• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ford denkt aan een hybride Focus ST

Auteur: hayte, gepost 22 mei 2020 om 20:14 – 9 Reacties

Achterkant van een oranje Ford Focus ST

De huidige Focus ST zou wel eens de laatste kunnen zijn die zonder elektromotor aan z’n pit komt.

Jarenlang stonden hybride auto’s niet per se bekend om hun sportiviteit. Eigenlijk eerder het tegenovergestelde. Wie aan een hybride dacht, zag meteen iets als een Prius voor zich. Pas bij auto’s als de McLaren P1, de Ferrari deFerrari en de Porsche 918 kwam daar verandering in. Toen kon je eindelijk de woorden ‘hybride’ en ‘auto’ in één zin nemen, zonder meteen over een ander onderwerp te willen praten.

Het probleem is alleen dat dit vrij dure auto’s zijn. Als in, ze kosten meer dan je gemiddelde woonwijk. Iets als een sportieve, hybride hot hatch hebben we naast de Golf GTE nog niet echt gezien. Mogelijk komt daar later dit decennium verandering in. De volgende Ford Focus ST wordt namelijk misschien een hybride. Althans, dat schrijft het Australische Car Advice.

De reden is uiteraard simpel: CO2-uitstoot. Europa wil deze uitstoot zoveel mogelijk beperken, waardoor autofabrikanten steeds kunstiger met verbruik en emissie om moeten gaan. Eerder kapte Ford al met de Focus RS vanwege die vervelende CO2-gassen. Zelfs met een hybride aandrijflijn zou die Focus RS nog te vies en smerig zijn.

Ford Perfomance Europe-eindbaas Stefan Muenzinger (die kennelijk verdwaald raakte en in Australië terechtkwam), zegt daarom in nogal cryptische termen dat de komst van een hybride Focus ST niet onwaarschijnlijk is. Die Focus ST komt pas over een jaar of vijf/zes, daarom kan Muenzinger er nog niet zo heel veel over zeggen. Maar dat zo’n hybride ST wordt overwogen? ‘Dat zeker’.

Maar wat voor opstelling gaat dit dan worden? Sommige fabrikanten plaatsen bijvoorbeeld de elektromotor op de achteras, om de benzinemotor de voorwielen te laten aandrijven. Of precies andersom. Daarmee krijg je ook automatisch vierwielaandrijving. Tegen Motor1 zegt die Muenzinger dat een Focus ST met vierwielaandrijving in ieder geval niet op de planning staat. Een vierwielaangedreven Focus ST is immers gewoon een Focus RS, aldus de topman. Iets als een mildhybrid-systeem lijkt daarmee waarschijnlijker.

Voor de conservatieve petrolheads onder ons zal dit niet het beste nieuws zijn om de week mee af te sluiten. Maar aan de andere kant: als ze de Focus ST niet elektrificeren, is de kans op een volgende Focus ST een stuk kleiner. En dat is voor iedereen slecht nieuws, want dan mis je die ‘fabelachtige wegligging en heerlijk direct stuurgedrag’, zoals we in onze rijtest schreven.

Ook interessant!

  • Mountune Ford Focus ST is de RS die we nooit kregen
    Mountune Ford Focus ST is de RS die we nooit kregen
  • Gaat de vernieuwde Ford Focus weer een verkooptopper worden?
  • Ford Focus facelift
    Ford Focus facelift, nieuwe neus en 48V
  • Ford Focus ST Edition
    Ford Focus ST Edition is doekje voor het bloeden

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

focus, focus-st, Ford, Ford-Performance, hot-hatch, Hybride

Vorig bericht: « Van deze Volkswagen T-Roc wordt iedereen depressief
Volgend bericht: Volvo-baas zoekt ruzie met Chinese opperbazen »

Lees Interacties

Reacties

  1. phaeton zegt

    22 mei 2020 om 21:22

    Mild Hybrid? Zoals een 48V om de airco en verlichting aan te sturen? Pwoah. Over zes jaar? Dat is dus een volgende generatie, mogelijk al de facelift daarvan. Ik mag toch hopen voor een merk als Ford dat alle Europese modellen tegen die tijd op zijn minst mild hybrid zijn.

    Login om te reageren
  2. kennone zegt

    23 mei 2020 om 01:00

    Zo lang het bij denken blijft..

    Login om te reageren
  3. ds3thp zegt

    23 mei 2020 om 01:54

    Een mild-Hybrid variant is prima lijkt mij!
    – Net een beetje extra pit
    – minder uitstoot
    – minder bpm
    – geen startmotor meer die je auto aanzwengelt dus een soepeler Start-Stop systeem.
    – een grotere turbo kunnen monteren zonder last te hebben van een turbogat

    Ik zeg, laat maar komen hoor!

    Login om te reageren
  4. PunicaOase zegt

    23 mei 2020 om 07:47

    De huidige is net uit.. dit wordt pas interessant over 5 jaar of zo..

    Login om te reageren
    • Yzord zegt

      23 mei 2020 om 08:33

      @punicaoase: je meent het? Ergens gelezen ofzo?

      Login om te reageren
  5. fanboy zegt

    23 mei 2020 om 08:13

    Mild hybrid is makkelijk, doet weinig af aan de rijervaring en verbetert deze alleen maar, ook weinig extra gewicht. Heel veel randzaken elektrisch, dus motor kan zijn vermogen volledig kwijt aan optrekken.

    Maar wil je echt veel harder gaan, dan wil je wel een volledige hybride, ook al wordt het er iets zwaarder van.

    Jullie vergeten de Lexus GS450h uit 2006 te noemen, want die was het meest duidelijke voorteken wat voor veranderingen eraan kwamen.
    Dat ding ging zo hard al voor die tijd, v6 + hybrid die v8 versies er makkelijk en dik uitrijdt, hoge topsnelheid had, en nog zuiniger was ook.

    Gaat niet alleen om emissie, het gaat erom dat je elektropower gewoon nodig hebt als je mee wil doen in de top qua acceleratie.

    Login om te reageren
  6. snowgasm zegt

    23 mei 2020 om 08:46

    ST hoort een snelle benzine motor te hebben net als de Mustang een V8 hoort te hebben. Erg jammer als dit waar is….. net als dat gedrocht van een e-Mustang. Gelukkig heeft mijn ST nog een echte motor. Helaas daardoor een vrij unieke verschijning in Nederland.

    Login om te reageren
    • geertvn zegt

      23 mei 2020 om 12:24

      @snowgasm: vrij unieke verschijningen zijn het meeste Fun om mee te rijden!

      Login om te reageren
      • snowgasm zegt

        23 mei 2020 om 20:44

        @geertvn: eens!

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North