Filebestrijder A4 mag in gesprek met Rijkswaterstaat

Auteur: , 30 Reacties

Kijk, dat zien we graag!

Filebestrijder A4 mag in gesprek met Rijkswaterstaat

Enkele weken geleden schreef waarde collega @jaapiyo over de ambitieuze Sjoerd van der Hoorn, die het vernuftige plan had om het tergende fileprobleem op de A4 op te lossen met een aantal emmers verf. De overheid probeerde het in het verleden zelf ook al door rijbanen, tunnels en parallelwegen aan te leggen, maar tot nu toe mocht niets baten.

Het lijkt daarom misschien vergezocht dat een dergelijk probleem opgelost kan worden door wat extra lijnwerk, maar bij Rijkswaterstaat hebben ze er wel oren naar. Zo blijkt uit een nieuwsbericht van NOS, die Sjoerd recentelijk spraken over zijn ondernemingen.

Hoewel de financiële steun nog ver te zoeken is (doneer eens!) blijken zijn inspanningen niet voor niets. Sjoerd geeft echter toe dat het niet per se zijn idee was om het geld te gebruiken zodat hij het asfalt zelf kon gaan verfen, maar om de aandacht te trekken van Rijkswaterstaat. Sjoerd staat vrijwel dagelijks tot twee uur vast in de file en vindt dat het nou wel eens afgelopen moet zijn. Een Kickstarter beginnen waar je je ideeën netjes kunt tentoonstellen is daarom zo’n slecht plan nog niet, en dat blijkt!

Filebestrijder A4 mag in gesprek met Rijkswaterstaat

Nadat het nieuws over Sjoerds plannen zich als een laaiend vuur aan het verspreiden was, kwam het al vrij snel terecht bij de personen waarvoor het eigenlijk was bedoeld. Alwin Nijhuis, omgevingsmanager van de A4 voor Rijkswaterstaat, heeft laten weten dat hij de plannen serieus neemt in de hoop het fileprobleem tijdig op te kunnen lossen.

“Sjoerds idee is via ongeveer vijf verschillende mensen, collega’s en niet-collega’s, bij mij terechtgekomen. Op dit moment bestudeert een team van deskundigen zijn plannen. Eind januari hebben we hem uitgenodigd om deze bevindingen te bespreken.”

Of Rijkswaterstaat ook daadwerkelijk iets met zijn plannen gaat doen is nog maar de vraag, laat staan of het überhaupt allemaal gerealiseerd kan worden. Desondanks is het goed om te zien dat ze dergelijke burgerinitiatieven serieus nemen. Voor hetzelfde geld heeft Sjoerd dé oplossing voor het fileprobleem van de A4.

Beeld: WRAAAAIIITH via @tiemegommer



30 reacties

Het is echt knap dat er met zo’n enorme lap asfalt daar altijd file is.
Het ontwerpen van zo’n knooppunt gaat dan wel met doorstroom simulatie software, maar iets zegt me dat ze net zo’n theorie/praktijk correlatie probleempje hebben als Red Bull had. Goed dat ze met wat mensen met praktijkervaring gaan praten.
Wel tof dat ze naar de burger luisteren.
Mensen met ervaring dagelijks file rijden
Kijk dit is leuk nieuws! Hopelijk gaan ze het gedegen bekijken
Ongekend, die man straalt zo ontzettend véééél gezag uit.
Zo. Moest ff het slaap uit mijn ogen wrijven om de tekening te kunnen begrijpen… maar ziet er goed uit. Ik begrijp ook nooit al die weefvakken en scherp afslaande bochten na een afrit. Met mijn simpele boerenverstand lijkt het mij logisch dat daar de problemen ontstaan want dat zijn juist de punten waar iedereen op zn rem gaat staan.
Die files verdwijnen vanzelf als de automobilisten eens gaan rijden zoals het je geleerd word, zoveel mogelijk rechts rijden, richting aangeven zodat overige verkeer ziet wat je gaat doen, verder kijken dan je motorkap lang is zodat alles niet op laatste moment nét aan goed gaat, defensief rijden en iemand anders wat gunnen en je spiegels gebruiken en die verdomde telefoon niet gebruiken tijdens het rijden…..denk dat de files dan als sneeuw voor de zon verdwijnen
@cabrioot: juist!
@cabrioot: het is alleen zo jammer dat er zo ongelofelijk veel mensen zijn die dus echt denken dat ze rijden zoals ze geleerd is! Daar komt ook nog eens bij dat als je aan iemand vraagt of hij/zij de telefoon gebruikt achter het stuur, er massaal NEE geschreeuwd wordt, maar het is momenteel het grootste gevaar. Ik denk dat iedereen wel eens zijn telefoon gebruikt achter het stuur maar niemand er voor uit durft te komen. Ja ik gebruik hem wel eens achter het stuur en dat is fout!
@rhellema: als je 1 hele uur of meer in de file staat en je maar stapvoets vooruit komt, pak ik gewoon mijn telefoon hoor.
@cabrioot: vergeet invoegen met 60 niet
@cabrioot: jij moet eens naar saudi komen, alles wat jij omschrijft x 10 en gaat eigenlijk altijd goed en vaak zonder file…
@spykerboy: Goh, misschien een gevalletje capaciteit van de wegen?
@fanboy: nee hoor, de meeste snelwegen hier zijn gewoon 2 baans, soms 3 baans veel breder word het niet… net zoals de A4 dus..
Kijk, en dit zijn nou van die acties die ik zeer kan waarderen. Dit is tenminste een burger die wat aan de problematiek wil doen zonder begrippen als roverheid, ambtenaartjes, wouten en weet ik het allemaal wat er nog meer geroepen wordt. Eindelijk eens iemand die geen grote muil heeft, zichzelf niet heel intelligent noemt, niet de beste schipper is die aan wal staat, nee, dit is een echte NEDERLANDER!!!
Dus eindelijk iemand die in Duitsland heeft gereden en zag dat er langstrecke verkehr links kan blijven en dat er rechts afslagen met sub-afslagen zijn (gescheiden door berm) en pas verderop komt er weer verkeer bij? I.p.v. alles in 1 knoop zoals in NL?

Komen die van RWS nooit over de grens of mogen ze dan hun ervaringen niet gebruiken voor werk in de baas z’n tijd.
@touringfan: Duitsland is iets groter dan NL om langere in- en uitvoegstroken te realiseren.
@erik2907: Ik ken geen plek op de wereld met zulke grote invoegstroken als Nederland. Dat is ook wel nodig met al die muesli-bakken.
@erik2907: kan ik Dld zo een paar kamikaze-afritten aanwijzen.. van limitlos naar 30 stundenkilometer in 3,2,1.. erg kort dus :-)
Het moet even… Ik begrijp dat je graag een geenstijlesque schrijfwijze hanteert (zoals wel meer van je collegae), maar soms staan er echt tenenkrommende spelfouten in jullie artikelen. Zou je in elk geval even “verfen” willen vervangen voor “verven” en “laaiend” vuur door “lopend vuurtje”?

Je smijt in zijn algemeenheid met termen als desalniettemin, doch, echter, et cetera, dat leest erg onrustig. Probeer iets minder geenstijlesque / popie jopie te schrijven en houd het alsjeblieft wat leesbaarder.

“in de hoop het fileprobleem tijdig op te kunnen lossen” volgens mij is het fileprobleem er al jaren en dus is er imo nooit meer sprake van “tijdig oplossen” maar van gewoon oplossen… Soit, ik houd al op.
@markie123: Vergeet de t achter geld niet. Daarnaast kun je wel zeggen dat hij iig een komma tussen twee werkwoorden zet.
@unknown234: Volgens mij staat geld er twee keer als zelfstandig naamwoord… Niet als werkwoord.
Kijk! Mensen die er elke dag rijden weten vaak precies waar het fout gaat. Bij mij in de buurt is ook een weg op de schop gegaan, volgens mij (en meerdere personen) gaat het niet werken.. Ik denk dat eens met de weggebruikers praten veel fouten kan voorkomen.
Het probleem oplossen is zo verschrikkelijk simpel.
Doordat er gewoon een versmalling is naar 2 rijbanen loopt het helemaal vast daar.
De doorgaande A4 (richting Den Haag) moet ten alle tijden 3 rijbanen zijn, maar doordat er een versmalling is naar 2 banen van voor de onderdoorgang-kruising met de N446, loopt het helemaal spaak tot aan de verbreding tot voorbij afslag 7 (Zoeterwoude-Dorp).
Dit hele stuk van de doorgaande A4 moet gewoon ten alle tijden 3 rijbanen zijn en weg is het probleem.
De randdebiel(en) die dit bedacht/goedgekeurd hebben bij rijkswaterstaat zouden op staande voet ontslagen moeten worden, als je bij zo’n mega project als dit deze fout maakt, je hoeft daar niet eens voor gestudeerd te hebben om te zien dat dit een complete incompetentie is van de uitvoerende van dit project.
Ik weet niet wat die A4-HSL kruising gekost heeft, maar dan had er vanaf het begin minimaal 3 en zeker 4 rijbanen bedacht moeten worden aan beide kanten, en niet 2 zoals nu terwijl die tunnel simpel 4 rijbanen + afrit-strook kan hebben.
Er moet gewoon radicaal koppen met spijkers geslagen worden om de doorgaande A4 te verbreden naar ten alle tijden van minimaal 3 rijbanen (er is ruimte genoeg om dit aan te passen) en dan de beperkingen te verplaatsen naar de parallel banen indien er gebrek aan ruimte is.
@HZW: A20 bij Gouda is zo’n zelfde situatie van 3 naar twee bij Nieuwerkerk en aansluiten maar, de andere kant op is hetzelfde verhaal.
Kan hij ook meteen mee denken aan de A4 vanaf Rotterdam tot Leidschendam, dus incl Prins Claus plein? Is inmiddels een vaste file punt en een weg waarin al 5 geritst dient te worden met de nodige problemen van dien.
@kjgvdm: Ook het tweede Coentunnel project is incompetent.
De aansluitingen tussen A8 en A10 naar de nieuwe A5 zijn dramatische bedacht.
Met als hoogte punt een permanent afgekruide linker rijbaan in de tunnel vanaf de A10 ring noord richting A5.
Ring A10 Noord staat elke ochtend file door deze afgekuiste baan, en dat al vanaf het beging na in gebruik neming.
@HZW: ik rijd er bijna dagelijks en heel soms is die strook even open, dan rijdt het verkeerd ook goed door..
ik denk alleen dat ze hem juist met drukker verkeer dicht houden omdat de in en uitvoegstrook A10/A5 heel kort is. Bij 2 open banen zal dit heel veel opstopping veroorzaken bij het uitkomen van de tunnel.
Ook die oplossing van “Sjoerd van der Hoorn” gaat niet werken, omdat ook hierin de doorgaande A4 uit slechts 2 rijbanen bestaat, het zou wel een verbetering kunnen veroorzaken.
Het plan van Sjoerd zou prima zijn als het er zo uit zou zien, met permanent 3 doorgaande A4 rijbanen.

https://68.media.tumblr.com/8cd44a13d4e92496924b7341cc9ae215/tumblr_p1s3farsjI1rn9xfdo1_1280.jpg
Snel patent erop aanvragen en cashen zou ik zeggen…
Beste Sjoerd. Ik heb in 2009 octrooi gekregen op mijn anti file plan. Hoewel mijn plan een stuk uitgebreider is, en daardoor de hele infrastructuur op de schop moet, merk ik op dat uw belijnings plan een van de hoofdonderdelen is uit mijn plan. Mijn plan is te vinden op mijn facebook pagina Trafficjam Solution en op http://www.trafficjamsolution.com. Uiteraard hoop ik dat uw plan uitgevoerd wordt, aan de andere kant vrees ik voor een auteurs rechten breuk. Graag uw visie hier op. vriendelijke groet, Roy Farley Gene van Sprang.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).