Håkan Samuelsson ziet het liefst dat we minder afhankelijk worden van toeleveranciers in China.
China is al decennia de fabriek van de wereld. Je hoeft niet zo lang in je huis te zoeken, om daar de woorden Made in China aan te kunnen treffen. Het in elkaar zetten van Europese auto’s gebeurt daar een stuk minder, al komen bepaalde auto-onderdelen wel uit het land. Dat was jarenlang lekker goedkoop, maar toen het coronavirus uitbrak bleek dat een gigantisch probleem. Delen van het land gingen op slot, fabrieken gingen dicht en de internationale handel handelde ineens een stuk minder. Iemand die in Europa een auto wilde bouwen, had dus niet de juiste puzzelstukjes in huis.
Nu we langzaamaan uit de eerste fase van die crisis stappen, kijken de eerste autofabrikanten alvast naar de toekomst. Hoe kunnen we zo’n onderdelencrisis in de toekomst voorkomen? Het antwoord lijkt logisch: minder afhankelijkheid van China. Een verminderde afhankelijkheid van toeleveranciers in China is dan ook precies wat Volvo-topman Håkan Samuelsson volgens Autocar heeft gezegd. En het feit dat hij het zegt, is weer een stuk minder logisch.
Volvo is immers voor een groot deel afhankelijk van Geely. Je weet wel, dat Chinese bedrijf dat eigenaar is van Volvo. En ook graag wil dat Volvo inniger gaat samenwerken met het Geely-automerk. Zijn opmerkingen zijn daarnaast opvallend, omdat sommige Volvo’s tegenwoordig in China worden gebouwd. Het is een beetje alsof de baas van Lamborghini ineens verklaart minder afhankelijk van Duitsland te willen zijn. Leuk dat je het zegt, maar misschien niet zo handig voor je toekomst bij het bedrijf. Het volgende functioneringsgesprek zou zomaar eens minder positief kunnen uitvallen.
Overigens is een gebrek aan voorraad op dit moment niet Volvo’s grootste probleem. Ze kunnen wel auto’s bouwen, maar de vraag is ingestort. Dus werkt de Zweedse fabriek nu maar drie dagen per week. De Europese vraag zou nu op zo’n 30 procent liggen ten opzichte van normaal. Wat op zich geen wonder is, met een gehalveerde autoverkoop. Tegelijkertijd is de vraag in China weer opgekrabbeld naar 20 procent meer dan normaal. Samuelsson is vooralsnog dus hoopvol voor de toekomst, ironisch genoeg dankzij China.
moveyourmind zegt
En ik maar denken dat Volvo’s nog steeds volledig in Zweden gemaakt werden…
Is het gewoon Chinese meuk. Vond het al zo typisch dat op die Zweedse vlaggetjes aan de stoelen op de achterkant Made in China staat.
tymo zegt
@moveyourmind: nee hoor, dat staat daar niet op. Praktisch alle Volvo’s voor Europa komen uit Torslanda of Gent. En al zou het uit China komen, dan is het net zulke “meuk” als jouw iPhone 11pro, Samsung QLED 8K, Canon Eos 90d enz enz
Hubert zegt
S90 en XC60 voor Europese markt komen uit China.
De Europese XC60 gaan naar US.
Iets met handelsoorlog tussen China en US ofzo.
toniominestrone zegt
@tymo: Het is een feit, Volvo is Chinese meuk, voor de Volvo puristen een vloek maar het is niet anders, trouwens ook Volvo teert op zijn verleden van degelijke fraaie mobielen, het is verwoorden tot een lease bakken merk.
tymo zegt
@toniominestrone: volgens mij weet jij niet zo goed wat een feit is, wat meuk is, en wat er de afgelopen 30 jaar met China is gebeurt.
vondick zegt
Gaat niet over kwaliteit. Gaat over onze eigen welvaart beschermen. Als wij hier niks meer maken en zij alles. Kunnen wij ook niet onze kennis behouden. En kennis is macht.
Stevens zegt
@moveyourmind…
Euhm..Samsung is wel Koreaans en niet Chinees. Zuid-Koreaans meer bepaald!
pa045 zegt
@moveyourmind: complete productielijnen van oa Audi stonden stil omdat er geen Chinese meuk meer kregen om op hun auto’s te schroeven.
putwater zegt
Wie echte premium wil, moet de laatste generatie Ford Focus kopen. Ontwikkeld en gebouwd in Duitsland.
Of is dat niet hoe het werkt?
E550 zegt
Hoe verkoopt Volvo eigenlijk in China?
O plaat zegt
Ruzie maken met China… Strak plan, we zagen in Hong Kong en op hun Tiananmenplein hoe goed zo iets telkens afloopt.
aribsg zegt
De man slaat de spijker op de kop .china is hard op weg de baas te worden van de wereld .
Misschien wat complotachtig gedacht maar als je weet dat er een crisis aankomt kan je er op voorsoorteren en kom je sterker uit de strijd .
Ik ben er niet zongerust op .
v60germany zegt
@aribsg: eens.
Denk dan bv maar beter aan iets in oost Europa te bouwen aan productie, iets als in Ukraine?
O, wacht, stel je voor dat er nog meer land wordt gestolen door het Kremlin.
Ukraine staat aan de vooravond van een Oost-Europese ontwikkeling, maar vooralsnog zie ik het als de Gaza-strook. En staat die ontwikkeling stil.
Fijn hoor, zulke bondgenoten. En Europa maar links de deur open (China kom maar binnen) en rechts de deur dicht (Poetin is coming).
mcshine zegt
Zodat iedereen weer gaat denken dat Volvo geen Chinees merk is. Slim!
Crosscabouter zegt
Mondiaal gezien maakt de beste man geen ruzie, maar speelt hij de Chinezen in de kaart. Die willen niets liever dan meer macht/eigendommen buiten China. Dus zodra Volvo en andere bedrijven buiten China gaan produceren is dat alleen maar goed voor de expansiedrift.
baklava zegt
Volvo is inderdaad Volvo niet meer. De tijd van oerdegelijke 850’s of v70’s is allang voorbij sinds het een Chinees bedrijf is geworden.
cdlop01 zegt
Wij hebben een 760 gle, youngtimer, staat gestald en in puike conditie. Elk jaar even mee rijden en ook onderhoud bij dealer nog. Daar ook de v90 bekeken….. . Het nieuwe Volvo is een schim vergeleken met de echt Zweedse 700 200 en 900 serie van weleer. Wij vonden de afwerking van de nagelnieuwe v90 opvallend matig. Ongelijke naden, slecht passende raamlijsten. Achterklep met zeer ongelijke sluitnaden en zeer dunne laklaag … . De lakafwerking van de 33 jaar oude 760 lijkt wel emaille zo dik. Volgens de Volvo dealer, noem geen naam, zijn de nieuwe Volvo’s veel minder goed beschermd tegen roest en kwalitatief veel minder dan de Volvo’s van weleer.
pomoek zegt
Een 760 in onderhoud bij de dealer? Geld teveel ;-)? Mag je natuurlijk zelf weten, ik zou het niet doen, genoeg Volvogekke garagisten te vinden die zich graag tot aan de ellebogen in je auto storten. Voor zover dat nodig is overigens.
Ik rijd een V60 van de nieuwste generatie, en heb een V60 twin engine van de vorige gereden. Ik herken me niet zo in het kwaliteit verhaal maar vind wel dat het ontwerp van met name het interieur wat ongeïnspireerd is. Het zit er allemaal prachtig uit, maar bakjes zijn net te klein om je spullen in op te bergen, en knopjes zitten net niet op de handigste plek. Ik rijd sinds kort ook een ouwe BMW e46 uit 2003, kende het merk niet goed, maar ben in positie zin verrast over het slimme ontwerp van het interieur. Alles ziet er na bijna 20 jaar nog prachtig uit, overal opbergvakjes die je ook echt kan gebruiken en ook nog op logische plekken.
vondick zegt
Wees er zuinig op. Je hebt nog een échte auto. Glorie uit Noord Europa.
cdlop01 zegt
@vondick. Ja vinden wij ook. Wij willen nog mooie Peugeot 604, vind ik persoonlijk een prachtwagen. Garage L’est had een heel mooie witte… . Te lang gewacht en weg helaas. De grandeur van weleer is nij alle merken weg, het is China business geworden, elke niche vullen, lelijke ontwerpen en massa massa en nog eens massa verkopen. Business wise te begrijpen maar wordt er niet fraaier op. Zo’n Mercedes 560 sec, prachtig….. . Kijk wat ze nu voor AMG rommel maken, om te janken gewoon. Dito bij Volvo, alleen in naam en marketing nog Volvo. Waarom moest de huidige V90 zo’n lifestyle wagon worden????? Op laatste moment heeft dezelde president directeur van Volvo besloten oorspronkelijke ontwerp met lange derde zijruit en kaarsrechte achterzijde voor de huidige v90 aan te passen tot huidige niet geslaagde ontwerp. De Volvo estate daarmee inwisselbaar design gegeven…. und so weiter…
cdlop01 zegt
@pomoek. Je hebt gelijk uiteraard maat de specialisten zijn ook duur….ik heb de wagen in onderhoud gehad bij Schmitz in Gemert. Wij hebben totaal 14k aan wagen verspijkerd….. . Met name wilden wij de krassen in lak weghebben. De wagen is Royal blue, zeer dure optie indertijd. Wagen geheel laten overspuiten, kostbaar…. . Is en blijft dure hobby hoor, maar ja ….. . Enige dissonant is de prv 6 cilinder, phhhhhhh, daar wel ook kosten aan gehad . Verder zeer robuuste en degelijke wagen met 0 roest…. .