
Volgens rijinstructeurs is schakelen ”zwaar achterhaald”.
Bij de aankoop van een volgende auto zullen ook liefhebbers weleens twijfelen tussen zelf roeren of een automaat het schakelwerk laten doen. Maar als je teruggaat naar de (officiële) start van je bestaan als automobilist, heb je toen een moment gedacht om voor een automaatrijbewijs te gaan? Ik ook niet.
Kennelijk zijn de tijden inmiddels veranderd. Er is volgens rijschoolhouders steeds meer behoefte aan het leren autorijden in een automaat. Daarom zou het systeem waarop we les geven en examineren moeten veranderen.
Het Brabants Dagblad sprak met de rijschooldivisies van Bovag en de ANWB. Beide instanties zijn voor het lesgeven met een automaat. De geïnterviewde van de Bovag is zelf rijschoolhouder en ziet bij zijn rijscholen dat er steeds meer leerlingen maar met twee pedalen willen leren autorijden. Hij noemt schakelen zelfs ”zo zwaar achterhaald”.

Bij zijn rijschool worden 60 van de 300 examens al niet meer afgelegd in een auto met handbak. ”Mensen maken bewust de keuze en zeggen: ik heb geen schakelauto nodig. Er zijn ook mensen die schakelen spannend vinden en relaxter rijden in een automaat.” Dat begrijp ik, maar dan zijn er ook nog steeds 240 die wel zelf willen schakelen.
Methode uit het buitenland overnemen
Als het aan de Bovag en ANWB ligt, gaan we op dezelfde manier lesgeven als de Duitsers en Fransen. Daar werkt het als volgt: je gaat lessen en rijexamen doen in een automaat. Zodra je voor het examen geslaagd bent, kun je ervoor kiezen om er een schakelcertificaat bij te halen. Je hebt dan vijf tot zes lessen nodig om het schakelen onder de knie te krijgen en kunt daarna nog eens op examen.

Vergeet niet de opmars van de handbak
De timing van dit interview is prettig te noemen. Afgelopen week braken we namelijk een lans voor de handbak aan de hand van verkoopcijfers. Ja, het aandeel van de automaat neemt de laatste jaren toe, maar dat komt door de EV- en PHEV-push. Bij auto’s met alleen een benzinemotor neemt de verkoop van handgeschakelde exemplaren toe. En aangezien automerken steeds huiverig worden van EV’s lijkt het er niet op dat de benzineauto binnenkort voltooid verleden tijd is.
Mijn advies zou dus zijn: wat de volgorde ook is, ga altijd voor een schakelrijbewijs. Je bent er misschien wat meer geld mee kwijt, maar je zult de komende jaren nog vaak genoeg in een schakelauto moeten rijden.





Extra lessen en examens? Hebben ze geld nodig, zit de branche in zwaar weer?
Meestal als ik het niet begrijp gaat het om geld of macht.
Laat het CBR eerst maar eens de troep op orde krijgen.
Wat heeft dit met het CBR van doen?
Als je geen drol om auto’s geeft, waarom zou je geen automaatrijbewijs doen. Het schakelen is hetgeen dat mij het meeste moeite heeft gekost om te leren. Autorijden is al nieuw voor je, en dan komt schakelen er ook nog eens bij. Ik durf zelfs wel te stellen dat iedereen kan autorijden, op en neer naar de supermarkt, met een automaat. Als je gewoon heel rustig en voorzichtig rijdt kan er niets mis gaan.
Maar die optie is er al (had jij ook kunnen doen). Mensen die wel willen schakelen een tweede examen laten doen (en betalen) is onzin, geldklopperij.
Toch blij dat onze zoon vandaag zijn rijbewijs heeft gehaald in een schakelauto. De enigszins betaalbare occasions voor hem zijn toch allemaal handgeschakeld.
Meer dan 60 procent van alle auto’s is nog voorzien van een handbak. Dus lekker houden zo.
Als je kijkt naar alles wat je nu nieuw kan krijgen (als lesauto) dan zie ik 2463 modellen met automaat en 318 met een handbak. Bijna 90% heeft al een automaat. Dan is er nog een CBR verplichting dat iedere lesauto 4 deuren moet hebben (293 modellen), 4-5 zitplaatsen (285), en dan moet er ook nog verplicht navigatie in zitten.
Financieel gezien bevat dat lijstje maar 5 diesels. De rijschoolhouder is min of meer gebonden aan benzine, waarbij een hybride (veel stadsverkeer) zeer zou helpen in het drukken van de bedrijfskosten. Helaas is er geen enkele hybride leverbaar die aan alle voorwaarden voldoet.
Dus ja, vanuit de optiek van de rijschoolhouder snap ik het. Vanuit de optiek van degene die lest en later een eigen auto moet kopen niet. De bereikbare modellen hebben zonder twijfel een handbak.
Wat een onzin, je haalt een automaat rijbewijs en vervolgens nog eens een aantal lessen + examen. En cbr is al zo druk.
Ik wil ook 260kmh kunnen rijden, mag ik dan bij het cbr op voor een duits rijbewijs? Sinds ze zo begaan zijn met hun studenten kunnen ze mij ook wel helpen toch?
Ze leren ook al niet eens meer om in de spiegels te kijken met parkeren, alles met de camera. En dan ga je rijden in een auto zonder camera..
Gewoon heel dat automaten rijbewijs afschaffen. Haal je in een automaat je rijbewijs heb je een gewoon rijbewijs, zonder aantekeningen of oormerken. Wil je daarna in een handgeschakelde auto rijden dan leer je dat zelf maar bijj, geen examen voor nodig.
Verder wel alles ok?
Knetter! Leer het goed aan.. voel die auto aan. in plaats van gaan zitten en alleen maar gas geven!
Eraan gedacht om destijds een automaatrijbewijs te halen, ja daar heb ik aan gedacht. Het gros van de auto’s thuis en in de familie waren automaten, dus waarom die moeite.
Uiteindelijk na een gesprek met opa was de conclusie: leer schakelen, daarna kun je in alles rijden. Zo gezegd, zo gedaan.
Ik kan het nu ook beoordelen vanaf de andere kant van de plas…
Mijn beide kinderen hebben hun rijbewijs hier in Canada gehaald. Automaat uiteraard. Ik heb ze zelf les gegeven.
Nadat ze ongeveer een halfjaar reden zijn we begonnen met schakelen. Het opletten en het anticiperen zit dan al aardig in hun systeem.
Als schakel lesauto; een 2CV. Beide jongens hadden dit binnen een paar uurtjes on de knie. Problem solved….
Nu was ik in mei in NL met de oudste. Nu 21, en dus al 4 jaar zijn rijbewijs. Hij mocht wel even rijden in opa’s Quasquai….. Da’s geen eend…. Schakelen bleek toch moeilijker dan gedacht
En daar gaat de kwaliteit van de nederlandse chauffeurs nog verder achteruit…..
Autorijden betekent de auto aanvoelen.. en hoe leer je dat beter dan koppeling, gas, schakelen… en daarbij sturen.. voelen..
het wordt er zo niet veiliger op!
Schandalig als dit de (gemiddelde) mening van de rijscholen is!!
Gefeliciteerd. De tegenstand van de platte aarde en de anti faxers was sterk maar jij hebt de prijs voor de grootste onzin op het internet gewonnen. Want de koppeling en versnellingsbak heeft helemaal niets met de auto aanvoelen met betrekking op rijden op de weg van doen. Auto rijden betekent de auto veilig op de weg houden en dat gaat gewoon beter als je als bestuurder geen workarounds.voor beperkingen van verbrandingsmotoren hoeft te bedienen.
Koppeling/versnellingsbak heeft niets te maken met de auto aanvoelen met betrekking tot het rijden?
Dit is nu de grootste onzin die je ooit hebt uitgekraamd hier op AB.