
De teaser ziet er in ieder geval veelbelovend uit.
Jarenlang gingen klonken er geluiden dat Mazda met een sportsedan zou komen. Deze auto zou achterwielaandrijving krijgen én een zescilinder. Een rasechte BMW-concurrent dus. Helaas is het niet zover gekomen. We hebben alleen de Mazda 6e gekregen, wat niets meer en niets minder is dan een omgekatte Chinees.
Nu deelt Mazda toch weer een teaser die geruchtenmolen op gang brengt. De Japan Mobility Show staat namelijk voor de deur, en Mazda gaat daar wat leuks onthullen. Het is een concept car die ‘de toekomst van rijplezier’ laat zien.
Als we af moeten gaan op het teaserplaatje lijkt het een gelikte fastback te worden. Het kan echter ook een crossover worden, je weet het nooit. Maar we mogen hopen dat het gewoon een lage auto is, aangezien Mazda specifiek rijplezier benoemt. Een ding is in ieder geval zeker: de auto heeft een dode hoek waar je u tegen zegt.
Of deze concept car een voorbode is voor iets concreets? Dat is nog de vraag, maar we gaan toch even speculeren. Mazda heeft al een achterwielaangedreven platform, voor de CX-60 en aanverwante modellen. Het zou dus relatief makkelijk zijn om een RWD sedan te maken. En laat ze nu ook een zes-in-lijn hebben. Mazda kán dus gewoon een Japanse BMW maken.
Geen hond gaat zo’n auto kopen in Nederland, maar dat maakt verder niet uit. Het zou in ieder geval een leuke image booster zijn. Met Chinese modellen als de 6e en de CX-6e gaat het imago alleen maar achteruit. Bij deze dus de oproep aan Mazda: maak ons niet blij met een dode mus en bouw die sportsedan gewoon!





Mazda maakt al zeker 10 jaar prachtige concepts, maar ze ook bouwen en voorzien van een lekkere motor hoooo maar :-(
Opzich doen ze dat al redelijk, enkel niet voor de Nederlandse Markt. In Duitsland kan je de grote 60 modellen met V6 benzine en diesel krijgen. 👌🏼👌🏼👌🏼
De 6 cilinders van Mazda zijn lijnmotoren, geen V-motoren.
Wat is er mis met de Skyactiv motoren? Ze zijn atmosferisch, en t.o.v. de turbotorretjes van de concurrentie zijn ze ongelofelijk zuinig en ze gaan niet snel stuk. Het enige wat je niet hebt is veel koppel bij lage toeren, want geen turbo of mechanische compressor, maar zeker in ons land valt daar prima mee te leven.
Daarbij, het gegeven dat de KODO designtaal al vanaf ca. 2010 al een geleidelijke evolutie doormaakt, bewijst dat er met het uiterlijk ook weinig mis lijkt te zijn.
Ik bedoel prachtige concepts als de RX-Vision, Vision Coupe, Iconic SP en nu weer die op het plaatje: ze zijn prachtig, maar ik zie ze maar niet gebouwd worden (met bij het uiterlijk passend vermogen)..
Je beantwoordt de vraag zelf al. Die Skyactive motoren zijn atmosferisch. Leuk bij een krachtige twaalfcilinder maar in een gewone auto is het een futloos ding. En hoezo ongelooflijk zuinig? Het zijn gewoon zuipschuiten. Groot slagvolume, dus het verbruikt altijd veel ook onder deellast. Daarom kunnen downsize turbomotoren ook zo zuinig zijn, als je het vermogen niet inzet is het maar een kleine motor met een laag slagvolume. Mazda zit er helemaal naast met hun motoren strategie.
@mashell: zuipschuiten? Ik rijd over heen heel jaar gemiddeld 1:16,2 met mijn Mazda6 uit 2012, met dik een kwart miljoen km’s op de teller. Mind you: een kloeke D-segment auto op E10. Er zijn (of waren) D-segment auto’s met een ‘zuinige’ dieselmotor die misschien de helft meer pk’s en dubbel zo veel koppel leveren, maar een dergelijk verbruik nog niet kunnen realiseren.
Daarbij, die zuinige downsize turbomotoren hebben een aantal onhebbelijke, doch vaak gemeenschappelijke eigenschappen:
– de brandstofconsumptie is veelal een papieren tijger
– de levensduur van zo’n motor is niet alleen sterk gebonden de rijeigenschappen, maar vooral ook aan de financiële vermogens van de eigenaar/bestuurder, of die fors wil investeren in tussentijdse revisies van het inlaattraject, distributie, lagerschalen, zuigerveren en/of turbo…
Motoren zijn juist onzuinig zoals hieronder wordt aangegeven. Bovendien: juist in ons landje heb je het koppel in lage toeren nodig, want zulke lange en uitgestrekte snelwegen hebben wij niet. Het is continu in de file staan en veel remmen en optrekken.
Buiten het feit dat het design van de Mazda’s best prima is, snap ik eigenlijk verder totaal niet waarom men in NL zou kiezen voor een Mazda. Wat biedt Mazda wat een Toyota, Kia, Hyundai niet biedt? Als je premium gaat kom je toch sowieso uit bij een Duitser.