• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Formule E: Kwalificatie ePrix van Mexico

Auteur: willeme, gepost 15 februari 2020 om 20:01 – 8 Reacties

Formule E Mexico

Alles wat je moet weten over de kwalificatie van de Formule e ePrix van Mexico.

Het is weer tijd voor de kwalificatie van de ePrix van Mexico. Sinds enkele jaren is Mexico voor ons Nederlanders favoriet als het gaat om autosport. Max Verstappen is de laatste tijd erg succesvol op het circuit van Autódromo Hermanos Rodríguez. Jazeker, ook de Formule e auto’s rijden op dit circuit.

Nu moeten we wel eerlijk zijn, de baan is ietsje anders. Bij de Formule E wordt er gereden op een variatie van de baan. Wel is de start-finish streep op dezelfde locatie, evenals de pit-boxen. Er wordt ook gebruik gemaakt van het gedeelte in het stadion.

Porsche Formule E

De kwalificatie in Formule E is onderverdeeld in vier groepen. De zes snelste coureurs mogen door voor de ‘Superpole’. Wanneer je moet starten, is afhankelijk de stand in het WK kampioenschap. De coureurs met de meeste punten moeten als eerste. Daar zit een gedachte achter. De baan wordt sneller naarmate er meer auto’s overheen rijden. Zo hebben de achterblijvers meer kans om naar voren te komen.

Voor de patriotten onder ons: Stoffel Vandoorne rijdt in groep 1. Nyck de Vries mag het proberen in groep 2 en Robin Frijns en de Belg Jerome D’Ambrosio mogen zijn kunsten vertonen in Groep 3. Laat de kwalificatie van de ePrix van Mexico beginnen!

Mercedes Formule E Nyck de Vries

Groep 1

Sims gaat als eerste naar buiten. Na 20 seconden komen Di Grassi, Rowland en Günther ook naar buiten. Vandoorne en Bird zien het nog even aan. Alexander Sims zit de eerste tijd neer, maar het is Vandoorne die met een 1:08.636 de snelste tijd pakt. De andere coureurs lijken er moeite mee te hebben, behalve Sam Bird. Zijn keuze om als laatste naar buiten gaan is een goede: 1:08.394.

Groep 2

Lotterer doet het het hele seizoen uitstekend en laat ook nu wat zien: de snelste tijd, ondanks een redelijk flinke powerslide. Lang kan Lotterer er niet van genieten, want onze Nederlander Nyck de Vries is 5 honderdste van een seconde sneller. Helaas kan Evans nog eens een tiende daarvan afsnoepen. De Vries maakt nog altijd kans om door te gaan naar de Superpole-sessie.

Formule E Porsche

Groep 3

D’Ambrosio is de eerste van Groep 3 die een tijd neer zet en weet slechts een tiende tijd neer te zetten. Massa zet een teleurstellende tijd neer. En wat doet Robin Frijns? Die rijd een zeer cleane lap en pakt de zesde tijd. Voorlopig goed genoeg voor Superpole, maar er komt nog een groep met zes auto’s. Dat zijn wel de auto’s die het tot nu toe niet al te goed doen in het kampioenschap, dus heeft Frijns wat te vrezen?

Groep 4

Dat gaan we nu meemaken! Alle ogen zijn gericht op Neel Jani. Van de Porsche coureur wordt meer verwacht dan de positie waarin de Zwitser staat in het kampioenschap. Hij is dus ook het grootste gevaar voor Robin Frijns op dit moment. De tijd van Jani is zeker niet foutloos, dus Frijns kan nog hopen. En het lukt: Neel Jani pakt slechts de 10e tijd. Helaas weet die andere Zwitser, Sebastian Buemi, wél een toptijd neer te zetten: hij pakt P5, Frijns zakt naar 7. Overigens zal Frijns wel op P6 starten, want Wehrlein heeft een penalty en zal achteraan starten. Het lijkt net Formule 1

Porsche Formule E

De coureurs die doorgaan naar de Superpole zijn:

Evans
De Vries
Lotterer
Wehrlein
Suemi
Bird

Superpole

Sam Bird gaat als eerste naar buiten. Wederom een hele nette ronde. Als het er langzaam uit ziet, gaat het vrij snel, zo blijkt. 1:08.444. Ervaren Formule E-rot Buemi mag als tweede. De Nissan-coureur is behoorlijk agressief. In de eerste sector té agressief, want hij laat daar wat liggen. Maar hij maakt het goed in de laatste sector en pakt de voorlopige pole met 8 honderdsten van een seconde. Dan Wehrlein. Voor hem zal het voornamelijk om de eer gaan. De Duitser wil duidelijk laten zien dat hij de snelste Formule E-coureur is. Voorlopig is hij dat ook met een tijd van 1:08.200.

Drie coureurs gehad, nog drie te gaan. Lotterer is de vierde coureur. Hij rijdt spectaculair en pakt met gemak de eerste plaats. Dan is het de beurt aan Nyck de Vries! Hoe doet de Nederlander het? In de eerste bocht verremt hij zich iets, wat hem 4 tienden van een seconde kost. Hij weet wat terug te winnen, maar P3 is voorlopig het maximaal haalbare. Als laatste mag Evans. Hij komt héél dicht in de buurt van de polstijd, maar die wordt gepakt door Andre Lotterer.

André Lotterer

De uitslag van de kwalificatie van de ePrix van Mexico 2020 ziet er als volgt uit:

  1. André Loterrer
  2. Mitch Evans
  3. Pascal Wehrlein
  4. NYCK DE VRIES
  5. Sebastian Buemi
  6. Sam Bird
  7. ROBIN FRIJNS
  8. Nico Müller
  9. Jean-Éric Vergne
  10. Antonio Félix Da Costa
  11. Stoffel Vandoorne
  12. Edoardo Mortara
  13. Oliver Rowland
  14. Jérôme d’Ambrosio
  15. Brendon Hartley
  16. Neel Jani
  17. Lucas Di Grassi
  18. Maximilian Günther
  19. James Calado
  20. Alexander Sims
  21. Felipe Massa
  22. Ma Qinghua
  23. Oliver Turvey
  24. Daniel Abt

De race begint vanavond om 23:00

Ook interessant!

  • Hamilton vindt Bottas
    Hamilton vindt Bottas géén geweldige vent
  • derde beter dan tweede
    'Derde startplaats is beter dan tweede'
  • Uitslag Formule 1: Grand Prix van Mexico 2021
  • Dit kun je verwachten van de sprintraces in de Formule 1

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Formule E, mexico, Racing

Vorig bericht: « Sommige Volvo’s komen uit China, zijn niet leverbaar
Volgend bericht: Hete Volkswagen Golf komt er ook weer als stinkdiesel »

Lees Interacties

Reacties

  1. pablo1971 zegt

    15 februari 2020 om 21:25

    Ik snap wel waarom ze de originele baan niet helemaal gebruiken. Ik denk dat de rondetijden 30 seconden afwijken van de f1.

    Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      15 februari 2020 om 23:35

      @pablo1971: ja en? Alles moet vergeleken worden met de f1?

      Totaal andere klasse

      Login om te reageren
  2. capri288 zegt

    15 februari 2020 om 22:24

    André Lotterer stond voor mij van de week al op pole. Zag een filmpje op jijbuis van de week waarin hij zijn dagelijks vervoer laat zien, een Audi Sportquatro. Geweldig, zo’n zeldzame en kostbare auto gewoon dagelijks gebruiken, en flink ook.?

    Login om te reageren
  3. Edge zegt

    15 februari 2020 om 22:30

    @pablo1971: Niet alleen dat: F1 circuits niet altijd even geschikt voor de Formule E. Omdat de Formule E volledig elektrisch is, zijn die veel meer afhankelijk remzones die helpen met terugwinnen van remenergie. Daar wordt bij het ontwerpen van de circuits al rekening mee gehouden. Deze aangepaste versie van Mexico is daar een voorbeeld van, maar Monaco is ook een mooi voorbeeld van. Monaco is een langzaam circuit, waarbij ook nog eens een stuk bergop gaat. Dat zou veel te veel energie vreten en niet genoeg gelegenheid geven om energie terug te winnen, waardoor je geen fatsoenlijke race zou kunnen houden. De oplossing is dat men bij bocht 1 niet bergop gaat, maar vrijwel parallel aan de heuvel bergaf rijdt. Daarmee slaan ze een heel stuk over en komen ze weer op het F1 circuit bij het zwembad.

    Login om te reageren
  4. trolle zegt

    15 februari 2020 om 22:42

    Zijn er mensen die er effectief ook naar kijken?

    Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      15 februari 2020 om 23:35

      @trolle: jup!

      Login om te reageren
      • trolle zegt

        15 februari 2020 om 23:58

        @87sandyd: chapeau. Ik heb het een paar keer geprobeerd maar kon het nooit langer dan 30min volhouden

        Login om te reageren
  5. mustang750supersnake zegt

    15 februari 2020 om 23:33

    waar is flipke massa mee bezig?? wat gaat die nou helemaal bereiken in deze klasse???

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North