• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

“Fiat stopt met kleine auto’s bouwen”

Auteur: willeme, gepost 4 november 2019 om 14:58 – 53 Reacties

Fiat Panda


Wat moeten ze dan gaan doen?

Wie kijkt in de prijslijsten van Fiat zal een paar dingen opvallen. Het gamma is niet even vers meer en ook niet helemaal compleet. De Fiat 500 is naar automobiele maatstaven een klassieker. Waarschijnlijk kun je straks kiezen of je ‘m nieuw koopt of als youngtimer gaat rijden. Voor de goede orde, de 500 is inmiddels al 12 jaar oud.

Maar het is niet alleen de 500. De huidige generatie Panda (de ‘319’), is ook alweer bijna negen jaar oud. De Tipo is redelijk vers, maar niet geschikt voor alle markten, zoals de Nederlandse: dankzij de CO2-belasting is die auto te duur. Dan is er een sportwagen, de 124, die nauwelijks verkoopt en twee varianten op de 500: de 500L en de 500X. Wat dat betreft kon de in middels aangekondigde samenwerking met PSA niet snel genoeg komen.

Fiat 500C

Fiat heeft al plannen voor de toekomst en die zijn op zijn minst verrassend te noemen. Aan Autonews Europe laat FCA’s CEO Mike Manley weten dat Fiat het A-segment gaat verlaten. Die uitspraak is zeer opmerkelijk, want het merk grossiert juist in A-segmenters. Ondanks dat de 500 en Panda op leeftijd zijn, verkopen ze nog erg goed voor een merk als Fiat.

Fiat Panda

Fiat moet zich volgens Manley meer gaan richten op grotere auto’s. In dat segment zijn de marges hoger en qua ontwikkelingskosten scheelt het niet eens zo veel. Wanneer het gaat gebeuren is nog niet bekend, maar de Panda moet er sowieso aan geloven en ook de toekomst van de 500 lijkt hoogst onzeker. De onderkant van het Fiat-gamma moet nu het B-segment zijn. Fiat is altijd erg populair in dat segment geweest met de Uno en de (Grande) Punto, maar die is vorig jaar uit productie gegaan zonder dat er een opvolger klaarstond.

Fiat Punto (199) '18

Het A-segment is sowieso een lastige. De Ford Ka+ gaat eruit en ook de in Zuid-Korea gebouwde Karl heeft ook geen toekomst bij Opel.

Ook interessant!

  • Video: met een Fiat Panda heb je altijd lol
    Video: met een Fiat Panda heb je altijd lol
  • Dit is de bruutste Fiat Panda ooit
  • Lapo Elkann geeft iconische Panda elektrische energie
  • Fiat Dobló S
    Fiat Doblò S is ruimste auto voor 12 mille

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

500, fca, Fiat, mike-manley, panda, psa, punto

Vorig bericht: « Leclerc: “Wat Max Verstappen zegt, is een grap”
Volgend bericht: Tesla Model X (2019): rijtest video »

Lees Interacties

Reacties

  1. SvenskaAeroplanAB zegt

    4 november 2019 om 15:11

    Ze zijn redelijk de weg kwijt… Natuurlijk zijn de marges in het A-segment flinterdun, maar het is ook een instap in het merk. En rijdende reclame omdat je ze meer verkoopt dan de auto’s in hogere segmenten. Vreemde gang van zaken

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      4 november 2019 om 15:49

      @svenskaaeroplanab: Aan de andere kant hebben ceo’s van meerdere automerken ook al uitgesproken dat het niet meer rendabel blijft om kleine auto’s te blijven bouwen. Dus ergens snap ik het wel.

      Login om te reageren
      • sonnybonds zegt

        4 november 2019 om 20:44

        @berlinetta: Dat is al jaren zo dus niks nieuw onder de zon. toch worden er nog steeds kleine auto s gebouwd

        Login om te reageren
        • poes zegt

          5 november 2019 om 06:29

          @sonnybonds: ja, oké, maar dat gaan er dus wel steeds minder verschillende modellen worden. De vraag vanuit de markt is juist best groot, maar het mag allemaal niets kosten. Wat dat betreft hebben Toyota en PSA dat destijds heel slim aangepakt. En als de rest er mee kapt in dat segment, dan wordt er nog wel wat verdient aan al die Aygo’s.

          Login om te reageren
    • wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt

      4 november 2019 om 18:36

      @svenskaaeroplanab: hogere segmenten brengen ook hogere concurrentie met zich mee. En we hebben al talloze keren gezien dat mensen dan toch graag voor de gevestigde orde kiezen. Ik snap echt niks van deze beslissing

      Login om te reageren
  2. zrijder zegt

    4 november 2019 om 15:12

    Rare gedachten gang, juist altijd de kleintjes hebben Fiat doen overleven, vooral de legendarische Panda en punto. Grote auto’s zijn helaas bij fiat nooit een succes geweest, zoals de croma.

    Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    4 november 2019 om 15:13

    Fiat is juist bijzonder goed in kleine auto’s….. Ik weet niet wat die Italianen aan het doen zijn de laatste tijd, maar het gaat niet bepaald lekker bij FCA….

    Login om te reageren
  4. reactief zegt

    4 november 2019 om 15:19

    De titel kan net zo goed zijn: ‘Fiat stopt ermee.’ Want dat zal het gevolg zijn van deze stap…

    Login om te reageren
    • dees zegt

      4 november 2019 om 15:41

      @reactief: Precies. Kleine auto’s maken is waar ze groot mee geworden zijn, waar ze om bekend staan in de meeste landen.
      Neem aan dat Mercedes morgen bekend gaat maken te stoppen met personen vaartuigen en zich te focussen op busjes.
      Zou slimmer zijn als ze vol zouden inzetten op A en B segmenters met misschien een kleine C.

      Proberen met PSA een multi platform te ontwikkelen welke je voor zoveel mogelijk modellen kunt gebruiken met kleine aanpassingen.
      Opvolger van de 500 en Panda en dan nog een kleine en mid size SUV, misschien een B segment station.
      Proberen zoveel mogelijk onderdelen te delen met PSA modellen etc.

      Nee laten we grote autos gaan maken, een segment waar je al vol op keuze hebt, waar je bijna geen bestaande klanten in hebt.

      Login om te reageren
      • jcjc zegt

        4 november 2019 om 15:47

        @dees: de reden zal zijn omdat PSA ook kapt met de A-uto’s. Ook daar zal B de instapper worden.

        Login om te reageren
    • dracae zegt

      5 november 2019 om 14:03

      @reactief: “De titel kan net zo goed zijn: ‘Fiat stopt ermee.’ ”

      DIT! Dit was het eerste dat ik dacht bij het lezen van de titel!
      Zonder de enige échte FIATS bestaat het merk gewoon niet meer.

      Login om te reageren
  5. rollsroy zegt

    4 november 2019 om 15:23

    Leuk, een RAM 1500 met een fiat badge dan maar? Dat zal zeker goed verkopen. De enige ‘grote’ Fiat exemplaar dat ik de afgelopen 10 jaar heb zien is een Tipo op belgisch kenteken.

    Login om te reageren
    • kevin_cooman zegt

      4 november 2019 om 15:49

      @rollsroy: In Belgie verkoopt de Tipo inderdaad redelijk dqqr deze bij ons aantrekkelijk geprijst is als uitdager van zijn Skoda tegenhangers

      Login om te reageren
      • rve007 zegt

        6 november 2019 om 00:39

        @kevin_cooman: nadeel is dat de auto al bij de introductie verouderd was. Zit positie en stoelen zijn daarnaast echt waardeloos net als de afwerking van het interieur.
        Van buiten best een OK auto om te zien

        Login om te reageren
        • kevin_cooman zegt

          6 november 2019 om 14:26

          @rve007: Daarmee waarschijnlijk dat hij in Belgie steevast wordt/werd aangeboden met gratis optiepacks met oa betere stoelen :-)

          Login om te reageren
  6. potjak zegt

    4 november 2019 om 15:24

    Fiat moet zich volgens Manley meer gaan richten op grotere auto’s. In dat segment zijn de marges hoger en qua ontwikkelingskosten scheelt het niet eens zo veel.

    Daarmee wordt niet gezegd dat er géén kleine Fiats zullen komen.
    Er kan op basis van de 108/C1 prima een Fiat worden ontwikkeld, echter ligt die ontwikkeling dan niet meer bij Fiat.

    Login om te reageren
    • lithiumion zegt

      4 november 2019 om 17:14

      @potjak: “ze gaan het A-segment verlaten”, hoe moet je dit interpreteren? Ik hoop van harte dat je gelijk hebt, maar dit is akelig duidelijke taal…

      Login om te reageren
  7. 911gt3rs zegt

    4 november 2019 om 15:25

    goede zet, kom maar op met die nieuwe multipla

    Login om te reageren
    • pignon zegt

      4 november 2019 om 18:46

      @911gt3rs: zeker een goed idee! De Croma was overigens ook een succes waarop voortgebouwd kan worden.

      Login om te reageren
  8. jeffreym3 zegt

    4 november 2019 om 15:30

    Wegens allerlei regeltjes is het toch niet meer rendabel het A segment in leven te houden? Alle A-segmenters gaan eruit heb ik begrepen.

    Login om te reageren
  9. gasterplancke zegt

    4 november 2019 om 15:37

    Sommige dingen gaan gewoon voorbij.
    Over een paar jaar heb je nog: Peugeot, Citroen (DS niet meer), Opel, Dodge voor de VS (omdat dat beter bekt dan Chrysler). En Alfa Romeo zodat het management aan de bar nog kan zeggen dat ze ook nog leuke auto’s maken.

    Login om te reageren
    • gebruikersnaam3 zegt

      5 november 2019 om 12:43

      @gasterplancke: Welke leuke auto maakt Alfa dan?

      Login om te reageren
  10. barchettadriver zegt

    4 november 2019 om 15:38

    In veel landen verkopen A-Segmenters ook van geen meter. Ja, in NL, ja in Italië, maar in grote markten als Duitsland en Frankrijk is het alleen wat omzet in de steden, maar zelfs daar rijdt men liever een B-Segmenter vanwege veiligheid en het flexibeler kunnen gebruiken van een auto.

    Login om te reageren
    • dees zegt

      4 november 2019 om 15:42

      @barchettadriver: Kunt gewoon A segmenters bouwen op basis van een B segment. Door een platform te ontwikkelen welke je kunt aanpassen.

      Login om te reageren
    • lithiumion zegt

      4 november 2019 om 17:21

      @barchettadriver: Daar heb je wel een punt, voor de Nederlander is het natuurlijk verrassend nieuws! Maar ja Nederland telt qua verkoop natuurlijk niet echt mee, vwb enorme omzetten, vergeleken bij de rest van Europa. dan is het wel weer slim(hoe jammer ik het ook vind), om de sentiment te volgen waarin het meest in om wordt gezet. Anderzijds, deze zit ook al tjokvol en FCA heeft daar net een groot gat laten vallen met de exit van de Punto. Ik ben geen CEO en ook geen automotive markt-deskundige, maar dat gat is al zo goed als opgevult met modellen van de concurentie. En om daar nou weer volop in te breken… Maar ik snap dan ook niet het concept, dat ze laatst hebben gepresenteerd in Geneve, of hun voornemen om de 500 te electrificeren?

      Login om te reageren
  11. dare2think zegt

    4 november 2019 om 15:45

    “Door de fusie gaan geen fabrieken dicht”. Nee. Maar door de fusie met PSA worden wel beslissingen genomen die op de lange termijn ervoor zorgen dat bepaalde modellen overbodig worden. En dus gaan er wel fabrieken dicht over een aantal jaar.

    Login om te reageren
  12. Jantje_555 zegt

    4 november 2019 om 16:16

    In Italie zie je alleen maar kleine fiat en andere A segmenters rondrijden en ook wel logisch als je ziet hoe kleine straatjes er zijn. Onbegrijpelijk dat ze deze beslissing nemen.

    Login om te reageren
  13. eklasse zegt

    4 november 2019 om 16:24

    Dat wordt dus een Corsa met een Centoventi neusje.. en? Een Grandland met Fiat badge?

    Login om te reageren
  14. gregorius zegt

    4 november 2019 om 16:33

    We zullen zien.
    Wat het ook betekent is dat ze ipv het maken van de A’tjes, nu B’tje van die band af kunnen rollen. En dan hopen ze maar dat die dingen verkopen voor hogere marges.
    Nu is de vraag of men dat in landen waar veel Fiat’s verkocht worden pikt en men nu richting die B gaan of gewoon een Kia oid kopen.
    En dan is het de vraag of het hele verkoopnetwerk van Fiat; dat natuurlijk op het snel doorvoeren van 500s en Panda’s, ook efficient veranderd kan worden.

    Login om te reageren
  15. LaLancia zegt

    4 november 2019 om 16:37

    Haha wat een knuppels werken er toch bij dat bedrijf.

    Login om te reageren
    • wimof zegt

      4 november 2019 om 18:37

      @lalancia: En dan moet je hun weddes zien.

      Login om te reageren
  16. pomoek zegt

    4 november 2019 om 17:07

    Er zit wel een logica in. De kans is aanwezig dat per 2030 in Europa alleen, nieuwe, elektrische auto’s mogen worden verkocht. Fiat heeft in Nederland 0 elektrische auto’s in haar gamma. De 500e is volgens mij grijze import. Fiat zal dus nieuwe elektrische auto’s moeten ontwikkelen. Dat kost een flinke klatsj geld. Waarschijnlijk gaat China die onderkant van de elektrische automarkt bedienen.

    Maar het is wel jammer.

    Login om te reageren
  17. MercMeister zegt

    4 november 2019 om 17:15

    Wat doe ze daar toch godsamme. Ik wil mijn 131 en 128 weer terug. lancia is ook al vermoord. Snif..

    Login om te reageren
    • lithiumion zegt

      4 november 2019 om 17:22

      @mercmeister: Lancia, is ‘klinisch’ dood

      Login om te reageren
  18. sanderp zegt

    4 november 2019 om 17:24

    :(, heb de panda altijd ontzettend geapprecieerd en de 500 is een leuk bakkie. De grotere fiats heb ik nooit wat gevonden.

    Login om te reageren
    • laptom zegt

      4 november 2019 om 17:30

      @sanderp: panda 4×4 ❤

      Login om te reageren
  19. HZW zegt

    4 november 2019 om 17:24

    De kop van dit artikel klinkt dramatischer dan het is.
    Het verhaal gaat al langer dat de nieuwe 500 doorschuift naar het B-segment omdat hij groter wordt, met de Panda is een zelfde stap voorzien.
    Net allemaal wat groter en dan worden het kleine B-segmenters.
    Dus de nieuwe 500 wordt een 3-deur B-segment auto en de nieuwe Panda een 5-deur B-segment auto.
    De Centoventi zal waarschijnlijk een concept blijven en stijl elementen zien we terug in de nieuwe kleine B-segmenters.
    De nieuwe Argo/Punto wordt een grote B-segmenter, keuze genoeg.

    Login om te reageren
  20. pascalio92 zegt

    4 november 2019 om 17:31

    Lancia komt wel ooit terug maar wanneer en door wie is de vraag nu is al terug iedergeval vind t n domme zet zonde van de punto .ze moeten t spul degelijker maken zo zouden ze meer vaste klanten krijgen zoals Mazda en Toyota ik mis mn baleno kwa degelijkheid Audi a3 96 kost me mn kop!

    Login om te reageren
    • pascalio92 zegt

      4 november 2019 om 17:32

      @pascalio92: MG is al terug …t9

      Login om te reageren
    • 1audi1 zegt

      4 november 2019 om 23:56

      @pascalio92: Ik die van mij ook! Niet kapot te krijgen hè die dingen..

      Login om te reageren
  21. tenaci zegt

    4 november 2019 om 18:05

    En de paus wordt moslim?

    Login om te reageren
  22. HZW zegt

    4 november 2019 om 18:06

    De Lancia ypsilon is ook groter dan de 500 en Panda, wielbasis is 8.8 cm langer en de auto bijna 20 cm langer.
    Weet niet of dat nog een A-segment auto is. ??

    Login om te reageren
  23. themaster7 zegt

    4 november 2019 om 18:38

    Fiat heeft toen de verkeerde beslissing genomen om geen op volger te maken van de Punto want dat was/is een leuke auto. De mensen willen juist dit soort auto’s dit heeft de Ford Fiesta de afgelopen jaren bewezen. Wat heeft Fiat nu? Een oude 500 en een Panda (Punt:P) Sinds ze die 500 XL maken zijn ze helemaal de weg kwijt.

    Login om te reageren
    • HZW zegt

      4 november 2019 om 20:01

      @themaster7: Ja, FIAT had heel simpel de Braziliaanse “Argo” in Europa op de markt kunnen brengen onder de naam Punto.

      Login om te reageren
      • themaster7 zegt

        4 november 2019 om 22:10

        @hzw: ziet er wel aardig uit eigenlijk

        Login om te reageren
  24. pomoek zegt

    4 november 2019 om 19:00

    Ik heb net ff gekeken maar verrek, Alfa Romeo heeft 5 modellen in haar gamma en Fiat slechts 4(!). Tenzij je de 500X als een apart model ziet dan zijn het er 5. Laten we zeggen 4,5.

    Login om te reageren
    • 1000bochten zegt

      4 november 2019 om 19:23

      @pomoek: Waarom zou je de 500X niet als een apart model zien? Omdat hij stijlkenmerken van een 500 vertoont?

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        4 november 2019 om 19:27

        @1000bochten: omdat dan mijn opmerking een beetje door de mand valt ?

        Login om te reageren
  25. toniominestrone zegt

    4 november 2019 om 19:10

    Uno, B segment?

    Login om te reageren
  26. crashingduke zegt

    4 november 2019 om 19:20

    Ach ja, de Argenta en Regata waren hun grootste successen. [sarcasme uit]

    Login om te reageren
  27. 1000bochten zegt

    4 november 2019 om 19:27

    Erg vreemd aangezien de strekking juist bij Fiat helemaal niet op lijkt te gaan. Volgens mij is de Fiat 500 de A-segmenter met de hoogste marges. Vanwege alle personaliseringsmogelijkheden (goed afgekeken bij Mini) kost een gemiddelde 500 al snel anderhalf keer zoveel als een C1, Aygo, Karl, Alto of 108. Bovendien vallen de ontwikkelkosten ook erg mee voor een model dat al 12 jaar wordt verkocht en nog steeds goede verkoopaantallen schrijft. Daar kunnen veel merken alleen maar van dromen. Blijft een rare toko dat Fiat met vreemde beslissingen. Fiat Punto was jarenlang de best verkochte auto van Europa en daar was gewoon geen opvolger voor. Schiet mij maar lek…

    Login om te reageren
  28. mpgc zegt

    5 november 2019 om 05:08

    Het kleinste segment staat bij alle merken onder druk. Veel spelers verlaten het segment. Dat biedt juist kansen voor de merken die nog auto’s in dat segment blijven aanbieden. Juist Fiat zou stom zijn om nu de stekker er al uit te trekken.

    Login om te reageren
  29. bernoulli zegt

    5 november 2019 om 14:05

    Volgende persbericht is dat Fiat Europa wil veroveren met een nieuw Premiummerk: Lancia.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North