
De Ford Fiesta ST Edition is blauw en weegt niet veel. Lichtblauw dus.
In het segment van de leuke B-segment Hot Hatches is er bijzonder weinig keuze op het moment. Bijna elk zichzelf respecterend merk heeft zijn Hot Hatch vakkundig de nek omgedraaid. Renault (Clio RS), Peugeot (208 GTI), Opel (Corsa OPC), Citroen (DS3 Racing), Fiat (Punto Abarth), Mitsubishi (Colt Ralliart), Seat (Ibiza Cupra), Skoda (Fabia RS) en ga zo maar door.
De spoeling is dun. De Suzuki Swift Sport is een warme hatch met een vriendelijke prijskaartje. Aan de andere kant van het spectrum heb je de knotsgekke Toyota GR Yaris. Daartussen in heb je de zakelijke en volwassen Polo GTI enerzijds en de speelse Ford Fiesta ST anderzijds. Toegegeven, de alsmaar groter worden Mini Cooper S pas daar nog tussenin. Maar dat is het helaas wel een beetje.
Ford Fiesta ST Edition
Tot zover het verdriet om het tekort aan leuke deelnemers in deze klasse. Wij buigen ons vandaag even op de Ford Fiesta ST Edition. Dit is een speciale uitvoering op basis van de Ford Fiesta ST. Normaal gesproken kunnen we niet elk speciaal model behandelen, maar de hardware en pk-gewichtsverhouding is gewijzigd. We moeten van deze bijzondere Fiesta dus wel even melding maken.

Kenmerken Ford Fiesta ST Edition
Dat de Ford Fiesta ST Edition knalblauw is, helpt absoluut mee. Wat is er nu anders aan? Het meest belangrijke zijn de 18 inch lichtmetalen velgen. Die zijn twee kilo per stuk lichter dan bij de normale ST. In totaal is de Fiesta ST Edition dus 8 kilogram lichter. Dat niet alleen, het is ook op een punt waar het veel effect heeft: het onafgeveerde gewicht is immers lager bij deze Ford.
Schroefset
Een andere hardware wijziging is het onderstel. Dat is bij de Ford Fiesta ST Edition namelijk instelbaar! Het is een ’twee weg’-systeem. Je kan de schroefset in hoogte instellen (15 mm verschil). Daarnaast zijn er 12 settings voor de ‘bumps’ en maar liefst 16 voor de ‘rebound’.
Azura Blue
Je kan de Ford Fiesta ST Edition aan de buitenkant herkennen aan de lak (Azura Blue), de geoemde 18 inch velgen en verlaging. Daarnaast is de auto voorzien van diverse hoogglans zwarte accenten. Dat is anno 2020 wel ‘in’ om te doen. Dus de buitenspiegelkappen, mistlampringen, grille, spoiler, diffusor en het gehele dak zijn nu zwart glanzend. Ook in het interieur is het lichtjes aangepast, met dank aan de stiksels.
Kan ik een Ford Fiesta ST Edition bestellen?
In technisch opzicht verandert er niet veel aan de speciale Fiesta. De motor is nog altijd een 1.5 EcoBoost, goed voor 200 pk en 290 Nm. De prestaties zijn ook identiek. Wil je meer vermogen, dan kun je het beste bij Mountune aankloppen voor iets meer oomph.

Er worden er 500 stuks van gebouwd. Daarvan gaan er 300 naar het Verenigd Koninkrijk, die lui zijn echt helemaal gek van Hot Hatches en andere sportieve auto’s. De andere 200 exemplaren worden over de rest van Europa verdeeld. Of de auto naar Nederland komt is niet bekend, prijzen evenmin.
Een fijne uitvoering van een leuke hot hatch.
wat me echt weerhoudt bij ford is die lelijke infotainment systeem midden op het dashboard als een toren ophoog staat.
Gave wielen trouwens onder deze versie!
@admiajfe: Ze hebben grote stappen gemaakt m.b.t. interieurs bij Ford maar op deze foto’s komt het interieur slecht over.
Maar de focus (hehe) ligt bij deze Fiesta duidelijk op wat het rijden leuk maakt. Lichtere wielen, een echt sper-differentieel en handmatige 6 bak.
“Daarnaast zijn er 12 settings voor de ‘bumps’ en maar liefst 16 voor de ‘rebound’.”
Wat houdt dit eigenlijk in?
dat je de mate van demping tijdens het ‘inveren’ (compression) en ‘uitveren’ (rebound) van de dempers los van elkaar kan aanpassen.
@berlinetta: de bump is de ingaande slag van de schokdemper en de rebound is de uitgaande slag van de demper
Bump is inveren, rebound is het weer uitveren. Je zal dan de snelheid van beide bewegingen kunnen bepalen.
@berlinetta: Heel kort uitgelegd.
Met ‘bumps’ lijkt me dat ze compressie bedoelen.Daarmee stel je de sterkte van de demping in bij de ingaande beweging van de demper.
Rebound is de sterkte van de demping bij de uitgaande beweging.
Wanneer de zuiger in de demper beweegt moet de olie door openingen heen.
Hoe groter de opening hoe minder demping je hebt.
Dank allen! Dat wist ik niet. Weer wat geleerd vandaag.
Dit is ongeveer de laatste courante driedeurs wagen op de markt.
Porsche zou deze versie leichtblau noemen.
Ik geef toe, de laatste Ford waarmee ik gereden heb was een mooi uitgedoste Galaxy. Het was een auto met in theorie superkwaliteiten voor z’n prijs maar helaas ook vele issues waarvan sommige catastrofaal op het vlak van veiligheid (problemen met hellingen, stuurinrichting, handrem, enz.). Ik moet dusaltijd een beetje lachen met snelle RS-Fords, voor het grootste gedeelte gebouwd op iets dat eigenlijk ook maar het goedkoop ondermaatje van de markt is. Er zal natuurlijk wel wat verbeterd en verstevigd worden, maar een Ford blijft een Ford (in ’t Frans zeggen ze wel eens Fabrication Ordinaire Reparation Difficile). Tja ik weet, het – een Ford Mustang is ook een Ford (maar dan wel een Amerikaanse ;-) ).
Ford Galaxy, is dat niet gewoon een Volkswagen Sharon/Sharan of een Seat Alhambra (of zo ziets?) maar dan met Ford logo’s?
Sinds 2005 is er ook een Ford Galaxy die echt van Ford is. Een iets grotere S-Max zeg maar.
Echte Ford, niet de VW
@kevertje: duidelijk nooit met een Ford in ST of RS uitvoering gereden. Dan zou je die opmerking niet hebben gemaakt.
Of zelfs maar een basismodel eerste generatie Focus. Dat rijdt ook in vergelijking met nieuwe wagens nog steeds bijzonder goed.
@mc96: ach ja. Ik neem het hem niet kwalijk. Zonder kennis van zaken ergens over willen roepen is in Nederland ( en de rest van de wereld) inmiddels doodnormaal. Even als overal een mening over moeten hebben of de drang om te reageren. Bij nader inzien …. excuses voor mijn reactie.
@kevertje: ik snap dat er issues kunnen zijn maar hoe kan een auto iets mankeren wat veiligheid betreft als het om een helling gaat? De rest kan ik me wel wat bij verzinnen maar deze vind ik lastig…
Echte Ford, niet de VW. Issue met die eerste reeks Ford’s was dat ze vanuit stilstand absoluut niet weg geraakten op een helling. En het was een algemeen fenomeen, niet zomaar op mijn wagen.
@kevertje: Jij leeft nog in 2005?
Was wel iets later hoor en we hadden zo verschillende in leasing op het bedrijf, allen met dezelfde issues Het was een heel lang verhaal van garage-ellende en Ford was totaal niet behulpzaam. Ik heb het merk toen afgezworen en betwijfel of wat je vandaag in handen krijgt zoveel beter is dan een erg middelmatige kwaliteit annex service. 90% van hun markt is vechten op prijs, vandaag de dag tegen Kia, Hyundai,… en zo’n RS is er alleen als teaser om het gamma naar boven te tillen…
@kevertje: Grappig dat ze dat nou net in Frankrijk zeggen. Die hebben toch een aardige historie met ordinair moeilijke reparaties.
Een goedkoop ondermaatje van de markt…toegegeven, ze staan niet bovenaan met kwaliteit en betrouwbaarheid. Maar ze vissen in hetzelfde vaarwater als Renault, Peugeot enz. Ik zou trouwens, om een voorbeeld te noemen, een Ford Focus verkiezen boven een Renault Megane of een Peugeot 308
Ik dacht dat Audi de A1 40TFSI nog had met het blok uit de Polo GTI, maar zie dat die ook alweer een hele tijd uit het programma geschrapt is.
Ziet er leuk uit en het is een driedeurs!
Ford kennende zal dit vast weer een heerlijk sturende auto zijn.
Enige wat hij mist is 4wd zodat hij een concurrent voor de GR Yaris zou vormen.
Maar wat voegt die 4WD toe, behalve extra gewicht en een hogere prijs? Heb je toch helemaal niet nodig.
Blijkbaar heb je geen ervaring met 4wd.
Zeker in het vochtige Nederland heb je er dus heel veel aan want je hebt altijd grip en dat heb je met fwd en rwd zeer zeker niet.
Met 200 pk? Overbodig. Aan 300 pk krijgt 4WD pas toegevoegde waarde tov FWD. En dan nog zal een goede FWD het vuur aan de schenen leggen van vergelijkbare 4WDs.
Ook jij dus nooit 4wd gereden anders had je deze opmerking niet geplaatst.
@Lekker Makkelijk: Rijd jij maar eens in een FWD Focus RS
@Lekker Makkelijk: of 4 deuren zoals een Clio. Groot gemis hier in Nederland waar ze doorgaans te duur zijn voor autootje voor erbij
Dat rijtje bovenaan waarvan ze ‘genekt’ zijn, dat zijn voornamelijk oude modellen waar we nog een vernieuwd model van verwachten toch?
Verder vind ik de Fiesta ST echt een toffe bak om te zien. Zou ‘m best willen hebben en lekker kleurtje! Alleen de achterkant mist nog wat eigenzinnigs zoals de vorige Fiesta.
Met deze afname in roterend gewicht is deze echt wel sneller. Sowieso heb je hier een betere respons mee. Waarschijnlijk heeft Ford gewoon niet de moeite genomen om alles opnieuw te certificeren. Ik vind het wel een leuk pakketje, nu alleen nog ff 2 deuren erbij om het geen nutteloos hok te maken.
@lekbak: in NL wordt de 3 deurs al niet eens meer geleverd