• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Geld uit de zak! Fabrikanten sjoemelen met onderdelenprijzen

Auteur: jaapiyo, gepost 1 juni 2018 om 19:58 – 70 Reacties

Qashqai


De floepers!

Er broeit weer een nieuw schandaaltje in de autowereld. Deze keer heeft het niks te maken met diesel. We worden echter wel weer met de neus op de feiten gedrukt: autofabrikanten zijn niet per se vrienden van autoliefhebbers, maar willen ons soms ook gewoon ontiegelijk veel geld uit de zak kloppen. Shocker!

Uit vertrouwelijke documenten die de Franse site Mediapart in handen heeft gekregen, blijkt dat een aantal fabrikanten de computersoftware Partneo gebruikt hebben om de prijs van onderdelen naar enorme hoogtes op te stuwen. Wat de software in principe doet, is middels algoritmes de ‘gevoelsmatige’ waarde van een reserveonderdeel berekenen, opdat die doorberekend wordt aan een klant die dit onderdeel nodig heeft. In veel gevallen staan de werkelijke kosten van het onderdeel totaal niet in verhouding tot de prijs. Zo verhoogde Renault de prijs voor een onderdeel van een koppelingspedaal van de Fluence met 31.283 procent na een prijsevaluatie door Partneo. Vóór de analyse door Partneo, kostte het onderdeel 0,35 euro. Ná analyse ging het om 109,84 euro.

Aanvankelijk werden PSA en Renault in verband gebracht met de (als we het toch over sentiment hebben) louche aanvoelende praktijken. Inmiddels zijn echter ook Nissan, Chrysler en Jaguar Land Rover in verband gebracht met Partneo. Nissan zou in 2008 begonnen zijn met Partneo en sindsdien heeft Nissan Europa de gemiddeld prijs van onderdelen met 25 procent verhoogd. Jaarlijks betekent dat 56 miljoen Euro extra in het laatje. Geen klein bier dus.

In de volksmond heten de gelekte documenten inmiddels al Carleaks, naar voorbeeld van Wikileaks. PSA ontkent overigens de software te hebben gebruikt, Renault weerspreekt dat de onderdelenprijzen daadwerkelijk met gemiddeld vijftien procent gestegen zijn sinds ze de software gebruiken. Enfin, wat vind jij van deze emotionele prijsmanipulatie? Gewoon goede business en eigenlijk niks nieuws onder de zon, of schaamteloze volksverlakkerij? (via De Standaard)

Bedankt iedereen voor de tips!

Ook interessant!

  • Nieuwe Nissan Qashqai heeft een (competitieve?) prijs
  • Tesla wil gratis geld zien van andere fabrikanten
  • Dealers verdienen schandalig veel geld door tekorten
    Dealers verdienen schandalig veel geld door tekorten
  • Thuisladen: doe het niet voor het geld!
    Thuisladen: doe het niet voor het geld!

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

Chrysler, Citroen, fraude, geld, Jaguar, Land Rover, Nissan, Peugeot, psa, Renault, software

Vorig bericht: « Max Verstappen: “Ik verkeer niet in een crisis”
Volgend bericht: Lijstje! Deze EV’s kan je in 2018 kopen »

Lees Interacties

Reacties

  1. potver7 zegt

    1 juni 2018 om 20:13

    Och, gewoon een kwestie van vraag en aanbod, waar dit programma waarschijnlijk nog prijselasticiteit aan toevoegt. Sommige onderdelen moet je vervangen bij defect, anderen zijn nive-to-have – die vervang je alleen als het tegen een schappelijk prijsje kan. Ik zie er eerlijk gezegd niet zo veel kwaad in.

    Login om te reageren
    • mout zegt

      1 juni 2018 om 20:27

      @potver7: Het flauwe is, dat onderdelenprijzen niet of nauwelijks vraag en aanbod volgen.
      Zo hebben eerste eigenaars (terecht of niet) het beeld dat een auto alleen in goed staat blijft bij de dealer. Of dat ze garantie verliezen als ze onderhoud / reparatie elders laten doen.
      En de dealers zelf kunnen nog veel minder vraag en aanbod volgen, want die zij met handen en voeten gebonden aan (bijvoorbeeld franchise-) contracten met de importeur / fabrikant.

      Login om te reageren
      • turboz zegt

        1 juni 2018 om 22:23

        @mout: dit is niet waar. Vraag en aanbod is wel heel duidelijk in de branch.. Zowel op dealer niveau als importeur/fabrikant.
        Over het beeld dat je auto beter af is bij de dealer ben ik trouwens wel eens

        Login om te reageren
    • kenner zegt

      1 juni 2018 om 20:53

      @potver7: ja precies, blijkbaar genoeg mensen die bereid zijn 109 euro te betalen voor iets wat 35 cent waard is. Wie is er nou dom bezig?

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        1 juni 2018 om 21:30

        @kenner: Sinds wanneer heb je een keuze? Er zijn voor de meeste auto’s alleen imitatie delen te krijgen van dingen die veel vervangen moeten worden. Is het stuk dan moet het dus vervangen worden, zo simpel is het.

        Login om te reageren
      • potver7 zegt

        1 juni 2018 om 22:14

        @kenner: En wat is daar nieuw aan? Eerlijk gezegd heb ik het donkerbruine vermoeden dat die 35 cent niet klopt. Dat zal de kostprijs zijn als je een x-aantal koopt, en ooit abusievelijk met die prijs in de prijslijst zijn gekomen. Reserve-onderdelen hebben namelijk de neiging tot onvoorspelbare afname, waardoor logistieke kosten veruit het grootste deel van de kostprijs vormen (je begrijpt, ik zit in die business…). Simpel gezegd, ik zie artikelen in de winkel van onze klanten liggen voor 8 – 10 keer de prijs waar ik ze voor ook inkoop – omdat wij, onze klant en de staat (BTW) er wat aan wil verdienen. En bij reserve-onderdelen is het verschil nog veel groter.

        Login om te reageren
        • audicoupe84 zegt

          2 juni 2018 om 09:09

          @potver7: Wat dacht je van deze: (werkend voor SternAuto) Stuurdemper Mercedes Benz origineel OEM (1 type voor alle modellen) €45- ik wordt overgeplaatst naar EagleAuto (Chrysler/Jeep/Dodge)stuurdemper Chrysler Spitfire (SLK met andere body) stuurdemper €480- voor krek ’t zelfde onderdeel. Dat de prijs omhoog gaat deoor het onderdeel vanuit Duitsland naar USA te verschepen, en weer terug naar Europa, zal de prijs niet ten goede zijn gekomen. Ben benieuwd wat het ding kost nu het via de Fiat organisatie geleverd wordt, en Fiat dus ook een graantje uit de ruif wil meepikken. (Merc.->Fiat->Chrysler usa)

          Login om te reageren
  2. pielemuis zegt

    1 juni 2018 om 20:15

    Sapperdeflap!

    Meh, is dit niet gewoon inspelen op de markt voor gevorderden ? Supermarkten doen niet anders.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      2 juni 2018 om 08:17

      @pielemuis: met het verschil dat supermarkten vaak de prijs verlagen om klanten te trekken en de klant een keuze heeft. Is de Grolsch een week niet in de aanbieding dan drink je wel Warsteiner. Maar zonder dat boutje van het koppelingspedaal is je Fluence onbruikbaar. Dan is €109 vragen voor iets wat vorig jaar gewoon €0,35 kostte gewoon oplichting. Dat reserve onderdelen een keer of drie zoveel kosten dan bij de dealer dan bij de productie van de wagen, dat is logisch. Maar veel gekker moet het niet worden.

      Login om te reageren
      • pielemuis zegt

        2 juni 2018 om 09:39

        @mashell: Wie drinkt er nou Grolsch?

        Login om te reageren
  3. Erik zegt

    1 juni 2018 om 20:16

    Inderdaad, niets nieuws onder de zon.

    In 1985 kocht ik al remblokken zonder het logo van destijds mijn Honda in de automaterialenshop voor 30% van de dealer prijs. Zelfde merk (Brembo!). De plek waar normaliter het logo stond was gewoon leeg.

    Login om te reageren
    • arjontje zegt

      1 juni 2018 om 20:37

      @erik2907: zelfs vaak mee gemaakt bij onderdelen dat het automerklogo eraf gehaald is. Zelfs met meer kosten, namelijk het weg frezen van het logo, is het onderdeel nog goedkoper dan bij de merkdealer.

      Login om te reageren
    • driver28 zegt

      1 juni 2018 om 21:23

      @erik2907: ik heb ook genoeg onderdelen in de hand gehad die origineel waren uit een ander “doosje” (goedkoper) en dan merk vlak weg geslepen ?

      Login om te reageren
    • potver7 zegt

      1 juni 2018 om 22:28

      @erik2907: ‘fastforward’ 1990; ik werkte bij een autofabriek in ’t zuiden des lands, en ik las in Autovisie (sorry, deze site moest nog geconcipieerd worden…) een duurtest van één van onze modellen. Een zonneklep moest vervangen worden (moet je nu eena mee komen, dat zo’n ding afbreekt…) voor het lieve bedrag van 90 gulden. Mijn zonnekleppen-inkopende collega verslikte zich bijkans in z’n koffie bij het horen van die prijs – toch al gauw een factor 50 hoger dan de peojs die wij, en dus ook het centrale onderdelenmagazijn een deur verderop, er voor betaalden.

      Login om te reageren
  4. w0o0dy zegt

    1 juni 2018 om 20:18

    Iedereen die wel eens auto onderdelen via Mister Auto heeft besteld wist allang hoe erg de dealers je een oor aannaaien met de prijzen. Een demper voor de achterklep.. 18 euro bij Mister Auto en 56 bij de dealer… Bizar.

    Login om te reageren
    • tstile zegt

      2 juni 2018 om 00:06

      @w0o0dy: Mister auto nept de boel ook. Alleen wat minder hard dan de dealer.

      Koplamp rechts: 23 euro
      Koplamp links: 76 euro.

      Zelfde verhaal met remklauwen…

      Elke dag veranderen ze prijzen etc etc. Nee, Mister auto is voordelig maar evengoed zijn ze niet dom.
      Het beste is ook even zoeken op auto-onderdelen24.nl, winparts etc etc en dan vergelijken.

      Helaas zit je dan ook weer met de verzendkosten. Ze zijn heel uitgekookt met prijzen. De ene site heeft bijv. het oliefilter goedkoop, de andere de olie. Maar 2x verzendkosten is ook niks dus koop je alles toch maar op 1 site.

      De beste manier om te besparen op auto onderdelen is het hebben van een auto waar bijna niks op zit:)

      Login om te reageren
  5. unknown234 zegt

    1 juni 2018 om 20:18

    Bij auto’s zijn bepaalde onderdelen voor mijn gevoel in gewicht meer waard dan goud, niks nieuws dus.

    Login om te reageren
    • teaminfidel zegt

      1 juni 2018 om 20:38

      @unknown234: je hebt gelijk. Hydraulisch stuurhuis van een BMW E39 €1245,- Dealer. Rechtstreeks vanaf de fabriek €147,- wel zelf kopen = zelf monteren

      Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        1 juni 2018 om 21:06

        @teaminfidel: en al kun je het niet zelf, er is vast wel iemand die het voor je wil monteren voor een leuker uurloon dan de dealer

        Login om te reageren
  6. moveyourmind zegt

    1 juni 2018 om 20:22

    Niks anders dan de merkdealer waar ik op mijn zeventiende stage liep waar het klantenbestand voornamelijk bestond uit trouwe klanten, veel al op een wat hogere leeftijd.

    De werkplaatsfacturen werden daar net zo opgesteld. Gewoon de daadwerkelijke kosten berekenen en vervolgens inschatten wat voor de betreffende klant een acceptabele rekening zou zijn en er een kleine of iets minder kleine opslag bovenop doen.

    Na een korte inwerkperiode mocht ik zelfstandig de facturen maken, achteraf schaam ik me dat ik er zelfs een beetje trots op was dat ik er heel erg goed in was.

    Maar één keer bijna nat gegaan, omdat ik zes uur op de factuur geschreven had. De auto was echter 9 uur ’s ochtends gebracht en ik had 1 uur ’s middags gebeld dat hij klaar was. Gelukkig wist ik op de opmerking van de klant dat de auto al na vier uur klaar was zonder hapering en heel blij te vertellen dat we er twee man op gezet hadden zodat zijn auto snel klaar zou zijn. De klant was gerustgesteld en voelde zich nog belangrijk ook.

    Sindsdien kijk ik wel uit waar ik de auto breng en loop ik de factuur goed na. Ik vertrouw niemand, zelfs mezelf niet.

    Login om te reageren
  7. berkens zegt

    1 juni 2018 om 20:25

    Vliegtickets, maar dan anders!?

    Login om te reageren
  8. teaminfidel zegt

    1 juni 2018 om 20:31

    Inderdaad, andere bedrijven doen het al jaren. Ook met diensten. Mensen met technische kennis shoppen al jaren met onderdelen. B.v. Mister-Auto EBay of rechtstreeks uit de fabriek O.a. In Lithuania e.d. Ik heb mijn BMW orginele onderdelen soms voor nog geen 10% van de Dealer prijzen.
    Wat wel zorgelijk is nog steeds zijn de monopoly posities van Brezan e.d. Maar dat neemt net zo als bij de autobanden gelukkig hard af. Wat de prijzen ten goede komt.
    (Auto garages zeuren hierover, maar die moeten een goed uurloon rekenen en niet op de marges van onderdelen rekenen.)

    Login om te reageren
    • pielemuis zegt

      1 juni 2018 om 20:39

      @teaminfidel: Vroeg of laat komt het allemaal in handen van de Sator group. Die kopen tegenwoordig al die nederlandse grossiers incl bezorgbedrijven op.

      Login om te reageren
      • teaminfidel zegt

        1 juni 2018 om 20:57

        @pielemuis: ok dat wist ik niet. Dus tip voor eenieder: Zorg voor een post adres in buitenland of autozaak waar je onderdelen laat bezorgen en doorsturen. En als het onderdeel geen haast heeft zoek de aardbol af naar de juiste prijs. Laast een LMM alleen met huis verkrijgbaar E39 €620,- NLD. losse sensor van Piersburg DE €17,95 incl. Verzendkosten ?

        Login om te reageren
        • bimmert2017 zegt

          1 juni 2018 om 21:24

          @teaminfidel: Ik herinner mij zoiets bij een LMM van een TDI. Origineel VW kostte rond de 300 euro excl montage. Pierburg via Duitse ebay 40 euro, kwestie van een stekkertje en was technisch volgens de tdiclub beter.

          Login om te reageren
          • wimof zegt

            1 juni 2018 om 21:56

            @bimmert2017: Sorry na 38 jaar VW-Audi nooit een LLM tegengekomen met uw prijs.

            Login om te reageren
          • pielemuis zegt

            1 juni 2018 om 22:07

            @bimmert2017: Mclaren is helemaal lachen, die vragen een godsvermogen voor de LMM’s van een MP4-12C , terwijl die van een 4.2 TDI van Audi hetzelfde zijn. Deze onderdeelnummers vergelijk je weer met die van Bosch, en tadaa! bijna 800 euro bespaard en snel in huis.

            Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      1 juni 2018 om 21:12

      @teaminfidel: hoe koop je rechtstreeks uit de fabriek?

      Login om te reageren
      • teaminfidel zegt

        1 juni 2018 om 21:53

        @rufctr01: Eerst onderdeel nummer opzoeken b.v. Op RealOEM.com. Of orginele fabrikant achterhalen. Google zoeken. EBay AliExpress. Laatste geen veiligheid onderdelen dat durf ik niet. Via een adres in het buitenland kun je bij dure grote onderdelen de btw ontduiken. Succes. Wel bij elektronische onderdelen moet je ze zelf kunnen inleren. Dealer mag en doet dat echt niet voor je!

        Login om te reageren
        • rufctr01 zegt

          6 juni 2018 om 09:34

          @teaminfidel: bedankt voor de informatie!

          Login om te reageren
    • siebren zegt

      1 juni 2018 om 21:57

      @teaminfidel: zoals @rufctr1 ook al vroeg: Hoe koop je rechtstreeks bij de fabriek? Ik rij ook een E39 dus dan weet je wel wat ik nu kwijt ben ..

      Login om te reageren
      • teaminfidel zegt

        1 juni 2018 om 22:03

        @siebren: mijn vorige reactie is (nog niet geplaatst) dus nog een keer.
        Eerst onderdeel nummer zoeken op RealOEM.com. Google dit nummer. EBay zoeken. Of zoek de orginele maker ervan. Zelfs AliExpress (geen veiligheid onderdeel bestellen hier). Of bellen met de fabrikant b.v. Piersburg. Electronische onderdelen zelf de kennis hebben van inleren de dealer mag en gaat dit niet voor je doen.

        Login om te reageren
        • siebren zegt

          1 juni 2018 om 22:16

          @teaminfidel: Ah op die manier. RealOEM ben ik mee bekend. Gebruik ook wel eens de webshop van Ekris om onderdelen te zoeken, lijkt er een beetje op. Vind het alleen lastig om te achterhalen wat nou de originele fabrikant is. Als je het onderdeelnummer zoekt beweert elke site dat het OEM is. Binnenkort zijn m’n remschijven en blokken aan de beurt dus denk dat ik het maar eens ga uitpluizen.

          Login om te reageren
          • teaminfidel zegt

            1 juni 2018 om 22:21

            @siebren: newtis.info erbij en evt. YouTube. Succes! E39 van mij is nu al 20jaar met 6ton ervaring.

            Login om te reageren
            • siebren zegt

              1 juni 2018 om 22:25

              @teaminfidel: Doe je goed! Bedankt, goede website, die kende ik nog niet.

              Login om te reageren
    • wimof zegt

      1 juni 2018 om 22:03

      @teaminfidel: Een dealer ontvangt een gigantisch bedrag via vanalles, maar, als hij dan nog iets te netjes is gaat hij ten onder, ondanks alles.
      Enkel de ratten overleven, in de stijl van ” zo veel mogelijk factureren maar er niets aan doen”
      Ik ben er zelf aan ten onder gegaan omdat ik mijn klanten niet wilde villen.

      Login om te reageren
      • teaminfidel zegt

        1 juni 2018 om 22:14

        @wimof: Je hebt vaak helaas daarin gelijk. Daarom eerlijk en open naar de klanten zijn. Een goed uurloon vragen hoort hierbij!
        Zelf kopen = zelf monteren. Of geen als je het wel doet vertel dat er dan geen garantie gegeven kan worden ook dat kost geld. Met eerlijke service valt nog steeds een goede boterham te verdienen. Als mensen het niet zelf kunnen moeten ze ook netjes betalen daarvoor en niet zeuren. Een architect vraagt ook geen 100,- voor het potlood en papier. Maar wel 1000,- omdat hij iets zelf kan als dienst. Dan voelen mensen zich toch ook niet opgelicht.

        Login om te reageren
  9. loserboi932 zegt

    1 juni 2018 om 20:48

    Land Rover is al helemaal belachelijk. Ik had een keer m’n spiegel langs een tak gehaald tijdens ofroaden. Kap kapot en glas kapot. Maar elektrisch inklappen deed ie nog gewoon. Glas was los te bestellen. Kap niet. Enkel nep carbon aftermarket. Tweedehands kan ook niet. Wordt allemaal opgekocht door Land Rover onderdelen boeren die de hoofdprijs vragen. Heb uiteindelijk volledig nieuwe buitenspiegel moeten kopen. €760 en dan nog montage kosten. Voor een 13 jaar oude auto!!!

    Login om te reageren
    • drommedaris zegt

      1 juni 2018 om 21:11

      @loserboi932: wat een oplichters bij Land Rover

      Login om te reageren
    • teaminfidel zegt

      1 juni 2018 om 21:11

      @loserboi932: anders een set aftermarket kopen en bij een spuiterij netjes in de gewenste kleur laten spuiten plus zelf monteren. Zelf niet handig? Dan geld verdienen waar je wel goed in bent en netjes de rekening betalen.

      Login om te reageren
  10. e38ossie zegt

    1 juni 2018 om 20:57

    Veel erger nog zijn de verschillen in prijzen per land. Ik werk met BMW en koop zowel in Nederland ala in Duitsland originele BMW onderdelen. De ene keer is NL goedkoper dan D weer. Prijs verschillen van een paar honderd euro op bijvoorbeeld een trekhaak.

    Login om te reageren
  11. drommedaris zegt

    1 juni 2018 om 21:18

    Datzelfde geldt ook voor remschijven en blokken. Bij de dealer tegen de 850 euro maar wel met montage en gratis wasstraat. Ik dacht dat kan goedkoper. BMW realoem.com parts catalogus het OE nu,mmer opgezocht. Even googlen en heb ze daarna voor 218 euro totaal gekocht zonder montage. Merk ABS. En verdient de webshop er ook nog goed aan denk ik. Als je een beetje handig bent bespaar je zo 600euro…

    Login om te reageren
    • teaminfidel zegt

      1 juni 2018 om 21:40

      @drommedaris: jij snapt het!
      Ook newtis.info daarnaast is handig. Torque waaarden e.d.

      Login om te reageren
    • seicilindri zegt

      4 juni 2018 om 18:53

      @drommedaris: met alle respect maar ik zou een remblok vam ABS niet willen vergelijken met OEM ! Ik monteerde eens een setje op een A8 van een klant die even met gezwinde spoed naar Polen heen en weer reed.Bij een stop met 200 km/h plus knalde het remblok uit elkaar. Het liep goed af voor de klant en ik heb het netjes met hem opgelost . Ik ben gek op goedkoop, maar sindsdien ben ik wel anders naar dergelijke onderdelen gaan kijken en ABS of dergelijke B merken komen er niet meer onder. Ik wil s nachts graag met een gerust geweten kunnen slapen

      Login om te reageren
  12. _Eend_ zegt

    1 juni 2018 om 21:29

    Iemand had een keer de antenne van mijn Opel gejat, lastig, want dan doet je radio het natuurlijk niet echt lekker. Even de plaatselijke Opel dealer gebeld om te vragen of ze er een op voorraad hadden. Hadden ze niet, maar kon wel worden besteld voor 30 euro.

    10 seconden Googelen later had ik een nieuwe voor 12 euro. Nog belachelijk veel geld voor een stukje plastic, koper en messing, maar al een heel stuk schappelijker. En zo ken ik nog wel wat voorbeelden.

    Login om te reageren
    • granlusso zegt

      1 juni 2018 om 21:46

      @_Eend_: Nou ja, 12 euro? Jij hoopte het voor 2,99 bij de Action te halen? Kom op man. Er zijn ook mensen die hun brood moeten verdienen he, zo gek zijn de prijzen die jij noemt niet.

      Login om te reageren
      • notsobig zegt

        2 juni 2018 om 10:40

        @granlusso: Dus jij zoekt online naar de hoogste prijzen voor hetzelfde onderdeel en besteld die, zodat die persoon goed zijn brood verdient?

        Login om te reageren
  13. desjonnies zegt

    1 juni 2018 om 21:36

    Is al eeuwen oud, uitgevonden door die gasten van British Leyland.
    Voor krek hetzefde onderdeel wat in een Jag zat, betaalde je vier keer zoveel als voor een Mini, meg MGB en Triumph TR onderdelen deden ze nog gekker.
    De Rover 75 deelde componenten van BMW, was goedkoper bij de BMW dealer. Stond er een BMW logo op het onderdeel, vroegen we het Roved niet eens

    Login om te reageren
    • O plaat zegt

      1 juni 2018 om 21:57

      @desjonnies:
      Dat doen ze nog steeds, op onderdelen van de Citan staat er ook gewoon Renault op.

      Login om te reageren
      • Erik zegt

        2 juni 2018 om 13:02

        @shiva: o, verrassend, bij mijn Dacia staat ook Renault erop. Rij ik nu Mercedes :-)?

        Login om te reageren
  14. wimof zegt

    1 juni 2018 om 21:58

    Nog erger, een nieuwe auto vol met uitrusting, helaas moet je er voor betalen om er een vinkje voor te zetten.

    Login om te reageren
    • teaminfidel zegt

      1 juni 2018 om 22:18

      @wimof: zelf vinkjes zetten of netjes betalen.

      Login om te reageren
      • wimof zegt

        1 juni 2018 om 22:27

        @teaminfidel: Zo werkt het actueel, je moet wel de kennis hebben.

        Login om te reageren
        • teaminfidel zegt

          1 juni 2018 om 22:30

          @wimof: Heeft mij ook zeker naast wat geld voor software de nodige uren gekost om het mij eigen te maken. Maar ik neem aan dat in jouw werk of hobby je ook niet alleen kostprijs vraagt voor een dienst?

          Login om te reageren
  15. wimof zegt

    1 juni 2018 om 22:32

    Als men de prijs van, inderdaad, schijven en remmen gaat vergelijken met mister auto denk ik die is waanzin,zeker omdat ik kan vergelijken met mijn vroeger leven.
    Onze verkoopprijs was inderdaad bedrag x en hadden daarop 41% maar als ik dat vergelijk tegen welke prijzen Textar, Ferodo, Brembo, Ate worden aangeboden is het niet de dealer die met de winst gaat lopen.

    Login om te reageren
    • wimof zegt

      1 juni 2018 om 22:39

      @wimof: Ben altijd zeer dom geweest, maar mijn ouders leerden mij dat ik nooit iemand mocht aandoen wat ik zelf niet zou willen.
      Mijn eigen nichtje vindt het doodnormaal dat ze in België 500 mensen ontslaat omdat het in Polen goedkoper kan.
      Wel, mijn maag draait er van om.

      Login om te reageren
  16. Specht zegt

    1 juni 2018 om 22:37

    Van de week een Bosch accu gekocht voor 140 euro via lokale onderdelenhandel. Originele (van Exide) koste bij de dealer 220 euro.
    Maar weet je wat nu het leuke is, alle lokale onderdelhandels vallen linksom of rechtsom tegenwoordig onder de dezelfde club. Dus je betaald alsnog teveel.
    En toko’s zoals Misterauto bestaan uit flapdrollen die niet eens fatsoenlijk een pakket kunnen verpakken.
    Ooit is een keer een distributieriem set besteld met alle looprollen, spanners en waterpomp.
    Spul lag in een veel te grote doos zonder vulling… schoepenwiel van de waterpomp kapot, en de distributieriem was beschadigd tijdens transport. Heb de hele bende gelijk teruggestuurd en het ergens anders gehaald voor paar stuivers meer.

    Login om te reageren
    • wimof zegt

      1 juni 2018 om 22:46

      @specht: Exide is het oude Tudor ( Archenne België)
      Ik denk, hoop dat Varta nog echt is.

      Login om te reageren
      • postzegel zegt

        1 juni 2018 om 23:13

        @wimof: Varta en Bosch is reeds jaren ’t zelfde uit Portugal geloof ik. Varta blauw. Bosch grijs. Verder exact gelijk.

        Login om te reageren
    • tstile zegt

      2 juni 2018 om 00:02

      @specht: ooit eens een keer gekocht?

      Mensen veranderen, bedrijven ook. Mister-auto heeft al mijn pakketten zeer goed verpakt. Sterker nog ik baalde ervan dat m’n papierbak elke keer vol was door al het opvulkarton wat ze gebruiken.

      Login om te reageren
  17. Orichy zegt

    1 juni 2018 om 23:20

    Nou uit eigen ervaring meegemaakt, na motorprobleem, waarbij de olietemperatuurwaarde niet goed werd waargenomen, door de olietemperatuurvoeler, deze was niet stuk, of verstoord. De olie toevoer geheel nagekeken en schoongemaakt en zelfs gereviseerd, niets hielp, ook werd de juiste voorgeschreven olie en benzine, met hulpstofjes gebruikt, allemaal geen uitkomst, wel een dure (€1600,-) reparatie overigens. Blijkt het uiteindelijk toch aan de motorolie te liggen. Zelf gekocht voor €21,- de 5 liter, van de voorgeschreven viscositeit en warempel, na enkele kilometer, loopt de motortemperatuurmeter weer normaal op en blijft het juist doen. Dank voor de service dealertje.

    Login om te reageren
  18. rikus zegt

    2 juni 2018 om 07:42

    Zie je wel. Ik vind het al raar; € 40,- voor een sleutelhanger..

    Login om te reageren
  19. dailydriver zegt

    2 juni 2018 om 08:11

    Gezien de vele reacties. Zie ik steeds. Dat iedereen het wel goedkoper kan krijgen en laat monteren of zelf doet. Maar zie niet als ze er niet meer uitkomen of verkeerde hebben vervangen en het probleem is niet verholpen of niet kunnen programmeren / coderen mits zo nodig is. Dan gaan ze toch naar de dealer. En hebben dan voor de dealer al diagnose gesteld. De dealer begint dan met 1 uur diagnose en vaak ontelbaar veel foutcodes. Dan komt er volgens een reparatie/ vervanging van onderdelen uit. Moet ook in-uitbouw gedaan c.q. reparatie uitvoeren. Klant geeft hier zelf akkoord voor. En dan aan het eind zeggen dat de dealer te duur is. De dealer zit met ellende van een ander opgescheept. Doet vervanging naar voorwaardes en richtlijnen van Merk. En daarna zie je je de klant nooit meer terug. En dit kost de dealer altijd zoveel tijd. Dus zelf vind ik het onterecht om de dealer altijd maar de schuld te geven.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      2 juni 2018 om 09:02

      @dailydriver: Je kunt nu de dealer wel gaan verdedigen maar hierboven geeft zelfs een voormalig dealer al aan dat ze alleen overleven als ze de boel bedriegen. En dat komt ook perfect overeen met de ervaringen van de meeste mensen. Er word enorm veel gerommeld. Er worden fouten gemaakt die niet erkend worden. Je betaalt de hoofdprijs omdat de dealer de nieuwste technieken en kennis moet hebben, maar als ze een fout maken kan je ook daar nog voor betalen.

      Login om te reageren
  20. intimrasiert zegt

    2 juni 2018 om 11:29

    Sinds wanneer is price point gerelateerd aan de kostprijs? Dan zou elke fles Bourdeaux 5 euro kosten ten hoogste. Dit is gewoon slimme beprijzing, niks aan de hand.

    Login om te reageren
  21. willem83 zegt

    2 juni 2018 om 11:36

    Onderdeel prijzen zijn belachelijk voor woorden soms. Laatst had ik een xenon module nodig die in diverse merken gemonteerd zit. Zoals Audi zoals ook in Renault… De module bij Renault was een dikke 100 euro. Bij Audi 500. Word je lekker in je bips genomen vind ik…

    Login om te reageren
  22. frederik zegt

    2 juni 2018 om 12:23

    Laat ik nog een verhaal toevoegen. Mijn binnenspiegel was van de voorruit losgekomen. Omdat de auto toch langs de BMW dealer moest gelijk gevraagd of zij hem wilden plakken. Moeilijk moeilijk… ze gingen hun best doen. Auto een dag daar gebleven omdat de lijm moest uitharden en toen kreeg ik te horen dat de spiegel er toch was afgevallen. Oplossing: nieuwe voorruit à 1100 euro.

    Daarna naar Autotaalglas gegaan en binnen 10 minuten zat de spiegel muurvast. Hoefde niets te betalen. :)

    Login om te reageren
    • Erik zegt

      2 juni 2018 om 13:10

      @frederik: mag je blij zijn dat de dealer niet zelf een oud gepensioneerd baasje naar Autototaalglas heeft laten rijden en je uiteindelijk € 300,00 heeft laten betalen voor het lijmen.

      Login om te reageren
  23. wijsneus zegt

    2 juni 2018 om 22:58

    Dat hebben de Duitsers dan slim aangepakt. Zij vroegen altijd al absurde bedragen voor onderdelen. Hoeven ze zich geen zorgen te maken dat prijsverhogingen buiten verhouding zijn.

    Login om te reageren
  24. NLBUURMAN zegt

    4 juni 2018 om 09:16

    de Fleunce is toch een EV? dan heeft hij toch geen koppelingspedaal?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North