• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gaat de handbak toch uitsterven? Als het aan Nederlandse rijscholen ligt wel!

Auteur: Bas Leesberg, gepost 25 augustus 2025 om 16:55 – 19 Reacties

Volgens rijinstructeurs is schakelen ”zwaar achterhaald”.

Bij de aankoop van een volgende auto zullen ook liefhebbers weleens twijfelen tussen zelf roeren of een automaat het schakelwerk laten doen. Maar als je teruggaat naar de (officiële) start van je bestaan als automobilist, heb je toen een moment gedacht om voor een automaatrijbewijs te gaan? Ik ook niet.

Kennelijk zijn de tijden inmiddels veranderd. Er is volgens rijschoolhouders steeds meer behoefte aan het leren autorijden in een automaat. Daarom zou het systeem waarop we les geven en examineren moeten veranderen.

Het Brabants Dagblad sprak met de rijschooldivisies van Bovag en de ANWB. Beide instanties zijn voor het lesgeven met een automaat. De geïnterviewde van de Bovag is zelf rijschoolhouder en ziet bij zijn rijscholen dat er steeds meer leerlingen maar met twee pedalen willen leren autorijden. Hij noemt schakelen zelfs ”zo zwaar achterhaald”.

Bij zijn rijschool worden 60 van de 300 examens al niet meer afgelegd in een auto met handbak. ”Mensen maken bewust de keuze en zeggen: ik heb geen schakelauto nodig. Er zijn ook mensen die schakelen spannend vinden en relaxter rijden in een automaat.” Dat begrijp ik, maar dan zijn er ook nog steeds 240 die wel zelf willen schakelen.

Methode uit het buitenland overnemen

Als het aan de Bovag en ANWB ligt, gaan we op dezelfde manier lesgeven als de Duitsers en Fransen. Daar werkt het als volgt: je gaat lessen en rijexamen doen in een automaat. Zodra je voor het examen geslaagd bent, kun je ervoor kiezen om er een schakelcertificaat bij te halen. Je hebt dan vijf tot zes lessen nodig om het schakelen onder de knie te krijgen en kunt daarna nog eens op examen.

Lees ook: EV steeds populairder bij rijscholen: is dat een goede ontwikkeling?

Vergeet niet de opmars van de handbak

De timing van dit interview is prettig te noemen. Afgelopen week braken we namelijk een lans voor de handbak aan de hand van verkoopcijfers. Ja, het aandeel van de automaat neemt de laatste jaren toe, maar dat komt door de EV- en PHEV-push. Bij auto’s met alleen een benzinemotor neemt de verkoop van handgeschakelde exemplaren toe. En aangezien automerken steeds huiverig worden van EV’s lijkt het er niet op dat de benzineauto binnenkort voltooid verleden tijd is.

Mijn advies zou dus zijn: wat de volgorde ook is, ga altijd voor een schakelrijbewijs. Je bent er misschien wat meer geld mee kwijt, maar je zult de komende jaren nog vaak genoeg in een schakelauto moeten rijden.

Ook interessant!

  • Echt helemaal niemand wil een handbak
  • Je gaat nauwelijks iets merken van de Nederlandse grenscontroles
    Je gaat nauwelijks iets merken van de Nederlandse grenscontroles
  • Is dit de reden dat de Nederlandse Defensie niet elektrisch rijdt?
  • Handbak geeft de Z4-verkopen een boost

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn
Vorig bericht: « Atmosferische porno: Porsche 992.2 GT3 test
Volgend bericht: Rijbewijs kwijt. Hoe gaat dat verder in z’n werk? UPDATE!!!! »

Lees Interacties

Reacties

  1. JanJansen zegt

    25 augustus 2025 om 17:26

    Extra lessen en examens? Hebben ze geld nodig, zit de branche in zwaar weer?
    Meestal als ik het niet begrijp gaat het om geld of macht.

    Login om te reageren
  2. martinus.tussengas zegt

    25 augustus 2025 om 17:44

    Laat het CBR eerst maar eens de troep op orde krijgen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 augustus 2025 om 20:45

      Wat heeft dit met het CBR van doen?

      Login om te reageren
  3. Johanneke zegt

    25 augustus 2025 om 17:45

    Als je geen drol om auto’s geeft, waarom zou je geen automaatrijbewijs doen. Het schakelen is hetgeen dat mij het meeste moeite heeft gekost om te leren. Autorijden is al nieuw voor je, en dan komt schakelen er ook nog eens bij. Ik durf zelfs wel te stellen dat iedereen kan autorijden, op en neer naar de supermarkt, met een automaat. Als je gewoon heel rustig en voorzichtig rijdt kan er niets mis gaan.

    Login om te reageren
    • roadster zegt

      25 augustus 2025 om 20:16

      Maar die optie is er al (had jij ook kunnen doen). Mensen die wel willen schakelen een tweede examen laten doen (en betalen) is onzin, geldklopperij.

      Login om te reageren
  4. vopo zegt

    25 augustus 2025 om 17:52

    Toch blij dat onze zoon vandaag zijn rijbewijs heeft gehaald in een schakelauto. De enigszins betaalbare occasions voor hem zijn toch allemaal handgeschakeld.

    Login om te reageren
  5. isleofman zegt

    25 augustus 2025 om 17:58

    Meer dan 60 procent van alle auto’s is nog voorzien van een handbak. Dus lekker houden zo.

    Login om te reageren
    • rwdftw zegt

      25 augustus 2025 om 18:42

      Als je kijkt naar alles wat je nu nieuw kan krijgen (als lesauto) dan zie ik 2463 modellen met automaat en 318 met een handbak. Bijna 90% heeft al een automaat. Dan is er nog een CBR verplichting dat iedere lesauto 4 deuren moet hebben (293 modellen), 4-5 zitplaatsen (285), en dan moet er ook nog verplicht navigatie in zitten.

      Financieel gezien bevat dat lijstje maar 5 diesels. De rijschoolhouder is min of meer gebonden aan benzine, waarbij een hybride (veel stadsverkeer) zeer zou helpen in het drukken van de bedrijfskosten. Helaas is er geen enkele hybride leverbaar die aan alle voorwaarden voldoet.

      Dus ja, vanuit de optiek van de rijschoolhouder snap ik het. Vanuit de optiek van degene die lest en later een eigen auto moet kopen niet. De bereikbare modellen hebben zonder twijfel een handbak.

      Login om te reageren
  6. tmenges zegt

    25 augustus 2025 om 18:02

    Wat een onzin, je haalt een automaat rijbewijs en vervolgens nog eens een aantal lessen + examen. En cbr is al zo druk.

    Login om te reageren
  7. schuimbekje3 zegt

    25 augustus 2025 om 19:02

    Ik wil ook 260kmh kunnen rijden, mag ik dan bij het cbr op voor een duits rijbewijs? Sinds ze zo begaan zijn met hun studenten kunnen ze mij ook wel helpen toch?

    Login om te reageren
  8. ejpotter zegt

    25 augustus 2025 om 19:33

    Ze leren ook al niet eens meer om in de spiegels te kijken met parkeren, alles met de camera. En dan ga je rijden in een auto zonder camera..

    Login om te reageren
  9. mashell zegt

    25 augustus 2025 om 20:49

    Gewoon heel dat automaten rijbewijs afschaffen. Haal je in een automaat je rijbewijs heb je een gewoon rijbewijs, zonder aantekeningen of oormerken. Wil je daarna in een handgeschakelde auto rijden dan leer je dat zelf maar bijj, geen examen voor nodig.

    Login om te reageren
    • THSD zegt

      25 augustus 2025 om 21:05

      Verder wel alles ok?

      Login om te reageren
      • paulvanwersch zegt

        26 augustus 2025 om 10:33

        Knetter! Leer het goed aan.. voel die auto aan. in plaats van gaan zitten en alleen maar gas geven!

        Login om te reageren
  10. lecomte zegt

    25 augustus 2025 om 23:26

    Eraan gedacht om destijds een automaatrijbewijs te halen, ja daar heb ik aan gedacht. Het gros van de auto’s thuis en in de familie waren automaten, dus waarom die moeite.
    Uiteindelijk na een gesprek met opa was de conclusie: leer schakelen, daarna kun je in alles rijden. Zo gezegd, zo gedaan.

    Login om te reageren
  11. slowland zegt

    26 augustus 2025 om 05:06

    Ik kan het nu ook beoordelen vanaf de andere kant van de plas…
    Mijn beide kinderen hebben hun rijbewijs hier in Canada gehaald. Automaat uiteraard. Ik heb ze zelf les gegeven.
    Nadat ze ongeveer een halfjaar reden zijn we begonnen met schakelen. Het opletten en het anticiperen zit dan al aardig in hun systeem.
    Als schakel lesauto; een 2CV. Beide jongens hadden dit binnen een paar uurtjes on de knie. Problem solved….

    Nu was ik in mei in NL met de oudste. Nu 21, en dus al 4 jaar zijn rijbewijs. Hij mocht wel even rijden in opa’s Quasquai….. Da’s geen eend…. Schakelen bleek toch moeilijker dan gedacht

    Login om te reageren
  12. paulvanwersch zegt

    26 augustus 2025 om 10:31

    En daar gaat de kwaliteit van de nederlandse chauffeurs nog verder achteruit…..
    Autorijden betekent de auto aanvoelen.. en hoe leer je dat beter dan koppeling, gas, schakelen… en daarbij sturen.. voelen..
    het wordt er zo niet veiliger op!
    Schandalig als dit de (gemiddelde) mening van de rijscholen is!!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 augustus 2025 om 13:01

      Gefeliciteerd. De tegenstand van de platte aarde en de anti faxers was sterk maar jij hebt de prijs voor de grootste onzin op het internet gewonnen. Want de koppeling en versnellingsbak heeft helemaal niets met de auto aanvoelen met betrekking op rijden op de weg van doen. Auto rijden betekent de auto veilig op de weg houden en dat gaat gewoon beter als je als bestuurder geen workarounds.voor beperkingen van verbrandingsmotoren hoeft te bedienen.

      Login om te reageren
      • THSD zegt

        26 augustus 2025 om 20:47

        Koppeling/versnellingsbak heeft niets te maken met de auto aanvoelen met betrekking tot het rijden?
        Dit is nu de grootste onzin die je ooit hebt uitgekraamd hier op AB.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North