
De Fiat Grande Panda 4×4 Concept grijpt terug op het origineel uit 1983.
Laten we eerlijk zijn. De nieuwe Grande Panda is een bonk nostalgie op wielen. Het retro-concept wat ze met de 500 deden in 2007, is nu doorgetrokken naar de Panda. De Italianen gaan nog een stapje verder met de Fiat Grande Panda 4×4 Concept.
Fiat Grande Panda 4×4 Concept
Dit model is namelijk een knipoog naar de Panda 4×4 uit de jaren 80. Heerlijk toch, lekker borduren op nostalgie. Daar krijgen boomers het warm van hoor. Enkele kenmerken zijn de donkerrode carrosseriekleur, stalen wielen die vies mogen worden, extra lampen op het imperiaal en een reservewiel. Voor het geval dat.
De originele Panda 4×4 was net zo geschikt voor het stadsverkeer als voor avonturen in de bergen. Je ziet ze nog steeds regelmatig rijden in Italië. Niet kapot te krijgen die dingen.
Het enige nadeel aan deze moderne interpretatie? Het woordje concept. Want dat is al een weggever dat de Fiat Grande Panda 4×4 Concept niet zo in de showroom komt te staan. Er is ook geen enkele indicatie dat het Italiaanse automerk deze auto in productie gaat nemen.

Nu zijn de aanpassingen ook weer niet baanbrekend. Dat wil zeggen, met een gewone Grande Panda kun je middels een paar mods de 4×4 Concept eenvoudig nabootsen. En dat gaan mensen gewoon doen natuurlijk. Wat dat betreft geeft Fiat een voorzetje met deze concept.
Maar heel eerlijk. Schroef er een kenteken op, gooi ‘m in de prijslijst, en laat ‘m komen. Want het origineel werd immers ook gewoon verkocht door Fiat in de jaren 80. Mouwen opstropen en neem de gedurfde move om dit concept daadwerkelijk te verkopen, Fiat. In een wereld vol anonieme crossovers en eenheidsworst is dit best een geinig ding, toch?





Van het tweede type panda was er ook een 4×4. Ook gewoon een leuke auto. Basic, wordt je relaxed van. Al dat ‘leaseblikgejaag’ in het verkeer wordt vanzelf grappig in plaats van irritant.
Ghe ghe. Leuk. Ik heb net een originele gekocht. En waar ze in NL zeldzaam zijn zie je ze hier op het Italiaanse platteland inderdaad dagelijks nog een aantal maal rijden.
Is echt wel een markt voor. De vorige edities verkochten in ruraal en/of bergachtig terrein ook prima. Jet zal niet meteen de grootste cash cow zijn, maar een image builder is het sowieso dus schrijf ook maar een beetje af op marketingkosten.
Italianen zitten niet te wachten op een EV, ik heb laatst nog een maand op Sicilië gezeten. Geen enkele gezien. De per panda zie je dan weer nog in elke straat.
Zal wel het zelfde principe toegepast worden als bij de JEEP Avanger 4×4.