Ferrari Enzo van de paus zet nieuw veilingrecord

Auteur: , 37 Reacties

Vannacht vond de veiling van het Pinnacle Portfolio plaats, de bizzare collectie supercars die al meerdere keren op onze voorpagina voorbij kwam. Onderdeel van de veiling was deze Ferrari Enzo die ooit werd geschonken aan Paus Johannes Paulus II. Het eerbetoon aan Enzo Ferrari (die vandaag precies 27 jaar geleden overleed) ging voor belachelijk veel geld weg.

Ferrari Enzo van Paus Johannes Paulus II

Ter referentie: in 2013 werd een Ferrari Enzo geveild voor een ab-so-luut wereldrecordbedrag van $1.375.000 klinkende Amerikaanse Dollars. Nu was de verwachting al wel dat dat bedrag ruim overtroffen zou worden. Er kleeft namelijk een verhaaltje aan deze Enzo: het is de auto die door Ferrari werd geschonken aan Paus Johannes Paulus II, de 400ste en tevens laatste Enzo ooit gebouwd. Bovendien is het kleurtje speciaal: Scuderia Rosso, de kleur van de F1 renstal is op de Enzo gespoten.

RM Auctions verwachtte tussen de $4.000.000 en $6.000.000 dollar binnen te harken. Het werd zelfs nog iets meer, de auto bracht namelijk $6.050.000 dollar op. Oftewel €5.429.270 euro, inclusief veilingkosten. De duurste Enzo’s die op dit moment te koop (zoals die van Floyd Mayweather) staan moeten rond de €3.000.000 euro opbrengen.

Holy prijsstijgingen Batman!

Maar de Enzo van de Paus was niet het enige veilingstuk vannacht. Zo werd een Ferrari 288 GTO geveild voor €2.002.000, een bedrag dat gevoelsmatig veel te laag lijkt. De 288 GTO is immers zeldzamer, ouder en vele malen mooier dan een Enzo. Maar goed, alsnog veel geld natuurlijk. Een Ferrari 250 LM uit 1964 zorgde voor de hoogste opbrengst op de veiling Monterey: €14.560.000 kon de nieuwe eigenaar aftikken. Een Jaguar XJ220 wisselde voor €414.599 van eigenaar, terwijl een McLaren F1 “LM-Specification” uit 1998 goed was voor €11.375.000 euro. BAM. Een Ferrari 275 GTB/4 wisselde voor €2.730.000 van eigenaar, een Maserati MC12 leverde €1.729.000 op. Mocht je nog een Reventon willen slijten: de straatwaarde is ongeveer €1.137.500 euro. Een Ferrari F50 is net iets meer waard: €1.638.000 euro. De persoonlijke favoriet van ondergetekende wisselde van eigenaar voor €2.047.500 euro. Geen geld, voor een Lamborghini Miura SV. Voor de liefhebbers van Porsches: een 959 bracht €1.001.000 op. Al deze bedragen zijn overigens exclusief de veilingkosten, die hebben we nog niet exact kunnen achterhalen voor alle auto’s. Wat opvalt is dat bijna alle opbrengsten hoger waren dan op de veiling van Villa d’Este, een paar maanden geleden. Al is dat natuurlijk wel in lijn met de trends van de afgelopen tijd.

Was het dan alleen maar rozengeur en maneschijn op de veiling vannacht? Nope. Een Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Competizione haalde de reserve niet, ondanks een bod van €12.057.500 euro. Die mocht dus weer terug de trailer in. De veiling is overigens nog niet afgelopen, vrijdag en zaterdag gaan ze vrolijk verder in Monterey.

Nog even terugkijken naar dit (en ál dat andere) moois? Check dan deze video.

Update: op de foto zien we Luca di Montezemelo die de sleutels kwam ophalen bij de opvolger van JPII, Paus Benedictus XVI.



37 reacties

Phoe, hoe bedoel je prijsstijgingen……
RM Auctions heeft weer goede zaken gedaan.
Hmmm, 3maal een Miura Sv of 1 Ferrari Enzo…
Lijkt me toch niet zo’n moeilijke keuze deze…
Toch een absurd bedrag voor een Enzo.. Zeker in vergelijking met alle andere snoepjes die geveild werden…
En wat is er zo speciaal aan een rode Enzo? Ze zijn bijna allemaal rood…
@Dimglor: Scuderia Rosso is een weinig voorkomende roodtint op de Enzo.
@CasperH:
Ahzo!
Ben half kleurenblind, dus mij boeit het niet zo dat het een iets ander rood is ;-)
Rood is rood ;-)
@Dimglor: Je moet dit niet zien als een auto maar als een investering dus is de vergelijking een beetje zinloos. Dat die Enzo van de paus is geweest maakt het veel aantrekkelijker voor een aantal om te kopen, te hebben en uiteindelijk weer te verkopen met winst. Als je dit ding over 2 jaar voor $7m verkoopt heb je toch een redelijk rendement (~8%).
@fernie:
Ja, natuurlijk.
Maar toch absurd voor welke prijs deze Enzo is geveild in vergelijking met de Miura SV…
Een wagen die naar mijn mening toch een hogere verzamelwaarde heeft…
Ok, die Enzo was van de paus… Maar om eerlijk te zijn vermoed ik dat hij nooit in die wagen heeft gezeten en dat ie 10 jaar in een garage stond…
Dit geeft, in mijn ogen, niet meteen een meerwaarde…
Maar het is natuurlijk wat de mensen ervoor willen betalen…
@Dimglor: Het gaat er dan ook niet om wat jij ervan vindt maar wat de (toekomstige koper(s) er van vinden ;). De waarde is in the eye of the beholder – vraag en aanbod.

Een Picasso is ook makkelijk na te maken en hangt net zo mooi aan de muur… toch is het enkel de kostprijs waard.
@fernie: Maar Picasso is dood.
Ferrari leeft nog en maakt zelf op dit moment een nieuw ‘kunstwerk’ dat weer ‘mooier’ is als de Enzo.
Ferrari heeft zelfs t recht om meer versies te drukken van die Picasso. En ze kunnen ook er zo nog een paar aan belangrijke personen geven als een goed doel.
@gregorius: Picasso is dood en enzo’s worden niet meer gebouwd. Dus praktisch het zelfde.
@jorden: maar dat is juist t punt. Picasso maakte niet steeds t zelfde schilderij. Ferrari dus ook niet.
Ferrari blijft echter wel supercars maken, net zoals gelimiteerde top uitvoeringen van zo’n beetje al hun modellen.
@fernie:
Nee.
Een investeerder koopt altijd in een LAGE markt, nooit in een oververhitte zoals deze markt momenteel is.
@desjonnies: Sorry, wist niet dat jij een investeerder was en in de toekomst kan kijken – wie weet is het nog steeds een slimme investering ;).

Blijkbaar verwachten sommigen dat de markt verder groeit, pas als de bubbel barst en de grens is bereikt stop het.
@fernie:

Waarom heb je em dan niet gekocht ??
@lincoln: Helaas zit al mijn geld in een stel bakstenen en heb geen geld meer over :) Ook behoorlijk speculatief hier (London) maar we zullen zien.
@fernie:

Onzin .. Met jouw prognose kan je bij werkelijk elke bank terecht ..

Tenzij je daar ook kenbaar hebt gemaakt dat je geld “helaas” in baksteen zat ipv een brok plastic ..
@fernie:
Nou wijsneus sorry lieverd, ik heb toevallig een heel zeldzaam karretje low gekocht en ben het nu high aan het verkopen.
ik heb er nog twee staan, waarvan er eentje in de afgelopen twee jaar in waarde is verdubbeld.
De andere een 106 Rally houd ik nog een jaar of vijf, wacht maar af, ineens is zo’n dingetje zeldzaam geworden ! Maar kost ook helemaal niets 1

Ik heb alleen helemaal niets met dit soort Supercars, auto’s waar een ieder zich aan staat te vergapen, terwijl het praktisch gezien de allergrootste ondingen zijn !
En waarvan eigenaren meer posers dan de zgn liefhebber zijn.

En tot de liefhebbers reken ik iemand als Jay Leno.
@desjonnies: Lekker toch, als je winst kan maken en wilt verkopen heb je een goede koop gedaan! Ben het ermee eens dat die auto’s bizar duur zijn maar iemand heeft het ervoor over, waarschijnlijk omdat ze zoveel hebben dat het allemaal niet meer uitmaakt. De lui die een Enzo kunnen kopen gaan niet een 106 Rallye kopen voor de voor hun marginale winst – is waarschijnlijk een fles champagne voor ze. Die lui kopen de auto waarschijnlijk niet als liefhebber (Jay Leno etc.) maar als investering wat jammer is. Dit jaar op Goodwood echte liefhebbers gezien die hun weet ik hoeveel miljoenen klassieker keihard de heuvel op rijden.
Only in america ..
*zoekt verder naar een bijzonder ongeloofwaardige barnfind*
Man man man, wat een bedragen… Gaat nergens meer over.
@trustmeiamanengineer:

Tis maar geld hoor ..
Nu ben ik niet de pausoloog maar is dat wel Johnannes Paus Johannes Paulus II op de foto? Lijkt me Benedictus.
@mashell: ah, scherp! Dat was dus het moment dat Luca di Montezemelo de sleutels kwam ophalen, bij de opvolger van JPII: Benedictus.
@mashell: Benedictus XVI om heel juist te zijn ;-)
En ik maar blij zijn in mn droom dat ik een 928 voor 250 euro op de kop had getikt…
JPII is in 2005 overleden. Is die Enzo al meer dan tien jaar oud? Wat vliegt de tijd. :(
Heeft iemand een idee van hoeveel auto’s, ouder dan 5 jaar, er op de wereld zijn die nu een ‘straatwaarde’ hebben van meer dan 1 miljoen (zeg EUR).
Dat zijn er dus heel veel geworden.
Afgezien van een enkele Veyron, hoeveel van deze units zouden nog de 1000 km per jaar halen? Als het meer dan 5% is, zou t me verbazen.
Dus ja, je kan wel een van de 400 LaFerrari’s hebben, maar uiteindelijk heb je een van de 3000 Ferrari’s die meer dan een miljoen waard zijn; zo bijzonder is dat ook weer niet (misschien zijn er wel 5000).
Eigenlijk denk ik dat we van mening moeten zijn dat dit soort veilingen een treurig feit zijn. Elke keer als je zo’n ding ziet verdwijnen voor 1 mio of meer, kan je er donder op zeggen dat zo’n ding nu zeker auto-af is en een museum stuk is geworden.

Want laten we eerlijk zijn; al die oudjes, die prachtige oudjes, qua techniek is het anno 2015 niet zo bijzonder. Als je dat met een Picasso vergelijkt. Qua techniek is het niet zo bijzonder; het ontwerp echter, dat nieuw, een movement. Picasso is echter dood; Ferrari is er nog en zij hebben de rechten om (iig de meeste van) deze auto’s gewoon weer lekker te gaan produceren.
Als je nu een 250 xxx neemt (maakt niet uit welke), deze 4000 keer gaat laten bouwen; moderne veren & remmen erop. De 3 of 4 liter V12 herontwikkelen, zodat ie relatief weinig uitstoot maar een vergelijkbaar geluid heeft (anders gaat de EU zeiken). Normale winstmarge er boven op. Dan denk ik dat Ferrari dit ding voor 75k (kaal, pre-belasting) zou kunnen aanbieden; vergelijk t met een Alfa 4c; waar de 4c nog een zooi duur carbon heeft ook. Ik denk dat je ze allemaal in 3 maanden hebt uitverkocht.

Oh wacht, Ford heeft dit gedaan met de GT40. En nog vrij slecht ook. Verkochten dat ding voor 140k USD. Ook 4000 stuks. Verschil is dat dat ding vrij slecht was. Het moderne te ver was doorgeschoten en ook nog een 550 V8 moest herbergen.
Laatste verschil met de Ferrari is dat Ferrari er nog wat mooi leer in moet stoppen; dat wel weer.
@gregorius:

Ja .. 32673,4 om precies te zijn ..
Veilingkosten 10%
En ik altijd maar denken dat je auto’s en zeker dit soort auto’s moest rijden het liefst hard . Maar nee het zijn beleggingen en verzamel objecten .
Ik begrijp niet dat die McLaren F1’s zo snel zo duur worden.
@martingtv:
ik zou daar iets heel erg onvriendelijks op kunnen antwoorden.
Maar dat doe ik niet !
Hoe gehersenspoeld mensen kunnen zijn door geloof was niet nieuw voor me, maar dit geld voor een enzo. Never! Dan toch die Ferrari’s van Chris Evans.
Als de katholieke kerk ook maar de schijn wilde ophouden een charitatieve instelling te zijn, hadden ze die Enzo destijds onmiddellijk al verpatst en de opbrengst aan de armen gegeven.
Het is natuurlijk allemaal een kwestie van smaak. Feit blijft dat de 288GTO enorm ondergewaardeerd is.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).