Fisker EMotion moet de elektrogame changen

Auteur: , 41 Reacties

Fisker heeft meer beelden vrijgegeven van de EMotion, een elektrische vierdeurs sedan met een heel fatsoenlijke range, die bovendien autonoom moet kunnen rijden. Klinkt bekend allemaal, vinden jullie ook niet?

We kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat Elon Musk zit te grinniken achter zijn bureau. Een concept van een elektrische auto met een range van ongeveer 650 kilometer is niet iets waar hij het heel benauwd van zal krijgen. Het is precies wat Fisker claimt te gaan bouwen als opvolger van de Karma, met als enige vooruitstrevende toevoeging het feit dat de batterijen van lichtgewicht grafeen gemaakt zullen worden, in samenwerking met het bedrijf NanoTech Energy Inc. De aandrijflijn is zo compact mogelijk ontworpen om zoveel mogelijk binnenruimte en zo min mogelijk overhang te creëren, ook niet erg vooruitstrevend.

Het chassis wordt een mix van aluminium en koolstofvezel, ook niet bijzonder als je bedenkt dat veel grote autofabrikanten al met dat soort technieken bezig zijn. De Fisker EMotion moet bovendien worden voorzien van een geavanceerd systeem voor autonoom rijden, dat momenteel ontwikkeld wordt door een niet nader te noemen derde partij.

Positieve afsluiter: op deze nieuwe foto’s ziet de Fisker EMotion er wel aardig geslaagd uit. Met moeilijke deurconstructies uiteraard, want dat hoort zo bij serieuze elektromerken. Fisker noemt zichzelf een gamechanger, maar wij houden vooralsnog even een slag om de arm. Mooi ding, maar we missen de revolutie.



41 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
De daklijn heeft wel wat weg van de tesla model 3
Kreun…die naam…dat voelt als een slok koude koffie op de dinsdag ochtend…
@pomoek: Ik schrok er ook al van. EMotion… Weinig inspiratie binnen Fisker.
@pomoek: Zou de naam een soort van sneer of juist waardering zijn naar Tesla? E(lon)M(usk) otion
@aambei: Ha dat zou nou briljant zijn! Ik ben nog steeds bang van niet maar het maakt de koude koffie goed!
@pomoek: bovendien is de naam al bij VW in gebruik. Maar goed Fisker ontwerpt af en toe wat moois (en af en toe een gedrocht), deze is mooi dus de slechte naam is hem vergeven.
Allemaal leuk,
Maar als Fisker zakelijk is betrokken moet je als investeerder in dit bedrijf, en als koper niets verwachten.

Keer op keer heeft Fisker alles en iedereen om hem genaaid. Al z’n ex werkgevers kotsen ‘m uit, en al zijn ex bedrijven zijn door ‘dubieuze’ bedrijfsvoering failliet gegaan.
@martinus: heb je bronnen, je kan natuurlijk wel van alles claimen.
@daandebree: Het is niet de vraag of er bronnen zijn, maar welke bron je wilt hebben.

Leonardo di Caprio? Die miljoenen verloor aan Fisker?
Kleiner Perkins Caufield & Byers? Die hetzelfde overkwam?
Of het Amerikaanse ministerie van energie? Waarvan 500 miljoen dollar verdween?
Of Misschien ex werkgever Aston Martin? Die Fisker aanklaagden voor honderden miljoenen voor het stelen van bedrijfsgegevens en kopieren van AM-designs en techniek?
Of Misschien ex-compagnion Tesla? Die Fisker ook aanklaagde omdat ze volgens Tesla zonder toestemming 1:1 designelementen en technologie kopieerde.

Fisker Coachbuild (2007) ging kapot, vulde wel Fiskers zakken.. maar leverde maar 15 van de 150 beloofde auto’s.Fisker Automotive (2013) ging kapot, vulde wel Fiskers zakken, maar liet miljoenen schulden en vele mensen zonder werk of auto achter. Ook bij Aston Martin en Tesla zijn ze nou niet bepaald gelukkig met het gesteel van hun bedrijfsgeheimen na samenwerking met deze man.
@martinus: een scandinavische Victor M. dus… Gluiperds eerste klas.
@martinus: op autoblog is victor muller een held..

maar goede poging
@lekkaah: Max Verstappen is de held, Victor de boeman.
@martinus: Het kan zelfs nog brutaler, Elon Musk heeft aangegeven dat toen Henrik Fisker bij hem in dienst was als hoofdontwerper voor wat de Tesla zou worden, hij al die tijd (van de baas) heeft gestoken in het ontwerpen van zijn eigen auto, de Karma. Wacht maar Henrik, je Karma komt eraan.
de voorkant ziet er uit als een japanse vis
Als dit de ‘game gaat changen’, verander ik mijn naam in Joop.
@denniss00: Doe maar meteen Joop Donkervoort dan, dat is een van de weinigen in het rijtje kleine fabrikanten die het zonder blabla, luchtfietserij en megalomane usurpatiedrift volhoudt en een succesvol bedrijf voert.
Net alsof elke auto vooruitstreven moet zijn? Ik zie ook niet echt vooruitstrevende verschillende tussen bijvoorbeeld een 3 serie en A4. Een goede auto verkoopt zichzelf.
@flatsix010: Het is nogal wat subjectief gezeik van de redactie als je het mij vraagt.

Deze wagen is nog altijd veel vooruitstrevender dan wat bijna ieder automerk kan bouwen.

Daarnaast lijkt het de eerste toepassing te zijn van de grafeen accu in een elektrische auto. En dat is toch echt wel heel vooruitstrevend. Stel, deze auto zou nu te koop zijn, dan was het wel degelijk de meest innovatieve auto die er te koop is. Tesla gebruikt geen grafeen.
@fanboy: “Tesla gebruikt geen grafeen”

Zodra Tesla grafeen-tech als Massaproductierijp (jeee scrabble) ziet, zullen ze het gaan gebruiken. Ditto Li-Air.

Het probleem met dit soort bedrijven is de ondersteuning na de aanschaf. Tesla heeft Service Centers in alle landen waar ze actief zijn. En dat aantal groeit rap.

Fisker, Rimag, Faraday Future etc. etc. hebben niets. Ook geen supersnelle charginginfrastructure. Je hebt gewoon niets aan zulke auto’s. Ze hebben wel een grote mond en kopieren zich suf…
@fijnkonijn: Ja daar ben ik het wel mee eens, je kunt voorlopig beter een Tesla kopen.

Maar deze auto is zeker wel innovatief te noemen, met grafeen accu. Dat soort ontwikkelingen in accu techniek naar de praktijk brengen verdient heel wat respect naar mijn idee. Dat is waarschijnlijk wel vrij duur, niet massaal genoeg. Maar innovatie is het in ieder geval.
Vind het artikel enigszins negatief. Concurrentie voor Tesla is alleen maar goed.
@bartteeuwen: ik ben het helemaal met je eens. Fisker is geen vaporwarebakker, zijn autos zijn tenminste ooit verkocht en voor de Tesla S wat de Fisker Karma de hipsterauto om te hebben.
@bartteeuwen: eens, bovendien kan de beste man behoorlijk ontwerpen en dat maakt de auto al veel leuker dan de vreemde auto’s die de gevestigde orde maakt
Zag gisteren trouwens de Karma EV rijden. Toen hij net uitkwam vond ik hem erg indrukwekkend, inmiddels vind ik hem erg gekunsteld. Alsof de bodemplaat veel te groot was voor een coupé/GT vorm, nu lijkt het alsof ze er een meter aan hebben geplakt tussen de voorruit en de voorwielen. Rare verhoudingen heeft dat ding.
Het klinkt toch aardig innovatief zo als ik eerlijk ben en je het met de gemiddelde auto vergelijkt. Neusje is naar mjjn mening een beetje te druk, maar vanaf de zijkant een mooi wagentje!
Dus er zijn nog mensen die geloven in de claims van Fisker en met hem in zee willen?
Ik zal vast een titel voorstellen voor een artikel in 2018: “Fisker in zwaar weer, komst Emotion onzeker.”
om ook maar vast een titel voor februari 2019 voor te stellen: “Fisker Emotion verkocht aan chineze investeerder, gaat verder als Emotion.”
Voor november 2019 stel ik deze voor: “Emotion, voorheen Fisker, ook te verkrijgen met V8”
Als alles lukt, dan kan dit best een gamechanger zijn. Denk alleen niet dat het zover gaat komen. En het eerste waar ik aan dacht was een kopie van tesla. Maar als je deze auto met 650 praktische range kan neerzetten dus niet alleen theoretisch. Of ze kunnen deze auto voor concurrerende prijzen maken, dan kan dit zomaar grootst worden.
Elon Musk otion? Waarom die twee hoofdletters?
@awesome:

Electric Motion = E-Motion = EMotion
Hmmm Henrik Fisker…… op een goed moment zullen weer velen zeer E-motioneel worden van dit volgende avontuur. Vraag maar aan al zijn vorige medewerkers, aandeelhouders, investeerders, zakenpartners, enz.
Wat had je dan gedacht dat de auto vleugels en een ducted fan kreeg?
via Android app
Negativiteit weer. Het is een EV dus het moet totaal anders zijn dan andere merken? EV’s worden ooit gemeengoed, deal with it. Als een ICE op de markt wordt gebracht worden er alinea’s besteed aan allemaal dingen dat eigenlijk al achterhaald is (een 10-versnellingsbak. Een 0.6 liter 4-turbomotor) en verre van fijner rijdt dan een elektromotor. En valt me op dat AB sowieso vrij laat in hun nieuws. Dit was gisteren namelijk ook al bekend.
Als er een gamechanger is dan wel NanoFlowCell, die combineren het beste van waterstof en elektrisch, twee zoute vloeistoffen die door met elkaar te reageren stroom opwekken.
Dit systeem gaat ook grootschalig toegepast worden in Nederland als Blue energy.
De vloeistoffen kunnen steeds opnieuw geladen worden en snel verwisseld bij pompstations.
@kobus1967: technisch is het inderdaad een gamechanger. Maar in tegenstelling tot een “standaard” EV vraag het een hele set-up qua distributie. Gelukkig is het makkelijker dan het hele waterstofverhaal, maar er zijn helaas voldoende niet-technologische kanttekeningen te maken rond de NanoFlowCell.
Wel jammer dat ‘ie zoveel op de VLF Force 1 lijkt qua front. Je zou zeggen dat Fisker, zeker omdat het twee aparte merken zijn, wat meer verscheidenheid tussen de merken zou willen creëren.
Wat een negatief artikel over deze wagen. Voor zover ik zie is dit de eerste auto met een grafeen accu. Dat zou ik toch wel het toppunt van innovatie willen noemen.
Ja het artikel is vast sarcastisch geschreven. Maar het gaat weer over uiterlijk en dergelijke, en niet inhoudelijk over de techniek. Die techniek kunnen we echter meer van gaan horen.
Mooier dan de vorige. En de accu techniek vind ik wel interessant.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).