• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gaat deze facelift de Alfa Tonale uit het slop helpen?

Auteur: machielvdd, gepost 14 oktober 2025 om 19:53 – 25 Reacties

De Tonale heeft voortaan het kenteken op de juiste plaats.

We gunnen Alfa Romeo het allerbeste, maar de Tonale is helaas geen doorslaand succes. Op dit moment ligt de productie zelfs stil, vanwege gebrek aan vraag. In Nederland zijn er dit jaar 132 Tonales verkocht, ook niet denderend voor dit segment. De facelift van de Tonale komt dus geen moment te vroeg.

Om te beginnen is de neus opgefrist (zoals gewoonlijk met een facelift). De koplampen zijn nog hetzelfde, maar deze lopen nu naadloos over in de nieuwe grille. Dat is best wel fraai gedaan. De grille heeft nu horizontale spijlen in plaats van kippengaas en aan weerszijden zien we luchtinlaten á la Giulia GTA.

Ook de voorbumper is opnieuw getekend, nu met ruimte voor een kenteken in het mídden. Dat heeft te maken met aangescherpte regels vanuit de EU. Eigenlijk hoort een asymmetrisch kenteken een beetje bij Alfa, maar laten we wel wezen: het is gewoon lelijk.

Het eerste wat opvalt in het interieur is de afwezigheid van de automaatpook. Die is nu vervangen door een draaiknop. Dat is ook meteen het laatste wat opvalt. Het nieuws zit ‘m verder vooral in nieuwe stofjes en kleuren.

Is er ook nog wat te melden op technisch vlak? Eh, ja… de plug-in hybride heeft mínder vermogen gekregen. Om te voldoen aan de Euro 6e bis-norm is er 10 pk gesneuveld. De PHEV levert nu 270 pk in plaats van 280 pk. Geen halszaak, maar je gaat er toch liever op vooruit bij een facelift. Over andere uitvoeringen wordt niet gesproken, dus het lijkt erop dat een plug-in de enige optie is.

Wat de vernieuwde Alfa Romeo Tonale moet kosten is nog niet bekend, maar om een idee te geven: de huidige versie is er vanaf €49.950. Tenzij de prijs opeens een stuk lager is, denken we niet dat de verkoopcijfers van de Tonale een enorme boost gaan krijgen door deze facelift.

Ook interessant!

  • Alfa Romeo Junior zit de Tonale in de weg
  • Niemand in Nederland wilde een Tonale, toch viert Alfa een feestje
  • 1 jaar oude Tonale bewijst dat het een échte Alfa Romeo is
  • Alfa Romeo Tonale heeft extra moer en bout in rempedaal nodig

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Alfa Romeo, Tonale

Vorig bericht: « Komt Mazda toch met de gehoopte BMW-concurrent?
Volgend bericht: Duurste hybride van Marktplaats kost €1,5 miljoen »

Lees Interacties

Reacties

  1. pyrat zegt

    14 oktober 2025 om 20:06

    Met die ongeïnteresseerde blik gaat het niet lukken..
    Ik vind hem ook te smal en te hoog, beetje ielige uitstraling. Enige mooie is het interieur eigenlijk.

    Login om te reageren
    • royaledeluxe zegt

      14 oktober 2025 om 20:58

      En dat is zo goedkoop mogelijk in elkaar gestoken en de materialen zijn ook maar zo… bvb tussen het dak en de zwarte stof zit, langs de binnenzijde, zit bijna geen isolatie, Veel lawaai komt vandaar. Dashboard voelt plastiek fantastic aan en de stoelen zitten echt niet goed. Nope het interieur is niet de unique selling point in deze wagen.

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      15 oktober 2025 om 08:11

      Dat had ik ook met de Junior. Op de foto’s leek het best wat, maar toen ik hem in het echt zag rijden vond ik hem smal en hoog, een beetje iel, precies het tegenovergestelde van wat je bij een Alfa zou willen.

      Login om te reageren
  2. PunicaOase zegt

    14 oktober 2025 om 20:31

    Nummerplaat valt er nog net niet vanaf.. nog steeds niet heel mooi zo..

    Login om te reageren
  3. HZW zegt

    14 oktober 2025 om 20:49

    Het blijft gewoon een lelijke auto, met rare proporties.

    Login om te reageren
  4. sleurhut zegt

    14 oktober 2025 om 20:52

    Geen vooruitgang. Gaat ook echt precies niks doen aan de verkoopaantallen.

    Login om te reageren
  5. DeWitteCondor zegt

    14 oktober 2025 om 21:20

    Ze hadden hier een normale strakke hatchback van moeten maken. Ipv zo’n muesli auto. De kentekenplaat in het midden staat ook onwennig op een Alfa.

    Login om te reageren
  6. vetnek zegt

    14 oktober 2025 om 21:20

    Alfa Romeo is dood.

    Login om te reageren
  7. HZW zegt

    14 oktober 2025 om 21:33

    Heel Stellantis is dood, alleen hebben ze het nog niet wereldkundig gemaakt, eind 2026 is het klaar met heel Stellantis, en de Chinezen staan al in de rij om alles op te kopen.
    Alleen FIAT kan het overleven, met hun Braziliaanse Markt, en daarnaast als Boutique Merk in Italië.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      14 oktober 2025 om 22:54

      Fiat zou kunnen overleven, en Peugeot en Citroën waarschijnlijk ook nog wel. Opel kan overleven als iemand dit merk aan z’n portfolio wil toevoegen (Geely? Een ander Chinees merk?). In de VS zou men de merknamen Jeep, RAM en (mogelijk) Dodge nog wel overeind kunnen houden, maar zelfs een merk als Chrysler is daar al bijna net zo terminaal als Maserati en Alfa Romeo hier in Europa.

      Inderdaad, het ziet er somber uit voor Stellantis.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        15 oktober 2025 om 07:46

        Gaat het met Fiat niet het allerslechts van allemaal?

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          15 oktober 2025 om 10:44

          Wat HZW al zei, in Brazilië zijn ze groot, en dat geldt ook voor het thuisland Italië. Om diezelfde reden zie ik Peugeot en Citroën ook wel overleven dankzij de thuismarkt en het feit dat ze al jaren in China actief zijn.

          Ze zullen hoogstwaarschijnlijk het modellen gamma wel flink moeten afslanken en al die submerken moeten opheffen of afstoten.

          Login om te reageren
    • grandmasterb zegt

      14 oktober 2025 om 23:35

      Jeep is volgens mij nog steeds springlevend, Dodge Ram ook.

      Login om te reageren
  8. Daniel zegt

    14 oktober 2025 om 21:39

    Tsjaa…ik hou van wijlen de echte Alfa Romeo en probeer het allemaal positief te benaderen, maar het is een trieste bedoening. Jammer maar helaas.

    Login om te reageren
  9. Hawkeye72 zegt

    14 oktober 2025 om 21:57

    Nee.

    Login om te reageren
  10. drtim zegt

    14 oktober 2025 om 22:43

    Z’n proporties zijn het probleem, niet de details. Kansloos dus.

    Login om te reageren
  11. rwdftw zegt

    14 oktober 2025 om 22:55

    In 2016 werd mijn donkerblauwe Giulia 2.2 JDTm Super besteld met een paar opties. Dat gaf een aanschafwaarde van iets meer dan 46k. Nu kan je dit vehikel kopen, zonder opties in de basisuitvoering, voor 45k.

    Ik ben blij dat ik de blauwe Giulia nog gehad heb en van mocht genieten. Die tijd is voorbij.

    Login om te reageren
    • grandmasterb zegt

      14 oktober 2025 om 23:39

      Het topmodel, de Giulia Q kostte eerst circa 130k, nu 155k, maar rijdt heerlijk (ik heb er een).

      Login om te reageren
  12. ArnoldH zegt

    14 oktober 2025 om 23:16

    Dit model was niks, is niks en wordt niks.

    Bij mij in de straat staat er 1 in het rood en ik blijf het maar een smal en iel model vinden. (Beetje Audi A2 vibe)

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      15 oktober 2025 om 10:53

      Alleen heeft de A2 nu een status welke deze Alfa nooit zal bereiken.

      Login om te reageren
  13. verdebosco zegt

    15 oktober 2025 om 04:07

    Een vervanger of een hele grote facelift zal mogelijk binnen 1,5 jaar worden geïntroduceerd. Ook met een nieuwe naam.

    Login om te reageren
  14. mashell zegt

    15 oktober 2025 om 07:47

    Fraaie kleur!

    Login om te reageren
  15. mark_mulder zegt

    15 oktober 2025 om 07:57

    Dat je anno 2025 een facelift lanceert waabij het infotainment scherm als een tablet tegen het dashboard gelijmd zit in plaats van netjes geintegreerd kan ik werkelijk niet bij. Dat maakt het hele dashboard voor mij een beetje 2017 ipv 2025.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      15 oktober 2025 om 10:27

      Netjes geïntegreerd (zie Stelvio, geïntegreerd maar qua vormgeving niet netjes) is juist gedateerd. Om de grote schermen niet te dominant te laten zijn en het dashboard niet te hoog te laten worden moeten de schermen vrijstaand. Dat geeft een beter ruimtelijk gevoel.

      Login om te reageren
  16. Dutchdriftking zegt

    15 oktober 2025 om 08:44

    De details zijn best fraai, de kleuren zijn goed, 270pk is natuurlijk dikke prima, maar het totaalplaatje klopt natuurlijk van geen kant… Wat dat betreft klopt de Junior ietsje beter. Met name als Veloce is dat best een dikke kar om te zien, en hij schijnt nog goed te rijden ook.

    Nee ik hoop dat Stellantis een goede langer termijn planning heeft met een C en D segment platform waar zowel hatchbacks en sedans als die hoge ondingen op gebouwd kunnen worden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North