• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Top 10: auto’s met het meest afwijkende brandstofverbruik

Auteur: sir_smokalot, gepost 22 juni 2013 om 15:56 – 66 Reacties

Jokkebrok!


Ja, het opgegeven brandstofverbruik van auto’s klopt voor geen meter, en hier zijn 13 redenen waarom dat zo is. Maar welke auto’s liegen ons het meest voor? Wij zochten het voor jullie uit.

Heel verrassend is het niet, maar vooruit: de op papier meest zuinige drie- en viercilinders, zowel diesel als benzine, domineren het lijstje. We legden de hand op tankpasgegevens van Travelcard, die vanzelfsprekend veel van dit soort motoriseringen in zijn klantbestand heeft.

De gehele top 10 is nogal naadje, en u mag zelf beoordelen of dat meer ligt aan het voorliegen in de NEDC-cyclus, of door de te zware rechtervoet en te weinig anticiperend rijgedrag van de berijders.

Wel is het frappant te noemen, dat een Fiesta die op papier 1 : 30 zou moeten halen, in de praktijk nog niet eens 1 : 20 haalt. Aan de andere kant, als je je best doet, is hij best zuinig.

Achter het autotype staat het reëele verbruik in liters/100 km, tussen haakjes het normverbruik. Achter deze twee gegevens noteren we de afwijking, in hele procenten.

1 Ford Fiesta 1.6 TDCi: 5,15 (3,3) – 56 %
2 Renault Megane 1.5 Dci: 5,24 (3,4) – 54 %
3 Ford Focus 1.6 TDCi Econetic: 5,17 (3,4) – 52 %
4 Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion: 5,13 (3,4) – 51 %
5 Renault Twingo 1.5 Dci: 4,88 (3,3) – 48 %
6 Volkswagen Up 1.0: 5,82 (4,1) – 42 %
7 Kia Picanto 1.0 CCVT: 5,82 (4,1) – 42 %
8 Volkswagen Golf 1.6 TDI: 5,34 (3,8) – 41 %
9 Peugeot 107 1.0: 6,02 (4,3) – 40 %
10 Toyota Yaris 1.5 Full Hybrid: 4,87 (3,5) – 39 %

Ook interessant!

  • Volkswagen Polo (2022) rijtest
    Volkswagen Polo (2022) rijtest
  • Vernieuwde Volkswagen Polo
    Vernieuwde Volkswagen Polo alvast een klein beetje verklapt
  • De Volkswagen e-Up komt terug!
    De Volkswagen e-Up komt terug!
  • vernieuwde Polo GTI
    Volkswagen Polo facelift is helemaal officieel

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

107, brandstofbesparing, fiesta, focus, Ford, golf, Hybride, Kia, lijstjes, megane, Peugeot, picanto, polo, Renault, top10, Toyota, twingo, up, Volkswagen, yaris

Vorig bericht: « Livestream: 24 uur van Le Mans 2013!
Volgend bericht: 7-jarige knul doet joyride in oma’s Suzuki Swift »

Lees Interacties

Reacties

  1. burninrubber zegt

    22 juni 2013 om 16:03

    Dit heeft ook veel met je Rijstijl te maken. Waarschijnlijk ga je met de Porsche 918 ook ongeveer 1 op 25 kunnen rijden, mits je hem gebruikt als een oude kever.

    Login om te reageren
    • timdrogt zegt

      22 juni 2013 om 16:08

      @burninrubber: je wil niet weten hoe ik mijn kever gebruik

      Login om te reageren
      • btracing zegt

        23 juni 2013 om 13:40

        @timdrogt: toevallig zo? http://cdn.speedhunters.com/wp-content/uploads/2013/02/Race_Retro-DT09.jpg

        Login om te reageren
        • timdrogt zegt

          23 juni 2013 om 14:17

          @btracing: nee ik heb een gewone 1300, zonder s

          Login om te reageren
          • btracing zegt

            24 juni 2013 om 11:14

            @timdrogt: Duidelijk verhaal :-)

            Login om te reageren
    • opabrutus zegt

      22 juni 2013 om 16:39

      @burninrubber:

      Login om te reageren
      • mout zegt

        3 september 2013 om 12:59

        @opabrutus: Zeg dat wel!

        Login om te reageren
  2. Hupke zegt

    22 juni 2013 om 16:04

    Het probleem is gewoon dat de fabrikant een wagen verkoopt die heel zuinig zou kunnen zijn indien je hem zo ook bewust gebruikt.
    De klant verwacht een wagen waar hij mee kan rijden zoals met iedere andere wagen en dan is die helemaal niet zuinig.

    Wie is er fout -> de fabrikant natuurlijk, die moet zorgen dat de wagen zuinig is zoals hij werkelijk gebruikt word.

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      22 juni 2013 om 16:35

      @Hupke: nee.
      Ten eerst klopt de teatcyclus totaal niet.
      Ten tweede rijden al onze vrienden met een tankpas alsof ze aan le mans meedoen! Grootmoeder op weg naar de wekenlijke bingoclub haalt echt wel een redelijk verbruik in haar fiesta’tje

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        22 juni 2013 om 16:38

        @lambo4all:

        Dan toch alleen als dat bingoclubje ver genoeg weg is want rondom de kerktoren gebruikt iedere wagen meer dan opgegeven.
        Overigens heeft dat bomatje meer dan tijd genoeg, een luxe die niet iedereen heeft.

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        22 juni 2013 om 18:16

        @lambo4all: was zuinig rijden niet erg belangrijk bij LeMans? Vandaar die diesel en hybride’s.

        Login om te reageren
  3. ruudw zegt

    22 juni 2013 om 16:05

    Het verbaasd me dat Audi niet op 1 staat!

    Login om te reageren
    • timdrogt zegt

      22 juni 2013 om 16:08

      @ruudw: audi rijders rijden zuinig

      Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        22 juni 2013 om 16:34

        @timdrogt: jaja, bumper klevend op de linkerrijbaan met een walm uit de uitlaat omdat de auto vaak met koude motor al op de staart wordt getrapt.

        Login om te reageren
        • nasty zegt

          22 juni 2013 om 16:56

          @rufctr01: +1

          Login om te reageren
        • MAB zegt

          22 juni 2013 om 18:19

          @rufctr01: ja wat dan, gewoon mee in de slipstream.

          Login om te reageren
        • mout zegt

          3 september 2013 om 13:03

          @rufctr01: Lol. Zeg dat wel!
          Reed gisteren nog achter een A8 met twee van die kachelpijpen. Toen die een straal gas gaf, stond de halve snelweg grijs. De type-aanduiding was van een benzine. Ik heb het kenteken naderhand nog gecheckt, of het geen diesel was. Nee dus.

          Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      22 juni 2013 om 16:10

      @ruudw:
      Die gebruiken vast geen Travelcard, anders hadden ze daar vast en zeker gestaan….
      Ik mis namelijk ook de laagvliegende Prius in deze lijst.

      Login om te reageren
      • hammerman zegt

        23 juni 2013 om 12:27

        @jrk68: Dit komt omdat de gemiddelde autoblogger vooringenomen is vwb de Prius en aanverwanten! Zien ze een paar Pri op de linkerbaan van de autosnelweg, dan rijdt volgens hen iedere Priusbestuurder volgas en altijd op de linkerbaan. Deze gegevens van voornamelijk leaserijders laten ons iets anders zien maar dat zal wel weer smoesjes, onzin en andere drogredenen weersproken worden…

        Login om te reageren
    • Lohran zegt

      22 juni 2013 om 17:59

      @ruudw: Ik heb een A4 B6 Avant 1.9 TDI quattro. Fabriek zegt 1 op 16,4 en ik zit meestal rond de 1 op 15,5, met vakanties nog zuiniger. Binnendoor verbruikt ‘ie wel een stuk meer. Dus..

      Login om te reageren
    • ghj13 zegt

      22 juni 2013 om 18:09

      @ruudw: In Duitsland is het een compleet ander lijstje en staat de Audi A3 bovenaan:
      http://www.autobild.de/artikel/spritverbrauch-herstellerangabe-gegen-testverbrauch-1129421.html

      Login om te reageren
  4. lincoln zegt

    22 juni 2013 om 16:15

    hallo ..
    dit zijn fiscale verbruikscijfers ..

    zou raar zijn als die wel “eerlijk” waren ..

    Login om te reageren
  5. meneersander zegt

    22 juni 2013 om 16:17

    Dit zijn dan ook allemaal lease rijders met een tankpas van de baas. Ik heb nog nooit gehoord van een lease rijder ‘ik rijd 90 in zijn 6 op de cruise control op de snelweg om de baas een paar euro te besparen’.

    Het zou reëler zijn als dit onder particulieren (dus ook bejaarden) gemeten zou worden. Die willen nog wel eens wat zuiniger aan doen.

    Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      22 juni 2013 om 21:27

      @meneersander:
      Dan ben ik de eerste waar je van hoort dat hij zuinig rijdt om de baas een paar euro’s te besparen.

      Login om te reageren
  6. burninrubber zegt

    22 juni 2013 om 16:23

    Zou je trouwens met een zware motor en hele passieve Rijstijl ook lage verbruikscijfers halen?

    Login om te reageren
    • ferrari94tr zegt

      22 juni 2013 om 16:36

      @burninrubber: Ja, enkele jaren geleden had autoweek een vergelijking met een lexus ls600 hybrid en een Corvette c6. De Corvette was zuiniger dankzij de lange 6e versnelling. Maar in de praktijk rij je waarschijnlijk met de Corvette met een burnout van de oprit af.

      Login om te reageren
      • burninrubber zegt

        22 juni 2013 om 16:45

        @ferrari94tr: Dus in theorie zou je met de juiste begrenzing een zuinige zware motor kunnen maken? Naar mijn mening zou die dan minder last moeten hebben van slijtage en ook nog eens rustiger rijden. Of zou de productie prijs hier dan ook een rol spelen?

        Login om te reageren
        • ferrari94tr zegt

          22 juni 2013 om 16:57

          @burninrubber: Dat zou inderdaad kunnen. Maar waarom zou je dat willen? Naar mijn idee is het handiger om een twee liter viercilinder turbomoter te hebben. Bij normaal gebruik is deze dan redelijk zuinig en als je gaat scheuren deze genoeg vermogen heeft. Een CLA AMG of een WRX STI is naar mijn idee dan ook haalbaar voor dagelijks gebruik.

          Login om te reageren
          • ej20g zegt

            22 juni 2013 om 22:54

            @ferrari94tr: genoeg mensen die dagelijks met een WRX of WRX STI rijden. Dat zijn wel mensen die dondersgoed weten dat ze genoegen zullen moeten nemen met 1 op 7 á 8/9. Maar dat is de hobby…

            Login om te reageren
        • lincoln zegt

          22 juni 2013 om 17:08

          @burninrubber:

          al neem je een scheepsmotor .. gewicht is de enige echte vijand ..

          Login om te reageren
        • Dev zegt

          22 juni 2013 om 17:31

          @burninrubber: Dit is best komisch want dat is de “theorie” die er achter de luie Amerikaanse V8 zat vroeger. Ze moeten lange afstanden afleggen dus dan bouwen ze een V8 die vooral niet te hard hoeft te werken. Brandstofkosten was daar niet zo’n punt, maar slijtage wel. Het cirkeltje is nu weer rond ^^

          Login om te reageren
        • ruudw zegt

          22 juni 2013 om 17:44

          @burninrubber: het zou kunnen, maar altijd helemaal onderin de toeren rijden is niet zo goed voor de motor. Je egr-klep gooit namelijk een gedeelte van je uitlaatgassen terug in de motor Door zo weinig toeren te draaien brandt de motor nooit schoon en hoopt het roet zich op

          Login om te reageren
          • martijnb11 zegt

            22 juni 2013 om 18:06

            @ruudw: Gewoon die egr klep eruit halen en foutcode laten verwijderen. Scheelt brandstof en je hebt een betere verbranding en dus meer vermogen.

            Login om te reageren
            • ruudw zegt

              22 juni 2013 om 19:16

              @martijnb11: geeft dat geen problemen met de APK?

              Login om te reageren
              • toeter11 zegt

                22 juni 2013 om 21:48

                @ruudw: met ouwe auto’s niet , met moderne wel

    • Hupke zegt

      22 juni 2013 om 16:43

      @burninrubber:

      Of die dan weinig verbruikt geen idee maar hij werkt dan sowieso niet efficient.

      Login om te reageren
  7. Hubert zegt

    22 juni 2013 om 16:27

    Snap de ophef niet.
    Door dit faken van verbruikscijfers zijn die auto’s toch erg goedkoop?
    Daar kan niemand toch iets tegen hebben?
    Iedereen zit hier te zeuren hoe duur autorijden wel niet kost.
    En door een gunstige verbruiksmeting betaal je ineens minder of geen belasting.

    Dat andere fabrikanten hier niet aan meedoen is toch hun probleem!

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      22 juni 2013 om 16:31

      @Hubert:
      Herstel : …. hoe duur autorijden wel niet is….

      Login om te reageren
    • lincoln zegt

      22 juni 2013 om 16:41

      @Hubert:

      Rutte is dan ook zeer in zijn nopjes met zijn nogal “tamme” onderdanen ..

      Login om te reageren
      • Hubert zegt

        22 juni 2013 om 16:46

        @lincoln:
        Maar als de verbruikscijfers realistischer zouden zijn, worden de auto’s duurder.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          22 juni 2013 om 17:06

          @Hubert:

          en Rutte,s onderdanen vinden dat wel zo eerlijk ..

          Login om te reageren
  8. glashelder zegt

    22 juni 2013 om 16:54

    De TESTCYCLUS is niet representatief voor het gemiddelde verbruik.
    Maar de gegevens van TravelCard evenmin. Dat is 90% snelweg.

    De waarheid ligt zoals gebruikelijk in het midden.

    Dat zuinige auto’s relatief meer verbruiken dan de fabrieksopgave wil overigens niet zeggen dat ze niet zuinig zijn.

    Login om te reageren
  9. Donstil zegt

    22 juni 2013 om 16:59

    Haha ja dit is natuurlijk het andere uiterste. Verbruikscijfers van de fabriek zijn dan misschien afwijkend. Verbruikscijfers van een Leasepasje zijn dat natuurlijk nog meer. Hoeveel 14% bijtellertjes kom je immers niet tegen op de linkerbaan met het gas er vol op omdat ze andere niet vooruit te janken zijn. Die zuipen behoorlijk.

    (Er is trouwens niet leukers dan 130 op de linkerbaan tot er een prius begint te drukken, dan naar de middelste baan en vol op het gas. Moeten ze er als nog achter :D)

    Login om te reageren
    • Benjamin1 zegt

      22 juni 2013 om 17:24

      @Donstil: Rot eens met je fiets van die snelweg op…

      Login om te reageren
      • Donstil zegt

        22 juni 2013 om 17:35

        @Benjamin1: Uw fiets voor jou hè. We hebben niet geknikkerd vroeger.

        Login om te reageren
    • glashelder zegt

      23 juni 2013 om 13:15

      @Donstil:
      Nee beste man, ze MOETEN er niet achter, maar ze hoeven niet verder te versnellen omdat je eindelijk een beetje opschiet.

      Overigens ben jij dus iemand die nodeloos links hangt en versnelt als je wordt ingehaald. Fijne mensen zijn dat.

      Login om te reageren
  10. cupsport zegt

    22 juni 2013 om 18:25

    Als ik wil haal ik 1 op 24 in mijn nieuwe BMW… En dan hoef ik echt geen 90 te rijden!

    Login om te reageren
  11. bertorelli zegt

    22 juni 2013 om 18:44

    Voor mijn dagelijkse koekblik (Cuore uit 2002) staat een verbruik van 1 op 19,6 vermeld.
    De laatste tankbeurten zat ik zo rond de 1 op 19,1, dus aardig in de buurt.
    Voor mijn hobbyauto (Mercedes S-Klasse 1984, 5 liter V8) staat een verbruik van 1 op 8,4.
    Dat haal ik ook niet, maar kom toch ook hier redelijk in de buurt.
    Lijkt erop dat ze vroeger wel (redelijk) kloppende cijfers konden aanleveren.

    Die verbruikscijfers die tegenwoordig wordt opgegeven door de fabrikant is niets anders dan het belazeren van de consument. :(

    Login om te reageren
  12. vulvo zegt

    22 juni 2013 om 19:49

    De buren aan de oostkant hebben al jaren een site waarbij je het echte reële verbruik kunt inzien: http://www.spritmonitor.de En ja dat is vaak behoorlijk afwijkend.

    Login om te reageren
  13. mout zegt

    22 juni 2013 om 20:46

    In de Duitse test scoort de Up het eerlijkst van allemaal: 4,9 l/100km, bij opgave 4,7 l/100km. Een fout van 4,26%. In NL is het 42% verschil…

    Login om te reageren
  14. lemster zegt

    22 juni 2013 om 20:47

    Waarom staat de 107 hier in, maar de C1 en de Aygo niet?

    Ik heb m’n verbruik de afgelopen 3 jaar netjes bijgehouden (via aCar app op Android). Veel woon-werk verkeer over de snelweg, maar ook erg veel door Amsterdam heen. Ik heb er nu 115k opgezet in die tijd, nieuw gekocht en aldus mijn app rij ik gemiddeld 18,456 km op een liter benzine. Dat is op basis van 188 tankbeurten. Ik rij redelijk sportief, maar op de snelweg constant 140 rijden vind ik wat onzin. Op de snelweg ligt m’n snelheid dan ook vooral tussen de 100 en 130.
    Daar staat tegenover dat als ik een beetje op het verbruik let etc. (af en toe rij ik ook voor de baas, hoe goedkoper ik rij hoe meer ik verdien) ik ook vrij makkelijk 1 op 20/1 op 21 rijdt. Ik geloof dat Toyota een verbruik van 1 op 21 opgeeft. Ik vind dus dat ze best accuraat zijn met hun cijfers.

    Het plan is om hem nog te chippen, dat helpt hem nog een slagje zuiniger worden.

    Login om te reageren
    • flippert zegt

      23 juni 2013 om 12:05

      @lemster: aan een ongeblazen benzinemotortje van een Aygo valt helemaal niks te chippen, een echte tuner zal je dat ook nooit aanbieden. Het enige dat je daarmee tuned is de portemonnee van degene die dat aanbiedt.. En 115 dkm in 3 jaar in zo’n koekblik met zetels van karton..respect..

      Login om te reageren
  15. darkpluisje zegt

    22 juni 2013 om 21:35

    Dacht dat een tijdje terug werd gemeld dat bmw met afstand het merk was dat gebruikscijfers overdreef? Raar dat die er dan niet in staan

    Login om te reageren
  16. r1lub zegt

    22 juni 2013 om 22:44

    Hubert heeft gelijk…is ff slikken maar wel goed voor onze portemonnee…

    Login om te reageren
  17. schnitzerken zegt

    22 juni 2013 om 22:50

    Stond er niet overlaatst op deze website dat BMW hier slechts in scoorde? en nu staan ze niet eens in de top 10… Strange

    Login om te reageren
  18. zender zegt

    22 juni 2013 om 23:53

    Maserati geeft ook verkeerde cijfers op. Je kan 1 op 0,5 rijden maar ook 1 op 20.

    Login om te reageren
  19. bartsmit zegt

    23 juni 2013 om 09:32

    Wat een irritante klote-website is dit toch. Inhoudelijk goed maar het platform sucks. Scrollen gaat zeer traag. Dit kan een keer gebeuren maar het is blijkbaar meer regel dan uitzondering. Firefox, Safari Imac maar ook op Windows is het ruk.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      23 juni 2013 om 11:22

      @bartsmit:

      intertoys heeft betere computers ..

      Login om te reageren
    • hammerman zegt

      23 juni 2013 om 12:29

      @bartsmit: Bij mij werkt alles perfect, tijd voor een nieuwe computer of je huidige een onderhoudsbeurt geven!

      Login om te reageren
      • bartsmit zegt

        23 juni 2013 om 12:39

        @hammerman:

        Waarom doen alle andere sites het dan wel goed?

        Login om te reageren
        • bartsmit zegt

          23 juni 2013 om 12:46

          Edit;

          Het ligt aan Firefox. Met Safari gaat het wel goed.

          Login om te reageren
  20. Hubert zegt

    23 juni 2013 om 13:03

    Hallo,
    Klopt het dat er complete threads verdwijnen?

    Login om te reageren
  21. 320ci zegt

    23 juni 2013 om 14:06

    Tja, ik kan in mijn 320ci met 6 cilinder en automaat ook bijna 1 op 17 halen als het moet.. Weliswaar op en 80 weg met cruise control.. Gemiddeld zit ik wel op 1 op 13 maar als het moet rijd ik ook 1 op 6. Het is dus maar net hoe je met je rechtervoet omgaat.. ;)

    Login om te reageren
  22. gast zegt

    23 juni 2013 om 21:38

    die gasten hebben allemaal een jerrycan in de kofferbak die ze vullen voor de tweede auto “thuis”

    Login om te reageren
  23. jorismb zegt

    17 augustus 2013 om 13:20

    Wel grappig dat laatst uit een ander onderzoek ( http://www.autoblog.nl/nieuws/verbruikscijfers-bmw-wijken-meest-af-van-realiteit-59322 ) blijkt dat de grootste gemiddelde afwijking bij BMW te vinden is, en dat er in deze lijst geen BMW te bekennen is…

    Login om te reageren
  24. sjeppie156 zegt

    23 september 2013 om 15:39

    Ik zit boven mijn verbruik cijfers ik rij 1/13 terwijl ik 1/11 zou moeten rijden natuurlijk geeft de boordcomputer wel aan dat het 14.4 is liegbeest dat het is

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North