedrijf, maar ook voor zijn bankrekening, zo blijkt.

De Italiaan kreeg afgelopen jaar sowieso al een aardige compensatie voor zijn daden. Alleen al in salarissen en bonussen kreeg ome Sergio grofweg 10 miljoen euro. Rekenen we de waarde van zijn aandelen erbij, dan zien we dit getal met nog eens 29 miljoen euro stijgen naar bijna 40 miljoen euro.

Dergelijke bedragen worden uiteraard niet zomaar overhandigd. Marchionne wordt gezien als het meesterbrein achter de krachtige wind in de zeilen waarvan FCA momenteel geniet. De waarde van het concern werd alleen al in de afgelopen drie jaar bijna verviervoudigd.

De 65-jarige Marchionne wil volgend jaar met pensioen, dus is het logisch dat hij zijn reserves een beetje probeert op te bouwen. Het is overigens niet verrassend dat de Italiaan dergelijke winsten int over zijn aandelen. Sergio bezit ongeveer 300 miljoen euro aan Fiat Chrysler aandelen, evenals een geschatte 150 miljoen euro aan Ferrari aandelen. Daarnaast bezit hij nog eens 135 miljoen euro aan aandelen van CNH Industrial, fabrikant van tractoren en vrachtwagens.

Fun fact: van de 2,8 miljoen aandelen die hij in 2017 in zijn richting geworpen kreeg, verkocht hij ruim een derde om zijn belastingen te betalen. De 1,8 miljoen overgebleven aandelen waren nog ongeveer 32 miljoen euro waard.



47 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Prima vent
Daar kun je een hoop coltruien van kopen!
@Gulli: Alleen draagt hij geen coltruien!
@doublechevron65: nee, dus werd het hoog tijd om die eens te kopen!
@Gulli: hahaha
Ik heb bij deze kerel altijd het idee dat hij niet altijd de juiste strategie bedenkt en dat het beter is als hij vertrekt, maar dit is puur op onderbuikgevoelens en wordt niet onderbouwd met feiten. Volgens dit nieuwsbericht zal ik er dus ook wel naast zitten. Maar toch, iets aan deze kerel staat me niet aan.
@berlinetta: Hij schrijft wel ‘ns stukjes in Financiële bladen/interviews, die gast is best snugger en best open, interessante vent is ‘t.
@lekkaah: je komt uiteraard niet op die plek als je het verstand en inzicht hebt van een madeliefje.
@marklevinson: Dat snap ik………. ik vindt het alleen een merkwaardige kerel omdat hij, i.t.t. veel andere mensen met voorbeeldfuncties, best open is over zijn denken.
@lekkaah: Juist dat! Dat is een super belangrijke driver voor succes. Wordt laatste jaren steeds duidelijker, grootste Hedge fund ter wereld is volledig open, zo open dat bijv management vergaderingen downloadbaar in mp3 zijn voor iedereen. Of over elkaars salaris.

Goed dat je dat herkent en vergelijkt!!
@lekkaah: met ‘best snugger’ en ‘best open’ als criteria was ik rijker dan Jeff Bezos.
@berlinetta: wil niet lullig doen want heb respect voor je mening, maar je snapt toch wel dat dit alles over jou en je manier van denken zegt. Verander die zienswijze..et voila..magic happens.
@marklevinson: Iedereen heeft zo z’n bepaalde gedachten over een andere persoon en dat kan positief of negatief zijn. Dat heb jij ook. En dit zegt helemaal niks over mij of mijn manier van denken. Knap dat je dat uit een online reaguursel haalt. Daarnaast geef ik ook al aan dat het een onderbuikgevoel is dat ik helemaal niet kan onderbouwen en dat ik er waarschijnlijk ook naast zal zitten.
@berlinetta: prima jouw mening, jouw visie creëert jouw wereld. Dat wat je zegt laat zien dat je een aantal zaken nog niet aangeraakt hebt. Ook prima.
@marklevinson: Van jouw opmerkingen gaan mijn zakharen in ieder geval ook recht overeind staan. Maar goed, dat is mijn mening.
@berlinetta: kriebelt dat? Vervelend he. Wel geconcentreerd blijven op de rechtbank!
@marklevinson: Denk dat je 75 jaar oud bent ,altijd leraar geweest en een Alfa . Of je denkt dat je heel veel weet .
@berlinetta: Ik deel je gevoel. Maar een aantal maanden geleden was er iemand die eens ff op een rijtje heeft gezet wat deze trui allemaal heeft gedaan voor en bereikt met fiat. En als dat allemaal waar is (waar het op lijkt) dan is hij echt een zakelijk wonder. Helaas geen idee meer op welk stuk die reactie was en door wie geschreven.
@lekbak: Alles wijst er ook op dat hij het zakelijk gezien erg goed doet. Wellicht dat dat vooral in andere delen van de wereld het geval is, want de Europese merken (waar ik dus ook de meeste interesse in heb) doen het niet echt goed vind ik. Lancia dood en Fiat, Maserati en Alfa staan er ook niet erg goed voor. Ferrari doet het wel goed, maar ik had veel meer met Di Montezemolo.
@berlinetta, dat idee heb ik nou ook. Komt waarschijnlijk omdat fiat van heel ver moest komen en dan kan het alleen maar beter gaan.
@amersfoorter: Alle Europese merken moesten van ver komen, maar ik heb ook nog steeds het idee dat ze ook nog steeds van heel ver moeten komen. Wellicht dat dat mijn gevoel verklaart.
Aan zn grijns te zien, vindt ie het allemaal wel prima
Heb voor Sergio meer respect dan voor die Kipkorn
Fun Fact? Het is zeer normaal dat je belasting moet betalen over je inkomen. Je moet dus ook belasting betalen over je aandelen en derivaten als je die krijgt; en dan is het vrij normaal dat C-level mensen een gedeelte van die shares verkopen om de overige shares ‘belastingvrij’ te krijgen.

Overigens ben ik er niet van overtuigd dat SM doet wat het beste is voor de automerken die onder hem vallen.
– Is Ferrari nou zo’n succes? Of is het zo dat men nu Ferrari meer plebs maken en doordat er maar een klein gedeelte van de aandelen uitstaat, de prijs nu relatief veel is opgedreven?
– Maserati gaat niet echt geweldig: ze hebben alleen te dure of te oude modellen staan.
– Alfa gaat vol op 1 model-lijn op het moment.
– Fiat richting USA wil niet vlotten.
– Lancia is dood
– Fiat in Europa is, buiten de 500 om, ook minder dan dat het is geweest.
Verder lijkt het eerder zo dat Fiat zich in de wereld zich voornamelijk 1 klasse lager laat spreken: op de Dacia level: de prijsvechters.
– Chrysler heeft nog maar 2 modellen in Amerika: de oude 300, en een busje, de Pacifica wat voornamelijk uitblinkt in het niet uitblinken (het enige nieuwe model).
– Dodge heeft geen nieuwe modellen: de charger en challenger zitten ver in de special-editions fase. De Journey loopt mee in de huidige vorm sinds 2011; de Durango sinds 2011; de Caravan is zelfs nog de oude Voyager. Het moet hier eigenlijk voornamelijk van de Ram’s komen.
– En bij Jeep is er weinig nieuws. Ze hebben de Wrangler weer eens een update gegeven. De normale Cherokee is nieuw, maar ziet er oud uit. De Compass is qua kwaliteit bedroevend.
Ik zie dus voornamelijk oude bende die bij elkaar gelapt wordt bij de Chrystler/Dodge/Jeep.
Een hoop uitmelken
Met andere woorden: hij heeft een hoop merken in zijn gamma die allemaal op de een of andere manier coole en uitgesproken modellen hebben gehad. Maar de meeste huidige modellen halen het niet bij wat de concurrentie nu aanbiedt. Zelf een prestige project als de Guilia, hoe mooi die misschien ook is, hij is op zijn beste dag niet perfect en dan is het nog maar wachten voordat een groot gedeelte van die dingen 100000km hebben gedaan.
@gregorius: ik begrijp het, jij hebt de visie en hij zou jou dus moeten inhuren. Wat zie jij dat zijn eigen executives niet zien (of die consultants van Bain en McKinsey). Een heleboel kennelijk.
@marklevinson: “Een shapenboer ziet op een mooie dag een Range Rover zijn land op komen rijden. Er stapt een slicke gozer uit in z’n mooie maatpak en loopt naar de boer toe. Boer: “Jij moet een consultant zijn”. Consultant:”Ja, hoe weet u dat?”
B: “zucht”
C: “Wat een mooie shapen heeft u!”. Pakt een mooi exemplaar op dat naast de boer staat. “Ik snap dat u niet naar mijn wil luisteren: u weet hoe schapen te houden, maar ik weet hoe u meer geld kan verdienen”.
B: “Klopt, ik wil niet luistenen”.
C: “Ik heb een weddenschap voor u. Als ik u in 5 seconden kan vertellen hoeveel schapen u hier heeft lopen, dan moet u 10 minuten naar mijn voorstel luisteren, zo niet, dan ga ik weg”.
B: “ok, ga je gang”/
1,2,3,4,5.
C kijkt erg blij: “U heeft hier 53 schapen lopen”
B: “Nope; 52. Geef me nu mijn hond terug en oprotten naar je Range Rover”.

Moraal van het verhaal. Er is geen ander dan de Bains en McKinsey’s die je beter kan vertellen hoe je het meeste geld uit je multinational kan wringen. 5 jaren plan, 10 jaren plan; whatever je wil. Kosten omlaag, winstmarge omhoog, etc etc.
En er worden ook wel ongeveer de stappen gemaakt die je kan verwachten: troepmodellen eruit:
Focussen op goede modellen.
Faceliftjes er iets sneller overheen zodat alles weer mooi en nieuw lijk.
Her en der de waarde opdrijven (Ferrari –> daar zal ome SM ook een goede boterham aan hebben verdiend).

Echter, wat hebben we nu over?
Een zooi oude modellen met moderne jasjes. Een beetje tegenvallend next-gen model als de Giulia. En verder een hoop merken met een historie die staat voor vooruitstrevendheid die nu aan de onderkant van het spectrum met meer show dan techniek de toekomst wil gaan bedienen.
Wieweet gaat het werken; maar ga mij niet vertellen dat de Alfa Romeo, Maserati, Ferrari en Lancia nu uitdragen van wat de oprichters hadden gewild.
En een Chrysler/Dodge/Jeep met zo’n kleine lineup; is ook compleet tegen de maat in.
@gregorius: pak de jaarrekening FCA 2017 er bij. Hoe dan ook, dat wat ze doen werkt. Misschien niet voor jou maar wel voor heel veel anderen. Marktaandelen zijn ook voor mij verrassend hoog dus de consument wereldwijd wil dit.
@marklevinson: Hij probeert te zeggen: winst maken lukt de laatste jaren opvallend goed!
Maar dat lijkt vooral door uitgestelde investeringen te komen. Zo rijdt ongeveer heel Fiat op het Fiat-Mini platform uit de jaren ’90. Die techniek is gemiddeld tweemaal zo oud als bij concurrentie als PSA of VAG. Dat is nu niet zo’n probleem (hoewel – de ’14 Panda is technisch niet veel verder dan die van ’97…).
Het duurt nu eenmaal een poos voor je zo’n achterstand gaat voelen, vooral als je een echte kaskraker in huis hebt, die nog een poos goed blijft lopen. Ongeveer zoals toen Ford de Taunus en Escort had staan, terwijl bij de concurrentie een BX, een Golf, een Astra in de showroom stond. Het gaf je ineens een vintage gevoel in de Ford showroom.
Dat stadium bereikt FCA nu snel. Zet een Ghibli naast een CLA of 4-serie. Parkeer een Panda tussen een i10 en een Mii. Een MiTo en een Punto tussen een Ibiza, C3 en een Rio. Of erger, een Doblò, die hoef je niet eens naast een concurrent te zetten. Dan bekruipt je precies dat gevoel terug te zijn in een andere tijd.
@gregorius:

klopt allemaal.
En nu maar hopen dat ze genoeg reserves hebben om nieuwe auto’s te ontwikkelen die ook een succes worden.
Want nu teren ze op oude modellen waarvan de ontwikkeling al helemaal betaald is en die dus per saldo veel opleveren.
Wat zou FCA nog zijn zonder Sergio?
En zo hoort het, een topman die het concern echt sterker maakt, waarde creëert voor allereerst de klanten en daarna de aandeelhouders. Het is voor FCA nog een schijntje wat deze man ontvangt als je kijkt naar wat het concern meer waard is geworden en welke parels er nog aan komen.

Het verhaal is natuurlijk wel wat complexer, waarschijnlijk is hij ook in staat op toppers op de belangrijke plekken te zetten en is hij niet beroerd om interne discussie aan te gaan.

Win-win-win, het klinkt simpel en dat is het ook. Het is dat ik alleen nog maar in crypto’s handel….
@marklevinson:

Je laatste zin ..

Maakt een hoop duidelijk ..
@marklevinson: met tientjes of duizendjes?😁
@shadowbroker:

Zijn toch allemaal millionair die lui ..
Of trillionair ..
@lincoln: nee zn laatste zin
@shadowbroker:

Who cares .. cryptokneuzen liegen daar ALTIJD over ..
@lincoln: Waarom het woord ‘cryptokneuzen’ gebruiken? Ik vind je vaak maar een raar persoon. Je hebt volgens mij behoorlijk wat issues met jezelf
@shadowbroker:

Dat zijn imbecielen die geld in het luchtledige “investeren” met als enig oogpunt domme hebzucht ..

Meer dan een achterstandswijk hobby is het dan ook niet ..
@lincoln: Dat is met veel van die ‘munten’ wel zo inderdaad. Er zitten ook heel wat goede tussen. En waarom gewoon niet lekker handelen en wat bij verdienen.
@shadowbroker: ik vind @lincoln de laatste weken opvallend positief. Het lijkt alsof zijn cynisme wat opgeklaard is. Geluk in de liefde wellicht?
Hij krijgt dus geen compensatie. Voor zijn daden krijgt hij salaris. Meer dan ik (3,5 miljoen, volgens Google) maar op geen stukken na 40 miljoen. En – o ja – in 2010 en 2011 vond hij het zo matig gaan bij Chrysler, dat hij zijn eigen salaris in die twee jaren op 0 heeft gezet.
Hij koopt, heeft en houdt aandelen in het bedrijf dat hij leidt. Voor inmiddels 300 miljoen, zo rekenen jullie voor. Daarmee geeft hij het signaal af én vertrouwen te hebben in het bedrijf, én zijn stinkende best te doen voor de aandeelhouder – al was het maar uit eigenbelang.
Overigens heb ik een hekel aan hem: Hij heeft meer dan 10 jaar lang fantasievolle toekomstplannen voor Alfa, Lancia en Fiat geschreven, maar het lukt bij geen van die merken om zelfs maar het modellengamma een beetje op orde te houden. De MiTo gaat alweer 10 jaar mee, en pas sinds 2016 heeft het merk met een B-, C- en D-segmenter plus een sportcoupe een min of meer complete line-up. Bij Fiat blijven alleen de 500-afgeleiden onder de aandacht. Andere modellen slepen zich van facelift naar facelift (hallo Doblò uit 2001!). Over Lancia zullen we het maar niet hebben…
Het is autoblog en geen investmentblog maar de cijfers van FCA zijn best indrukwekkend. Niet alleen qua omzet, 110mrd $, qua marktaandeel US, 4de plek na GM, Ford, Toyota en voor de rest. Brazilië 2de plek, Europa 4de plek na VW, PSA, Renault.

Netto winst: 3,7mrd $

Petje af voor die man en zijn team!!
@marklevinson: en ontwikkelingsbudget de afgelopen jaren? Afgezet tegen dat van de anderen?
@peug206: daar lijkt @marklevinson geen oog voor te hebben.
Vooralsnog heeft @gregorius het in mijn beleving bij het goede eind. De tijd zal het leren. Als er niet snel iets voor de langere termijn wordt ontwikkeld dan liggen ze over 10 jaar in de goot.
Alleen jammer dat ie Lancia niet heeft kunnen redden.

Hopen dat z’n opvolger dat wel doet.
Hoedtik richting @gregorius ..

Volg deze aandelen laatste 3 jaar ..
Heb er echter nooit spijt van ze niet gekocht te hebben ..

Er is gewoon iets fishy aan ..
Verhaaltje klopt niet ..

We zullen het zien als Mario Draghi eenmaal zal aftreden ..
(Als het niet in de EU doofpot verdwijnt) ..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).