
Dat is lief van Ford, ze geven de nieuwe Fiesta ST geen 180, maar maar liefst 200 pk. Yay! Oh nee, toch niet: het gaat hier alleen om de Amerikaanse versie.
De strategie om een identieke auto te bouwen voor alle wereldmarkten wordt met name door Ford omarmd (Focus, Mondeo..). Helaas betekent een identiek uiterlijk niet dat de prestaties overal op hetzelfde niveau liggen. Dit zagen we al bij de Hyundai Veloster Turbo, en nu sluit Ford zich hier ook bij aan met de Fiesta ST.
De pittige Fiesta maakt zijn debuut op de L.A. Autoshow, en in het Amerikaanse persbericht wordt melding gemaakt van een vermogen van 200 pk en 290 Nm. Dat zou hem mooi in lijn laten lopen met de Clio RS en de Peugeot 208 GTI, die gelijke vermogens uit hun eveneens geblazen 1.6’jes trekken.
Maar helaas: Ford Nederland meldt desgevraagd dat we in Europa gewoon uit moeten gaan van de eerder opgegeven 180 pk en 240 Nm. Ook leuk, maar zeker in de autowereld geldt: als een ander meer krijgt dan jij, is het toch even slikken.
Op zich zijn alleen cijfers niet zaligmakend, en slechts een onderdeel van het geheel wat de prestaties van een auto bepaalt (we moeten de Fiesta ST nog rijden), maar als we zouden mogen kiezen, dan hadden we allemaal liever 200 dan 180 paardjes in onze hot hatch natuurlijk.
De Fiesta ST komt in 2013 op de markt, een prijs is nog niet bekend.
Gaat aandelen in bandjes kopen.
@norge: Zit jij ook wel eens niet op Autoblog?
@Brutus: nee.
@norge: Was ook meer een retorische vraag.
Er moet in Europa zeker nog ruimte tussen de Fiesta en de Focus ST zitten.
Ik vind 180 pk voor een auto uit dit segment geen straf, je bent toch in de meeste gevallen het snelste weg bij het stoplicht.
Gaat aftermarket-spullen aandelen kopen.
Wie wilt er in De U.S. en A. nou een FWD hatchback?
@SCscreamGT2: idd doe mij maar een 2e handse mustang
Mooie GTI velgen
@isayilmaz: je doelt toch niet op VW velgen? Want in dat geval moet je echt naar de opticien
@isayilmaz: Ik vind ze meer lijken op kleine Aventador velgen.
Dat doet toch een beetje pijn als je weet dat je auto beter kan maar niet is. Beetje Porsche Cayman idee.
@xiran: Dat is onzin, want bijna elke auto kan beter dan dat die is. Ze konden ook een v8 er in leggen. Ook bij de Cayman is het onzin, want een gewone 911 kan ook meer, want je hebt ook een GT2 RS met 620 pk en dan hoor je niemand zeiken dat bijvoorbeeld een gewone 911 meer kan maar niet meer is.
@reventon: ik bedoel met dezelfde motor en dezelfde techniek. Ik heb het niet over het verwisselen van motoren. Dat was het punt ook niet. De cayman kan net zo snel zijn als de porsche 911 maar is het niet omdat er anders teveel concurrentie is met de 911.
En Merika krijgt een vijf deurw als optie terwijl wij aan de drie deurs vast zitten
Wees eerlijk, de US versie moet ook meer gewicht mee zeulen.
@awesome: normaal zou ik je een +1 geven maar dan zou ik mijn eigen punten tegenspreken:
-Fiesta blijft toch vrouwenlijk
-Het blijft toch klein ogen in vergelijking tot een clio of polo of 208
@lamdi: als ik achterin zit, krijg ik toch een lichte vorm van claustrofobie… Donker interieur + wel heel hoog oplopende raamlijn is geen lekkere combi.
Joh even langs de dokter en hoppaaaa ook 200pk. Weet je iig dat je dat zonder problemen kunt doen.
Weet iemand hoe een fabrikant dat doet? Simpelweg iets andere software, of wordt er echt een of meerdere onderdelen ‘slechter’ gemaakt?
@bosje: vaak gewoon software (tikkeltje lagere turbodruk bij de 180 pk versie bijvoorbeeld). Als het vermogen omhoog gaat (als je bekijkt van de EU versie naar de USA versie) dan wordt soms naast bijvoorbeeld de injectoren ook de turbo vervangen door een groter exemplaar. Soms verschilt het ook per versnellingsbak (automaat of handgeschakeld) zoals bijvoorbeeld bij de Volvo 850R (de TD04HL-16T turbo voor de handgeschakelde R en de TD04HL-15G turbo voor de automatisch geschakelde R). Zo zijn er meer kleine dingen die automerken aanpassen om aan de eisen van verschillende markten te voldoen of om onderscheid te maken tussen markten, uitvoeringen en/of types.
After market chip erin en we zitten alweer over de 200 pk
Verschil tussen SAE en DIN pk’s en de gebruikelijke afrondingen?
@fortuna: Hij krijgt 197 bhp (SAE), dus 200 PS.
En een stukje milieu.. Opzich kun je er ook gewoon amerikaanse software in schieten natuurlijk.
Ach, alsof je je met 180 pk in een kleine hatchback moet schamen. Daarnaast, als je perse meer vermogen wil kun je alle kanten op, van een kleine software aanpassing tot een volledig nieuwe opbouw van het motorblok.
180 of 200pk tja… Echter 250nm bovenop 240, dat is een flinke hap extra.
@patrickae86: Amerikaanse emissie eisen zijn strenger dan Europese emissie eisen.
Al persen ze 250pk uit dat blok, ik kan niet meer voorbij die mislukte nosejob kijken.
Prachtig wagentje ! Beetje de boel laten ziptunen en je rijdt nooit meer achteraan in een stoplichtsprintje. Auto schijnt overigens ook supergoed te sturen.
“Ook leuk, maar zeker in de autowereld geldt: als een ander meer krijgt dan jij, is het toch even slikken.”
Valt wel mee, in de file heb je niks aan 200pk. Op de sluiproutes trouwens ook niet, daar is koppel en wegligging veel belangrijker (maar dat zit wel goed bij Ford dacht ik zo)