• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Fijn zittende leaseauto voor 700 p.m. – Autoblog Advies

Auteur: willeme, gepost 25 juni 2022 om 14:00 – 23 Reacties

Fijn zittende leaseauto

Voor een AB-lezer die net als Ruben, Ruben heet, zoeken we een fijn zittende leaseauto.

Het uitzoeken van een leaseauto kan nog een heel karwei zijn. Er zijn enorm veel dingen waar je rekening mee moet houden. Als je weet wat de wensen thuis zijn, moet je het nog nalopen bij de baas. Want het moet representatief, milieuvriendelijk en degelijk zijn. Daarbij wil je zelf een prettige auto met zoveel mogelijk features. Omdat het een leaseauto is, is het concurrentieveld iets anders dan bij privé aankoop.

Daar kwamen we maar weer eens achter toen we voor Ruben op zoek gingen naar een verstandige, fijn zittende leaseauto. Hij rijdt nu in een voorloopauto, een Mercedes-Benz A-klasse, totdat zijn nieuwe auto er is. Hij moet een nieuwe auto bestellen. Het liefste een Cupra Formentor, maar die valt buiten het budget.

De wensen en eisen van Ruben voor een fijn zittende leaseauto kun je in onderstaande tabel lezen:

Huidige / vorige auto’s:Mercedes A 180 bj. 2020 (voorloopauto) / prive Seat Exeo ST bj 2009
Koop / lease:lease
Budget:700 per maand
Jaarkilometrage:35.000
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Nieuwe lease auto
Gezinssamenstelling:vrouw en 3 kinderen (maar er word niet prive gereden)
Voorkeursmerken / modellen:Cupra Formentor (maar die is te duur)
No-go merken / modellen:Renault

We beginnen even met een disclaimertje. Niets is zo variabel als leaseprijzen. Het kan flink schelen per leasemaatschappij. Tegenwoordig al helemaal. Het kan dus zijn dat je bij sommige auto’s in dit overzicht erachter komt dat het niet in het budget past. Andersom kan ook: dat je ineens meer ruimte hebt voor uitrusting. Daarover gesproken, vaak is het het goedkoopst om een bepaalde uitvoering te nemen waarbij de opties er al opzitten in plaats van die er los bij bestellen. Dan zit je wel dichter bij de grens van je budget, maar heb je vaak iets meer spulletjes voor iets minder geld.

Tweede dingetje: wat voor de een fijn is, is dat voor de ander niet. Probeer de auto’s dus ook gewoon uit om zo je mening te vormen.

Seat Leon ST FR Intense (KL8)

€ 667 p.m.

fijn zittende leaseauto

Als je een Cupra Formentor leuk vindt: dit komt er heel dicht bij in de buurt. De auto zit ietsje onder het budget. De Seat Leon zit voorin relatief ruim en je kan de stoel prima verstellen. De FR heeft iets sportiever meubilair én vlottere uitstraling. Nogmaals, je moet de stoelen even checken of je ze prettig vindt. Aan de andere kant, een firma zichzelf Seat noemt kan toch geen slechte stoelen monteren?

Seat

Het zijn niet allen de looks die oké zijn, je hebt namelijk ook een prima motor. De 1.5 TSI met 150 pk is meer dan adequaat. Van alle VAG-C-segmenters is de Leon misschien nu wel de beste. Ten opzichte van zijn voorganger is de Leon de enige die een stap vóórwaarts heeft gezet. Maar ja, wellicht was er bij de Seat de meeste ruimte voor verbetering.

Opel Astra Wagon GS Line 1.2 Turbo (L)

€ 675 p.m.

fijn zittende leaseauto

De nieuwe Opel Astra is een bijzonder knappe auto. Vanuit designoogpunt is het een strakke en origineel vormgegeven hatchback die duidelijk een Opel is. In het budget is een 1.2 met 130 pk, GS-Line uitrusting en nog wat opties geen enkel probleem. De motor is een driecilinder, maar klinkt voor zijn soort best aardig. Daarbij is het prestatiepotentieel prima.

Opel

De Astra is niet enorm zwaar of hoog, dus je hebt ook niet een enorme motor nodig. Wellicht is het even handig om te kijken wat de plug-in hybride kost, want de kans is groot dat je voor een paar tientjes meer een 225 pk sterke aandrijflijn hebt. Qua zitpositie zit je goud, want Opel gaat er prat op dat dit een fijn zittende leaseauto is vanwege de extreem goede zetels.

Mazda 3 e-SkyActiv-X Sedan (BP)

€ 640 p.m.

fijn zittende leaseauto

Ah, de Mazda 3! Een Autoblog-favoriet. Volgens @jaapiyo is het zelfs de maatstaf in zijn klasse. Feit is dat je een leuke ietwat afwijkende auto voor het geld hebt, zonder dat je echt concessies moet doen. Een dikke motor met interessante afwijkende techniek, prima rijeigenschappen (alhoewel niet zo sportief als vroeger) en een afwijkend uiterlijk.

mazda

De Mazda hatchback ziet er een beetje maf uit, maar de sedan is echt een keurige en fraaie wagen. Daarnaast is er ook nog genoeg ruimte – financieel – om wat opties te selecteren. Nadelen: de auto is niet bovengemiddeld ruim en het is geen Duitser qua fit & finish noch infotainment. Aan de andere kant, dat is bij Duitse merken stiekem ook niet meer wat het ooit geweest is. Sowieso even de moeite waard om een proefrit te maken.

Ford Kuga ST-Line X 2.5

€ 700 p.m.

Ford

Hatseflats: niets van dat benauwde geneuzel met een kleine hatchback of stationwagon. Wat dacht je van een dikke crossover? De Ford Kuga is een van de weinige auto’s in Nederland die echt waar voor zijn geld biedt, zonder dat je in een stuk wegwerp-electronica moet rondzoeven. Het is uiteraard een PHEV, om zo de BPM een beetje laag te houden.

fijn zittende leaseauto

De leaseprijs valt heel erg mee. Maar het zijn niet alleen de kosten die Kuga leuk maken. Voor een crossover rijdt het niet zeker niet verkeerd. De ruimte is prima voor elkaar en je kunt een stukje elektrisch rijden. Vind de baas leuk. Nadeeltje: ondanks 225 pk systeemvermogen, voelt ‘ie nooit 225 pk snel aan. Maar voor Nederland is meer dan voldoende.

Volkswagen T-Roc R-Line 1.5 TSI

€ 695 euro p. m.

fijn zittende leaseauto

Kijk, het voordeel van leaseprijzen is dat je te maken hebt met afschrijving. Volkswagens zijn nieuw vaak best prijzig in aanschaf. Echter, vanwege de hoge restwaarde, valt de afschrijving mee. Ergo: de leaseprijs is niet krankzinnig hoog. Nee, het is niet zo kek als een Cupra Formentor. Het is echter wel een sportief georiënteerde crossover met sportpakket.

Trok

Een Golf Variant met dezelfde motor en uitrusting kan ook, maar ja, dat is niet zo cool en avontuurlijk als een T-Roc. Qua ruimte en rijegenschappen staat de Golf stiekem wel een stapje of twee hoger. Het ene MQB (A1 voor de T-Roc) is het andere (Evo voor de Golf) niet. Maar als je een leuk uitgeruste en keurig uitgevoerde sportieve crossover van de VAG-stal wenst: voor 700 euro kun je er dus in weg rijden.

Audi A3 Limousine 30 TFSI S Tronic

€ 690 p.m.

fijn zittende leaseauto

Je kan ook wegrijden in een hele dikke premium Sedan van Duitse makelij! We wilden aanvankelijk de BMW 218i Gran Coupé aanraden, maar dat ding is erg duur in de lease. Met de A3 zie je precies hoe de productsegmentatie werkt in de VAG-stal. De Audi voor hetzelfde leasebedrag als een VW of Seat kan wel, maar dan moet je een concessie doen qua uitrusting of motor.

Audi

Aangezien je aangaf goede stoelen te willen hebben, komen we uit op de S Edition. Dat is een S-Line met wat belangrijke opties die je uiteindelijk toch wel wil hebben. De motor is een 1.0 TSI die er absoluut niet de straatstenen uit trekt. Dankzij het koppel van 200 Nm kom je op zich prima mee met het verkeer. Maar ja, met zo’n badge wil je het lekker voor elkaar hebben, niet ‘op zich prima’.

Kia Sportage DynamicLine

€ 695 p.m.

fijn zittende leaseauto

Dat die Zuid-Koreanen niet een groter marktaandeel hebben dan dat ze hebben. De Kia Sportage is namelijk enorm veel waar voor je geld. Want voor die 700 per maand heb je een ruime crossover. En wat voor eentje! In vergelijking met de andere auto’s in dit lijstje is de Kia verreweg het meest modern. Dat niet alleen, je hebt ook een heel erg fijne aandrijflijn: een 1.6 turbo met elektromotor.

Kia

Het is geen sportcombinatie, maar je hebt meer dan voldoende over. Qua styling is het zowaar een originele auto te noemen, of je ‘m mooi vindt is persoonlijk. De ruimte aan boord is prima. Of het een fijn zittende leaseauto is, is wederom persoonlijk. Wel zit je iets hoger en meer rechtop. Het enige nadeel: de kosten. Nu zit het meeste dat je ooit nodig kunt hebben er wel op, maar hopelijk is de leaseprijs inclusief metallic lak.

Yolo: Mercedes-Benz E 350 CDI Coupé Elegance

€ 18.999 (Duitsland)
2012
130.000 km

fijn zittende leaseauto

Met leasen is het altijd lastig om de Yolo te vinden. Een nieuwe auto is bij voorbaat al erg verstandig. Een BMW M6 aanraden wordt dan lastig. Maar als je 35.000 km per jaar rijdt, kun je natuurlijk ook vragen om kilometervergoeding te krijgen. Want heb je nu echt zin om in een 1.0 drieicilinder rond te pruttelen? Ja, de navigatie is lekker modern, maar waarom niet gewoon een fijne auto kiezen?

Merrie!

We dachten eerst even een C 350 e plug-in, maar als je veel snelweg kilometers maakt is er iets fijners verkrijgbaar: een C350 CDI. Die zijn bijna niet te vinden in Nederland, al helemaal niet met weinig kilometers. Maar als er toch niet veel privé gereden wordt, haal dan de mooiste E 350 CDI Coupé die je kunt vinden binnen ’een’ budget. Die zitten bijzonder prettig. De motor van deze Mercedes-Benz is een pareltje, de transmissie is een heerlijkheid en het comfort is ongekend voor een auto van dit formaat.

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!

Ook interessant!

  • Trekauto
    Trekauto voor 30 mille - Autoblog advies
  • E63 AMG ramt Audi RS6 in opmerkelijke video
    E63 AMG ramt Audi RS6 in opmerkelijke video
  • praktische cabrio
    Praktische cabrio voor 15 mille - Autoblog advies
  • Compacte en luxe diesel
    Compacte en luxe diesel voor 20 mille - Autoblog advies

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

a3, advies, astra, Audi, autoblog-advies, e-klasse, Ford, Kia, kuga, lease, leon, Mazda, mazda3, Mercedes, Opel, Seat, sportage, t-roc, Volkswagen

Vorig bericht: « Deze Porsche is NIET van Michael Schumacher geweest
Volgend bericht: Netflix en Amazon vissen achter het net in strijd om F1 rechten »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    25 juni 2022 om 14:24

    Als zo’n Opel daadwerkelijk heel goed zit, dan klinkt zo1 met 225pk best aanlokkelijk. En qua vormgeving gewoon leuk.

    Login om te reageren
  2. jorizzss zegt

    25 juni 2022 om 14:54

    Met soortgelijke opties ben ik voor de Kuga gegaan. Wat bij mij wel meespeelde was dat ik de ruimte achterin belangrijk vond, omdat ik vaak mensen meeneem in de weekenden. Die was bij de kuga prima in orde.

    Nog een kleine 2 maanden wachten (hoop ik…) tot ik weet of het de goede keuze was :)

    Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      25 juni 2022 om 14:57

      Vind de kofferbak wel tegenvallen.. waarschijnlijk door de batterij..

      Login om te reageren
      • jorizzss zegt

        25 juni 2022 om 18:09

        Ben benieuwd, had gelezen dat daar inderdaad de accu is geplaatst.

        Login om te reageren
  3. wza1979 zegt

    25 juni 2022 om 14:54

    Is fijn zitten een wens of een must ?
    Krijg je last van je rug ?

    Ik heb erg lange benen en rug problemen bijna iedere auto voldeed nooit. De EGR stoelen van Opel vond ik fijn.
    Ga lang proef rijden en kijk wat voor jou goed is. Dit is voor iedereen anders.

    Ik kan niet in de meeste Toyota’s en Ford’s al na 1 min rug pijn. Kijk uit met koreanen, vaak zijn die stoelen wat minder wat betreft zit. Kijk uit met hogere wagens die lijken groot en ruim maar je zit eigenlijk altijd op de bok. Een normaal model sedan heeft vaak een betere zit dan de hogere wagens. Daarbij zijn vaak de stoelen van Franse wagens fijner dan de Duitse. Over het algemeen dan.

    Ga lang proef rijden het is voor ieder verschillend wat een fijne stoel/ zit is.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 juni 2022 om 09:50

      Kan een heel eind in mee gaan met wat je zegt, alleen is het voor mij anders als het op Frans versus Duits aankomt. Duitse wagens hebben hardere stoelen en dat werkt voor mij beter. In lendesteunen schuilt een groot gevaar, die kunnen ofwel het zitcomfort verbeteren of je knallende rugpijn bezorgen (Peugeot 308). Dus precies wat je zegt: maak een lange proefrit.

      Login om te reageren
  4. PunicaOase zegt

    25 juni 2022 om 14:56

    Als je er alleen maar in je eentje in rijdt zou ik voor de stilste en comfortabelste gaan met een mooie geluidsinstallatie.. Ruimte, etc. boeien niet en verbruik ook niet als de baas betaalt..

    Login om te reageren
    • petroldrinker zegt

      25 juni 2022 om 15:23

      of juist de mooiste motor zodat je lekker kan genieten van het motor geluid, ipv de sound installatie, dat zou zijn wat ik zou doen….

      Login om te reageren
      • PunicaOase zegt

        25 juni 2022 om 20:52

        Lijkt me vrij kansloos voor 700 per maand.. zescilinders beginnen bij het dubbele bedrag :-(

        Login om te reageren
    • MoBieler zegt

      25 juni 2022 om 16:13

      Precies. Zelfs een tweezitter is dan mogelijk. Wat moet je met een station of SUV als je er altijd in je eentje in zit?

      Login om te reageren
    • DeGoudenRaket zegt

      26 juni 2022 om 19:23

      Zo denk ik er inderdaad ook over. Maar welke zou je dan aanraden?
      Vind bij dit soort lijstjes altijd moeilijk in te schatten welke het meeste comfort biedt…

      Login om te reageren
  5. normalantrieb zegt

    25 juni 2022 om 16:11

    Alfa Romeo Tonale?

    Login om te reageren
    • pier zegt

      25 juni 2022 om 22:41

      Zit in de simpelste uitvoering zonder opties al €40 per maand boven budget.

      Login om te reageren
  6. kniesoor zegt

    25 juni 2022 om 16:25

    Past zo’n nieuwe Citroën C5 X PHEV niet ? Dan heb je een ruime oto met een eigenzinnig uiterlijk en met die speciale stoelen veel comfort.

    Login om te reageren
    • pier zegt

      25 juni 2022 om 22:44

      Een business zonder opties zit rond de €840,-. Ga je niet redden.

      Login om te reageren
  7. Zakaria zegt

    25 juni 2022 om 20:07

    Ik begrijp het even niet..

    700 eu per maand lease, maar niet prive mogen rijden?

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      25 juni 2022 om 20:57

      Als je geen privé kilometers met de zakelijke oto rijdt, vermijd je de bijtelling.

      Login om te reageren
      • Zakaria zegt

        26 juni 2022 om 12:11

        Dat begrijp ik maar er wordt aangegeven dat hij maximaal 700 eu wilt betalen. Voor wat betaald hij dat dan ?

        Login om te reageren
        • Ootootje zegt

          26 juni 2022 om 15:42

          Dat bedrag betaald de werkgever en daar mag je meestal niet boven komen. Of je moet het verschil zelf betalen.

          Login om te reageren
  8. Robert zegt

    25 juni 2022 om 20:18

    Ik zou in het rijtje genomineerden voor de Mazda 3 kiezen, want inderdaad erg fraai. En dat vind ik overigens ook van de hatchback, ook al wordt deze door jullie als ‘een beetje maf’ omschreven (is-ie m.i. namelijk niet).

    Login om te reageren
  9. mark383 zegt

    25 juni 2022 om 21:54

    De Yolo is stiekem een C-klasse (C207) met de neus en kont van een pre mopf W212. Wat ik overigens wel een mooiere auto vind dan het facelift model.
    Van de overige suggesties spreken de Seat, de Mazda en de Opel me het meeste aan. Kwestie van stoelen uitproberen denk ik.

    Login om te reageren
  10. BerlingoHdi zegt

    25 juni 2022 om 22:50

    Goed zitten is nogal een breed begrip.
    Wil je lange stoelzittingen, een brede stoel, goede wangen,of een stoel die ver genoeg naar beneden kan?

    Login om te reageren
  11. pier zegt

    25 juni 2022 om 23:00

    Die nieuwe Astra is niet gek, de 1.6 turbo PHEV 133kW AT Business Edition past precies.
    De Mazda3 3 Hatchback
    E-SKYACTIV-X 186 Comfort auto kan ook. Andere mogelijkheid is een BMW 1 Serie
    118iA Business Edition Plus, maar dan heb je praktisch geen geld meer voor opties.
    Of ga voor de ‘saaiste’ auto ooit: een Volkswagen Golf 1.5 eTSI 110kW DSG R-Line Business+. Denk zo’n slechte keuze nog niet.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North