• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Frankrijk jokte over uitstootcijfers Renault

Auteur: Author, gepost 23 augustus 2016 om 18:56 – 30 Reacties

Frankrijk jokte over uitstootcijfers Renault


Leden van de commissie die onderzoek deed naar de uitstoot van NOx door Renaults, doen nu een boekje open over de gang van zaken.

Deze drie leden beweren namelijk dat de Franse overheid belangrijke conclusies uit het rapport zou hebben verzwegen. In het rapport werd gerept over uitstootwaarden die de Europese norm 9 tot 12 keer zouden overschrijden. Tot zover niks nieuws, want dat doen wel meer auto’s.

Echt smeuïg wordt dit verhaal met de bewering dat het stikstoffilter van de Captur diesel beter z’n best zou doen tijdens emissietests dan tijdens normaal gebruik op de weg. Voorzichtig formuleren is in dit geval lastig, dus dan maar zo: dit zaakje stinkt een uur in het rond.

Volgens de commissieleden is het niet te zeggen of de Renaults software bevatten die testomgevingen herkent, of dat het filter op de een of andere wijze is getweakt om zo de auto’s bij de emissietests te kunnen laten slagen. We vragen ons af of dat verschil van wezenlijk belang is. Sjoemelen is sjoemelen, ook in het Frans.

Waarom Frankrijk de testresultaten uit de publiciteit zou willen houden? Het land heeft bijna 20% van de Renault-aandelen in handen en dus is het voor hen van groot belang dat de koers niet in elkaar zakt. Verder had het terugroepen van ongeveer 15.000 auto’s door Renault hier absoluut niets mee te maken, aldus Frankrijk. Wordt ongetwijfeld vervolgd. (via: Financial Times)

Ook interessant!

  • Dit kost de vernieuwde Renault Captur
  • Renault wil niks meer met The Voice te maken hebben
  • De comeback van de Renault 4 is nabij!
  • Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
    Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

captur, frankrijk, Renault, uitstoot

Vorig bericht: « SCOOP: dit wordt de Volkswagen CC
Volgend bericht: Formule 1-auto’s gaan volgend jaar “als op rails” »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    23 augustus 2016 om 18:58

    Tja, je moet wat als je te lui bent om sjoemelsoftware te ontwikkelen.

    Login om te reageren
    • martinus zegt

      23 augustus 2016 om 22:01

      @dutchdriftking: Dit Franse nieuws is niets geks natuurlijk. Volgens mij was het ook bij Renault dat binnen 3 uur na inval bij de club volledig duidelijk was dat er absoluut en nooit niet gesjoemeld werd. Dit ondanks dat uit meerdere staats-onafhankelijke onderzoeken naar voren kwam dat hun motoren een bijzonder onnatuurlijk hoge NOx uitstoot hadden.

      Ik denk dat de Mythe dat alleen VW schuldig is geweest aan sjoemelen in Europa, inmiddels wel weerlegd is door de praktijkuitstootcijfers van Fiat, Opel, Renault en anderen.

      Diesel is wat mij betreft op zijn retour, en dit is het moment om in te zetten op een transitie naar een elektrische toekomst.

      Login om te reageren
      • bluebear zegt

        24 augustus 2016 om 09:47

        @martinus: JAAAA. Laten we nog een paar steenkool,- & nucleaire electrische centrales erbij bouwen om aan dié vraag te voldoen. En oplaadstations met een motel er aan vast om de electronic bestuurders te laten slapen terwijl hun SRV wagen oplaad. Die infrastructuur aanpassen is natuurlijk gratis. Ik denk voordat dit plan van jou in actie kan komen is de elektriciteit zo duur geworden dat de conventionele brandstofprijzen verbleken. Een anders voordeel, die prijzen mag je dan ook betalen voor je gebruik thuis.

        Login om te reageren
  2. pinut187 zegt

    23 augustus 2016 om 19:00

    Ze zijn toch allemaal ons voor de gek aan het houden? Heeft niemand dat nu nog door?

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      23 augustus 2016 om 19:13

      @pinut187:

      Nee hoor .. Alleen de Opel Zafira ..

      Heb ik van een astmatisch kindje vernomen die te pas en onpas met de onderzoeksresultaten dweept van een dronken Belgische journalist van de plaatselijke Donald Duck ..

      Login om te reageren
      • pinut187 zegt

        23 augustus 2016 om 20:01

        @lincoln: ik was in de veronderstelling dat astmatische kinderen allang waren uitgestorven, goed dat jij er nog één kent..

        Login om te reageren
      • dracae zegt

        24 augustus 2016 om 03:18

        @lincoln: Ik zal nooit beweren dat Opel sjoemelt met de Zafira of andere auto’s, dat is wat mij betreft niet bewezen, maar daar zijn wel sterke aanwijzingen voor en een stelletje persoonlijke aanvallen op journalisten en mede-reageerders veranderd daar niets aan, daarmee zet je jezelf alleen maar voor lul.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          24 augustus 2016 om 06:56

          @dracae:

          Aaaahhh .. Die arme knul is gewoon de running joke van autoblog geworden ..

          Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      23 augustus 2016 om 19:57

      @pinut187: Haha ja waarschijnlijk wel, maar om eerlijk te zijn boeit het mij geen biet of ik van A naar B kom met 1 op 15 of 1 op 17. Nou ben ik ook niet bepaald iemand die een auto koopt omdat die zo geweldig milieu knuffelend is haha

      Login om te reageren
      • pinut187 zegt

        23 augustus 2016 om 20:03

        @venividivici: mee eens, boeit me eigenlijk ook niet zoveel.
        We worden met van alles en nog wat voor de gek gehouden zie: Keuringsdienst van waarde om maar nog een voorbeeld aan te dragen..

        Login om te reageren
      • undifined1 zegt

        23 augustus 2016 om 20:38

        @venividivici: daar gaat ook net niet om, nox is het nieuwe hypewoord, je krijgt meer nox bij hetere verbranding, das jammer wat bij hetere verbranding heb je een efficientere motor en dus minder co2

        Login om te reageren
  3. misterdrogba zegt

    23 augustus 2016 om 19:01

    O mon Dieu! Dieselgate Renault Edition..

    Login om te reageren
  4. lincoln zegt

    23 augustus 2016 om 19:02

    Alle Europese autofabrikanten zijn toch staatstoko’s ..

    Tis hier geen Amerika ..

    Login om te reageren
    • reistje zegt

      23 augustus 2016 om 20:26

      @lincoln: *hoest iets met General Motors*

      Login om te reageren
  5. badmat zegt

    23 augustus 2016 om 19:04

    Geluk dat ze geen megaclaims kunnen krijgen in de USA….
    Boetes in de EU zullen nog wel meevallen als het zover komt. Het is ze niet gegund!!

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      23 augustus 2016 om 19:09

      @badmat:

      Nissan is serieuze business in Amerika ..
      Maar dieselen en sjoemelen doe je maar in Afrika ..

      Login om te reageren
  6. moveyourmind zegt

    23 augustus 2016 om 19:12

    En toch zou ik liever een Renault hebben waarmee gesjoemeld is dan een Volkswagen.

    Gewoon simpelweg omdat je met een Renault meer kilometers kan maken voordat hij rijp is voor de sloop. En dat zegt iets over de kwaliteit.

    Kijk zelf maar:

    https://www.google.nl/search?q=diagram&tbm=isch&tbs=simg:CAQSlQEJ0k8Dc-VMWIsaiQELEKjU2AQaAggKDAsQsIynCBpiCmAIAxIomhOjE8sdohOZE5wTqBOpE4MIzB3JNt40jDeePuA94T3wP8o2yj-NNxowoE46N6SK1qM_1G5_1ekzIvUTPDOXn_1XG044ag6c2tpbTUAa5R-FScWyY8UwzFAA0tbIAQMCxCOrv4IGgoKCAgBEgTmiGS1DA&sa=X&ved=0ahUKEwjU8pL34NfOAhWnJ8AKHaOZBaoQwg4IGCgA&biw=412&bih=604#imgrc=VyHIrPrIcUIVBM%3A

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      23 augustus 2016 om 19:15

      @moveyourmind:

      Joh .. Een “onderzoek” ..
      Dan MOET het wel waar zijn ..

      Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      23 augustus 2016 om 19:18

      @moveyourmind: Toen de vorige Megane net uit kwam werd er ook door Renault gerept hoeveel de kwaliteit verbeterd was. Week na introductie kregen wij (Citroen dealers) een foto op de mail van die nieuwe Megane, op een ANWB autolader… Foto heeft zo’n beetje elke merkdealer wel gezien denk ik. Bij ons werd ie door de importeur verspreid. Niet dat Citroen zo enorm veel beter was maar ik vond het wel humor destijds ;)

      Login om te reageren
    • leemster zegt

      23 augustus 2016 om 23:41

      @moveyourmind: mijn 26 jaar oude VW loopt topie hoor, hij bromt lekker en het meeste verkeer kan ik voor blijven dusss…..bedankt voor de onzin

      Login om te reageren
  7. oemplus zegt

    23 augustus 2016 om 19:14

    Goh…

    Login om te reageren
  8. josvanrey zegt

    23 augustus 2016 om 19:50

    Sjoemelen…. Wie is er niet groot mee geworden?

    Login om te reageren
  9. horza zegt

    23 augustus 2016 om 20:38

    Europa (EU) wil het allemaal maar energie zuiniger, terwijl de rest van de wereld het allemaal geen reet interesseert… Ben wel heel erg benieuwd hoeveel schoner de wereld is geworden de afgelopen 5 tot 10 jaar.

    Login om te reageren
    • martinus zegt

      23 augustus 2016 om 22:04

      @horza: Autoverkeer is maar 8% van de Europese CO2 emissie. Volgens Wiebes zijn auto’s van ~120g/km naar gemiddeld 95g/km gegaan. Elke andere vorm van CO2 emissie wordt praktisch niet belast in Europa.

      You do the maths..

      Login om te reageren
  10. shibby zegt

    23 augustus 2016 om 20:53

    Wat een verrassing! [/Frans accent]

    Login om te reageren
  11. meridian zegt

    23 augustus 2016 om 21:50

    Inderdaad, sinds wanneer zijn Fransen te vertrouwen dan?

    Login om te reageren
  12. granlusso zegt

    23 augustus 2016 om 22:35

    Schandalig s de overheid hier daadwerkelijk achter zit. Ik moet geen plank voor m’n mop houden, dat weet ik (het kan immers overal voorkomen), maar ik vind het toch wel een dieptepunt in deze uitstootgate

    Login om te reageren
  13. Design_Driven zegt

    23 augustus 2016 om 22:45

    Ja dat is zeker van wezenlijk belang. De motor en emissie verlagende hulpjes heel efficiënt laten werken bij die toeren en belastingen die bij de test voorkomen is legaal en wordt door alle fabrikanten toegepast. Ik heb het al vaker gezegd, omdat de test zo ongelooflijk buiten de werkelijkheid staat krijg je dan idd 10x meer uitstoot bij normaal gebruik. Maar dit is iets heel anders dan de test herkennen en de systemen actief aanpassen.

    Het is te vergelijken met een iemand die tegen een band zegt dat ze vrij zijn te spelen wat ze willen maar het couplet moet een polka zijn. De band speelt hardrock en idd ook als de couplet komt spelen ze een polka daarna weer hardrock. Bij VW skippen ze de polka zodra de man ze niet kan horen. Als de man de zaal weer binnen komt spelen ze snel weer een polka.

    Login om te reageren
  14. super zegt

    23 augustus 2016 om 23:09

    De franse staat verkoopt haar aandelen renault toch niet, dus de koers van het aandeel zal ze weinig interesseren…

    Login om te reageren
    • sjonniedeluxe zegt

      24 augustus 2016 om 07:38

      @super: als er door DCIeselgate geen dividend betaald wordt komende jaren…

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North