• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Komt Mazda toch met de gehoopte BMW-concurrent?

Auteur: machielvdd, gepost 14 oktober 2025 om 18:59 – 8 Reacties

De teaser ziet er in ieder geval veelbelovend uit.

Jarenlang gingen klonken er geluiden dat Mazda met een sportsedan zou komen. Deze auto zou achterwielaandrijving krijgen én een zescilinder. Een rasechte BMW-concurrent dus. Helaas is het niet zover gekomen. We hebben alleen de Mazda 6e gekregen, wat niets meer en niets minder is dan een omgekatte Chinees.

Nu deelt Mazda toch weer een teaser die geruchtenmolen op gang brengt. De Japan Mobility Show staat namelijk voor de deur, en Mazda gaat daar wat leuks onthullen. Het is een concept car die ‘de toekomst van rijplezier’ laat zien.

Als we af moeten gaan op het teaserplaatje lijkt het een gelikte fastback te worden. Het kan echter ook een crossover worden, je weet het nooit. Maar we mogen hopen dat het gewoon een lage auto is, aangezien Mazda specifiek rijplezier benoemt. Een ding is in ieder geval zeker: de auto heeft een dode hoek waar je u tegen zegt.

Of deze concept car een voorbode is voor iets concreets? Dat is nog de vraag, maar we gaan toch even speculeren. Mazda heeft al een achterwielaangedreven platform, voor de CX-60 en aanverwante modellen. Het zou dus relatief makkelijk zijn om een RWD sedan te maken. En laat ze nu ook een zes-in-lijn hebben. Mazda kán dus gewoon een Japanse BMW maken.

Geen hond gaat zo’n auto kopen in Nederland, maar dat maakt verder niet uit. Het zou in ieder geval een leuke image booster zijn. Met Chinese modellen als de 6e en de CX-6e gaat het imago alleen maar achteruit. Bij deze dus de oproep aan Mazda: maak ons niet blij met een dode mus en bouw die sportsedan gewoon!

Ook interessant!

  • Mazda 6e: gloednieuw elektrisch hoofdstuk
  • Er komt nooit meer een originele Mazda MX-5
  • Dit kost de bloedmooie Mazda 6e in Nederland!
  • Mazda 6e krijgt grote broer! (Alleen niet de goede)

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

Mazda

Vorig bericht: « Dit zijn de duurste auto’s die dit weekend zijn geveild in Knokke
Volgend bericht: Gaat deze facelift de Alfa Tonale uit het slop helpen? »

Lees Interacties

Reacties

  1. PunicaOase zegt

    14 oktober 2025 om 20:34

    Mazda maakt al zeker 10 jaar prachtige concepts, maar ze ook bouwen en voorzien van een lekkere motor hoooo maar :-(

    Login om te reageren
    • KennOne zegt

      14 oktober 2025 om 20:37

      Opzich doen ze dat al redelijk, enkel niet voor de Nederlandse Markt. In Duitsland kan je de grote 60 modellen met V6 benzine en diesel krijgen. 👌🏼👌🏼👌🏼

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        15 oktober 2025 om 09:27

        De 6 cilinders van Mazda zijn lijnmotoren, geen V-motoren.

        Login om te reageren
    • Robert zegt

      14 oktober 2025 om 23:01

      Wat is er mis met de Skyactiv motoren? Ze zijn atmosferisch, en t.o.v. de turbotorretjes van de concurrentie zijn ze ongelofelijk zuinig en ze gaan niet snel stuk. Het enige wat je niet hebt is veel koppel bij lage toeren, want geen turbo of mechanische compressor, maar zeker in ons land valt daar prima mee te leven.

      Daarbij, het gegeven dat de KODO designtaal al vanaf ca. 2010 al een geleidelijke evolutie doormaakt, bewijst dat er met het uiterlijk ook weinig mis lijkt te zijn.

      Login om te reageren
      • PunicaOase zegt

        15 oktober 2025 om 03:07

        Ik bedoel prachtige concepts als de RX-Vision, Vision Coupe, Iconic SP en nu weer die op het plaatje: ze zijn prachtig, maar ik zie ze maar niet gebouwd worden (met bij het uiterlijk passend vermogen)..

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        15 oktober 2025 om 07:59

        Je beantwoordt de vraag zelf al. Die Skyactive motoren zijn atmosferisch. Leuk bij een krachtige twaalfcilinder maar in een gewone auto is het een futloos ding. En hoezo ongelooflijk zuinig? Het zijn gewoon zuipschuiten. Groot slagvolume, dus het verbruikt altijd veel ook onder deellast. Daarom kunnen downsize turbomotoren ook zo zuinig zijn, als je het vermogen niet inzet is het maar een kleine motor met een laag slagvolume. Mazda zit er helemaal naast met hun motoren strategie.

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          15 oktober 2025 om 18:09

          @mashell: zuipschuiten? Ik rijd over heen heel jaar gemiddeld 1:16,2 met mijn Mazda6 uit 2012, met dik een kwart miljoen km’s op de teller. Mind you: een kloeke D-segment auto op E10. Er zijn (of waren) D-segment auto’s met een ‘zuinige’ dieselmotor die misschien de helft meer pk’s en dubbel zo veel koppel leveren, maar een dergelijk verbruik nog niet kunnen realiseren.

          Daarbij, die zuinige downsize turbomotoren hebben een aantal onhebbelijke, doch vaak gemeenschappelijke eigenschappen:
          – de brandstofconsumptie is veelal een papieren tijger
          – de levensduur van zo’n motor is niet alleen sterk gebonden de rijeigenschappen, maar vooral ook aan de financiële vermogens van de eigenaar/bestuurder, of die fors wil investeren in tussentijdse revisies van het inlaattraject, distributie, lagerschalen, zuigerveren en/of turbo…

          Login om te reageren
      • M240i zegt

        15 oktober 2025 om 11:38

        Motoren zijn juist onzuinig zoals hieronder wordt aangegeven. Bovendien: juist in ons landje heb je het koppel in lage toeren nodig, want zulke lange en uitgestrekte snelwegen hebben wij niet. Het is continu in de file staan en veel remmen en optrekken.

        Buiten het feit dat het design van de Mazda’s best prima is, snap ik eigenlijk verder totaal niet waarom men in NL zou kiezen voor een Mazda. Wat biedt Mazda wat een Toyota, Kia, Hyundai niet biedt? Als je premium gaat kom je toch sowieso uit bij een Duitser.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North