• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ferrari volgt het goede voorbeeld van Renault

Auteur: jaapiyo, gepost 14 maart 2018 om 16:52 – 21 Reacties

Laurent


Je kon het aan zien komen…

Vorig jaar ontstond er flink wat commotie rondom Marcin Budkowski. De Pool werkte bij de FIA en in die rol moest hij intieme kennis hebben van alle bolides van de teams. Renault wist hem echter los te weken van de F1 regelhoeder, voor een ongetwijfeld passende vergoeding. Volgens de regels mocht Marcin al na drie maanden in dienst treden bij zijn nieuwe werkgever. Dit schoot in het verkeerde keelgat bij de andere teams. Met name Red Bull was er als de kippen bij om te klaagmeneren. Uiteindelijk bond Renault een klein beetje in; Budkowski gaat (officieel) pas vanaf april werk verzetten voor de Fransen.

Bij Ferrari gaan ze met dit soort issues wat flexibeler om. In plaats van heel hard te roepen dat het moreel verwerpelijk is om op deze manier de competitie te ‘vervalsen’, kopiëren ze de slinkse strategie van Renault gewoon. Zodoende hebben ze nu Laurent Mekies gestrikt. Deze Fransman fungeert momenteel als Safety Director bij de FIA. Niet zo spannend zou je zeggen, maar daarnaast is Mekies ook de Deputy Race Director. Daarmee is hij de ‘rechterhand’ van Charlie Whiting.

De Fransman heeft dan ook een technische achtergrond en begon zijn loopbaan in de F1 bij Arrows. Later werd hij Engine Race Engineer bij Minardi. Uiteindelijk groeide hij uit tot Head of Vehicle Performance bij Toro Rosso. Gedurende zijn periode in Faenza werkte de techneut onder andere samen met grootheden als Jos Verstappen en Sebastian Vettel.

Kortom, Mekies is evenals Budkowski een man die geacht wordt de nodige geheimen van de verschillende F1-teams te kennen. Ook voor hem geldt dat hij ‘pas’ over drie maanden in dienst mag treden voor Ferrari. Zijn rol als Safety Director bij de FIA mag hij in de tussentijd overigens gewoon uit blijven voeren. Bij Ferrari zal Mekies rapporteren aan technisch directeur Mattia Binotto. Wij zijn alvast benieuwd naar de reacties van Horner en consorten…

Ook interessant!

  • Max Verstappen gaat je Viaplay aansmeren
    Max Verstappen gaat je Viaplay aansmeren
  • Video: Jos Verstappen schiet rechtdoor op publiek af
    Jos Verstappen naar ziekenhuis tijdens GP Zandvoort
  • Jos Verstappen keert terug en gaat weer racen
    Jos Verstappen keert terug en gaat weer racen
  • Verstappen rijdt 24 uur van Dubai met nummer 33

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferrari, fia, Formule 1, Jos Verstappen, marcin-budkowski, Racing, Renault

Vorig bericht: « “Heetste nieuwe 1-serie wordt M130iX M Performance”
Volgend bericht: NL schuurvondst legt horror en buitenkansjes bloot »

Lees Interacties

Reacties

  1. poursuivant zegt

    14 maart 2018 om 16:56

    Ten koste van alles willen winnen levert nou eenmaal meer titels op.

    Login om te reageren
  2. E34M5Touring zegt

    14 maart 2018 om 16:58

    Dus een technologische sport, met de allernieuwste technieken etc. Enorme organisatie enz. En die hebben een concurrentiebeding van 3mnd? Whahaha

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      14 maart 2018 om 21:06

      @e34m5touring: Lang leve de FIA, dat in Zwitserland gevestigd is en daarom ook volgens het Zwitserse contractrecht geen langer concurrentiebeding mag opnemen in haar contracten.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        15 maart 2018 om 10:02

        @edge: Ik weet niks van het Zwitserse recht, maar je zou daarnaast ook een geheimhoudingsbeding kunnen afspreken. Dat zal ook in Zwitserland wel wat langer gelden dan 3 maanden.

        Login om te reageren
      • gregorius zegt

        15 maart 2018 om 12:19

        @edge: ligt natuurlijk iets genuanceerder. Het recht dat je moet kunnen werken (ipv een ‘uitkering’ aanvragen) is belangrijker dan een non-compete clause in Zwitserland. Dus als jij, als in Zwitserland wonende ontslag neemt (of ontslagen wordt) en je gaat in het buitenland werken: zal het de Zwitsers een rotzorg zijn of je ook echt in het buitenland gaat werken; zolang je maar geen uitkering aanvraagt. Maar ook als hij bij Sauber zou gaan werken, hoeft het niet te beletten.
        Wat je hier vaak ziet, is dat mensen met een opzegtermijn van 3 maanden, gewoon 3 maanden thuis mogen zitten (Garden Leave); dus die opzegtermijn wordt een beetje als non-compete clause gebruikt.
        Wat je hier ook ziet, is dat de oude werknemer niet wordt aangeklaagd om het feit dat hij/zij de non-compete schendt (aangezien dat dus niet geldig is), maar dat hij/zij bedrijfsdocumenten heeft meegenomen. Dus zodra je ’thuis mag werken’ hier; moet je goed oppassen voor dat soort grappen.

        Login om te reageren
  3. daihatsucuore zegt

    14 maart 2018 om 17:02

    Nou nou. Straks ga je me ook nog vertellen dat het lobbyen en beïnvloeden van de regels bijna even belangrijk is als het creëren van een goede auto en het hebben van een goede coureur. De F1 is al heel lang een politiek spelletje.

    Login om te reageren
  4. bohica zegt

    14 maart 2018 om 17:08

    Jos verstappen een grootheid noemen :(

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      14 maart 2018 om 17:11

      @bohica: in Limburg

      Login om te reageren
    • cuban8 zegt

      14 maart 2018 om 19:28

      @bohica: hij heeft immers Max geproduceerd…

      Login om te reageren
      • bohica zegt

        14 maart 2018 om 20:15

        @cuban8: dat is alleen een zaaddonatie . Dat noem ik geen prestatie

        Login om te reageren
        • Orichy zegt

          14 maart 2018 om 22:36

          @bohica: En tot waar heeft hij hem gebracht, tot aller beste Formule 1 courreur allertijden van Nederland, nu al en Max is pas 20 jaar! Jos heeft Max verzorgd en zodat Max optimaal kan presteren, dat is een top prestatie, als vader, als mentor en als vriend.
          Jos is tenslotte ook niet geheel klein van stuk, een stevig kerel, dus Jos een grootheid noemen is zeer terecht, want hij heeft met de middelen die hij ter beschikking had topprestaties geleverd.
          Dank daarvoor en veel geniet plezier.

          Login om te reageren
    • kilum zegt

      15 maart 2018 om 11:30

      @bohica: Tot zijn zoon de F1 in kwam was hij wel de meest succesvolle F1 coureur van Nederland.

      Login om te reageren
  5. nicolasr zegt

    14 maart 2018 om 17:15

    Als Max dit jaar geen wereldkampioen wordt, trek ik nog eens twee liter maltbier adtje. En misschien dat ze het van Autoblog dit jaar nu wel eens komen filmen! ?

    Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      14 maart 2018 om 17:36

      @nicolasr: Je kan ook gewoon er zelf een filmpje van maken. We wachten nog steeds!

      Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      14 maart 2018 om 17:39

      @nicolasr: geen woorden maar daden.

      Login om te reageren
  6. ikleesookoverautos zegt

    14 maart 2018 om 17:37

    Wat ziet die gast er fout uit zeg.

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      14 maart 2018 om 18:08

      @ikleesookoverautos: Zo lijkt hij echt eng ja…

      Knap dat bijna niet te zien is dat dat vieze baardje en die maffiasnor er in gefotoshopped zijn…

      Jaapiyo wordt er steeds handiger in…

      Login om te reageren
      • ikleesookoverautos zegt

        14 maart 2018 om 19:11

        @moveyourmind: je had me daar ff.

        Nee hij ziet er zo toch echt uit. Rattenkop.

        Login om te reageren
  7. fernie zegt

    14 maart 2018 om 21:14

    Is vrij standaard om binnen dit soort functies (bedrijfsleven) een non-compete clause te hebben, weet niet zo goed wat hier zo bijzonder aan is. En zoals eerder al vermeld is, de overheid stelt een grens aan hoe lang dit mag omdat je anders nooit van baan zou kunnen veranderen.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      15 maart 2018 om 10:23

      @fernie: Dat is niet waar. De overheid stelt hier geen maximum aan. Het arbeidsrecht is namelijk geen publiekrecht, maar privaatrecht. Partijen mogen dus zelf een termijn overeenkomen. Wel is het zo dat een rechter kan ingrijpen als een termijn gezien de omstandigheden van het geval onredelijk lang is.

      Login om te reageren
      • fernie zegt

        15 maart 2018 om 10:59

        @berlinetta: EU stelt inderdaad geen maximum. De wet stelt echter wel nog altijd dat je recht hebt op werk. In de UK wordt redelijkheid getoetst en 6 maanden is vaak het maximum en in uitzondering tot 12 maanden. In Duitsland is de max 24 maanden, Italie heeft ook een limiet. In Frankrijk is de redelijkheid ook normaliter 12 maanden (net zoals in NL). Dus ja je kan afspreken wat je wilt maar dat maakt de rechter niets uit :).

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North