• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ford Transit 5.0 is de sterkste (en kan driften)

Auteur: RubenPriest, gepost 1 oktober 2020 om 11:00 – 18 Reacties

Ford Transit 5.0 is de sterkste (en kan driften)

Klinkt goed hè, Ford Transit 5.0. Maar waar staat dat eigenlijk voor?

Is de Transit 5.0 een variant voor de 5-0 (politie), of hebben ze er een vijfliter V8 in gepropt? De realiteit is een stuk minder romantisch en een stuk meer praktisch. Met deze nieuwe variant introduceert Ford een Transit met een totale voertuigmassa van 5.000 kg.

De Ford Transit 5.0 heeft daarmee een netto laadvermogen van 2.347 kg voor de gesloten bestelauto. Kies je voor de variant met een chassis cabine en open laadbak dan mag er maximaal 2.558 kg mee. Dat komt neer op 300 kg extra gewicht in vergelijking met een gewone Transit.

Om die extra kilo’s mee te kunnen zeulen is een goede aandrijflijn wel zo prettig. Met de Ford Transit 5.0 heb je een 170-pk 2.0-liter EcoBlue-dieselmotor, goed voor 405 Nm koppel. Daarnaast is de 5.0 een busje met achterwielaandrijving voor extra grip. Ford zegt dat deze sterke versie met name in trek zal zijn bij bedrijven en instanties die bedrijfswagens ombouwen en baat hebben bij meer laadvermogen. Denk aan politiebusjes en minibussen met minstens 19 zitplaatsen. Een auto waar bedrijven en instanties dus goed over na zullen denken wanneer ze een nieuwe bestelbus kopen. Standaard moet je het doen met een handgeschakelde 6-versnellingsbak. Een automaat met 10 verzetten is een optie.

In het persbericht heeft Ford Bedrijfswagens niet bekendgemaakt wat de meerprijs van de 5.0 gaat zijn ten opzichte van een gewone Transit.

Ook interessant!

  • Ford
    Ford martelt de E-Transit met een goede reden
  • Ford e-Transit doet het slimmer dan Mercedes
    Ford e-Transit doet het slimmer dan Mercedes
  • Ford V758
    Nieuwe Ford V758 zorgt voor een mysterie
  • Ford E-Transit
    Ford E-Transit is compleet nieuw, met stoelverwarming!

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

Bedrijfswagen, Ford, transit

Vorig bericht: « Man filmt zelfrijdende Tesla vanaf passagiersstoel [video]
Volgend bericht: Autoverkopen september 2020: Tesla delft onderspit! »

Lees Interacties

Reacties

  1. 406_v6 zegt

    1 oktober 2020 om 11:22

    Jammer dat de motoren uit Noord Amerika hier niet geleverd worden… dan werden het pas leuke busjes ??

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      1 oktober 2020 om 17:55

      @406_v6: Ja of uit Japan. Daar heb je nieuwe Hiace met achterwielaandrijving, handbak, en 300pk benzine V6 :)

      Login om te reageren
    • B00G1E zegt

      1 oktober 2020 om 19:40

      Laatst een Uhaul gehuurd, qua formaat Vito. Zat gelukkig wel een dikke v8 in. Rijgedrag was bellaberd maar de stoplicht sprintjes met alle meuk achterin was keer op keer leuk. Daarna wel weer $1.85 per gallon moeten tanken.

      Login om te reageren
      • slowland zegt

        2 oktober 2020 om 05:00

        Inderdaad. Ik ben van het voorjaar verhuisd met de 26 feet van uHaul. Ford E650 met Triton V10. Kon alles in 1 keer meenemen!

        Login om te reageren
    • slowland zegt

      2 oktober 2020 om 05:03

      RAM heeft hier (Amerkika/Canada) de Fiat Ducato gerebatched. De meeste versies zijn gewoon een kopie van de Europese modellen, maar er is ook een variant met Hemi 5.7 V8! Kijk, dat schiet teminste op…

      Login om te reageren
  2. realhustler zegt

    1 oktober 2020 om 11:48

    Wel even een ander rijbewijs halen.

    En ik kan het niet helemaal volgen, de nummers dan. Het totale voertuiggewicht mag maximaal 5 ton zijn, en dus kan er 300 kg meer mee dan in een gewone?
    Netto laadvermogen 2347 en 2558. 300 kg meer dan een gewone? Dus een gewone mag 2047 of 2258 laden, dus heeft een leeg gewicht van 1453 of 1242 ? Zijn die Transits zo licht? Geen wonder dat ze populair zijn en ook vlot rijden. Lichter dan een beetje Mondeo.

    Login om te reageren
    • okdoei zegt

      1 oktober 2020 om 12:10

      @realhustler: 5000 – 2347 = 2653 kg leeggewicht (of 5000 – 2558 = 2442 kg). Zoals ik t lees.

      Dus hoeveel een standaard Transit weegt wordt niet duidelijk. Wel dat deze 5.0 variant 300kg meer mag laden.

      Zo snap ik em.

      Login om te reageren
      • realhustler zegt

        1 oktober 2020 om 19:28

        Maar B rijbewijs gaat tot 3500 kg. Deze noemen ze 5.0 dus 5 Ton. Dus het verschil zou 1500 kg kunnen zijn, maar is alleen 300 kg. (in theorie 1500, want hij zal iets zwaarder zijn dan een normale 3.5 ton gvw)
        Nou is het een feit dat een willekeurig busje in no time overbeladen is, dat weet iedereen die wel eens verhuisd is met een huur busje. Want ze wegen 2000+ kg, en mogen vaak ook niet 3500 totaal wegen. dus effectief laadvermogen is vaak <1000 kg, je moet zelf ook mee.
        Dus 300 kg extra is welkom, maar plotseling moet je C rijbewijs meenemen….
        1000 kg extra had best gekund….

        Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      1 oktober 2020 om 13:58

      een rijklare transit custom lwb weegt al 2100kg.

      Login om te reageren
  3. boomhauwer zegt

    1 oktober 2020 om 13:59

    170pk is echt te weinig. Deze heeft echt dringend een motorupgrade nodig.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      1 oktober 2020 om 14:25

      @boomhauwer: Dan zijn de aannemers helemaal niet meer van de linkerbaan te slaan…..

      Login om te reageren
    • robert110 zegt

      1 oktober 2020 om 14:40

      @boomhauwer: pk’s alleen is voor zo’n bus niet belangrijk. In combinatie met 405nn is het gewoon voldoende.

      Login om te reageren
      • boomhauwer zegt

        1 oktober 2020 om 15:02

        je hebt vermogen nodig om de luchtweerstand te overwinnen. Bij wat tegenwind is het tergend langzaam vooruit kruipen met een transit.

        Login om te reageren
        • robert110 zegt

          1 oktober 2020 om 15:20

          @boomhauwer: Het is een 5 ton zware bus op dubbel lucht, hard gaan wil je toch niet.

          Login om te reageren
        • fanboy zegt

          1 oktober 2020 om 17:54

          @boomhauwer: Ben jij 1 van die velen die met zo’n bus 130 gaat rijden? Dat is idioterie. 170pk is zat.

          Login om te reageren
        • lekbak zegt

          1 oktober 2020 om 18:10

          @boomhauwer: dit is een vrachtwagen, die mag toch maar 80. Maar sowieso is 170pk zat, ook voor een gewone bus.

          Login om te reageren
  4. tstile zegt

    1 oktober 2020 om 20:33

    De oude Transit was wel een uitblinker in laag eigen gewicht en dus hoog laadvermogen. Die is ook met een 3 liter motor te krijgen en 200 pk.

    Deze nieuwe heeft als vrachtwagentje wel een leuk laadvermogen.

    De politie heeft volgens mij ontheffing voor C rijbewijs. Die ME sprinters zitten over de 4000 kg. Weet niet hoe ze dat fiksen maargoed de wet is ver vooral om de burger in toom te houden.

    Login om te reageren
  5. realhustler zegt

    1 oktober 2020 om 20:49

    Ff opgezocht, de 470 L4 H3 stond al in de brochure, die heeft een maximaal laadvermogen van 2130 kg en een maximaal toelaatbaar totaal gewicht van 4700 kg. De 350 met achterwiel aandrijving die het meest mag laden is de 350 L2 H2, veel kleiner dus, en die komt op 1313, het verschil is 817 kg.
    Een 350 L4 H3 mag slechts 1086 laden. Een Fwd 350 L2H2 mag 1434 laden, en dit is dus 696 kg meer.

    De 500 voegt daar nog bijna 300 kg aan toe.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North