Top 10: auto’s met het meest afwijkende brandstofverbruik

Auteur: , 66 Reacties

Ja, het opgegeven brandstofverbruik van auto's klopt voor geen meter, en hier zijn 13 redenen waarom dat zo is. Maar welke auto's liegen ons het meest voor? Wij zochten het voor jullie uit.

Jokkebrok!

Heel verrassend is het niet, maar vooruit: de op papier meest zuinige drie- en viercilinders, zowel diesel als benzine, domineren het lijstje. We legden de hand op tankpasgegevens van Travelcard, die vanzelfsprekend veel van dit soort motoriseringen in zijn klantbestand heeft.

De gehele top 10 is nogal naadje, en u mag zelf beoordelen of dat meer ligt aan het voorliegen in de NEDC-cyclus, of door de te zware rechtervoet en te weinig anticiperend rijgedrag van de berijders.

Wel is het frappant te noemen, dat een Fiesta die op papier 1 : 30 zou moeten halen, in de praktijk nog niet eens 1 : 20 haalt. Aan de andere kant, als je je best doet, is hij best zuinig.

Achter het autotype staat het reëele verbruik in liters/100 km, tussen haakjes het normverbruik. Achter deze twee gegevens noteren we de afwijking, in hele procenten.

1 Ford Fiesta 1.6 TDCi: 5,15 (3,3) – 56 %
2 Renault Megane 1.5 Dci: 5,24 (3,4) – 54 %
3 Ford Focus 1.6 TDCi Econetic: 5,17 (3,4) – 52 %
4 Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion: 5,13 (3,4) – 51 %
5 Renault Twingo 1.5 Dci: 4,88 (3,3) – 48 %
6 Volkswagen Up 1.0: 5,82 (4,1) – 42 %
7 Kia Picanto 1.0 CCVT: 5,82 (4,1) – 42 %
8 Volkswagen Golf 1.6 TDI: 5,34 (3,8) – 41 %
9 Peugeot 107 1.0: 6,02 (4,3) – 40 %
10 Toyota Yaris 1.5 Full Hybrid: 4,87 (3,5) – 39 %



66 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Dit heeft ook veel met je Rijstijl te maken. Waarschijnlijk ga je met de Porsche 918 ook ongeveer 1 op 25 kunnen rijden, mits je hem gebruikt als een oude kever.
Het probleem is gewoon dat de fabrikant een wagen verkoopt die heel zuinig zou kunnen zijn indien je hem zo ook bewust gebruikt.
De klant verwacht een wagen waar hij mee kan rijden zoals met iedere andere wagen en dan is die helemaal niet zuinig.

Wie is er fout -> de fabrikant natuurlijk, die moet zorgen dat de wagen zuinig is zoals hij werkelijk gebruikt word.
@Hupke: nee.
Ten eerst klopt de teatcyclus totaal niet.
Ten tweede rijden al onze vrienden met een tankpas alsof ze aan le mans meedoen! Grootmoeder op weg naar de wekenlijke bingoclub haalt echt wel een redelijk verbruik in haar fiesta’tje
@lambo4all:

Dan toch alleen als dat bingoclubje ver genoeg weg is want rondom de kerktoren gebruikt iedere wagen meer dan opgegeven.
Overigens heeft dat bomatje meer dan tijd genoeg, een luxe die niet iedereen heeft.
@lambo4all: was zuinig rijden niet erg belangrijk bij LeMans? Vandaar die diesel en hybride’s.
Het verbaasd me dat Audi niet op 1 staat!
@ruudw: audi rijders rijden zuinig
@timdrogt: jaja, bumper klevend op de linkerrijbaan met een walm uit de uitlaat omdat de auto vaak met koude motor al op de staart wordt getrapt.
@rufctr01: ja wat dan, gewoon mee in de slipstream.
@rufctr01: Lol. Zeg dat wel!
Reed gisteren nog achter een A8 met twee van die kachelpijpen. Toen die een straal gas gaf, stond de halve snelweg grijs. De type-aanduiding was van een benzine. Ik heb het kenteken naderhand nog gecheckt, of het geen diesel was. Nee dus.
@ruudw:
Die gebruiken vast geen Travelcard, anders hadden ze daar vast en zeker gestaan….
Ik mis namelijk ook de laagvliegende Prius in deze lijst.
@jrk68: Dit komt omdat de gemiddelde autoblogger vooringenomen is vwb de Prius en aanverwanten! Zien ze een paar Pri op de linkerbaan van de autosnelweg, dan rijdt volgens hen iedere Priusbestuurder volgas en altijd op de linkerbaan. Deze gegevens van voornamelijk leaserijders laten ons iets anders zien maar dat zal wel weer smoesjes, onzin en andere drogredenen weersproken worden…
@ruudw: Ik heb een A4 B6 Avant 1.9 TDI quattro. Fabriek zegt 1 op 16,4 en ik zit meestal rond de 1 op 15,5, met vakanties nog zuiniger. Binnendoor verbruikt ‘ie wel een stuk meer. Dus..
@ruudw: In Duitsland is het een compleet ander lijstje en staat de Audi A3 bovenaan:
http://www.autobild.de/artikel/spritverbrauch-herstellerangabe-gegen-testverbrauch-1129421.html
hallo ..
dit zijn fiscale verbruikscijfers ..

zou raar zijn als die wel “eerlijk” waren ..
Dit zijn dan ook allemaal lease rijders met een tankpas van de baas. Ik heb nog nooit gehoord van een lease rijder ‘ik rijd 90 in zijn 6 op de cruise control op de snelweg om de baas een paar euro te besparen’.

Het zou reëler zijn als dit onder particulieren (dus ook bejaarden) gemeten zou worden. Die willen nog wel eens wat zuiniger aan doen.
@meneersander:
Dan ben ik de eerste waar je van hoort dat hij zuinig rijdt om de baas een paar euro’s te besparen.
Zou je trouwens met een zware motor en hele passieve Rijstijl ook lage verbruikscijfers halen?
@burninrubber: Ja, enkele jaren geleden had autoweek een vergelijking met een lexus ls600 hybrid en een Corvette c6. De Corvette was zuiniger dankzij de lange 6e versnelling. Maar in de praktijk rij je waarschijnlijk met de Corvette met een burnout van de oprit af.
@ferrari94tr: Dus in theorie zou je met de juiste begrenzing een zuinige zware motor kunnen maken? Naar mijn mening zou die dan minder last moeten hebben van slijtage en ook nog eens rustiger rijden. Of zou de productie prijs hier dan ook een rol spelen?
@burninrubber: Dat zou inderdaad kunnen. Maar waarom zou je dat willen? Naar mijn idee is het handiger om een twee liter viercilinder turbomoter te hebben. Bij normaal gebruik is deze dan redelijk zuinig en als je gaat scheuren deze genoeg vermogen heeft. Een CLA AMG of een WRX STI is naar mijn idee dan ook haalbaar voor dagelijks gebruik.
@ferrari94tr: genoeg mensen die dagelijks met een WRX of WRX STI rijden. Dat zijn wel mensen die dondersgoed weten dat ze genoegen zullen moeten nemen met 1 op 7 á 8/9. Maar dat is de hobby…
@burninrubber:

al neem je een scheepsmotor .. gewicht is de enige echte vijand ..
@burninrubber: Dit is best komisch want dat is de “theorie” die er achter de luie Amerikaanse V8 zat vroeger. Ze moeten lange afstanden afleggen dus dan bouwen ze een V8 die vooral niet te hard hoeft te werken. Brandstofkosten was daar niet zo’n punt, maar slijtage wel. Het cirkeltje is nu weer rond ^^
@burninrubber: het zou kunnen, maar altijd helemaal onderin de toeren rijden is niet zo goed voor de motor. Je egr-klep gooit namelijk een gedeelte van je uitlaatgassen terug in de motor Door zo weinig toeren te draaien brandt de motor nooit schoon en hoopt het roet zich op
@ruudw: Gewoon die egr klep eruit halen en foutcode laten verwijderen. Scheelt brandstof en je hebt een betere verbranding en dus meer vermogen.
@martijnb11: geeft dat geen problemen met de APK?
@ruudw: met ouwe auto’s niet , met moderne wel
@burninrubber:

Of die dan weinig verbruikt geen idee maar hij werkt dan sowieso niet efficient.
Snap de ophef niet.
Door dit faken van verbruikscijfers zijn die auto’s toch erg goedkoop?
Daar kan niemand toch iets tegen hebben?
Iedereen zit hier te zeuren hoe duur autorijden wel niet kost.
En door een gunstige verbruiksmeting betaal je ineens minder of geen belasting.

Dat andere fabrikanten hier niet aan meedoen is toch hun probleem!
@Hubert:
Herstel : …. hoe duur autorijden wel niet is….
@Hubert:

Rutte is dan ook zeer in zijn nopjes met zijn nogal “tamme” onderdanen ..
@lincoln:
Maar als de verbruikscijfers realistischer zouden zijn, worden de auto’s duurder.
@Hubert:

en Rutte,s onderdanen vinden dat wel zo eerlijk ..
De TESTCYCLUS is niet representatief voor het gemiddelde verbruik.
Maar de gegevens van TravelCard evenmin. Dat is 90% snelweg.

De waarheid ligt zoals gebruikelijk in het midden.

Dat zuinige auto’s relatief meer verbruiken dan de fabrieksopgave wil overigens niet zeggen dat ze niet zuinig zijn.
Haha ja dit is natuurlijk het andere uiterste. Verbruikscijfers van de fabriek zijn dan misschien afwijkend. Verbruikscijfers van een Leasepasje zijn dat natuurlijk nog meer. Hoeveel 14% bijtellertjes kom je immers niet tegen op de linkerbaan met het gas er vol op omdat ze andere niet vooruit te janken zijn. Die zuipen behoorlijk.

(Er is trouwens niet leukers dan 130 op de linkerbaan tot er een prius begint te drukken, dan naar de middelste baan en vol op het gas. Moeten ze er als nog achter :D)
@Donstil: Rot eens met je fiets van die snelweg op…
@Benjamin1: Uw fiets voor jou hè. We hebben niet geknikkerd vroeger.
@Donstil:
Nee beste man, ze MOETEN er niet achter, maar ze hoeven niet verder te versnellen omdat je eindelijk een beetje opschiet.

Overigens ben jij dus iemand die nodeloos links hangt en versnelt als je wordt ingehaald. Fijne mensen zijn dat.
Als ik wil haal ik 1 op 24 in mijn nieuwe BMW… En dan hoef ik echt geen 90 te rijden!
Voor mijn dagelijkse koekblik (Cuore uit 2002) staat een verbruik van 1 op 19,6 vermeld.
De laatste tankbeurten zat ik zo rond de 1 op 19,1, dus aardig in de buurt.
Voor mijn hobbyauto (Mercedes S-Klasse 1984, 5 liter V8) staat een verbruik van 1 op 8,4.
Dat haal ik ook niet, maar kom toch ook hier redelijk in de buurt.
Lijkt erop dat ze vroeger wel (redelijk) kloppende cijfers konden aanleveren.

Die verbruikscijfers die tegenwoordig wordt opgegeven door de fabrikant is niets anders dan het belazeren van de consument. :(
De buren aan de oostkant hebben al jaren een site waarbij je het echte reële verbruik kunt inzien: http://www.spritmonitor.de En ja dat is vaak behoorlijk afwijkend.
In de Duitse test scoort de Up het eerlijkst van allemaal: 4,9 l/100km, bij opgave 4,7 l/100km. Een fout van 4,26%. In NL is het 42% verschil…
Waarom staat de 107 hier in, maar de C1 en de Aygo niet?

Ik heb m’n verbruik de afgelopen 3 jaar netjes bijgehouden (via aCar app op Android). Veel woon-werk verkeer over de snelweg, maar ook erg veel door Amsterdam heen. Ik heb er nu 115k opgezet in die tijd, nieuw gekocht en aldus mijn app rij ik gemiddeld 18,456 km op een liter benzine. Dat is op basis van 188 tankbeurten. Ik rij redelijk sportief, maar op de snelweg constant 140 rijden vind ik wat onzin. Op de snelweg ligt m’n snelheid dan ook vooral tussen de 100 en 130.
Daar staat tegenover dat als ik een beetje op het verbruik let etc. (af en toe rij ik ook voor de baas, hoe goedkoper ik rij hoe meer ik verdien) ik ook vrij makkelijk 1 op 20/1 op 21 rijdt. Ik geloof dat Toyota een verbruik van 1 op 21 opgeeft. Ik vind dus dat ze best accuraat zijn met hun cijfers.

Het plan is om hem nog te chippen, dat helpt hem nog een slagje zuiniger worden.
@lemster: aan een ongeblazen benzinemotortje van een Aygo valt helemaal niks te chippen, een echte tuner zal je dat ook nooit aanbieden. Het enige dat je daarmee tuned is de portemonnee van degene die dat aanbiedt.. En 115 dkm in 3 jaar in zo’n koekblik met zetels van karton..respect..
Dacht dat een tijdje terug werd gemeld dat bmw met afstand het merk was dat gebruikscijfers overdreef? Raar dat die er dan niet in staan
Hubert heeft gelijk…is ff slikken maar wel goed voor onze portemonnee…
Stond er niet overlaatst op deze website dat BMW hier slechts in scoorde? en nu staan ze niet eens in de top 10… Strange
Maserati geeft ook verkeerde cijfers op. Je kan 1 op 0,5 rijden maar ook 1 op 20.
Wat een irritante klote-website is dit toch. Inhoudelijk goed maar het platform sucks. Scrollen gaat zeer traag. Dit kan een keer gebeuren maar het is blijkbaar meer regel dan uitzondering. Firefox, Safari Imac maar ook op Windows is het ruk.
@bartsmit:

intertoys heeft betere computers ..
@bartsmit: Bij mij werkt alles perfect, tijd voor een nieuwe computer of je huidige een onderhoudsbeurt geven!
@hammerman:

Waarom doen alle andere sites het dan wel goed?
Edit;

Het ligt aan Firefox. Met Safari gaat het wel goed.
Hallo,
Klopt het dat er complete threads verdwijnen?
Tja, ik kan in mijn 320ci met 6 cilinder en automaat ook bijna 1 op 17 halen als het moet.. Weliswaar op en 80 weg met cruise control.. Gemiddeld zit ik wel op 1 op 13 maar als het moet rijd ik ook 1 op 6. Het is dus maar net hoe je met je rechtervoet omgaat.. ;)
die gasten hebben allemaal een jerrycan in de kofferbak die ze vullen voor de tweede auto “thuis”
Wel grappig dat laatst uit een ander onderzoek ( http://www.autoblog.nl/nieuws/verbruikscijfers-bmw-wijken-meest-af-van-realiteit-59322 ) blijkt dat de grootste gemiddelde afwijking bij BMW te vinden is, en dat er in deze lijst geen BMW te bekennen is…
Ik zit boven mijn verbruik cijfers ik rij 1/13 terwijl ik 1/11 zou moeten rijden natuurlijk geeft de boordcomputer wel aan dat het 14.4 is liegbeest dat het is

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).