Ford S MAX laat zien dat MPV’s niet saai hoeven zijn

Auteur: , 39 Reacties

Oké, het is officieel nog een concept maar geloof ons: veel gaat er niet meer veranderen voordat deze S-Max volgend jaar op de markt komt.

Ford heeft vannacht het digitale doek van de S MAX Concept getrokken en dat is een fraai MPV -of zoals Ford zegt SAV, Sports Activity Vehicle- geworden. De verwachting is dat deze auto zonder al te veel wijzigingen op de markt zal komen, al zullen er natuurlijk een paar scherpe kantjes vanaf gaan.

Dat deze S MAX vrijwel productieklaar is lijkt ons duidelijk. Natuurlijk, er moeten nog handgrepen op en die spiegels zullen een iets steviger ontwerp moeten krijgen. Daarnaast verwachten we dat het spacy ontwerp van het infotainmentsysteem ook nog wel iets afgezwakt zal worden maar verder is dit gewoon de S-Max die over een jaartje rond rijdt.

De S-Max is een auto die voor zijn klasse een bijzonder sportief en scherp stuurgedrag kent, bijna alsof je met een personenauto rijdt. De engineers gaan ook nu weer hun best doen om dat rijgedrag in het productiemodel te realiseren omdat hun klanten daar specifiek om vragen, aldus Ford. De aandrijving komt van de nieuwe 1.5 liter EcoBoost, prestatiecijfers worden nog niet gegeven. Of we ooit weer een 240 pk sterke variant zullen krijgen is de vraag.

De S MAX Concept heeft drie zitrijen, waarbij de achterste zitrij en de middelste stoel van de tweede zitrij in de vloer kunnen verzinken om respectievelijk laadruimte en een fatsoenlijke doorgang naar de achterste stoelen te creëren. En als je met vier man op wintersport gaat kan je mooi je ski’s in het “gangpad” leggen, dan helpt die hatelijke skikoffer de sportieve rijeigenschappen tenminste niet teveel om zeep.

Een innovatie in dit concept zijn sensoren in de stoelen die de hartslag en het glucoselevel in het lichaam van de inzittenden kunnen monitoren. Mocht de bestuurder een hartaanval of iets dergelijks krijgen dan is Ford Sync in staat om de nooddiensten te waarschuwen en de auto in veiligheid te brengen zonder menselijke tussenkomst. Ford claimt zelfs dat de S MAX een slapend kind met een diabetesaanval kan detecteren op de achterstoel. Een bizarre maar mooie ontwikkeling.



39 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Best grappig, maar iedereen weet dat de productie versie er niet zo uit komt te zien, en gewoon weer een saai Ford uiterlijk krijgt met een gejat Aston Martin neus.
@premiumbmw: Ziet er toch heel wat beter uit dan die pauperbak van een X6.
@fordnut: Ik rijd liever rond in een Premium wagen met een Premium aandrijving. FWD is het meest saaie wat er maar is.
Liever nog een I3 dan deze SaaiMax.
@premiumbmw: Ja, want met een ‘premium’ wagen ben je echt het mannetje hoor. Ik wordt telkens jaloers als ik weer zo’n enorm stoere kerel in een X6 naast me zie staan bij het stoplicht.

Ja, absoluut!
@motoragent: ik word*
@dgk1993: Je hebt gelijk, mijn excuses ;)
@premiumbmw: hoe kan het technisch ongecompliceerde, inefficiënte en ouderwetse achterwielaandrijving nou “premium” zijn? Je betaald er vanwege de extra onderdelen als de aandrijfas weliswaar een meerprijs voor en je krijgt er minder interieurruimte van, maar dat maakt het niet premium, hoogstens traditioneel.
@mashell: ….? J bedoelt het kwa techniek gecompliceerde, veel beter sturende achterwiel aandrijving. Dat iets “ouderwets” is wilniet zeggen dat het beter is. Dat kan ook zeggen dat het gewoon simpelweg beter werkt. Voorwielaandrijving is nou eenmaal gewoon ruk als je hard een bocht omwil of snel wilt optrekken.
@premiumbmw: De meeste BMW rijders die mij veel te hard passeren zie ik in de volgende bocht weer terug omdat ze niet fatsoenlijk met een achterwielaangedreven auto door de bocht durven. Het zijn allemaal rechtuit coureurs.
@fordnut: hola, niet allemaal. Maar doorgaans heeft de autokeuze weinig of geen correlatie met rijkunsten, dat wel.
Ford is overigens de BMW van het volk in mijn opinie, stuurt prima, goede motoren maar met een redelijke prijs, vooral als je de optielijsten vergelijkt…
@premiumbmw: Ja hoor, tot je met een stadswagen 1.6 al die coole RWD’ers eraf trekt.
En waarom vind je het juist beter? Omdat je dan lekker kan driften, zoals je 99.999% van de tijd dit wel doet op de weg, als je het al zou kunnen.
@fordnut: De gemiddelde X6 rijder met een paar ton op de bank denkt daar kennelijk anders over. Smaken verschillen.

p.s. X6 is lelijk
@umadbrah:
De gemiddelde X6 rijder rijdt met een paar ton in de achterbak, drugsgeld zetten ze over het algemeen niet op de bank.
@smartass: @fordnut: @umadbrah:
Nou weet ik dus door wat voor soort persoonlijkheid mijn auto dus bekrast wordt.
@kaasboerin: Oh, was dat jou auto? Sorry hoor ;)
@motoragent: Maakt niet uit, heb ik weer wat wit te wassen. :)
@kaasboerin:
Ho ho, nu ga je iets te ver met je conclusies, ik heb niets tegen BMW en zal zeker nooit het eigendom van een ander bekrassen. Ik vind de X6 de archetype penozebak, dat is alles.
@smartass: Maar de dader van het vergrijpt heeft zich zojuist gemeld bij Kaasboerin, het was Motoragent.

De archetype penozabak moet er ook zijn, je moet ze zo herkennen op straat en als men dan kiest voor de meest logische auto daarvoor, dan is dat niet vreemd, maar juist handig.

OT: 70% van deze concept gaan wij maar terugzien in de werkelijke versie, de grote lijnen blijven bespaard en een enkel detail, de rest gaat de prullebak in.
@fordnut: wat heeft een X6 met zijn reactie te maken?
@str8six: misschien heeft hij een x6 lijkt me wel het meest logische wat ik er van kan maken idk?
@sls63amg: ja idd, ik volg die gedachtegang ff niet… Ford + AM neus = X6 ???
Als ja al de opties van deze concept aanvinkt dan kost de auto waarschijnlijk net zo veel als een AM :-)
Ik denk dat Citroen met hun nieuwe C4 Picasso al had bewezen dat MPV’s niet saai hoeven zijn.
@motoragent: Nee, maar wel lelijk.
Glucose niveau in je bloed meten?!
Ik ben bang voor naalden…
Ziet er erg lekker uit en nu maar hopen dat de productieversie net zo mooi wordt/blijft :)
@rocky:
Ik denk het wel, zo dramatisch anders dan de huidige ziet hij er niet uit. Meer een uitgebreide facelift.
@smartass: hmm… misschien heb je gelijk maar wat mij wel opgevallen is, zijn die dunne raamlijsten (maakt hem wel mooier, begrijp heus wel dat het een studie is maar mooi vind ik dat wel).
Ziet er strak uit, maar… hoe krijg je ‘m open?
@potver7: voice control “S-max open u”
@potver7: Psst, lees alinea 3 regel 1 eens ;)

OT: de S-MAX blijft hier mee toch echt wel tot de mooiere MPV’s horen: S-MAX, Galaxy, C4 Picasso en C4 Grand Picasso en anderen.
@toyotafortuner: ja dat hebben ze er stiekum later bij geschreven… ;)
Jammer dat de s-max niet meer in Genk gemaakt gaat worden. :-(
DE auto voor mensen die van rijden houden maar veroordeeld zijn tot een grote ruime wagen. Beter dan al die krappe en toch dure SUV’s die ook lang niet zo fijn rijden als dit ( niet eens gek lelijke) hok.
Deurstijlen, deurklinken, een fatsoenlijk dak (met schuifdak zonder Opel/Citroen) voorruit en klaar.
@mashell: Ik vermoed dat een aantal raamstijlen uiteindelijk wat dikker worden dan hier getoond. Bijvoorbeeld die tussen het voorste mini-raampje en het raam van het voorportier, en ook de stijl tussen achterportier en achterste zijraampjes (C-stijl?) ziet er erg dun uit.
Mwah, vind dit nog steeds behoorlijk saai ogen om eerlijk te zijn… de “scherpe neus” doet daar niet zo veel aan. Wel zorgt die dat de proporties niet helemaal kloppen, m.i. Maar, ja, waarschijnlijk wel de minst lelijke/saaie in z’n klasse, dat dan weer wel :)
Hoezo, Ford toont dat het niet saai hoeft?

En de nieuwe C4 Picasso dan? Toch ook niet saai zeker…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).