Ford Puma nu ook zonder sportieve ambities

Auteur: , 23 Reacties

Zelfde auto, nieuwe uitrusting.

De naam van een auto is belangrijker dan je denkt. Soms zijn de namen ietwat raar of niet toepasselijk, maar in ieder geval bekt het lekker. Denk bijvoorbeeld aan de Yue Loong Feeling: in theorie is die auto in de vergetelheid geraakt, maar die naam is bij menig autokenner blijven hangen. Bovendien hoef je maar Astra of Golf te zeggen en men weet precies wat voor auto je bedoelt. Wat echter zonder uitzondering een heikel punt is, is naamrevivals. Toyota en Honda krijgen een dikke lading stront hun kant op gestuurd voor de Supra en NSX, terwijl dat min of meer exact dezelfde auto’s zijn als hun voorgangers, maar dan in een nieuw jasje. Om nog maar te zwijgen over wat bijvoorbeeld Mitsubishi en Ford hebben gedaan: hun nieuwste crossovers vernoemen naar leuke uitgestorven sportauto’s. De Eclipse Cross en de nieuwe Puma mogen niet rekenen op veel lof onder de die hard autofanaten.

Bij de Ford Puma is het ergens best jammer dat het hele namenverhaal de boventoon voert. Los van dat is het namelijk precies wat Ford nodig had: een degelijke B-segment crossover. We zetten de EcoSport even buitenspel, want ja, die is lekker goedkoop en ruim, maar de jaren beginnen te tellen (het onderstel komt van de vorige Fiesta). De nieuwe Puma leent zijn basis van de nieuwe Fiesta en vooral wat betreft interieur betekent dat erg goed nieuws voor de kneiterdrukke compacte SUV-markt. Toen Ford de Puma aan ons voorstelde, kregen we hem te zien in ST-Line trim. Niet gek dat een fabrikant kiest voor een dikke uitvoering op persfoto’s, maar dergelijke pakketten zijn meestal optioneel. Daarom krijg je die keuze bij de Puma ook: Ford onthult de Puma Titanium X.

Ford Puma Titanium X

Nog steeds gaat het om een duurdere versie dan de instapper, je moet de Titanium dan ook zien als de middenmoter. Immers, we weten niet of het Vignale-label zich uitbreidt tot de Puma, indien dat wel gebeurt moet je niet alles al op de Titanium kunnen bestellen. Die zit namelijk ook al barstensvol met leuke gadgets en handige features. Uiteraard het compleet nieuwe SYNC3 infotainmentsysteem met Apple CarPlay/Android Auto. Je smartphone kan eveneens draadloos opladen in de Puma Titanium. Een bijzondere optie voor zijn soort zijn de massagestoelen: dat zie je bij concurrenten alleen bij hoge uitzondering. Een hele rits veiligheidssystemen die we je besparen, verzin het en het zit erop. Je muziek wordt door tien hoogwaardige Bang&Olufsen-speakers geblazen. Qua uiterlijk valt op dat de Puma zijn sportieve bumpers en grote velgen inruilt voor kleinere velgen onder zwarte wielkasten. Iets meer crossover, iets minder sportief dus.

Het motorenaanbod blijft hetzelfde, twee 1.0 EcoBoost Hybrid motoren met 125 of 155 pk. Beide motoren hebben een 48V Mild Hybrid systeem wat we uit vele nieuwe auto’s kennen. Wij kunnen zo even niet een model voor de geest halen wat deze techniek in deze klasse gebruikt. De elektromotor is 11,5 kW sterk.

Daar we niet meteen willen goedpraten dat Ford de auto dus Puma heeft genoemd, is het een frisse verschijning en lijkt hij op papier een hoop te bieden tegenover de concurrentie. Prijzen worden in een later stadium bekend gemaakt, wel is de auto volgende week te aanschouwen op de IAA in Frankfurt.



23 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Poor-mans-baby-Aston… Goed gelukt design. Het zal menig babyboomer de broek doen bollen.
@svenska_aeroplan_ab: Dat was de Aston Martin Cygnet al, a.k.a. Toyota iQ.
@svenska_aeroplan_ab: eh tijd voor de opticien? Juist met deze generatie Fords stappen ze dat vanaf?!
Zonder sportieve ambities, maar straks wel met een reclame vol overdreven hippe gedoe en andere ‘active’ zooi
Hahaha, de Yue Loong Feeling. Ik kan me de rijtests nog herinneren van destijds, volgens mij betekende de naam iets als ‘Snelle Gazelle’, of dat wilde het verhaal althans. Draak van een ding was het volgens mij, heb er helaas nooit in eentje kunnen rijden omdat ze allemaal alweer weg waren tegen de tijd dat ik een rijbewijs had.
Puma is een heel goeie naam voor een klein Suvvetje.
Hij kijkt wel behoorlijk mottig uit z’n ogen…
Wat een lelijk hok.
Kruising tussen een Kia en een Honda
@lekkerlinksrijden: zie er alles in behalve een Honda.
Foto vd zijkant, de lijnen van de Honda HRV
@lekkerlinksrijden: voor utregcity bedoeld
Dat is nog eens goed bedacht, een badstop onderin de kofferbak:

https://www.autoblog.nl/gallery/Ford/Puma_Titanium_X/ford-puma-titanium-x-001.jpg

Had ik destijds graag in de S-type gehad, had ik de reservewielbak zo leeg kunnen laten lopen toen ik er een beetje laat achter kwam dat die veranderd was in een zwembad.

Waarin de accu vrolijk aan het pootjebaden was en één of ander electronicakastje met heel veel interessante stekkertjes zelfs helemaal kopje onder was. Dat alleen de parkeersensoren niet meer werkten verbaast me nog.
Iets verlagen grotere velgen en een fatsoenlijk blok dan heb je best een leuke auto
@focusrs1: koop dan de fiesta active. De iets hogere fiesta. Ik snap het verlagen van een hoog model niet zo, het enige gemak van die ondingen minder gemak maken.
@jpoers: blijkt dat de puma ook in ST versie komt.. probleem opgelost
Typisch zo’n auto die zijn levensdagen met name gaat slijten op de uithoeken van de parkeerplaatsen van Hertz en Europcar.

Ook een typische Ford; ze hebben eigenlijk altijd wel een steengoed modellen aanbod, maar er blinken er altijd wel een paar uit in de negatieve zin.
@Rob: en de Ford die er in negatieve zin uitsteekt, de Ecosport, wordt daarom vervangen door deze Puma die wel leuk is.
De Juke van Ford. Nogal een obese reïncarnatie van het oorspronkelijke concept
Had je me verteld dat het een Opel, Kia, Peugeot, Mazda was, dan had ik je direct geloofd. Wat een ontzettende saaie nietszeggende hoop droevigheid bij elkaar vandaag de dag…
Lijkt op een mini cayenne
@daaf242: deze heeft inderdaad wel wat van de Porsche Macan weg.
Tja, met een andere naam had het minder zeer gedaan. Dat doen ze bij Opel en VW dan toch beter. Door de naam van een geniale auto uit het verleden te gebruiken (welke eigenlijk het tegenovergestelde is van dit gebakje) maakt het extra gênant om hier mee voor te komen rijden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).