
En weten ook met welke motor.
Het is nu al de gaafste concept car van het jaar: de Genesis X Gran Coupé die vorige week werd onthuld. Een heerlijk traditionele grote coupé, met een weelderig interieur. Zo worden ze niet meer gemaakt. Of toch wel?
We hadden Genesis al vriendelijk doch dringend verzocht om de auto in productie te nemen en wat blijkt? Daar gaan ze misschien nog wel gehoor aan geven ook. Designbaas Luc Donckerwolke heeft hoopgevende signalen afgegeven op de beursvloer van Seoel.




Volgens de Belg maken ze niet zomaar showauto’s om showauto’s te maken. De auto heeft dezelfde wielbasis en hetzelfde platform als de G90 en kán geïntegreerd worden in de line-up, aldus Donckerwolke. Hij zegt erbij dat er al genoeg interesse om daar positief over te zijn. Een productieversie is dus zeker niet kansloos.
Daar komt bij dat de Gran Coupé en Gran Convertible buitengewoon productierijp oogden. Dit zijn geen vage concept cars, maar auto’s met een compleet afgewerkt exterieur en interieur. Er zitten ook geen rare fratsen op zoals ontbrekende spiegels of suicide doors. Dit zijn auto’s die linea recta de showroom in kunnen.




De designbaas verklapt ook wat voor aandrijflijn erin ligt: een 3,5 liter biturbo V6 met een elektrische supercharger. Dat is geen verrassing, want die motor ligt ook in de Genesis G90. In de G90 levert deze set-up 415 pk. Donckerwolke zegt echter dat een eventuele productieversie een doorontwikkeling van deze aandrijflijn krijgt. Wie weet met nog wat extra vermogen.
Er is nog niks definitief, maar Genesis lijkt productie in ieder geval te overwegen. Dat is al heel wat.
Bron: Carbuzz





Een groot deel van de productie zal vermoedelijk in de VS verkocht moeten gaan worden om het uitbrengen van de oto commercieel haalbaar te maken. De tarievenoorlog, waar ook Z Korea flink door geraakt wordt, helpt dan niet echt. Dus niet ondenkbaar dat een toekomstig bericht op AB gaat luiden “Trump hielp de komst van deze fraaie coupé en cabrio om zeep”.
Eindelijk een waardige opvolger voor de Bentley Brooklands
En anders het ontwerp aan Jaguar verkopen? Kunnen ze wel gebruiken daar…
3,5 liter biturbo V6 in Europa en dan zo’n grote sloep. Het is wel gaaf maar wie gaat dat hier in Europa kopen.
Daimler zal een x-bedrag moeten overmaken mochten ze besluiten om weer een waardige S63 AMG S 4Matic Coupé te gaan maken met deze vormgeving & style. Een moderne Bentley Brooklands zou ook mooi zijn maar die zijn toch nog iets uitgestrekter en voorzien van luchtvering.
Het is bijzonder hoe je met ChatGPT binnen een minuut eenzelfde auto tevoorschijn kunt toveren.
Het ontwerpersvak is drastisch veranderd.
In Suits LA gebruiken ze ook Genesis ziet er goed uit