5 dingen die je moet weten over verkeersboetes (2017)

Auteur: , 42 Reacties

De cijfers zijn bekend!

Boetes

Hoe ben jij het afgelopen jaar doorgekomen? Ondergetekende is clean gebleven en wist zich boetevrij door het jaar te manoeuvreren. Oom agent was echter ook in 2017 druk met het uitschrijven, of eigenlijk, registreren van boetes. Het ministerie van Justitie en Veiligheid heeft de cijfers over 2017 bekendgemaakt. Tijd om de vergrootglas erbij te pakken en de belangrijkste feiten eruit te pikken.

Minder verkeersboetes
Miljaar! De politie heeft het afgelopen jaar minder verkeersboetes genoteerd in vergelijking met 2016. Het aantal is met 9.223.477 verkeersovertredingen nog steeds fors te noemen. Toch een kleine verbetering met 2016, toen er 9.437.717 verkeersovertredingen werden geconstateerd.

Meer staande houdingen
Er werden misschien minder boetes genoteerd. De politie voerde wel meer staande houdingen uit. In 2017 werden 384.982 staande houdingen uitgevoerd. In 2016 ging het om 357.544 staande houdingen. Volgens Justitie en Veiligheid heeft dit te maken met het feit dat er meer boetes werden uitgedeeld voor het niet handsfree bellen. De politie is hier meer op gaan letten en met succes. Er werden 74.561 boetes uitgedeeld in 2017, tegenover 59.815 in 2016.

De meest genoteerde boete
Die valt in de categorie snelheid. We hebben allemaal haast en in dit geval hoeven agenten niet altijd in actie te komen om een snelheidsovertreding te constateren. Daar hebben we die prachtige trajectcontroles voor. Je bent dan ook een oelewapper als je op een trajectcontrole te hard gaat rijden, maar het zal je verbazen hoeveel mensen hier niet opletten en zo een boete incasseren. In 2017 werden 7.814.043 boetes uitgedeeld voor het overschrijden van de maximumsnelheid. In 2016 ging het om 7.972.245 boetes. Van die 7,8 miljoen boetes werden er 2,1 miljoen genoteerd middels een trajectcontrole. In 2016 ging het om 2,2 miljoen trajectcontrole-boetes.

4.134.705 boetes werden uitgedeeld dankzij een flitspaal. Ook hier is een sprake van een daling. In 2016 werden namelijk 4.322.632 boetes uitgedeeld. Bij het meerendeel gaat het om een snelheidsovertreding. In mindere mate gaat om het negeren van een rood verkeerslicht.

Post voor het buitenland
Het CJIB mocht extra postzegels inslaan, want er werden meer boetes naar het buitenland verstuurd. In 2017 gingen 1.024.512 verkeersboetes de grens over. In 2016 ging het nog om 975.343 boetes. Mede dankzij betere samenwerkingen tussen Europese landen kunnen buitenlanders niet langer meer door Nederland knallen zonder gevolgen.

Betalen ze die boetes ook?
Het CJIB heeft de cijfers over 2017 nog niet paraat. Dit in verband met het feit dat correcties en beslissingen nu eenmaal langzamer verlopen in vergelijking met een boete in eigen land. Over 2016 zijn er wel cijfers wel bekend. In dat jaar lag het inningspercentage tussen de 70 en 80 procent. Frankrijk heeft met een inningspercentage van 56 procent blijkbaar het meeste schijt aan Nederlandse boetes. In België betalen ze met een inningspercentage van 88 procent wel meestal braaf de prent.

Foto via @tristim via Autojunk



42 reacties

Box @rubenpriest, clean as well.

De gemeentes met trajectcontroles lachen zich echt de ballen uit hun broek denk ik. 2,1 miljoen boetes uit kunnen schrijven. De gemiddelde snelheidsovertreding zal zo’n 3 km/u zijn geweest gok ik zo. Wat is dat, een boete van 25 euro? Plus 9 euro administratiekosten. Geld verdienen was nog nooit zo makkelijk!
@viezefreddyw: Krijgen de betreffende gemeentes de inkomsten dan? Ik verwachtte dat ’t rechtsstreeks de staatskas in zou schuiven? (Overigens: Box @rubenpriest en @viezefreddyw, clean as well.)
@postzegel: alle inkomsten van boetes gaan naar het landelijke huishoudpotje. Behalve de parkeerboetes omdat die als lokale belasting worden gezien.
@postzegel: @viezefreddyw; ik zal jullie als mede oud l*l helpen, het is boks…als ik vuisten tegen elkaar. Box is niet cool, je weet toch enzo 🙄
@viezefreddyw: niet te vroeg juichen. Het is pas begin februari. Wellicht heeft het CJIB nog post voor je liggen van eind december.
@jaapiyo: Die kans is zeer groot. I keep you posted!
Support your local stichting aap ..
@lincoln: Hij is weer terug hoor
Ik heb tevens een keer gehad dat ik de traject zone was vergeten.
Eigenlijk moet de nieuwe auto,s voorzien worden met waarschuwings signaal. Dat de auto automatisch naar bijv 100 km/h gaat….Dat zal die 20 9 euro administratie vaak schelen
@elemento: Wel eens gehoord van Flitsmeister oid? Die geven dat soort dingen namelijk gewoon aan.
@elemento: Nee automobilisten moeten gewoon opletten tijdens het rijden.
@robert110: Beste Heren. Ja idd het is soms dom. Maar om een voorbeeld te geven: Mijn eigen auto was stuk. Ik had een leen auto en ja de batterij was leeg van mijn telefoon. Ik reed ergens paar km te hard. Dat kan iedereen overkomen. En dit zijn de boete,s waar de staat veel.inkomsten genereert. Als men nog eens 9 euro administratie kosten berekent.
@elemento: eigenlijk moet elke bestuurder zich altijd bewust zijn van zijn of haar omgeving en snelheid. Trajectcontroles worden aangeduid met borden.

Die verantwoording kan je niet van je afschuiven
@bakingmynextbenz: Precies. Heel puberaal om zaken af te schuiven. Er is maar één verantwoordelijke en dat is de automobilist zelf.
@bakingmynextbenz: Iedereen mist wel eens een bord. Ik vind het systeem dat ze in een aantal Amerikaanse staten gebruiken daarvoor mooi. Elke drie jaar kan je één boete kwijt laten schelden op grond van je “clean driving record”.
@elemento: serieus? Je wilt een auto die automatisch onder de maximum snelheid gaat rijden? Die mening wordt hier niet zoveel gedeeld denk ik zo.
@elemento: dat is er al. Maar dan vanuit de auto waarbij de verkeersbordherkenning en adaptieve cruisecontrol met elkaar praten.
@dennisdd: nou, dan mag het herkenningsysteem wel behoorlijk verbeterd worden. Stomme systeem zit er bij mij net iets te vaak naast. In jouw scenario rijdt je dan dus ineens 50 op snelweg 😬
@stgp: dat scenario is op diverse merken al gewoon leverbaar hoor :-)
@stgp: En de Club van 90 vervolgens lekker trollen met extra grote 90 stickers.

Mij niet gezien zo een systeem.
@elemento: mijn Clio uit 2017 geeft netjes aan wanneer de trajectcontrole begint en eindigt én wat m’n gemiddelde snelheid. Werkt prima!
ik schrik eigenlijk vooral van dat inningspercentage van 70-80%, ik had eerder iets richting 95% verwacht.
@escort77: Ik had juist een stuk lager verwacht, vind dit nog wel redelijk.
@escort77:

20 tot 30% met een niet NL kenteken dus ..
@escort77: Als het naar huisadressen wordt gestuurd verbaasd het mij ook ja. In Italië van de zomer nog een parkeerboete gehad, was 25€. Of ik dat even op het lokale bureau kon komen afrekenen. Fijn ook als je dat leest wanneer je bij München rijdt. Ik wil prima betalen maar stuur dat ding dan even op naar Nederland.
Ik had er 2 afgelopen jaar. Beide snelheid, beide geen exotische bedragen. Thank you Flitsmeister.
@E34M5Touring: dat is wel eens anders geweest heb ik gehoord
Als je een boete consequent ‘snelheidsbelasting” noemt, doet het een stuk minder pijn. Maar niet whatsappen in de auto of te hard rijden in de bebouwde kom – dat is gewoon dom.
In een maand 550 verdeeld over twee hoetes omdat ik niet door had dat mn telefoon op batterijbesparende modus stond en hij dan flitsmeister in de achtergrond uitschakelt. Twee keer 130-135 op de teller waar je 100 mocht (A6 bij almere-noord en A2 bij vianen.)
@dizono:

Onder aan de streep is het altijd de schuld van de iPhone ..
@lincoln: samsung, maar inderdaad. Zelf nadenken mag én kan niet meer.
@dizono: ik vind het crimineel. Dat je het hier nog durft te noemen! Zo hard rijden moeten ze gelijktrekken met massamoord!!1 Wat moet het kloosterwiedekruidgorsje daar van vinden!?
@gulli: Ik ben op mijn blote knieën naar Leeuwarden gekropen om daar spijt te betuigen, bij elke schrede stamelend ‘vergeef mij Grote Koos, ik zal het nooit weer doen’.
Eentje van € 33 voor snelheid op een provinciale weg. 2016 was wel clean
1boete van 5 km te hard na de corectie. Ik meen 39 euro.
Gelukkig rijdt mijn Fordje het lekkerst tussen de 100-110 km per uur. En het mooie: hij wijkt nog af ook. Boetevrij 2017
5 dingen die ik moet weten en me dan met een probleem opzadelen omdat justitie de cijfers over vanuit het buitenland betaalde boetes over 2017 nog niet heeft. Deze onvolledigheid is buitengewoon onbevredigend!
Clickbait titels als “5 dingen die je moet weten over” de “10 ergste..” zijn ook een beetje onder het niveau van wat je van Autoblog kennen en verwachten. Bovendien is het gewoon een slecht artikel want Max Verstappen wordt niet eens genoemd!
Eén boete op het allereinde van het jaar. € 612,-. Ringweg Eindhoven, 128 bij 80. Lazertje op de brug (die over A67 de met snachts die kleurtjes). Zeer zuur. Ook zeer mijn eigen fout. Aardige agent.
Hoeveel procent van de aan Nederlanders uitgeschreven boetes (in traject controle) waren ook daadwerkelijk 5km/u of hoger?
Op de A2 zie ik regelmatig Duitsers en Belgen vrolijk door de trajectcontrole knallen met 130/140 wanneer 100 is toegestaan. Dus dat schiet al lekker op voor de schatkist.
@susp1cious: De ervaring een keertje op nieuw asfalt te rijden is ook wat waard.
Een keer een bermbrief ontvangen omdat ik 62 reed waar het 50 is. Klopt ook wel want mijn teller stond daar vaker rond de 70 idd.

Kaarsrechte weg en 124.000 stoplichten die NIET op elkaar staan afgestemd. Menig mens trapt daar nog even extra het gas in om het groene licht te halen.

Het ergste is namelijk; als je net stilstaat gaat hij meteen op groen want er kwam helemaal niets aan, dat irriteert nog wel het meeste. Maar goed, in plaats van daar een groene golf in te stellen zodat iedereen netjes 50 gaat rijden gaan ze extra irriteren door de bermtoerist uit te gaan hangen 😡

En een keer door een motoragent de parkeerplaats op gewezen omdat ik wat enthousiast invoegde over twee banen heen. Het invoegende verkeer voor me wilde met 70 invoegen op een 120-weg dus dat wilde ik uit de weg zijn. Achter me was het helemaal leeg dus dat kon best.

In mijn spiegel zag ik een BMW-motor ineens volgas naderbij komen dus ik wist al hoe laat het was. Hij heeft uitgelegd dat het niet netjes/veilig is om twee banen over te knallen (had hij gelijk in) en ik heb uitgelegd dat invoegen met 70 ook geen beste oplossing was. We begrepen elkaar, hebben even een handje geschud en onder begeleiding van een strenge blik mocht ik mijn weg weer vervolgen. Prima agent!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).