Het was een beetje een gekke situatie bij de F1 race van vanmiddag. Al voordat de lichten doofden en de race (verslag) van start mocht, waren er wederom vragen over vermeend vals spel van Ferrari. De FIA had voorafgaand aan de race vastgesteld dat de bolide van Charles Leclerc significant meer brandstof met zich meedroeg dan Ferrari had opgegeven bij de regelgevers. Het ging in dit geval om 4,88 Kg meer.
Dat riep natuurlijk de nodige gefronste wenkbrauwen op, zeker in het kader van de recente ontwikkelingen omtrent de motor bij de Scuderia. Na de zomerstop ging de Ferrari SF90 op de rechte stukken opeens als een kogel. Bij de Grand Prix van ‘Murica kwam naar buiten dat dit mogelijk het gevolg was van een, laten we zeggen, vrije interpretatie van de regels door team rood. Op zich niks mis mee, dit is immers de F1. Het is geen valsspelen tenzij je gepakt wordt.
Desalniettemin heeft Ferrari natuurlijk de schijn tegen. Voor de start opperde Jos Verstappen dan ook al dat het eigenlijk gek is dat Leclerc wel gewoon mocht starten. Niet alleen met het oog op deze race, maar ook met een schuin oog op volgend seizoen. Waar laat men Ferrari mee wegkomen? De FIA wilde de zaak echter eerst nog even grondig onderzoeken. Stel dat ze Leclerc en Ferrari toch uiteindelijk vrij moesten spreken, dan zou het een beetje lastig zijn geweest om hem ex post nog puntjes toe te kennen. Binotto claimde in ieder geval vast dat men het oordeel met vertrouwen tegemoet zag.
CL16 beëindigde de race zoals we weten als derde. Daarna was het wachten, wachten en nog wat langer wachten, maar inmiddels is er dan toch een verdict: LEC en Ferrari mogen de plek en de puntjes houden, alleen moet Ferrari even 50.000 Euro aftikken als boete. Volgens een man in scherp gesneden regenjas mag Ferrari het zien als een aanbetaling van Jean Todt voor zo’n splinternieuwe Ferrari Roma.
37 reacties
– LEC is 4e in het kampioenschap, met diskwalificatie bleef hij 4e in het kampioenschap.
– Verder onderzoek? Waarnaar? Met welk doel?
Denk je met terugwerkende kracht aan te kunnen tonen dat er vaker 5 liter benzine teveel in zat?
Heeft het nu om in de laatste race nog zaken uit te zoeken voor een niet-top-3 team waarbij volgend seizoen weer alles anders is?
Het zijn grote fraudeurs, maar als ze te pakken waren was dat al races terug gebeurd. We hebben het niet over de balkenklasse in Limburg, maar over de top-van-de-top. En wat dan nog? ALs ze de boel geflest hebben? VET heeft zichzelf het hele seizoen al gestraft, LEC is nummer 4. Ferrari heeft er 0,0 baat bij gehad dat ze de boel flessen.
Ik zou eerder naar Merc kijken, als ik iets zou willen zien wat ´nogal vreemd’ is. Al 5 seizoenen vooraan en niet een beetje ook. Dan heb je er wat aan dat je slimmer omgaat met de regeltjes.
Frauderen en alsnog verliezen is gewoon sneu.
Bij een overtreding van het TECHNISCH reglement was er sprake geweest van diskwalificatie.
Blijkbaar snappen veel mensen niet wat er aan de hand is.
Allereerst in de F1 staat het nodige beschreven in 3 regelboeken.
F1 International Sporting Code, F1 Sporting Regulations en de Technical Regulations.
Bij overtreden van de technical of sporting regulations ben je in principe sowieso de klos.
Aangezien auto’s voor en na de races gewogen worden kan de FIA uitrekenen hoeveel brandstof verbruikt is. Het maximale verbruik tijdens een race bedraagt 110kg. Ook mag men niet onder het minimum gewicht uitkomen.
Deze vallen onder de sport regels.
Het niet nauwkeurig opgeven van de hoeveelheid brandstof voor de race levert op zich geen voor/nadeel op aangezien het om het verbruik gaat en niet om de hoeveelheid brandstof voor de race. Deze opgave valt onder hetgeen beschreven is in de Sporting code.
Er is dus geen regel overtreden, men heeft zich als team echter niet aan de code gehouden.
Linksom of rechtsom zullen ze wel weer een geniepige reden hebben daar bij Ferrari.
😂
Zonder gekheid. Ik heb verder weinig verstand van hoe die dingen exact werken in de F1. Die spoilers en bodem etc leveren ook al zoveel downforce dat die 4nogwat kilo extra niet zoveel verschil gaan maken. Aan de andere kant is de F1 ook een sport van zeer kleine marges..
Ze zullen er wel een reden voor gehad hebben.. 🙄