
Deze Leon heeft de looks van een WTCC auto, maar daar stopt de vergelijking ook wel zo’n beetje. Onder de motorkap ligt namelijk geen zielige dieselmotor, maar een 2.0 TFSI die er 416 pk uitperst. En al dat vermogen gaat via de voorwielen naar het asfalt.
Dan ziet zo’n achterspoiler er natuurlijk heel leuk uit, maar die zorgt vooral voor extra druk op de achterwielen, iets wat niet direct nodig is bij een FWD auto. Op het moment dat je met deze auto komt aanrijden wordt je volgens mij keihard uitgelachen, of je nou wel of geen 400+ onder de motorkap hebt liggen.
Noem mij maar saai, maar ik neem wel genoegen met een standaard Leon Cupra R.
PS Weten we nog dat Wouter ook een keer heeft gereden in een 346 pk sterke Leon?
Meer foto’s HIER.





motor vermogen is leuk maar op een FWD nee dankje probeer jij is lekker hard te acceleren met 1 of geen handen aan stuur, lukt niet :) verder lijkt ie helemaal niet op een WTCC auto.. dan zouden er een stuk bredere body kit op moeten met cannards etc :D
@spykerboy: kijk maar naar jeremy’s filmpje van de focus rs daar zie je hem al trekken met 305pk.. laat staan met 416
@spykerboy: niet te vergelijken, een compleet andere, herontdekte voor ophanging.
tenzij ze die ook hier hebben gebruikt natuurlijk.
@spykerboy: ja want het is ook de bedoeling dat je zonder handen kunt rijden met een “race”auto? Dat kan je met een 400pk ferrari ook niet, dus waarom zou het hier wel moeten?
Neemt niet weg dat FWD mooi ruk is en je geen enkele bocht zonder ondersturen uit kunt accelereren…
@spykerboy: idd jammer dat er geen 4×4 Leon versie (meer) bestaat.
De spoiler is toch wel goed voor de stabiliteit van de auto.
@AMGknul: LOL!
@AMGknul: Ik denk niet dat hij in de windtunnel is getest, of vergis ik mij? ;)
De 2.0 van VAG gaat deze vermogens niet lang uithouden.
lelijk ding>
Deze auto heeft een intrax onderstel met raceconfiguratie. De camberhoek is ook aangepast dus de wielen staan in een best flinke hoek naar binnen. Het is bizar veel vermogen, maar als je ook maar enigzins normaal doet met het gaspedaal kan je hiermee heel, heel hard de bocht door. Filmpje staat op http://www.youtube.com/autotopnl
@AutoTop: maar waarom zo je ‘normaal’ willen rijden met deze auto?
@robbie: om snel te kunnen gaan ? als je de auto gaat aftrappen als een idioot (zoals onze vriend clarkson zou doen) gaat het echt niet lukken, als je zoiets nog een beetje snel zal willen laten gaan zal je heel zacht moeten zijn met het gaspedaal :o
waarom stat er in de tekst iets over zielige dieselmotor? die dieselmotor rijdt jou wel eruit bij eht stoplicht wijsneus
@jeanclaude: Ehhh nee, juist niet bij het stoplicht. Maar mogelijk wel bij tussensprints op de snelweg. En “zielig” omdat die WTCC diesels geen 400+ pks hebben ;)
@dawwg: niet op de sprint ? mogelijk op de autosnelweg ? deze diesel hou je echt niet bij met jouw auto niet bij hoor!
Dat werkt sowieso niet, de mechanica en het blok zullen dat niet lang houden, en hij heeft zeker weten meer onderstuur dan een Opel bijvoorbeeld
De 2.0T van VAG kan deze vermogens zeker wel aan, mits de internals mee zijn aangepast. En ook al heeft de WTCC auto een ‘zielige’ diesel, hij zal nog steeds meerdere seconden sneller zijn op een circuit als menig supercar, laat staan een opgefokte Seat Leon.
Vind 160 turbo pk’tjes al teveel voor de voorwielen laat staan 420
Het is wel een leuke auto, alleen 416 pk op de voowielen is wel erg veel! Geef mij maar 416 pk op de achterwielen!
Redelijk. Je kan bij dezelfde tuner ook je 2.0 TSI tot ruim 550 pk laten tunen.
Geweldig geniaal als het een ibiza was!
Maar helaas..
als je met een dieselmotor iedereen er uit zou trekken hadden ze die diesel er wel in laten hangen.
of je moet een tweeliter diesel weten die 416 pk levert.
Knettergek
Bizar. haal de spoiler eraf, maak hem mat wit, gooi er zwarte wielen onder, hou hem FwD :D
-edit: check!-
als er meer druk op de voorwielen moet, moet je idd de spoiler verplaatsen volgens onderstaand voorbeeld.
@frankj: hier staan de foto’s!
http://www.autojunk.nl/2011/03/auto-top-cupra-wtcc-openbare-weg
Hoe heet eigelijk de tuner die dit gedaan heeft??
@feboboy: Het project is van Köhler Sport
waarom staan er 2 tw steel stippen op de ruit maar staat er mcgregor onder?
@dawwg juist wel bij het stoplicht, kijk bijvoorbeeld maar naar de ‘nieuwere’ diesels: 535d 300pk vs 535i 306pk, evenveel pk ongeveer maar tog is de 535d een halve seconde sneller naar de 100. Audi A5 3.0 tdi 240pk vs A5 3.2 fsi 265pk, de diesel variant toch weer een tikkeltje sneller dan de benzine die 25 pk meer heeft. 120d 177pk vs 120i 170pk, ook bij deze de diesel weer sneller ondanks het gelijke vermogen. kortom: diesels van tegenwoordig moet je niet onderschatten op tussensprints en dus ook niet op sprintijden (bij evenveel vermogen als een benzine variant).
@jeanclaude: Leuke theorie, maar wat je hiermee aangeeft is dan ook het effect van de term “koppel”… Een beetje krom dus.
Het vermogen uit zich dus niet in sprinttijden, maar in eind/topsnelheid, deze Leon zal dus een redelijk hoge top hebben en tuurlijk, de sprinttijden zullen ook wel fors beter zijn (omdat het koppel ook wel gestegen zal zijn).
Veel Pavlov reactie zeg op een FWD met veel vermogen.
Kohler en tuner hebben veel ervaring op het circuit en weten heus wel op welke manier dat vermogen het beste op de weg te krijgen is. Als het vermogen nooit gebruikt zou kunnen worden had de auto in deze configuratie nooit dat vermogen gehad.
@RutgerK: Amen!
Ter informatie.
http://www.xs4all.nl/~jdengine/html/publicaties/aent8_2009_test_tuners/aent8_2009_test_tuners.pdf
“Dan ziet zo’n achterspoiler er natuurlijk heel leuk uit, maar die zorgt vooral voor extra druk op de achterwielen, iets wat niet direct nodig is bij een FWD auto”
LOL!! :lol:
Vertel dat even aan de heren en dames van Audi. Die slaan zich nu enorm voor de kop, bij het lezen van deze theorie. Als ze dit destijds toch al zouden weten, hadden ze de terugroepactie van weleer wel achterwege kunnen laten bij de TT. NOT! Nee, we hebben hier echt verstand van zaken… :cry:
Toevallig heb ik deze te koop zien staan: http://www.autotrack.nl/tweedehands/seat/leon/7526521
Ik zou zeggen wouter, tijd voor een “proefritje”?
ps. tis absoluut een lelijke auto maar altijd leuk om die paardjes uit te laten
Mja best wel leuk, maar dat uiterlijk vertoon is niet echt mooi vind ik…
Het geluid aan de andere kant is dan wel weer top ;-)
Hoop commentaar hier, niet helemaal terecht lijkt me. Want deze auto ziet er prima uit! Lekker veel vermogen ook. Probleem blijft wel dat je met FWD en een spoiler gewoon dom overkomt! Waarom niet de auto ombouwen naar RWD? Dan is de spoiler terecht. Nu is het vooral leuk speelgoed.