Fraude: dealer draait teller 350.000 kilometer terug

Auteur: , 87 Reacties
Fraude: dealer draait tellers 100.000en kilometers terug

Je verzint het niet, maar toch is het de werkelijkheid.

Tellerfraude bij tweedehands autodealers is een blijvend probleem in de industrie. Toch kunnen we een zeker onderscheid ontdekken. Waar de ene verdeler op vrij onschuldige wijze fraudeert door slechts iets naar beneden af te ronden, zoeken andere dealers haast onvoorstelbare grenzen op. In de Verenigde Staten was het pas geleden raak. Aldaar werd een 62-jarige man voor de rechter gesleept, nadat hij de tellers van zijn auto’s met honderdduizenden kilometers terug had gedraaid.

In het specifiek heeft Randy Eugene Green in totaal vijftien aanklachten gevangen in een rechtszaak die door de rechtbank van Alabama moet worden afgehandeld. Twaalf aanklachten hebben te maken met de enorme tellerfraude, in drie gevallen gaat het om bankfraude. Dit alles heeft zich in net iets meer dan twee jaar tijd afgespeeld. De daden waarvan Green wordt beschuldigd hebben zich afgespeeld tussen oktober 2014 en november 2016.

Green heeft bij zijn autobedrijf, dat inmiddels enkele maanden in handen is van een andere eigenaar, de tellers flink teruggedraaid. Het gemiddelde ligt volgens het document van het Department of Justice op 122.046 mijl (~196,000 kilometer). Uiteraard bestaat een gemiddelde uit dalen en pieken. In het laatste geval betreft het meest extreme geval liefst 218.678 mijl. Houd u vast: dit is omgerekend meer dan 350.000 kilometer! Hoe de kopers dit gigantische verschil niet hebben op kunnen merken gaat onze pet te boven.

Wanneer Green schuldig wordt bevonden, kan hij op maximaal tientallen jaren gevangenisstraf rekenen. De aangepaste kilometertellers kunnen ieder drie jaar betekenen en voor de bankfraude kan hij dertig jaar de bajes in gestuurd worden. Daarnaast kijkt Green tegen een geldstraf van maximaal 1 miljoen dollar aan.

Overigens kunnen er nog meer slachtoffers bij de zaak zijn betrokken, want iedereen die in de afgelopen vijf jaar een auto bij Green heeft gekocht, wordt verzocht zo spoedig mogelijk contact op te nemen met de U.S. Secret Service.



87 reacties

En dat voor een paar knaken.
@joejojo2012: je moest eens weten wat mensen allemaal doen voor geld.
@rikus: houd eens een enquête achter een willekeurig station in Nederland
@jochen: ik ben Rikus, niet Maurice de hond.
@rikus: Velen kunnen inderdaad hun rug niet recht houden omwille van (veel) geld. Echter kun je als weldenkend persoon toch aanvoelen dat je op deze manier zo makkelijk tegen de lamp loopt?
@joejojo2012: Klopt, en ik denk ook dat ze wel een bewuste afweging maken. En dan wel voor de minst verstandige keuze gaan. Snel geld wint vaak van gezond verstand.
Nu zijn de amerikanen qua straffen soms t andere uiterste – maar hier in NL kunnen ze er eens een voorbeeld aan nemen. Die gozer vandaag ook weer, 4 jaar voor iemand blijven invalide rijden. Hij was onder invloed / reed 90 (50 ok) / en doorrijden na ongeval – en al eens eerder zijn rijbewijs afgepakt voor DUI. In mijn optiek bestraffen voor 3 vergrijpen minimaal 15 jaar de bak in
@panam1: exact dat inderdaad. Speelt denk ik ook mee in het “minder respect hebben voor de politie” onder de jeugd. Als je ergens voor gepakt word ben je meestal in het ergste geval 24 uur later weer vrij.
@panam1: helemaal gelijk, terwijl die 4 jaar al zwaar is voor Nederlandse begrippen
@bierbuik: met drank op rijden zou al 6 maand moeten opleveren.
@panam1: zwaarder straffen klinkt logisch maar er is inmiddels genoeg bewijs dat dit niet het gewenste effect heeft. Vooral de kans op herhaling neemt toe en dat lijkt mij niet wenselijk. Als je de gene bent die iets is overkomen kan je de ander natuurlijk vreselijke dingen toewensen en het liefst zo lang mogelijk zien brommen – maar wat schiet je daar nou precies mee op?
@bennyblisto: joh allemaal linkse onderzoeken waar je je mee bezig houdt, geschreven door types die baat hebben bij resocialisatie / begeleidingstrajecten – altijd dat eeuwige domme geneuzel ‘lang straffen werkt niet’ – hoezo proberen we het niet gewoon eens, en sluiten we de eerste 30 doorrijders/doodrijders met drank eens 25 jaar op – kijken hoe de rest van Nederland erop reageert?
@panam1: het mooie van degelijk wetenschappelijk onderzoek is juist dat het niet politiek gekleurd is. Als je er wat serieuze ervaring mee had gehad of er wat meer kennis over zou hebben had je het niet ‘dom geneuzel’ hoeven noemen.
Het mooie ervan is dat je dan uitspraken kan doen op gefundeerde basis in plaats van onderbuik gevoelens.
Het is nooit te laat om je door degelijke educatie te laten verrijken, begin er gewoon eens aan zou ik zeggen :) En natuurlijk fantastisch dat dit in NL zo laagdrempelig toegankelijk is, nietwaar?
@bennyblisto: wat interesseren mij die andere landen? Je praat nogal dom vriend, heb het hier over Nederland, en de enige manier waarbij een wetenschappelijk onderzoek in NL waarde zou hebben is als we de komende 20 jaar een zero-tolerance beleid gaan invoeren en dan kijken we over 20 jaar en 2 dagen wat de uitkomst is. Waarom is de criminaliteit in landen als VAE / Singapore / bijna niet bestaand? Landen waar je hoofd / hand eraf gaat, probeer dat dan eens uit te leggen met je zogenaamde ‘wetenschappelijke onderzoeken’
@panam1: zet ‘m nog op hè met alles wat je doet, maak er wat moois van 👍 Wordt ongetwijfeld om met de woorden van Ivo Niehe te spreken een ‘ongelofelijk, grandioos en unaniem succes’ 👍👍
@bennyblisto: het valt me op dat de types die altijd dit soort ‘wetenschappelijke’ zaken aanhalen 1-trick ponies zijn, en niet verder komen. Het zijn het soort types die in Amerika wonen en voor wapens zijn, en als enige argument voor t tegengaan van wapenverbod kunnen schreeuwen ‘bad people will always find a way to get guns’ . Types met een bijzonder laag IQ en als t allemaal te lastig wordt domme quotes van anderen gaan aanhalen, omdat ze niet de capaciteiten hebben om met een eigen verhaal te komen / mensen van repliek te dienen – sukkeltje
@panam1: of dát, of ze hebben geen zin om energie te steken in een discussie met jou waar het al snel blijkt dat je nogal ongenuanceerd bent en snel tot conclusies komt. Aan jou de keuze wat het is – kanjer :)
@bennyblisto: @panam1 *pakt een zak popcorn…
@jeroen82: “pakt een 2 biertjes en komt gezellig ernaast zitten”
@bennyblisto: waarom is de criminaliteit dan zo laag in VAE / Singapore / Hong Kong / Japan (waar formeel de doodstraf ook nog is)?
@panam1: och daar kun je zat redenen voor bedenken en de waarheid zal dus ook wel ergens in het midden liggen. Er vanuit gaan dat iets als lage criminaliteit door één zaak wordt beïnvloed lijkt me nogal kort door de bocht.
Het is een makkelijk retorisch trucje en ik kan ‘m ook; in de VS is de doodstraf nog actief, waarom is de criminaliteit daar dan zo hoog?

Een reactie hierop hoef ik niet te zien, ik vind ‘t wel mooi geweest en ga lekker slapen – morgen weer vroeg op en aan de wetenschap werken. Bedank me later maar.
@bennyblisto: dus je argument dat wetenschappelijk onderzoek uitwijst dat zwaar straffen niet helpt telt wel voor landen waar de criminaliteit hoog is – maar niet waar deze laag is……..je bent echt nog dommer dan ik dacht. Ik zou me niet teveel met wetenschappelijke zaken bezighouden vriend – CSM lijkt me een beter carrièrepad Chief Sandwich Maker – slaap lekker knul! Xx
@panam1: vriend, knul, sukkeltje. En dan wetenschappelijk onderzoek bagatelliseren. De meeste mensen die daarmee omgaan hanteren een dergelijke woordenschat niet maar again, wie ben ik ^^.
@panam1: Held op sokken, anderen betichten van 1-trick ponyship maar zelf inhoudelijk nergens op reageren en maar een onbeargumenteerde oneliner droppen over landen die niet te vergelijken zijn met ons rechtssysteem. Met name Japan valt er geheel buiten want daar is de cultuur al ultra bepalend (douane daar ooit gezien trouwens?, kan de VS nog een puntje aan zuigen en die zijn al biet mals).
Ik wacht met spanning op jouw inzichten maar ik vrees dat die niet komen gaan.
@basecamp: als landen niet te vergelijken zijn met ons rechtssysteem wat hebben de wetenschappelijke onderzoeken dan van waarde voor ons rechtssysteem? Is de kern van een wetenschappelijk onderzoek niet om hypotheses te testen net zo lang tot er bewijs gevormd van worden? Nou dan stel ik voor om zoals eerder aangegeven de komende 5 jaar extreem zwaar te gaan straffen en dan kijken we hoe het ervoor staat met de criminaliteitscijfers . Of zijn de wetenschappelijke onderzoeken gebaseerd op gesprekken met criminelen…….want dat zou inderdaad een geweldig ‘wetenschappelijk’ onderzoek zijn…..als de slager die zijn eigen vlees moet keuren
@panam1: in Japan wordt de doodstraf gewoon uitgevoerd hoor. En met minder appeals dan in Amerika
@panam1: en heeft dat “keihard aanpakken” er toe gerealiseerd dat VAE en Singapore de fijnste landen zijn om in te leven? Nee? Dan moeten wij die heilloze weg ook niet gaan. We moeten het doel voor ogen houden: een fijn land om in te leven. Dat krijg je met weinig criminaliteit, realistische straffen maar niet met een keihard zero tollerance beleid. Een land met een constante dreiging boven je hoofd van een zware straf, ook al is maar iets kleins zoals kauwgom op straat, maakt gewoon geen fijn land.
@panam1: vergeet niet dat in zulke landen de gevangenissen overvol zitten en criminaliteit juist de kop op steekt. De VS is hier het toppunt van. Zolang jij niet met degelijke bronnen komt is je mening redelijk verwerpelijk en verwijsbaar naar een onderbuikgevoel of wat je toevallig gezien hebt.

Als je wil kan ik best wat droppen hier als leesvoer :)
@bennyblisto: Elk onderzoek is gekleurd. Niet persee politiek maar wel gekleurd. Het is de grootste oplichterij van nederland. Geef je ogen en vooral je hersenen de kost, dat is veel nuttiger. Voor dit soort misdrijven zou zwaarder straffen niet persee leiden tot meer herhaling. Voor gewone criminaliteit wel want dat gaat om geld, dat loont, dit gaat om gedrag. Aldus mijn conclusie, want ik kan geen enkele reden bedenken waarom een zuiplap extra dronken zou rijden nadat hij uit de bak komt, het levert namelijk niks op!
@bennyblisto: Het probleem van dergelijke onderzoeken is dat er vaak alleen wordt gekeken na wat er gebeurd na dat iemand wordt vrijgelaten. Echter, ben ik van mening dat er ook moet worden gekeken naar wat het effect op de maatschappij is als iemand een lange straf krijgt. Dat is namelijk net het probleem van dat soort onderzoekek, er worden alleen inviduen bekeken. Naast de afschrikkende werking van lange straffen (kleinste voorbeeld: als iemand die op een politieauto springt 2 weken cel krijgt en een hoge boete laat de volgende t wel om op de auto te gaan staan, in tegenstelling tot bijvoorbeeld alleen een waarschuwing wat nu meestal het geval is.) Ook is in het geval wat hierboven wordt benoemd (4 jaar cel voor iemand blijvend invalide rijden) in mijn ogen gewoon zeer onterecht, en daarbij interesseert het me niet zoveel hoe hij eruitkomt. Maar, eerlijk is eerlijk, iedereen rijdt wel eens hard waar het niet mag/kan en een ongeluk zit in ene klein hoekje. Hiervoor jaren en jaren cel uitdelen zal onterecht zijn. Echter reed deze meneer door na het ongeval, en ik vond dat dat iets is wat heel zwaar bestraft moet worden. En dan is 4 jaar cel echt tekort.
@panam1:
Inderdaad.
Sluit zo’n losers 25 jaar op, kunnen ze al 25 jaar niemand dood of invalide rijden.
Zo klaar als een klontje lijkt me.
@bennyblisto: in al die onderzoeken wordt het heerlijke gevoel van genoegdoening niet meegenomem. Met wat extrpolatie van mijn eigen mening vermoed ik dat veel Nederlanders een veel beter gevoel hebben over onze rechtsstaat als straffen voor de nodige vergrijpen veel zwaarder zouden zijn. Waarom zou daar geen gehoor aangegeven mogen worden? Dat het ‘lekker’ voelt voor de samenleving als bijv. een dronken dooddoorrijder zn rijbewijs levenslang in moet leveren en zijn vrijheid 30 jaar, heeft dat toch prima en valide waarde?
@bennyblisto: De kans op herhaling is bij doodrijders niet heel erg hoog denk ik. Het zijn over het algemeen geen beroepscriminelen die na hun bajes tijd weer terugvallen in het oude leventje. In zo’n geval hoeft een straf ook geen effect te hebben. Dan mag straf gewoon straf zijn. Omdat je iemand invalide hebt gemaakt, of hebt doodgereden.
@bennyblisto: als je die kerel voor 20 jaar opsluit heb je vrij weinig kans op herhaling komende 20 jaar.
@panam1: de halve populatie opsluiten zoals in Amerika lost criminaliteit zeker niet op. Als je naar de cijfers kijkt doen we het prima hier in Nederland met onze straffen, criminaliteit is bijna de helft lager dan die in de USA! https://www.numbeo.com/crime/rankings_by_country.jsp
@adhd1001: dat is toch helemaal niet wat ik schrijf, of ben jij van mening dat iemand die bezopen , met 90 , een onschuldige halfdood rijdt en doorrijdt zonder te stoppen, nog een kans moet hebben in de samenleving? Ik ben van mening dat de snelste oplossing voor dit soort ongewenste types de kogel is – maar dat mag je weer niet zeggen in dit land, begin daarom
Maar eens met levenslang uitdelen aan dit soort types en dan kijken we over 10 jaar wel of het heeft geholpen of niet met de rest afschrikken
@panam1: het feit dat de keiharde criminaliteitscijfers nog steeds niet bij jou doen doordringen dat harder straffen of zelfs iemand “de kogel” geven niet werkt (zoals je ziet zijn andere landen die dit soort straffen nog wel handhaven allemaal bovenaan in het rijtje te vinden met de hoogste criminaliteitscijfers) zegt denk ik genoeg dat de door jou gepropageerde afschrikmethode niet werkt in de praktijk.
@adhd1001: we hebben het hier nog nooit geprobeerd – en waarom is de criminaliteit in landen als VAE / Singapore – Hong Kong (voor zover dat nog als apart gezien mag worden) zo laag?
@panam1: Misschien is het handig als je de wetsartikelen er eens bij pakt, daar de feiten en omstandigheden op loslaat en dat je dan gaat inzien waarom het maar 4 jaar is.

Vraag 1; gebruikte de verdachte de auto als moordwapen?
@unknown234: we hebben het hier over gecombineerd straffen, verder ben ik van mening dat onder invloed + 90% te hard rijden automatisch zou moeten betekenen dat je van je wagen een potentieel moordwapen maakt – maar helaas is dat niet in de wet vastgelegd
@panam1: Ik zal je ff helpen, want dit gaat nergens over.

– Er is niet bewezen dat hij 90 reed.
– Hij reed in een 50 zone
– Er is niet geconstateerd of hij wel/niet onder invloed was.
– Maximale straf voor een vergrijp als dit is 5 jaar en heeft er 4 gekregen.
– Rechtbank heeft gekeken naar vergelijkbare gevallen, rekening gehouden met leeftijd/strafblad van de verdachte.
– Als bijkomende straf een rijverbod van 5 jaar opgelegd gekregen.

Je gaat al van de verkeerde feiten uit. Misschien maar eens de uitspraak lezen…
@unknown234: 30 zone*
@unknown234: excuses je hebt gelijk. In een eerder artikel meen ik 90 te hebben gelezen in een 50 zone – moet 30 zone zijn, verder zijn er camerabeelden dus de snelheid moet vast te stellen zijn (frames per seconde / afstand op de weg is meetbaar), apart dat dit niet gedaan is, en had gelezen ‘eerder onder invloed’ als in dit keer wederom, mijn fout.
@panam1: Top dat je het zo opvat. Verwarring kan altijd eens gebeuren, wordt alleen lastig discussieren als het eea niet klopt ;).

Verder heb ik ook dat het gevoelsmatig niet als gerechtigheid aanvoelt, maar op gevoel beoordelen is niet de bedoeling. En de amerikaanse manier werkt ook niet altijd even lekker, zie o.a. argumenten hierboven.

Ik begrijp beide kanten van het verhaal en oplossingen hehe. Het is in de praktijk alleen vrij lastig om een goede middenweg te vinden qua straffen…
@unknown234: en oordelen aan rechters overlaten die wel de feiten kennen.
@adhd1001: als we de straffen nou nog eens halveren, zouden we dan ook de helft van de criminaliteit krijgen?
Prima om dit zwaar te bestraffen. Pure bewuste oplichting. In Nederland zijn we soms echt te lief.
Hebben wij een tijd terug hier niet een Golf of zo voorbij zien komen die ook een paar ton terug was gedraaid?
Houd u vast: dit is omgerekend meer dan 350.000 kilometer! Hoe de kopers dit gigantische verschil niet hebben op kunnen merken gaat onze pet te boven.


Mijn schoonvader had ooit eens een VW Passat die ruim 5 jaar oud was en had 661.000km gelopen. Buiten een wat vale wang van de stoel van het in- en uitstappen zag je het er niet aan af.
@jack_abarth: Potverdorie, dat is ruim 360km per dag voor 5 jaar. Als je een dagje niet rijdt dan mag je dat compenseren met 720km de volgende dag. Wat voor werk doet/deed je schoonvader?
@daihatsucuore: dat zal jack niet weten, de beste man was nooit thuis.
@rickthestig: LMFAO goud.
@daihatsucuore: Die man was al jaren met pensioen. De teller was vooruitgedraaid.
@daihatsucuore:

Hij handelt in schade auto’s, heeft ze er zelf niet opgezet✌🏻
@jack_abarth: zo hadden we bij Volvo een klant die >200.000km per jaar reed. Haalde gestrande vrachtwagenchauffeurs op in het buitenland. Auto werd elke week netjes gewassen en het interieur was om door een ringetje te halen. Je zag het alleen maar wat extra steenslag op de motorkap en de tellerstand.
Kroymans deed het toch ook bij de geclassificeerde Ferrari’s …..? Het gebeurt veel meer dan je denkt
Het valt natuurlijk niet goed te praten maar je moet je ook weer niet blind staren op een km stand.
Ik koop liever een goed onderhouden auto waar altijd netjes mee is gereden met 3 ton op de teller dan diezelfde auto met 1 ton op de teller die slecht is onderhouden en afgetrapt.
@evdw: precies dit!
@rikus: dat ben ik met je eens, maar dan is het wel prettig om te weten dat ie daadwerkelijk zoveel gereden heeft. Dan heb je nog altijd zelf de keuze!
Ps. Ben zelf helemaal niet vies van hoge kilometerstanden. Een half jaar geleden een V70XC met 350.000 op de klok gekocht. Rijdt als een zonnetje ;-)
@evdw: dat is niet het probleem, het probleem is dat je duur betaalt voor een auto met 200’000km en het bijhorende (vervalste) onderhoud, terwijl ie eigenlijk 550’000km heeft met gebrekkig onderhoud…
@onehp: plus dat je onderhoud zoals het vervangen van de distributieriem overslaat met alle gevolgen van dien …
@onehp: Dat lees ik nergens. Lees het artikel anders nog even, het gaat hier om teruggedraaide km standen, niet om goed of slecht onderhoud. Een auto die 4 ton heeft gelopen en als 2 ton wordt verkocht kan gewoon prima zijn onderhoud hebben gehad.
@evdw: tuurlijk kan dat, maar je begrijpt ook dat het onderhoudsboekje niet kan zeggen welk onderhoud gedaan is bij pakweg 350’000km, dus de deur staat volledig open voor valse onderhoudsboekjes die dan bijna per definitie gebrekkig onderhoud verdoezelen. Dus je bent veel minder zeker dat correct onderhoud gedaan is…
@onehp: Natuurlijk, dat snap ik maar dat is niet waar het artikel specifiek om gaat. Het gaat puur om km standen die zijn terug gedraaid, dat wordt hier genoemd als hét probleem. En dan zeg ik, staar je niet blind op alleen zo’n km stand.
@evdw: tja, staren brengt weinig toegevoegde waarde als de kilometerstanden verkeerd zijn… Maar met je eens dat een hoge kilometerstand niet per se een probleem hoeven te zijn, liever een auto die 3x week 200km rijdt, dan eentje die 40x 1,5km doet…
En de lichtmetalen velgen kosten dan ook nog eens $50 extra…
Lekker terugdraaien die sportwagen en dan langsbrengen bij Stipt polishpoint, en dan binnen harken.
@ghost: Als je snel van je geld af wil, kun je daar idd een afspraak maken.
@rikus: wat dan? Ze doen toch net werk?
@rolov: Klopt. Heel mooi werk. Ze vragen er alleen net teveel geld voor. In mijn ogen.
@rikus: kan je beter gewoon zelf doen.
Jet cars is that you🤪
@bmwfreak038: zucht…
@henk_he: 🤣🤣
Voor moderne auto’s lijkt me het makkelijk om tellerfraude uit te bannen door de tellerstand regelmatig online door te sturen, voor zover autofabrikanten zelf al niet die data al van afstand uitlezen en opslaan.
@moveyourmind: Zijn we in België verder met onze carpass, geen enkele gelegenheid is te veel om de kilometerstand in een databank te proppen.
Auto’s die uit Duitsland ingevoerd worden vallen nog naast de mand (als men wil frauderen).
Dit gebeurt zo verschrikkelijk veel, ook in Nederland. Die o zo betrouwbare Bovag garantie is ook één grote grap.
In BE moet je buiten de eerste inschrijving na 48 maanden jaarlijks naar de autocontrole.
Je vraagt bij de aankoop gewoon de carpas op en alles staat netjes op papier.
Voor jou om uit te maken of de km stand regelmatig is of onregelmatig.
Moet je je banden vervangen bij een externe bandenleverancier, deze vragen je inschrijvingsbewijs en komen persoonlijk je km stand noteren. Doen ze dit niet …dikke boete van onze Staat, het moet op het factuur staan.
Je krijgt van hen ook steeds een factuur bij met alle gegevens op.
Dus dit kan je aan de verkoper ook opvragen …heeft hij dit niet meer dan kan je de factuur bij de bandenboer opvragen..
Bij de dealers en onafhankelijke dealers worden ook de standen steeds genoteerd.
Dus een onderhoudsboekje ….
Koop je een tweedehands van bv 3 jaar oud, vraag bij een merkendealers de km stand op , het enige wat je nodig hebt is het chassis nummer … en betaal dan met een smile 50 € voor deze dienst.
Zo heb je toch een beetje houvast en kan je het uitzoeken….er zullen wel altijd charlatans tussen lopen maar het foefelen in BE is reeds enorm terug gedrongen. In DE moet je op je kievit zijn, die draaien ook nog graag terug !!!
@dwfc: ik had ook begrepen dat het in Duitsland nog een schending van privacy is als een garage facturen afgeeft van de door jou gekochte auto daar er persoonsgegevens op staan. Schijnt verboden te zijn ze af te geven.
@dwfc:
Toch mooi geregeld van die “domme Belgen” !!
@dwfc: 50 pleuro voor wat informatie dat verplicht dient worden bijgehouden, vind ik nogal wat. Zou gewoon online moeten staan.
@dwfc: in Nederland vergelijkbaar systeem, de nationale autopas (NAP). Werkt helaas alleen voor in Nederland verkochte auto’s, en niet voor import. Daarnaast kun je natuurlijk voor iedere onderhoudsbeurt of ander garagebezoek vrij eenvoudig zelf de stand terugdraaien. Hierdoor zijn er geen opmerkelijke standen te vinden in de historie, maar je hebt wel vals gespeeld.
Medewerker van Volkswagen?
Zo’n geval heb ik ook meegemaakt. In het begin van de jaren ’90 wilde mijn toenmalige vriendin graag een zwarte Saab 900. In de Telegraaf had ik een zwarte 900i gespot ergens in Drenthe bij een handelaar. De specificaties waren perfect.Eenmaal daar aangekomen, zag de auto er niet verkeerd uit, maar ik had mijn bedenkingen over de km-stand (100.000), dus de verkoper gevraagd naar het kentekenbewijs en de boekjes. Die waren even niet beschikbaar. Dus terug naar Amsterdam met een onzeker gevoel in mijn maag. Bij navraag bij de importeur bleek de auto in Groningen nieuw te zijn verkocht, maar dat een dealer de auto in Alphen aan de Rijn altijd in onderhoud had gehad. Ja, deze kende de auto bij navraag en deze was ingeruild op een nieuwe Saab. Op mijn vraag waarom de dealer deze dan zelf niet had willen verkopen was het antwoord dat auto’s met meer dan 300.000 op de klok in die tijd gewoon naar de handel gingen. Duidelijk was dus dat de verkoper de zaak wilde besodemieteren. Na enig overleg met mijn collega, heeft hij op vrijdagmiddag om iets voor vijf uur de betreffende handelaar gebeld: goedemiddag u spreekt met … van de Economische Opsporingsdienst (nu FIOD), wij zijn voornemens aanstaande maandag om 8 uur uw handelsvoorraad te inspecteren in verband met foutieve kilometerstanden. De handelaar kon alleen maar uitstamelen de vraag met wie hij had gesproken. Dat deed niet terzake en wij wisten dat dat de EOD na vijf uur niet meer bereikbaar was. Deze handelaar had vast een heel fijn weekend met het opruimen van zijn auto’s met teruggedraaide km-standen.
Het is maar net wat voor auto je als uitgangspunt neemt. Ik weet uit ervaring dat vooral oude Volvo’s en Mercedessen met kilometerstanden tegen de miljoen vrolijk vanuit Duitsland hun weg vinden naar Nederland. Draai het terug naar zo’n 3 ton en je hebt een auto waarvan de slijtage prima te verklaren is, maar die door de reputatie door potentiële klanten niet als een echt risico gezien worden. Hoog tijd dat we in Europa de registratie van tellerstanden aan elkaar gaan koppelen. Ik geloof dat België en Nederland wat dat betreft al samenwerken, een prima stapje, maar we moeten gewoon naar een Europese registratie van tellerstanden. Liefst ook naar een database waarin de onderhoudshistorie bijgehouden kan worden. Niet verplicht, gewoon vrijwillig. Zodat je bij goed onderhoud ook daadwerkelijk in heel de EU aan kunt tonen dat je die stempeltjes niet zelf in het boekje gezet hebt.
De mensen zijn eigenlijk zelf schuld dat km teller fraude plaatsvindt..
Vroeger was een auto met 100.000km vaak versleten..Die gedachte zit bij vele mensen nog tussen de oren.. en willen daarom een wagen van onder de ton gelopen..
Terwijl ik een voorstander ben van een auto met veel km’s op korte tijd..
Veel minder start/stops, lange afstanden, minder drempels, minder instapschade, meestal ook veel minder parkeerdeukjes, vaak genoeg bij de dealer geweest waardoor (fabricage)problemen meestal verholpen zijn..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).