• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ford verzint vrouwen om auto’s op te richten

Auteur: RubenBaeten, gepost 23 juli 2009 om 19:39 – 17 Reacties

Meisje doet alsof ze Antonella is

In 2009 is het echt niet meer interessant genoeg om ‘gewoon’ te luisteren naar de wensen van je klanten. Je kunt als autofabrikant immers ook een intrigerende slogan verzinnen, zoals: “to design the car, first design the driver.” Na een hoop onderzoek is het dan leuk om een hip profiel te creëren van de ideale vrouw. En dan kun je daar vervolgens je nieuwe stadsautootje op afstemmen.

In het geval van Ford heet de ideale vrouw Antonella. Zij is 28 jaar en woont in Rome, waar ze veel gaat stappen met vrienden. Zij leek Ford de perfecte persoon om de Verve conceptcar op te richten. Je kunt dus stellen dat Antonella aan de basis staat van de huidige Fiesta.

De Transit Connect daarentegen is volledig gebouwd rond Ashley, een coole moeder die zich verkleedt met Halloween en haar kleren bij H&M koopt. Grappig, want volgens mij wordt die auto toch meestal gereden door twintigjarige koeriers met één hand op het stuur en een peuk in hun smoel.

Moray Callum, executive director van Ford Americas Design, legt uit waarom het nuttig is om personen te verzinnen alvorens je een auto ontwerpt:

“Invented characters get everyone on the same page. Personalizing gives context to the information we have. Sometimes the target demographics are difficult to relate to by, say, a 35-year-old male designer.

“We found in the past that if they didn’t understand the buyer, designers would just go off and design something for themselves.”

Nu begrijpen wij mannen eigenlijk nooit iets van vrouwen, en komt er meestal maar weinig goeds van als we erover gaan fantaseren. Gelukkig neemt Ford ook wel eens mannen als voorbeeld, zoals Jack (de nieuwe Taurus) en de dikke maatjes Joe en Cal. Joe en Cal rijden in een Ford F-150 en worden omschreven als “the heroes of their neighborhood”. Toch krijg ik een beetje Brokeback Mountain-visioenen hierbij, en dat was vast niet de bedoeling van Ford.

Aan de andere kant, de Fiesta verkoopt als een tierelier, dus misschien is het helemaal niet zo’n gek idee om auto’s te richten op een stelletje Sims. (via nytimes) [nomsn]

Ook interessant!

  • Prijs opgefriste Fiesta moet je niet omrekenen naar guldens
  • De Ford Fiesta, maar dan als bedrijfswagen
    De Ford Fiesta, maar dan als bedrijfswagen
  • Ford Fiesta facelift
    Ford Fiesta facelift officieel, meer kracht ST
  • Ford Bronco DR V8: gelimiteerde auto die jij kunt kopen
    Ford Bronco DR V8: gelimiteerde auto die jij kunt kopen

Nieuwste artikelen

  • Deze Porsche op Marktplaats is in vier jaar zestig procent afgeschreven
  • Lijst F1 coureurs 2025: wie vonden wij na Verstappen de beste?
  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
FacebookTweetPinLinkedIn

babes, fiesta, Ford

Vorig bericht: « Donderdagavond caption contest: Au over 2 seconden
Volgend bericht: Fiat viert feest: er zijn al 1,5 miljoen Panda’s gebouwd »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jan Groothuijse zegt

    23 juli 2009 om 19:52

    Triest, je moet juist iets maken voor jezelf, dat geld bij elk stuk techniek dat je maakt, je moet trots op kunnen zijn, het zelf willen hebben, anders wordt al heel snelheid goedkoop, afgezaagd en zeer ongeïnspireerd, iets wat voor een auto funest kan zijn.

    Het zal wel helpen bij de marketing…

    Login om te reageren
  2. circlestorm69 zegt

    23 juli 2009 om 19:52

    Leuke naam…Antonella. NOT!
    Maar ziet er wel goed uit.
    Vind die pink accenten trouwens wel cool en vernieuwend.
    Beetje punk.
    Weer eens wat anders dan saai zwart of grijs in het interieur.

    Login om te reageren
  3. BananaFlip zegt

    23 juli 2009 om 20:03

    Niks beters te doen?

    Login om te reageren
  4. Apache zegt

    23 juli 2009 om 20:11

    “Een auto oprichten“, wat is dat?
    -edit: net iets anders dan ‘een auto richten op’-

    Login om te reageren
  5. Catch22 zegt

    23 juli 2009 om 20:24

    @Circlestorm; google es op die naam vriend :) Leuke vrouwen gaan er achter die naam schuil

    Login om te reageren
  6. pj zegt

    23 juli 2009 om 20:32

    Ik haat persona’s in marketing. Het laat weinig ruimtes tot nuanceringen, dwingt een interpretatie van je product door de strot van je klanten en is een veel te precieze manier van segmentatie (clustering van voorkeuren werk beter imo). Als je persona-propaganda de klant ondanks alle onzin toch bereikt, kan het hem of haar enkel wegduwen van je product omdat hij/zij zich niet herkent – niemand is average.

    Login om te reageren
  7. Lada zegt

    23 juli 2009 om 20:35

    Als Antonella zo veel gaat stappen met vrienden is er lang een auto voor haar ontworpen: Mercedes (taxi)

    Login om te reageren
  8. Bob zegt

    23 juli 2009 om 20:54

    Het gebruik van Personas is helemaal niet zo raar. Ik raad mensen eens aan om het boek ’the inmates are running the asylum’ te lezen.

    Login om te reageren
  9. Apache zegt

    23 juli 2009 om 20:54

    Nee nu even serieus… een auto “oprichten” is dat een auto op een bepaalde manier aan de markt voorstellen? Of het hele design- en ontwikkelingsprogramma van een auto? Of iets anders?

    Login om te reageren
  10. HDM zegt

    23 juli 2009 om 21:25

    Geef mij aub de bijbehorende machine… ^^

    Login om te reageren
  11. gogogomagazine.com zegt

    23 juli 2009 om 21:30

    ‘User Personas’ heeft de marketing afdeling van Ford dus gebruikt, dat heeft autoblog toch ook wel om een profiel te maken van zijn gebruikers?

    Login om te reageren
  12. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    23 juli 2009 om 21:54

    @ Jan Gtoothuijse: dat is wel heeeeel ouderwets gedacht!

    Er wordt tegenwoordig (behalve door GM dan..) echt vanuit de klant gedacht. ‘Vraaggestuurde productie’ zeg maar

    Login om te reageren
  13. Wunderhund zegt

    23 juli 2009 om 22:18

    De Focus ST is ontworpen voor Ruben. Deze snelle jongen houdt van leuke beursbabes en is niet vies van een beetje vlot rijden.

    Natuurlijk zijn dit soort jongens levensgevaarlijk voor de mede weggebruikers en is de aan te raden knal-oranje.

    Achterin is ruimte-genoeg voor cameraspullen en een eventuele cameraman, mocht deze niet naast Ruben willen zitten omdat deze een nacht aan het stappen is geweest met als afsluiter een heerlijke shoarma schotel met knoflooksaus.

    Dus. Zoiets.

    Login om te reageren
  14. Think-Tank zegt

    23 juli 2009 om 22:42

    “Ford verzint vrouwen om auto’s op te richten” Wel goed mikken hé!

    Login om te reageren
  15. RubenBaeten zegt

    23 juli 2009 om 22:56

    @Wunderhund: Ik hou niet van shoarma, maar verder toch wel spot on. :-)

    Login om te reageren
  16. Eric zegt

    24 juli 2009 om 07:57

    Als Ford nu eens Danica vraagt om een auto te ontwerpen. Dat resultaat wil ik wel eens zien.

    Login om te reageren
  17. markieanta zegt

    24 juli 2009 om 08:47

    @Wunderhund, niet gek haha.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North