• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Fiat werkt tóch aan een opvolger voor de Punto

Auteur: hayte, gepost 25 mei 2020 om 19:04 – 20 Reacties

De Abarth Punto Evo

Naast een opvolger voor de Fiat Punto, ligt er ook een rivaal voor de Qashqai in de pijplijn.

Normaal werk je als autofabrikant altijd door aan je volgende auto. Zo kan Volkswagen een Golf klaar hebben voor als de oude uit productie gaat, bijvoorbeeld. Klinkt heel logisch, daarom dat praktisch alle autofabrikanten dit dan ook doen. Fiat is echter zo’n uitzonderingsgeval. Bijna twee jaar geleden kapten de Italianen immers met de Fiat Punto, om deze te vervangen met… Helemaal niets. Dat is vooral gek omdat Fiat sinds de jaren zestig wel een B-segmenter verkocht. In Zuid-Amerika rijdt er wel een Fiat Argo rondt die de Punto vervangt, maar die hebben wij hier nooit gekregen. Eigenlijk best jammer, het lijkt net een kleinere, agressievere variant van de Tipo.

Waarom er nog geen opvolger was, hadden ze eigenlijk al verklapt. De verkopen lagen simpelweg te laag. Daarom willen ze kappen met A-segmenters zoals de 500 en de Panda, om deze klanten richting het B-segment te duwen. Dan heb je echter wel een B-segmenter nodig, willen die klanten jouw B-segment-auto kunnen kopen. Anders kopen ze gewoon de hatchback van de concurrent.

Dat heeft Fiat kennelijk door, want tegen Auto Express bevestigen ze aan een opvolger voor de Punto te werken. Dit project werd lange tijd uitgesteld, maar nu zijn ze deze actief aan het ontwikkelen. Het is echter ‘voortijdig’ om nu al te veel over het model te vertellen, dus heel ver lijken ze er nog niet mee te zijn. De Britse krant vermoedt dat ze gebruik gaan maken van het CMP-platform waar de Peugeot 208 en de Opel Corsa op rijdt, wat dankzij de fusie met PSA mogelijk moet worden. Dat zou een elektrische variant ook mogelijk moeten maken. Wel zo modern, natuurlijk.

Een nieuwe Fiat B-segmenter klinkt leuk, zeker als daar een dikke Abarth-versie van komt. Voor het echter zo ver is, gaan we eerst wat andere autootjes van Fiat zien. Namelijk opgehoogde versies van de Fiat Tipo. De C-segmenter krijgt vermoedelijk dit jaar nog een facelift, waar Fiat ook een Tipo Cross gaat onthullen. Een ‘off-road-inspired‘ Tipo met wat meer paneeltjes rondom. Iets als een Volvo cross-country dus, of een Audi allroad.

Later moet er ook een SUV-variant van de Tipo komen, of misschien zelfs een SUV-opvolger. De Tipo doet het qua verkopen volgens Fiat namelijk wel goed, maar ‘het is geen SUV’. Consumenten smullen immers van crossovers en dergelijke auto’s, zie het absolute succes van de Volkswagen Tiguan als beste voorbeeld. Een Qashqai-achtige Fiat moet er dus snel komen, aldus Fiat-CEO Olivier François. “Ik had om eerlijk te zijn gehoopt dat we die vandaag zouden hebben. Maar het is heel belangrijk voor ons om zo’n auto te hebben, zonder al te veel uitstel.” Met andere woorden: eerst een crossover, pas dan krijgen we een B-segmenter. Die Fiat 500 en Panda blijven nog wel even plakken, dus.

Foto: Abarth Punto Evo van @Pinguinman18, via Autojunk.nl.

Ook interessant!

  • Fiat SUV
    Bedenk een naam voor deze Fiat SUV
  • Deze Peperdure Punto kost meer dan een Taycan
  • Fiat Uno uit productie
    Ook deze Fiat uit productie zonder opvolger
  • Video - Fiat Qubo zoekt ruzie met vrachtwagen

Nieuwste artikelen

  • Dikste diesel van Marktplaats kan er maar één zijn
  • Wordt klussen aan je auto dan toch weer makkelijker?
  • Gespot – Extreem foute Mansory Urus
  • Officieel: GEEN ban op verbrandingsmotor na 2035!
FacebookTweetPinLinkedIn

crossover, Fiat, hatchback, Olivier-Francois, punto, SUV, tipo

Vorig bericht: « De nieuwe Mercedes SL wordt weer een sportieveling
Volgend bericht: Mercedes laat de nieuwe S-Klasse zien »

Lees Interacties

Reacties

  1. valoroso zegt

    25 mei 2020 om 19:46

    Eerst zien, dan geloven. Overigens vind ik het wel een doodzonde dat ze gestopt zijn met de Punto.

    Login om te reageren
  2. utregcity zegt

    25 mei 2020 om 19:47

    Wanneer die nieuwe Punto er dan eindelijk is, zijn de hatchback B-segmenters misschien wel weer hip… ?

    Login om te reageren
  3. Edge zegt

    25 mei 2020 om 20:12

    Was te verwachten na die fusie natuurlijk. Het ontwikkelen van een Punto kost relatief gezien geen drol wanneer eigenlijk alles al paraat ligt in de schappen van je nieuwbakken fusiepartner. Kwestie van Centre Stilo een koets laten tekenen, en klaar is Carlo. Voor een crossover/SUV achtige die de Qashqai moet aanvallen geldt hetzelfde, maar dan met de techniek van o.a. de 3008.
    Andersom ben ik benieuwd of de PSA-merken nog iets gaan doen met de 500E. Met de toenemende vraag naar elektrische auto’s en Toyota’s vertrek uit de A-segmenter drie-eenheid, zou ik het een hele logische stap vinden als een 108, C1 en Karl-opvolger van diezelfde techniek gebruik gaat maken.

    Login om te reageren
    • vpowert zegt

      25 mei 2020 om 23:33

      De vraag is of er aan een elektrische auto in het A-segment wel geld te verdienen valt. Kleine marges maken dat wel heel lastig voor een elektrische C1, 107 en Karl. Met de 500 zou het kunnen, maar alleen omdat je daar grotere marges hebt vanwege ‘premium’.
      Ik gok erop dat de 500 een buitenbeentje blijft (als laatste pure FCA product) en de volgende 500 op het 208/C3/Corsa/Punto platform komt.

      Login om te reageren
  4. bernoulli zegt

    25 mei 2020 om 20:12

    Een ruige Tipo. De spirituele opvolger van de Stilo Uproad. Wie kent ‘m nog.

    https://images.autowereld.com/1600×1000/4915145225-stilo.jpg

    Login om te reageren
  5. Alex_79 zegt

    25 mei 2020 om 21:29

    hmm, volgens mij heb ik die Abarth van het weekend nog zien rijden. Leuk geluid maakt zo’n Akrapovich ;)

    Ik hoopte al dat Fiat een keer tot bezinning zou komen. Die vierkante hoge gebakjes die ze nu in drie merken uit de fabriek laten rollen vind ik helemaal niks.

    Login om te reageren
  6. alfa147ti zegt

    25 mei 2020 om 22:11

    Je blijft je verbazen bij FCA er komt weer een nieuwe Punto dat is alleen vijf jaar te laat, en zo gaat het bij FCA altijd Alfa Mito Alfa Spider , Alfa GT enz , Fiat Punto Croma klanten naar andere merken jagen dat hebben ze wel geleerd,
    Ik hoop echt dat het met PSA nu wel gaat lukken anders denk ik dat er over een jaar of drie weer een paar mooie merken minder zijn.
    Een nog steeds trotse Alfa rijder zonder rosé bril.

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      26 mei 2020 om 19:52

      De Alfa 159 … nog zo’n eeuwig zonde voorbeeld.

      Login om te reageren
    • goodvibrations zegt

      27 mei 2020 om 09:47

      @alfa147ti: helemaal eens.. De 159 (mooi model overigens) was gewoon een grote fout. Waarom niet idd een opvolger van de 156 en 147? Tijdig ontwikkelen een 157 op giulietta platform was een veel beter idee geweest. De 159 was net wat te groot/zwaar/duur als 156 opvolger waardoor de klanten weg gingen.. Nu opnieuw ik ga niet een nieuwe giulietta kopen.. Dus dan maar shoppen buiten Alfa.. En een mito is nog steeds leuk, maar ja andere merken bieden 4 deur (audi A1). Ik wil wel een Alfa maar ze bieden niet waar voor je geld.. Giulia is echt mooi maar net wat duur nieuw (en 2e hands!!!). Een degelijke line-up zoals idd de VW groep en haar dochter merken hebben zou FCA enorm helpen.. Nu zo chaotisch en inefficient het lijken wel Italianen.. ??..

      Login om te reageren
  7. lotuselises2 zegt

    25 mei 2020 om 23:28

    Ok, nu nog ff 6 jaar wachten en dan hebben we een prototype. Dan nog 3 jaar en dan komt de aankondiging dattie toch niet komt.

    Login om te reageren
  8. pascalio92 zegt

    26 mei 2020 om 07:28

    Vond al gek toen ik las dat de productie zou stoppen voor deze auto hij goed gewoon genoeg toekomst na de suv rage

    Login om te reageren
  9. mrweird zegt

    26 mei 2020 om 08:19

    En dan toch nog een nieuwe Alfa Mito?

    Login om te reageren
    • goodvibrations zegt

      27 mei 2020 om 09:49

      @mrweird: zou mooi zijn en dan 4 deuren a.u.b.

      Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    26 mei 2020 om 08:45

    Laten we hopen dat door deze fusie Fiat en Alfa weer worden wat het ooit geweest is….

    Login om te reageren
  11. kminne zegt

    26 mei 2020 om 09:11

    Nog even en alle B-segmenters ter wereld zijn een variant op de Peugeot 208.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 mei 2020 om 16:35

      Niet allemaal, je hebt ook nog de Polo en z’n broertjes.

      Login om te reageren
  12. kimbo12 zegt

    26 mei 2020 om 09:58

    De Punto is toch wel een held voor mij. Vroeger (8 jaar geleden) reed ik altijd met de fiets langs een dealer en zag de oranje versie staan met het zwarte panorama-dakje. Ondanks de kleur was ik meteen verliefd op het geheel.

    Enkele maanden later heb ik het gehaald. Mijn ex rijdt er nog steeds in en ik word nog steeds blij als ik die Punto zie (heeft niks met mn ex te maken overigens.

    Login om te reageren
  13. drsjeroen zegt

    26 mei 2020 om 10:29

    Ook een opvolger van de Mito? Ik zag vandaag zo’n rode rakker door de straat rijden. Stijlvolle wagen. Als 5 deurs brengen en laat mensen maar verleid worden door de mooie vormgeving

    Login om te reageren
  14. ramshoek zegt

    26 mei 2020 om 12:33

    Zowel de Italianen als de Fransen tonen al decennia aan tussen de verschillende merken mooi onderscheidende auto’s op dezelfde platforms te kunnen bouwen, waar dat bij de merken onder de VAG vlag veelal leidt tot ‘meer van hetzelfde’. Want zeg nu zelf, Polo of Ibiza versus 208 of Corsa. Het onderscheid qua uiterlijk en karakter tussen die laatste 2 is veel duidelijker dan wat Polo en Ibiza laten zien. Een FIAT Punto op CMP basis; Prima. Laat maar komen.

    Op basis van de geschiedenis zal FIAT wellicht de neiging hebben eigen motoren te installeren. Ze hebben Funkel Nagel Neue 3 en 4 cilinders op de plank liggen. Extra onderscheidt (mochten de cententellers instemmen).

    Login om te reageren
  15. krissie zegt

    26 mei 2020 om 12:43

    De vorige generatie punto en corsa deelden hun genen ook al, al lag dat er niet bovenop. Bij de huidige corsa is de peugeot verwantschap erg duidelijk te zien, dus als ze daar dan ook nog de punto op gaan baseren…. De plaatselijke peugeot-boer verkoopt tevens fiat en opel, die heeft straks 3 merken auto’s staan die er op lampen en dashboard na hetzelfde uitzien… Met 3 prijskaartjes wsl.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North