Ferrari deelt extra materiaal na de plotselinge verschijning vorige maand.
Iets meer dan een maand geleden verraste Ferrari ons met de Roma. Waar aanvankelijk nog gedacht werd dat het gewoon om een dichte Portofino zou gaan, bleek de auto er toch behoorlijk anders uit te zien. Het design week niet alleen af van de Portofino, maar eigenlijk ook van alle andere recente Ferrari’s. De Roma doet zelfs bijna Brits aan, maar dat is zeker geen belediging. Nu de introductie in de Italiaanse hoofdstad al weer meer dan een maand achter ons ligt, besloot Ferrari dat het tijd was om meer info en beelden te delen.
We wisten al over welke aandrijflijn de Roma beschikte, maar we zullen zo vriendelijk zijn dit nog even te herhalen. Ferrari’s nieuwste model beschikt over dezelfde 3.9 liter biturbo V8 als de Portofino. Waar deze motor in de Portofino goed is voor 600 pk, heeft Ferrari er bij de Roma nog 20 pk bijgedaan. Nog niet zo heel lang geleden was dit krankzinnig veel, maar tegenwoordig zijn zulke cijfers dus goed voor instapmodellen.
Met het vermogen van 620 pk en een gewicht van 1.472 kg accelereert de kersverse Ferrari in 3,4 seconden naar de honderd. Als je het gas ingetrapt blijft houden zit je vervolgens bij 9,3 seconden aan de 200. Pas bij 320 km/u is het uit met de pret.
Waar de Portofino beschikt over een 7-trapsautomaat met dubbele koppeling, hebben de Italianen daar bij de Roma een 8-trapsautomaat van gemaakt. Deze is compacter en 6 kg lichter. Hoewel de auto nog steeds gezien kan worden als een dichte Portofino heeft Ferrari dus wel het nodige veranderd. In totaal zijn 70% van de componenten compleet nieuw.
Ondanks het feit dat de motor hetzelfde is, heeft de Roma dankzij diverse aanpassingen aan de uitlaat ook een unieke sound gekregen. Om de aerodynamica te bevorderen beschikt de Ferrari over een geïntegreerde spoiler, die omhoog komt bij hoge snelheden. Dankzij de diverse aanpassingen heeft de Roma 25 kg meer downforce dan een Portofino.
Ook van binnen heeft Ferrari voor een nieuwe lay-out gekozen. Het ‘Dual Cockpit’-concept was al terug te zien in bijvoorbeeld de GTC4Lusso, maar in de Roma is dit nog verder doorgetrokken. Zowel de bestuurder als de passagier zijn omgeven door een soort boog. De Roma is voorzien van een compleet nieuw instrumentarium. Dit bestaat uit een gebogen 16 inch scherm. Het stuur is weer volgehangen met allerlei knopjes, volgens de ‘eyes on the road, hands on the wheel’-filosofie. Die filosofie kenden we al, maar Ferrari heeft voor de Roma het stuurwiel opnieuw uitgevonden.
Tot slot is het natuurlijk interessant om de nieuwste Ferrari telg te vergelijken met de concurrentie. Die kan vooral gezocht worden in de hoek van Aston Martin. Aangezien de Roma een 2+2 gran turismo is kunnen we wel de vergelijking trekken met de DB11. Deze levert in V8-vorm 510 pk en is dus aanzienlijk minder krachtig. De sportievere Vantage kan eveneens tot de concurrenten gerekend worden, maar die heeft maar 503 pk. Met een 0-100 tijd van 3,6 seconden kan die de Roma desondanks wel wat beter bijbenen dan de DB11. De AMG GT is ook vergelijkbaar, met name de AMG GT C die beschikt over 558 pk. Er zijn momenteel echter weinig sportieve gran turismo’s die in de buurt komen van 620 pk. Of ze qua prijs ook niet in de buurt komen is nog even afwachten.
De bewegende beelden check je op Autojunk.









Prachtig
Eindelijk weer een Ferrari die ook echt mooi is.
@baklava: zonde eigenlijk dat die andere prachtige stiermerk in handen is van een stelletje Duitse paddestoelen die denken dat je een VW tot Lambo met hetzelfde onderdeel of delen kunt produceren
@tanzanitef30n: ben bang dat je gelijk hebt. Sowieso hebben ze bij VAG nooit een Ferrari concurrent met de motor voorin aangedurfd.
@jorden: nooit, totdat ze bij VAG de Bentley Continental gingen maken natuurlijk…
@mashell: wat een boring ding is dat zeg…
Jaa, vind hem wel echt prachtig. Schitterende lijnen. Zelfs in het grijs is het een fraaie wagen.
@viezefreddyw: “zelfs in grijs” > dit is wel weer zo’n Ferrari waarbij rood wellicht minder goed past.
Heel Fraairi!
Zo’n chique bak! Lang geleden dan Ferrari zo’n klasse design heeft gemaakt.
@str8six: dit!
@str8six: dat!
Ik wil dat de configurator online komt
@fransananas: zit ook wekelijks te kijken sinds de release date. Ben benieuwd!
Ik vind dit dus echt een bizar mooie auto.
En ik ben helemaal geen Ferrari liefhebber.
Meer dit is echt schitterend.
Met de elegantie die ze in de jaren ‘60 hadden.
Geil apparaat
Fantastisch interieur ook!
Niet op het niveau van de Duitse drie, uiteraard, maar tóch heel netjes.
@frank2b: misschien moet je even in een wat recentere Ferrari stappen. Is nogal een verschil met 10 jaar terug qua kwaliteit.
@frank2b: Een Ferrari staat op een hoger niveau.
De Duitse drie? De Duitse twee bedoel je. Het lelijke stiefzusje telt niet mee.
@karaya: Duitse Twee? Alleen Audi en Porsche? Mercedes hoort daar toch ook gewoon bij?
@willeme: Mercedes en BMW. Porsche valt buiten de bestaande kaders. Is een sportwagenmerk.
@karaya: Macan, Cayenne, Panamera. 911 doet het nog goed, niemand koopt een 718. Porsche is nu dicht tegen de Duitse Drie aan het schurken. Sterker nog, in deze context (ferrari) hoort Audi er meer bij dan BMW. Audi heeft tenminste een 600 pk sterke sportwagen (met V10!) in de aanbieding, waar BMW een driecilinder hybride trommel heeft. Ook qua interieurs (waar het hier om ging) staat Audi een half niveautje hoger dan de andere twee. Oh ja, dan houd je Duitse Twee over :-D
@willeme: ik denk dat mijn parameters anders liggen.
Audi heeft geen premium heritage. Kunnen ze nog zoveel zacht plastic en gadgets monteren, blijft het lelijke eendje.
@karaya: Tsja. Hoe belangrijk is Heritage. Maserati, Lancia en Alfa Romeo hebben de mooiste heritage die je je maar kunt wensen. Allemaal afgegleden naar een uiterst bedenkelijk niveau. De Giulia en Stelvio kun je nog billijken, maar de rest is gewoon te grabbel gegooid. Dus daar zou ik mijn parameters inderdaad niet op zetten.
@karaya: Audi heeft dankzij Horch echt wel premium heritage. Misschien nog wel meer dan BMW.
@mashell: Audi en Horch zijn twee verschillende merken.
@karaya: Kleine correctie: het scheelt een beetje per klasse tussen BMW – Audi – Mercedes. Is een beetje om het even.
Zou Ferrari een smurf-blauwe verschepen naar ene L. Ham te UK uiteraard voorzien van de cijfers 44 geborduurd in de hoofdsteunen? Tertiare toekomstige arbeidsvoorwaarden!?
@iphonistvongates: je gaat toch niet de goedkoopste auto uit je lineup naar je potentieel duurste werknemer sturen? En zeker geen zonder elektro en met echt leer.
Wat gaat die kosten?
@unavailable: de vanaf prijs van de Portofino is ongeveer €250.000. Gok dat deze in de buurt komt
Erg mooie auto.
Vraag me wel af hoe ze op een normale manier een kentekenplaat gaan monteren zonder de hele voorkant te verneuken.
@evogt3: Gewoon niet monteren, hoef vaak ga je daar daadwerkelijk een boete voor krijgen. Snap die E-type bezitters ook nooit, zo’n spuuglelijke sticker op je motorkap.
@evogt3: Zo’n klein Italiaans (of Belgisch, of Zwitsers) plaatje past wel mooi in dat verdiepte stuk onder het Ferrari-paardje. Als het echt Nederlands moet, dan maar zo’n klein geel Amerikaans plaatje. Mag misschien niet, maar ik zou het toch doen.
Schitterend!
Die passagiersstoel, wanneer je net niet de bestuurder bent.
Rare jongens die Romeinen. Iedere maand een nieuwe Ferrari, maar een nieuwe Alfa of Fiat kan er niet vanaf….