Fusie FCA duikt weer op, dit keer met die andere Fransen [updated]

Auteur: , 29 Reacties

Fiat Chrysler Automobiles is blijkbaar nog niet klaar met de gedachte te gaan fuseren.

Fusie FCA duikt weer op, dit keer met die andere Fransen

In het voorjaar van 2019 kwam Fiat Chrysler Automobiles in het nieuws vanwege vermeende gesprekken met Renault voor een fusie. Al heel snel werden de plannen officieel en kwamen beide partijen met statements naar buiten. Het hele feest ging uiteindelijk niet door want Renault en FCA kwamen er samen niet uit.

FCA heeft blijkbaar nog steeds de ambitie om te fuseren, maar zal niet meer met Renault gesprekken gaan voeren. In plaats daarvan duikt de PSA Groep op. Volgens The Wall Street Journal zijn beide partijen met elkaar in gesprek. Met een mogelijke fusie zouden beide autoconcerns gezamenlijk goed zijn voor een waarde van bijna 50 miljard dollar.

In dit stadium is nog niet bekend wat de verdeling van deze fusie gaat zijn, mocht het überhaupt gaan gebeuren. Wel zou het zo zijn dat Peugeot CEO Carlos Tavares aan het hoofd komt te staan van de samengesmolten autoconcerns. Zowel FCA als Peugeot hebben nog niet gereageerd op de geruchten.

Op het gebied van bedrijfswagens werken PSA en FCA al jaren samen middels een joint venture. Beide concerns delen het platform waar de Fiat Ducato, Peugeot Boxer en Citroën Jumper op staan.

Update: Peugeot heeft het volgende statement naar buiten gebracht waarin staat dat ze inderdaad in gesprek zijn.

Following recent reports on a possible business combination between Groupe PSA and FCA Group, Groupe PSA confirms there are ongoing discussions aiming at creating one of the world‘s leading automotive Groups.



29 reacties

Tja, hadden ze toch maar 10 jaar geleden de deal met VAG gesloten…. Die kunnen dit nu ook niet meer betalen.
Wel begrijpelijk dat ze het onderzoeken. Er zal de komende jaren enorm geïnvesteerd moeten worden in nieuwe techniek (elektrisch rijden, zelf rijdend, connectivity etc.) om de concurrentie aan te kunnen gaan. Voor PSA is schaalvergroting en een betere positie in de VS een voordeel terwijl de Italianen actuele platformen voor kleinere auto’s tot hun beschikking krijgen.
De samenwerking tussen PSA en (toen) Fiat gaat al heel wat jaren terug.
Sevel Argentina was/ is volgens mij ook een gezamelijke productiefaciliteit van Peugeot en Fiat.

Voordat ik hardop de onderstaande vraag stel wil ik er alvast bij vermelden dat ik geen Fiat hater ben. Kan maar beter van tevoren gezegd zijn ;-)
Ik vraag mij nog steeds af wat Fiat,of FCA breed, voor een andere fabrikant voor toegevoegde waarde heeft?
Het enig concrete wat ik mij kan bedenken is een (nieuwe) springplank naar de Noord-Amerikaanse markt via bv de Chrysler dealers.
In het geval van Fiat kan ik mij daar heel wat meer bij voorstellen. Het ironische is dan wel dat Opel en Fiat in een recent verleden ook samen hebben gewerkt. Denk aan de dieselmotoren van Fiat en bv de modellen Corsa – Punto en Croma- Insignia. Voor beiden naar wat ik begreep met een bitterzoet einde aan het eind van de samenwerking. Misschien is dat anders onder de vleugels van Peugeot – Citro”en.
@milan0: Precies dit. Ik zie hem voor PSA ook niet direct
@dunhozzie: Schaalvoordeel zal het sleutelwoord zijn, denk ik. Nu ontwikkelt men een platform dat via modellen van Opel, Peugeot en Citroën terugverdiend moet worden, straks kan daar afhankelijk van het platform Fiat en eventueel Jeep (in het geval van een compacte crossover) bij. Daarnaast ben ik niet heel erg op de hoogte van de productielocaties van Fiat, maar ik kan mij voorstellen dat dat concern hier en daar wel interessante fabrieken heeft die PSA erbij wil hebben.
@milan0: schaalvoordelen en fabrieken, productielijnen, medewerkers. Misschien voor fiat geen grote win maar wel voor PSA.
@ghost: Grappig dit te lezen, de vorige keer met Renault werft ook al gezegd dat vooral de Fransen zouden profiteren, het nodig hadden…
Persoonlijk lijkt me dit onzin, want het is FCA dat al met bijna alle anderen heeft willen fuseren. Dat geeft toch wel aan wie het nodig heeft.
Ik denk dat FCA zonder sterke partner over 10 jaar niet meer bestaat, maar Renault (Nissan), PSA, VW, Ford, Toyota…etc…etc…wel.
Jammer genoeg, want ik houd van eigenzinnige Italiaanse auto’s wordt het rijtje potentiële kandidaten steeds korter…
@milan0: Ik denk dat een fusie wel een paar voordelen met zich mee kan brengen mits de integratie van alle verschillende merken goed uitgevoerd wordt. Ten eerste de schaalvoordelen en toegang tot de Amerikaanse markt waar Ram en Jeep al vrij goed presteren. Daarnaast spreid je het risico over meer verschillende markten, niet alleen qua afzetgebieden maar ook qua producten. Mochten de autoverkopen in Europa bijvoorbeeld dalen, heb je nog altijd de truckverkopen in Amerika.
@milan0: produceert FCA (of fiat in bijzonder) niet verschillende motoren voor anderen merken?
@rcroonenberghs: Dat was wel zo met de Multijet motoren in ieder geval.
(Multijet zijn diesels mocht je die benaming niets zeggen) Voor wat betreft de benzinemotoren weet ik het niet.

Je gedachtegang is niet vreemd als je weet dat de FIRE motoren ooit bedacht zijn om ook door andere fabrikanten te gaan gebruiken. Peugeot (daar heb je ze weer) zou mee gaan in dit initiatief maar haakte af waardoor deze uiteindelijk alleen door de Fiat merken zijn gebruikt ( en deels nog in gebruik)
@milan0: PSA verkocht (correct me if I am wrong) 3.8 miljoen voertuigen. Fca 4.65 miljoen en dat is met name in Amerika en Brazilië waar ze een van de grootste zijn. Daar kan psa mooi van profiteren want die zijn op beide markten niet actief
@c-greg: Voor de VS begrijp ik dat maar in Latijns Amerika waaronder Brazilië en Argentinië is Peugeot wel degelijk actief. Je kunt daar bv 208, 2008,3008 gewoon bestellen bij de dealer.
https://carros.peugeot.com.br/
@milan0: ah weer wat geleerd
@milan0: Voor beide groepen een versteviging op andere markten denk ik. Zoals je al aangeeft, voor PSA een hernieuwde toetreding tot de Noord-Amerikaanse markt, maar daarbij voor PSA en FCA gezamenlijk een betere vertegenwoordiging op de Chinese markt. Daar hebben PSA en FCA nu gezamenlijk een marktaandeel kleiner dan 1% en leggen ze het af tegen o.a. VW en GM.
@skid: Daar ga ik in mee. In China is het voor FCA voor het merk Fiat een deceptie geworden. De Viaggio en Ottimo bv sloegen niet aan. Maar Jeep is ook daar schijnbaar een succes. Er valt dus nog wel wat winst te behalen.
Ik zie het vanuit Fiat wel zitten. Nieuwe Punto op (e-)208 basis, nieuwe Bravo op basis van de volgende 308/Astra, crossovers op basis van de 2008 en 3008. Dan heeft Fiat eigenlijk vrij eenvoudig weer showrooms die goed gevuld zijn. Voor Peugeot betekent het een extra partner voor de opvolgers van de 108 en C1, ook geen overbodige luxe na het wegvallen van Toyota. En het voordeel daarvan is weer dat Fiat de 500 net iets meer hip/trendy/randje premium in de markt kan zetten, waardoor de auto ook niet teveel verkopen van de budgetbakkies C1 en 208 afsnoept.
@edge: Vergeet ook niet de extra mogelijkheden voor Lancia en zelfs Alfa Romeo.
@hzw: Welke mogelijkheden zie je voor Alfa Romeo, als ik vragen mag? De PSA plaformen zijn voor zover ik mij kan herinneren allemaal FWD of AWD, terwijl Alfa Romeo toch het sportieve RWD-broertje binnen de familie wil zijn. Door Alfa’s op PSA basis te maken ga je juist terug naar de tijden van de 147 en 159 en gaat het Alfa-minded volk weer massaal roepen dat die auto’s de badge niet waard zijn.
@Edge: terwijl de 147 GTA een hebbeding is, en die 159 hier toch wel de AB-mascotte is.
@Edge: kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat die FWD-modellen succesvoller waren dan de Giulia nu is…
@edge: De Alfa Romeo Bodem plaat kan ook beschikbaar gesteld worden aan grote Peugeot (708-908) en Citroën (C6-C7) modellen met achterwielaandrijving.
Hierdoor kunnen de ontwikkeling kosten verder verdeeld en terug verdient worden.
Ik zie hier absoluut geen voordeel in, PSA zou met deze fusie een hoop nieuwe ellende en oude meuk binnenhalen terwijl het er nu volgens mij relatief goed voorstaat. FCA heeft aan deze zijde van de Oceaan al lange tijd geen nieuwe modellen gepresenteerd en warmt de oude modellen steeds weer op.
Bovendien heeft PSA nog de nodige stappen te zetten als het gaat om het verbeteren van betrouwbaarheid.
@citroen4life: In welk opzicht is een PSA product dan niet of minder betrouwbaar gebleken? Behalve de eerste generatie 1.6 hdi en de 1.6 thp is er motorisch weinig mis met de auto’s. Elektronica is misschien niet helemaal op top niveau maar het kan zat slechter.

Denk overigens dat deze fusie best zou kunnen werken. Fiat heeft in Europa hard opvolgers nodig voor de Punto en Bravo en bij Alfa de Giulietta die inmiddels stokoud is. PSA kan meeliften op het succes van Fiat in Zuid Amerika en eventueel een rentree maken op de noord Amerikaanse markt. Bij Opel werkt het tot dusver ook prima dus waarom voor Fiat niet?
@punt666: De opvolger van de Bravo rijd al een aantal jaren rond. In Nederland is dat een vrij zeldzame verschijning maar in andere landen schijn de Tipo ( want daar heb ik het over) een redelijk succes te zijn. Met name vanwege de gunstige prijsstelling. Welke helaas in Nederland niet op gaat.
Ik ben het zonder meer met je eens dat er een nieuwe Punto moet komen, eigenlijk al jaren terug. Fiat heeft in Europa de boel laten versloffen voor wat betreft de modellen. De meest recente Alfa’s zijn de Giulia en Stelvio maar verder houdt het daar wel een beetje op.

Ze kunnen het wel, kijk maar naar Zuid Amerika waar moderne Fiat’s rijden die ook nog eens verkopen.
Europa drijft voor het merk Fiat veel te veel op de 500 en afgeleiden. De Panda zakt weg en schreeuwt om een grondige update of beter een opvolger. De andere personenwagen modellen spelen een rol in de marge.
Je kunt van PSA denken wat je wilt maar ze bieden voor alle merken wel een compleet modellenprogramma. Daar valt voor FCA of Fiat in Europa nog wel wat winst te behalen.
@milan0: De Tipo is helaas in NL geen succes. Jammer want een mooie en ondergewaardeerde auto. Hoe kon ik hem vergeten 🤔
Door de prijsstelling natuurlijk gedoemd tot een muurbloempje maar in de rest van Europa een redelijk succes. Verder ben ik het wat betreft de modelpolitiek van Fiat in Europa helemaal met je eens.
FCA zal er voor moeten bloeden. Met ieder volgend jaar lijkt PSA z’n zaakjes beter voor elkaar, incl. Opel. In tegenstelling tot de toko van Marchionne zailiger.
Wat er voor PSA inzit? 2 miljard FCF, instant 12% marktaandeel in Noord-Amerika tegen ruim 8% marge exclusief pensioenproblematiek, zelfde geldt voor Zuid-Amerika, met aantrekkelijke lange termijn vooruitzichten in Brazilië (plus beschermde status) en Mexico, maar dan tegen 4%, toegang tot luxemerk Maserati en de kans om (bijna gratis) een premium merk van Alfa te maken, SUV merk bij uitstek Jeep (groeimarkt), optimalisatie van hun productielocaties en het wegnemen van overcapaciteit, schaalvoordelen, de familie Agnelli en familie Peugeot achter je, serieuze bedrijfsauto concurrent worden in zowel Europa als NAM en SAM, het herfinancieren van de gezamenlijke schuld tegen nog aantrekkelijkere tarieven en je net profit direct boosten. Niet zo sexy, wel voor relatief weinig geld een hele mooie groeikans met beperkte downside in tegenstelling tot de deal die GM had.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).