
Voor alle duidelijkheid: dit is geen tuningproject, maar een auto die je gewoon kunt bestellen bij Smart.
Nog niet zo heel lang geleden was 100 pk al veel in een Smart. Tijden veranderen echter. De nieuwe Smart #5 weegt minstens 2.200 kg en is verkrijgbaar met 587 pk. Dat is al vrij idioot voor het type auto, maar Smart lanceert nu een nieuwe topversie met nóg meer vermogen. Want dat is wat we nodig hebben.
De nieuwe topversie is de Smart #5 Brabus. De samenwerking tussen Smart en Brabus gaat ook gewoon door in het elektrische tijdperk. Al zit het Brabus-gedeelte nu vooral in de looks. We gokken dat Brabus weinig aandeel heeft gehad in het extra vermogen.




Daarover gesproken: de Smart #5 levert nu maar liefst 645 pk uit twee elektromotoren. De auto heeft ook een Launch Mode, waarmee je in een luttele 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u sprint. Voor extra beleving is er een Brabus-modus met neppe motorgeluidjes. Laden gaat overigens ook razendsnel: dankzij de 800V-architectuur kun je snelladen met 400 kW.
De uiterlijke verschillen zijn beperkt. Sterker nog: het enige wat echt Brabus is aan de buitenkant zijn de velgen. Dit zijn de 21 Monoblock Z-velgen. De bumpers zijn anders dan die van de instapversie, maar niet uniek voor de Brabus. De Summit Edition heeft deze namelijk ook. De Smart #5 Brabus moet het verder hebben van zijn rode accenten aan de binnen- en buitenkant. Deze looks moeten volgens het persbericht een “1-seconde-wow”-effect opleveren. Dit is in het Engels al een slechte kreet, maar in het Nederlands klinkt het ronduit afgrijselijk.


De Smart #5 Brabus is vanaf mei te bestellen, maar we kunnen wel alvast de prijs verklappen. In Nederland betaal je €63.440 voor deze crossover. Dat is een hoop geld voor een Smart, maar het is wél een van de goedkoopste auto’s met meer dan 600 pk…





De prijs valt me wel mee, hoeveel extra bovenop die Summit uitvoering betaal je dan voor deze Brabus velgen, Badges en rode stiksels?
Goede vraag, het prijsverschil bedraagt €4.000. Dat klinkt als een goede deal, want alleen de velgen zijn al 4 mille waard, maar de Summit Edition heeft ook weer opties die de Brabus niet heeft (o.a. een off-roadpakket).
Best bizar. Vermogen is heel leuk maar wat moet je ermee in zo’n koets?
Gevalletje: gewoon omdat het kan
Ja die 0 naar 100 blijft zo (belachelijk) belangrijk.
Duidelijk belangrijker dan topsnelheid.
Wat een onzin auto. Verder van het origineel van Smart kun je niet komen. Ik hoop dat Brabus stopt met het verkopen van hun naam aan dit soort AliXpress-donuts.
Ik rij zakelijk de #3 Brabus, en ook al is dit waarschijnlijk 99% confirmation bias, het is voor dat geld een erg leuk en compleet pakketje; naast vermogen/koppel en 4WD is vooral het interieur een flinke step-up vs de vanilla versies.
Best bruut, maar design vind ik niet zo mooi. Dit had in de nieuwe MINI Countryman moeten liggen..