Fuseert de Formule 1 in de toekomst met de Formule E?

Auteur: , 31 Reacties

Zooooom, Whooooosh en Pieeeeep in plaats van Vroaaar.

Jag

Max Verstappen hoeft tijdens races weliswaar niet in zijn spiegels te kijken of er iemand achter hem zit die sneller is, maar misschien wordt hij wel ingehaald door de tijd. We schreven het namelijk al in 2016; de Formule E komt eraan en gaat voorlopig niet weg. Volgend weekend staat de tweede race van dit seizoen op de planning in Marrakech en zal naast het reguliere startveld ook het broertje van Charles Leclerc een van de bolides testen.

In sommige opzichten staat de Formule E haaks op bepaalde dingen die de gemiddelde autoliefhebber aanspreken. Ook met de nieuwe auto’s draaien de races nog altijd grotendeels om power sparen voor de kritische momenten en het brommende geluid van een ICE ontbreekt volledig. Beide zaken klinken je waarschijnlijk bekend in de oren, want in de F1 geldt inmiddels min of meer hetzelfde.

Oké, dat is niet helemaal waar, want het verschil tussen ‘minder geluid van de motor’ en ‘geen geluid van de motor’ is toch behoorlijk tasthoorbaar als je een Formule E race kijkt. Het is een rare gewaarwording, om auto’s over je beeld te zien suizen terwijl je wat gezoem hoort gemengd met het waaien van de wind en het piepen van banden. Ik probeer het oké te vinden, maar ik kan er nog steeds niet helemaal aan wennen.

En toch, zelfs voor dino’s als ondergetekende is het moeilijk te ontkomen aan de gedachte dat dit de toekomst van het racen is. Over enkele jaren rijden we immers allemaal in een EV en is het ontwikkelen van de ICE middels de racerij compleet irrelevant geworden. Dat zie je nu eigenlijk al gebeuren, getuige het indrukwekkende lijstje fabrikanten die zich in de FE-strijd mengen. Ex F1-coureur en regerend FE-kampioen Jean-Éric Vergne denkt dat het uiteindelijk dan ook tot een fusie komt tussen de FE en de F1, zo meldt hij bij F1i.com. Misschien ongeveer rond 2030 is de tijd rijp, zo denkt de Fransoos.

We moeten hierbij wel aantekenen dat ondanks alle hype die de FE krijgt, de kijkcijfers momenteel nog altijd slechts een fractie zijn van de F1-kijkcijfers. De officiële livestream van de eerste race van het seizoen in Saoedie-Arabië trok enkele tienduizenden kijkers, een lachertje als je het vergelijkt met de eyeballs die naar de F1 kijken. Maar het is duidelijk dat de FE in een opwaartse trend verkeerd, waar races in metropolen als New York, Parijs en Hong Kong alleen maar aan zullen bijdragen. Als Liberty Media een paar fouten maakt met de reglementen voor 2021 en verder, kunnen de trendlijnen van de F1 en FE dus zomaar eens naar elkaar toegroeien.

Formule E oprichter Alejandro Agag weet dan ook dat hij potentieel goud in handen heeft. De notie dat de F1 zijn elektrische feestje simpel van tafel kan vegen door de EV-formule te kopiëren, wuift hij van tafel. Hij schermt namelijk met een exclusiviteitsdeal met de FIA, die de Formule E kennelijk tot 2039 het alleenrecht gegeven heeft (althans binnen de FIA) om een puur elektrische Formuleklasse te vormen. Mocht de F1 dus voor die tijd overstag willen gaan, moeten ze eerst om de tafel met Alejandro. En dat is iets waarvan de laatste nu al aangeeft dat hij er wel voor openstaat…



31 reacties

Voorlopig is Formula E gewoon veel te langzaam om spannend te zijn. Ook dit jaar zijn die auto’s nog niet eens sneller dan het veld van bijvoorbeeld Formule 3, laat staan F2 en F1.

Formula E is voorlopig een fraai staaltje greenwhasing, trap er niet in.
@hansiehansie: dan moet je eens een race kijken? Best vermakelijk om je eens groen te laten wassen.
@pomoek: heb ik heus gedaan, als racefan. De klasse is gewoon te langzaam en daardoor is het niet spannend genoeg.

Bewijs dat de klasse te langzaam wordt geleverd door het feit dat men nooit op een gangbaar circuit rijdt. De race in Monaco hield men op een kleiner stukje dan de reguliere GP-baan. Men wil niet dat rondetijden vergeleken kunnen worden.
@hansiehansie: oke dus hoe sneller, des te spannender. Hmm interessante gedachtegang.
@maferick74: niet zo simpel als jij het daar stelt, maar inderdaad, bij autosport is het wel van belang dat alles snel genoeg gaat, ja.
@hansiehansie: volgens mij gaat het niet om de specifieke snelheid maar meer hoe dichtbij elkaar het veld is. Waarom vergelijken met f1? F1 blijft de koningsklasse
@maferick74: ik vergelijk niet met F1, maar eerder met F3, en zelfs uit dat vergelijk komt Formula E slecht tevoorschijn.

Alle publiciteit die er aan gegeven wordt komt uit de koker van de fabrikanten die er nu instappen. Ik vermoed dat publicaties als motorsport.com en Autosport magazine door de organisatie (lees: fabrikanten) worden betaald om verslag te doen van de zogenaamde fantastische technische en sportieve prestaties door fabrikanten worden geleverd in deze klasse.

De keizer heeft geen kleren aan.
@hansiehansie: tja, zo zit de autosport in elkaar. De autofabrikanten die meedoen maken reclame voor de sport waar ze aan meedoen. Dat is in de F1 niet anders. Dat het niet hard genoeg voor jou gaat, tja, dat is een mening. Iedereen zijn meug zou ik zeggen. Ik vind het wel een aardige raceklasse.
@maferick74: het hele artikel vergelijkt FE met F1
@maferick74: Als dat je redenering is, is wielrennen ook spannend…
@hansiehansie: gelukkig is de F1 wel super spannend
Binnenkort iedereen aan de EV,.. Ik zie het de eerste 50 jaar niet gebeuren door het gebrek aan elektriciteit, lithium, infrastructuur, de kostprijs,… Een hype voor hipsters en bakfiets ouders meer is die EV gekte niet.
@shiva: allemaal niet waar, of makkelijk te behappen. Het zogenaamde lithium tekort is ook al zo’n hardnekkige mythe die maar niet dood wil gaan: https://www.pv-magazine.com/2018/11/14/boom-in-electromobility-unlikely-to-cause-lithium-shortage/
@pomoek: nee lithium niet, stroomvoorziening is iets anders. We hebben nu in België al een afschakelplan in de winter.
@chrisvis: tja, dat was een kwestie van ongelukkig gepland onderhoud, een aantal kerncentrales moest tegelijk dicht. Vervelend en mag niet gebeuren maar eerder een incident dan een structureel probleem.
@pomoek: dat was nu, wat na de verplichte sluiting van kerncentrales? Er is gewoon geen alternatief…
@pomoek: de wijze waarop het uit de grond gehaald wordt vind ik wel zorgwekkend, in sommige landen wordt dat gewoon mede door kinderen gedaan met minimale beschermingsmiddelen (genoeg over te vinden). Alright, het oliewinnen is ook niet de meest schone tak van sport, maar ik heb het idee dat het child labour gehalte daar wel minimaal is.
@racerx: natuurlijk is dat een probleem, maar zoals je al aangeeft, ook aan olie kleeft behoorlijk wat leed. Maar terechte opmerking, lithium is niet een probleemloos materiaal.
@shiva: Iedereen inderdaad aan de EV, maar dan via waterstof. Infra is zo opgezet (kijk maar naar de fastneds), kosten gaan vanzelf naar beneden als er meer geproduceerd en verkocht wordt. Grootste voordeel: duurt net zo lang als tanken voor 400-500km range.
FE heeft volgens mij wel potentie. Vooral nu dat alle grote automerken meedoen of gaan doen.

Paar punten voor verbetering is inderdaad het geluid. Daarnaast zouden ze de banen wat breder moeten maken of in ieder geval niet het gevoel geven dat je naar FE auto’s zit te kijken die op een kartbaan lopen te klooien.
Dat ze niet meer overstappen in een andere auto tijdens een pitstop is in ieder geval een vooruitgang. ‘

Minder was weer theorie en praktijk. Op de persplaten zagen de auto’s er in theorie mooi uit. In de praktijk is het toch net niet.
Die Formule E auto’s zijn in ieder geval 539947525x mooier…
Formule 1 zou de stap kunnen maken naar Elektrisch op basis van een brandstofcel.
Probleem met de FE is dat het (nog) niet lukt om auto’s te bouwen met accu’s die voor voldoende vermogen gedurende een flink aantal ronden kunnen zorgen. Zo lang daar geen oplossing voor is zal FE afhankelijk zijn van stratencircuits met haakse bochten waar geen hoge topsnelheden worden gehaald en voldoende kan worden geremd om energie terug te winnen. Het is dan niet spectaculair genoeg om naar te kijken en het geeft de coureurs ook onvoldoende mogelijkheden om het talent volledig te benutten. Daarnaast maakt men in de FE nu gebruik van 1 verplichte auto . De topklasse van de autosport hoort de vrijheid te geven aan de teams om een eigen auto te ontwikkelen. Als deze twee zaken worden opgelost, kan FE op termijn de rol van F1 overnemen. Dan komen de topteams en topcoureurs van zelf (en de toeschouwers ook)
Ik zou het wel schokkend vinden als dat echt zou gebeuren.
Nee
Het gebrek aan fatsoenlijk geluid interesseert me echt geen biet, tenzij ik langs de baan zit en betaald heb voor een stukje beleving. Races moeten leuk zijn en er mag idd wel wat tempo in zitten, op TV lijkt het al snel traag (daarom vind ik WTCC niet bijzonder leuk om te zien).

Ik zit sinds 2000 elk jaar trouw langs het circuit tijdens de TT in Assen, maar zodra MotoGP volledig elektrisch gaat kom ik niet meer. Dan ga ik lekker van het racen genieten voor de TV, want de geur, het geluid en het spektakel dat ermee gepaard gaat is waar ik een kaartje voor koop. Voor het racen zelf ben je beter af achter de TV, waar geluid me dus niets kan schelen.

Voor straatmotoren heb ik ook een andere mening dan menig rijder: voor woon/werk is een elektrische motor echt briljant: minimale kosten en weinig onderhoud. Daarnaast zie ik ook wel wat in een elektrische racer voor de fun, want hoe leuk m’n S1000RR ook is met Akrapovic pijp, het trekt in ons dichtbevolkte land al snel veel negatieve aandacht…

Ik dwaal af. Formule E is voor mij qua racen nog even niet interessant, eerst even die wagens ontwikkelen zodat ze full power over een normaal circuit kunnen.
Alejandro Agag is een hele slimme jongen:
Als F1 via de hybride tussenstap ooit volledig elektrisch wil gaan, dan mag dat dus niet. Tenminste, misschien mag het wel na het jaarlijks overmaken van een sloot geld naar bovengenoemde AA.
Well played.
Tja, als dat gaat gebeuren is dat het moment waarop ik stop met kijken…. ik ga niet kijken hoe stille auto’s een rondje op een circuit doen… Het leukste van naar het circuit gaan is juist de herrie vd auto’s. ik hoop nog altijd dat al dat EV gedoe keihard inzakt.
Het duurt nog járen voordat de elektrische raceklassen echt interessant worden. Om e.e.a. in perspectief te plaatsen: pas sinds afgelopen seizoen zijn de accu’s sterk genoeg om een hele raceafstand met één(!) auto af te leggen. Verder begint nu pas de ontwikkeling van individuele auto’s en aandrijflijnen een beetje te lopen (dat was de voornaamste reden waarom er eerder maar weinig fabrikanten interesse toonden) en die dingen zien er nog steeds ietwat onbeholpen uit, met die smalle banden en die maffe ingekapselde voorwielen.
Bij de FIA en Formule 1 moet men gewoon een duidelijke keuze maken, gaan ze voor de technologie of voor de entertainment. In het eerste geval is een overgang naar elektrische aandrijflijnen onvermijdelijk. Tenzij waterstof de komende jaren enorme stappen maakt, lijkt elektrisch toch de aandrijflijn van de toekomst. Alle merken zetten erop in, en als de FIA/Formule 1 hun relevantie willen behouden zullen ze vroeg of laat ook om moeten. Hoe jammer ik het ook zou vinden vanuit nostalgisch oogpunt, zou ik het volkomen begrijpen.

Anderzijds kunnen ze natuurlijk ook een lange neus trekken naar het hele elektrische gebeuren en vrolijk door blijven gaan met benzinemotoren. NASCAR en Indycar doen het ook prima, en daar ligt de focus ook niet op de nieuwste technologie maar op de entertainment. Formule 1 zou een vergelijkbaar pad kunnen bewandelen, al blijft dan de vraag hoeveel fabrikanten daar nog zin in hebben. Want eerlijk is eerlijk, het is gewoon een dure marketingoefening voor de meeste fabrikanten en als een elektrische raceklasse uiteindelijk de maatstaf wordt laten ze “Entertainment F1” zo links liggen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).