Ferrari F8 Tributo: dit gaat ‘ie kosten

Auteur: , 44 Reacties

Ferrari heeft de Nederlandse prijs bekendgemaakt.

De opvolger van de 488 GTB werd begin dit jaar in Genève gepresenteerd. Ferrari koos voor evolutie in plaats van revolutie, want de uiterlijke verschillen met de 488 GTB zijn niet wereldschokkend.

De nieuwe F8 Tributo komt ook in Spider-vorm op de markt, maar eerst is het de beurt aan de coupé. Op de F8 Tributo is een prijskaartje van 303.495 euro geplakt. De vanafprijs ligt een stuk hoger in vergelijking met zijn voorganger. Helemaal eerlijk is die vergelijking overigens niet. Denk aan de komst van de WLTP en het feit dat auto’s sowieso duurder zijn geworden. De 488 GTB was er vanaf 270.464 euro.

Voor die dik drie ton krijg je een Ferrari met de alom geprezen 3.9 liter geblazen V8. Het blok perst er 720 pk en 770 Nm uit. Het sprintje naar de honderd is in 2,9 seconden gedaan. 0-200 km/u doet de F8 Tributo zelfs in 7,8 seconden. De topsnelheid bedraagt 340 km/u.

Ferrari zet met de F8 Tributo zo’n snel product neer dat het gat naar een toekomstig Pista-model steeds kleiner zal worden. Dat zagen we al met de 488 GTB en de 488 Pista. Hoeveel meer vermogen wil je immers op die achterwielen loslaten zonder dat het idioot gaat worden? De komende periode hoeven we over dit vraagstuk nog niet na te denken. Eerst deze coupé, dan de Spider in 2020 en daar zullen we het voorlopig mee moeten doen.



44 reacties

Lijkt me een terechte prijs voor een auto die zo’n ervaring biedt.
Hij is erg gaaf. Maar op de een of andere manier is de 488 in mijn ogen toch mooier. Deze vind ik ook veel mooier dan de 458. Dit terwijl de daadwerkelijke visuele verschillen natuurlijk minimaal zijn.
Ziet er niet uit maar 0-200 km/u in 7.8 seconden is snel, een 911 GT2 RS heeft er 0.3 seconden langer voor nodig.
Wat een klap geld zeg, niet normaal meer.

Even off-topic: ben ik de enige die last heeft dat op de hoofdpagina geen headerfoto’s te zien zijn maar een grijs AB-logo?
@viezefreddyw: je bent niet de enige. Technische jongens zijn er al een tijdje mee bezig.
@rubenpriest: Duidelijk, thanks voor de toelichting Ruben.
@RubenPriest: kun je die technische jongens ook eens vragen om een edit knop aan je eigen posts toe te voegen zodat je een kleine typ fout nog kunt corrigeren nadat je op “versturen” geklikt hebt?
@nikilaudaferrari: of dat Autojunk bij het lezen van reacties op de iOS app niet de hele tijd terug naarboven springt ;)
@racerx: inderdaad die bug is oud en vervelend 😂 ik zou het ook heel fijn vinden als daar wat aan gedaan wordt…
@nikilaudaferrari: voordat alle taalnazi’s je weer bestoken bedoel je
@dsdh: *taalnazis
@str8six: had ik maar een editknop
@viezefreddyw: al de laatste 2 weken ofzo…
“Zonder dat het idioot gaat worden”? Sorry, maar 720 pk op de achterwielen is al bizar veel en is niet mee te rijden zodra je wat hulpsystemen gaat uitzetten.
@rvdw: alleen voor mensen die niet kunnen rijden ja, de Ferrari’s van nu zijn relatief tam, en kan prima door iedereen elke dag bereden worden, ook als niet alle hulp middellen aanstaan, zijn het niet meer de monsters van vroeger…
@spykerboy: Juist, op zich wel handig toch dat je gewoon een stukje kan gaan scheuren met niet al te veel risico?
@spykerboy: je beseft toch ook wel dat dat flauwekul is? Met 720pk en 770Nm kan je niet zonder hulpsystemen rijden. Tenzij je rijdt als een natte krant, maar dan heb je geen snelle auto nodig. Als je enigszins gas wilt kunnen geven, heb je al die systemen wel degelijk nodig. Of je wilt heel graag aandacht, want die krijg je vrij snel met een lading foto’s van je gecrashte Ferrari op het wereldwijde web…
@1000bochten: Nog nooit met zulk vermogen op stap geweest? Heb zelf diverse autos gehad met zulk vermogen (en meer) zonder enige vorm van electronica (geen traction control, geen abs, geen esp etc) prima mee te rijden, ja je moet niet bij elk stoplicht vol wegrijden of int nat vol een bocht uit accellereren, maar dat is common sense lijkt mij…
@spykerboy: Absolute onzin. Jij hebt kennelijk een grenzeloos vertrouwen in je eigen kunnen, en of je nou een fantastische bestuurder bent of niet, dat is altijd gevaarlijk.

Feit: een BMW M4 met 431pk is op droog al in staat om rechte lijn in de vierde (!!) versnelling zo veel koppel bjj de achterwielen af te leveren dat de tractiecontrole af en toe ingrijpt.

Het laat zich raden dat een stabiliteitssysteem dan eigenlijk bittere noodzaak is, want in lagere versnellingen en/of op wegen met minder grip (je zult de pech maar hebben met een plasje diesel in het donker) sta je dan anders in no-time achterstevoren, ook als je het koppie er wel bij hebt.

En alle binken die denken dat dat niet zo is, hoop ik op de openbare weg niet tegen te komen in een dergelijke auto. Je hoeft maar een dagje op de ‘Ring te gaan kijken om te zien hoe snel het allemaal fout kan gaan met dat soort types.
@vaakbenjetebang: toch zie je daar meer de idioten die niet weten hoe ze moeten rijden en een standaard hatchback niet eens onder bedwang kunnen houden, de echt aangepakte autos zie je er toch verdomd weinig crashen…
@vaakbenjetebang: mijne had vaak in zn 6 bij 250kph nog gewoon wielspin…. whats the issue?
@spykerboy: Kijk, jij bent de grootste bink van allemaal, zo veel is duidelijk.

Het issue benoem je nota bene zelf hierboven al: mensen rijden een reguliere FWD hatchback al plat. Als je dan je gezonde verstand vebruikt en je extrapoleert dit gegeven naar een auto met RWD en 720 pk, dan is het evident dat dit feitelijk een onrijdbare auto oplevert zonder allerlei hulpsystemen.

En dan kom jij weer met “ze kunnen niet rijden en ik wel want ik ben de grootste bink van allemaal met wielspin bij 250” maar dan ben jij toevallig die 0.1 percentiel getalenteerde rijder die iedere andere F8 Tributo-klant niet is. Moet je iets mee gaan doen, zo veel talent.
@rvdw: veel Autoblog lezen. Je schijnt hier de benodigde skills van op te loaden. Kijk maar naar @spijkerboy.
Soms verlang ik wel eens terug naar wat kleinere wielen met een beetje meer rubber.

Het is net een speelgoedauto.
Mooi ding hoor. Maar er is iets met die achterkant.. ‘k weet alleen niet wat.
@MercMeister: lijkt teveel op een McLaren
@imarinos: doet mijn aan een noble en/Of nsx denken.
Ja en dat is nog zonder opties, reken maar een paar tienduizend euries bij op voor een redelijk model. De duurste optie is hierbij het Nederlands kenteken
720pk.. jongens dit loopt bijna tegen de verdubbeling aan in vergelijking met een 360 modena (400pk).

Los van de Portofino, is dit de instapper he?

Kan me niet voorstellen dat er geen vraag is naar een eenvoudige vlotte Ferrari a la Porsche 911 t. Een Ferrari die tussen de 400 en 500pk heeft en puur de focus heeft op leuk rijden zonder dat het gestoord snel hoeft te zijn.
@jamesbond007; schroef de turbo’s van dit blok af en zet er een handbak in om er een 911gt3 concurrent van te maken, kunnen ze het imago ook een beetje oppoetsen na de komst van de purosanque
@basman147: Dan hebben ze bij Porsche heel veel poetswerk te doen.
@karaya: Daarom is Turtlewax al jarenlang uitverkocht in Stuttgart en omgeving😉.
@jamesbond007: was dat niet het oorspronkelijke idee van de f12 voordat die 800pk ofzo kreeg?
@gwnbmw: Geen idee. Het is een luxe super snelle GT. Zijn voorlopers waren dat ook. Waar ik op doel is echt een rijders auto: laag gewicht, goed geluid, ruim vermogen, compact en algemeen een leuke auto om vlot mee te rijden op de openbare weg (heeft een Alpine a110, 740pk nodig om leuk te zijn? nee…)

Vandaag mijn verwijzing naar de 360 Modena. Dat is een volbloed Ferrari met 400pk, voor 2 personen. Doet het prima op een circuit, maar beter op de openbare weg. Ik vind het bijzonder dat de categorieën waarin die auto zich bevond, zo is geëvolueerd tot een bijna verdubbeling van het vermogen waardoor de essentie een beetje weg is. Besef dat de “instapper” F8 tributo 60pk meer heeft dan het topmodel van Ferrari destijds, de Enzo. Wat ik probeer te zeggen is dat de instapper nu misschien wel te snel is om gezien te worden als ‘instapper’ of als ‘leuke rijdersauto’ zoals de 360 modena was / is (tweedehands).

Terugkomend op je vraag, denk ik niet dat dat het volledige doel moet zijn geweest van de F12 (met 740pk). Los van dat het vast en zeker een geweldige rijdersauto is geworden (lange afstanden kan je er prima mee doen), is dit ding veel te snel voor leuk en sportief rijden op de openbare weg/ leuke landweggetjes. Binnen 4 seconden zit je al dik over de topsnelheid.

Ik mis een Ferrari a la 911t.
Nu de prijs bekend is zal vast spoedig de aankondiging van de 488 GTO volgen. Ferrari doet ook mee aan de specials-uitzwaaimodellen mode om nog wat extra bitcoins binnen te harken.
@iphonistvongates: Dat wordt de 488 Pista Edizione Monza. Met dode hoek waarschuwing die automatisch iedere Mercedes blokt.
Eerlijk gezegd… Corvette lijkt er heel veel op 🤭
Pista met meer vermogen? Nee, smijt die turbo’s eraf en maak hem stukken lichter. Bij Ferrari draait het toch meer om passie dan performance? Lekker hoog in de toeren houden. Het venijnige is er wat vanaf met hedendaagse turbo’s.
@breakingpoint: … en noem hem 458, eh, Speciale!
270k en dan kan er nog geen richtingaanwijzer of ruitewisser stuurkolom schakelaar vanaf. Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan…
@lluq: dit doen ze in grote serie al ruim 10 jaar zo. Zelfs 16 jaar als je de enzo meetelt.. Waarom maak jij daar nu een probleem van. Het werkt heerlijk in de praktijk als je het eenmaal gewend bent.
@boomhauwer: dat doe ik niet nu pas hoor. Vind het sinds dag een kompleet nutteloos. En het ziet er niet uit, maar dat is smaak besef ik me ook wel.
De SF90 Stradale komt hier dus weer een stuk boven, die lijkt er wel erg veel op zeg. Zelfde platform?
@monaco: Dat is een nieuw platform heb ik ergens gelezen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).