Max Verstappen: “Ik verkeer niet in een crisis”

Auteur: , 43 Reacties

Crisis > Isis.

MV33

Terwijl de rest van ons zich dankzij Donald Trump en de MoVimento 5 Stelle alweer voorbereidt op de volgende financiële crisis, heeft Max Emilian te maken met een geheel andere crisis, namelijk een vormcrisis. Tenminste, dat is de mening van velen die de Formule 1 volgen. We hoeven het hele rijtje van incidenten die Max dit jaar al talloze punten hebben gekost niet nog eens op te rakelen. Het volstaat om te zeggen dat nog geen van de zes raceweekenden dit jaar vlekkeloos verliepen voor de Maxias.

De meer uitgesproken stemmen in de paddock grijpen de horror-serie van Max aan om hem eens flink de grond in te boren. Het gaat dan niet alleen om journo’s die vanaf de wal roeptoeteren dat Max een slechte stuurman is, maar ook om mannen die in principe recht van spreken hebben op basis van hun eigen ervaring. Volgens Niki Lauda heeft Max een breintransplantatie nodig. Jacques Villeneuve denkt dat Max simpelweg zoveel fouten maakt omdat Ricciardo beter is en hij de Ozzie niet kan bijhouden als hij binnen zijn eigen limieten blijft.

De druk op Max wordt, om kort te gaan, enorm opgevoerd. Dit is de keerzijde van faam en succes. Als je even wat minder gaat staan er voldoende mensen klaar om je plaats in te nemen, of om toch in ieder geval even schaduw op je te gooien. Voor VER is de uitdaging nu om deze druk te absorberen en een goede serie neer te zetten voordat hij eraan ten onder gaat. In woord doet Max dat ten over staan van Motorsport Magazin met een even effectieve als ouderwetse strategie: Deny Deny Deny!

Crisis? Nee, een crisis is het alleen als je te langzaam bent. Voor mij is dit makkelijker te verbeteren. Als je te traag bent moet je echt alles omgooien.

Tevens zwakt Max de ernst van de situatie nogmaals af door de serie van ‘zes slechte wedstrijden’ te reduceren tot twee foutjes:

Het waren eigenlijk maar twee echte fouten; de aanrijding met Vettel in China en de crash in Monaco. Alle andere dingen die gebeurd zijn, waren niet volledig mijn schuld.

Omdat we hierboven beloofd hebben niet alle losse incidenten nog eens te herkauwen, zullen we dat ook niet doen. Maar laten we zeggen dat je wel wat kan op en aanmerken op deze lezing van de feiten. Enfin, de beste manier om te bewijzen dat er van een vormcrisis geen sprake is, vormt een topresultaat in Canada volgend weekend. Ik heb er zelf wel een goed gevoel bij: minimaal een podium!



43 reacties

Hij voelt zich nog steeds het mannetje
@hacker: dat is hij ook hij rijdt in de Formule 1 en en de mensen denken dat ze het beter weten niet.
@tfsi: dit dus 👌🏼
@tfsi: Top reactie!
@tfsi: dank je wel voor deze ‘spot on’ reactie – wat je ook vindt van Max – hier gaat het om. Diegenen die aan de kant staan moeten gewoon hun mond houden.
@tfsi: goud dit
@hacker: En dat bazeer je op… ?

Door dit soort kortzichtige reacties krijg je al die ongefundeerde kritiek.
@pielemuis: en toch heeft hij meer plusjes dan jij hebt 😜
@erwine60: Ik zal het aan Max doorgeven.
@erwine60: Wil je me liken op Insta??!
@cr33p: ja natuurlijk!! volg mij op insta: Erwinkats , dan weet ik je insta en ik like wel een foto bij je 😍
@erwine60: R&R is BACK <3
@hacker: Als je jezelf als F1 coureur niet meer het mannetje voelt of vindt, kun je net zo goed stoppen …
@hacker: ik zou ook reageren. Mensen zijn bezig om zn zelfvertrouwen kapot te maken. Wij nederlanders weten het niet beter hoe dat werkt….
@hacker: als jij op je 20ste, een huis in Monaco hebt, een paar miljoen per jaar verdient, bij één van de beste F1 teams ter wereld rijdt, een paar waanzinnig fijne sportwagens in je bezit hebt, hoe zou jij je dan voelen?
@hacker: niemand op deze site weet beter wat Max moet doen dan hijzelf..
@hacker: mooi verhaal man. Al plannen om een boek te schrijven?
Ach, zo is het altijd wat. Die komt er wel, geef ‘m wat tijd. Sowieso, vorig jaar lag het meer aan de auto als Max zelf. Komt wel goed, ze moeten eens niet zo’n achterbaks doen, iedereen heeft wel eens een minder seizoen.

Niki lauda ben ik onderhand wel een beetje beu, die roept aan de hand van Max z’n laatste race. Destijds is Spanje was het nog een “Wunderkind” en kampioen voor de toekomst.
@pielemuis: Niki Laura heeft waarschijnlijk last van het voortschrijdende inzicht van hersenen op leeftijd die langzaam aan het aftakelen zijn.

Vijf minuten na zijn uitspraak weet hij waarschijnlijk niet eens meer wat hij gezegd heeft en wie Max Verstappen is en begint hij weer over vroeger.
@moveyourmind: *Lauda
@moveyourmind: Laura klinkt leuker, dacht dat het expres was 😉
@moveyourmind:alzheimer
Als je twintig bent, hoor je de “het komt wel goed” mentaliteit te hebben, anders is het mis lijkt me.
@radeox: haha, klopt.
Ook hier staan de beste stuurlui weer aan wal!🙄
Niks aan de hand. Moeten nog wel wat punten komen dit seizoen. Als het volgend jaar niet echt lekker gaat hebben we wel een probleem. Hij is al wat handiger in de media de laatste maand gelukkig!
Het Nederlands elftal, dát verkeert in een crisis.
Laat dit Wunderkind lekker racen. Waar gehakt wordt vallen spaanders. En gaat er wel eens wat mis.
@T5Power: yesss!!! Eindelijk
Wel een terechte opmerking… Als je langzamer bent dan heb je een veel groter probleem. Max kan op 99% gaan rijden en 100% reserveren voor de kwalificatie en tussen de gevechten met anderen.. wordt hij waarschijnlijk 3/4/5 en dan mekkert er niemand meer.
Een Stroll, Sirotkin, Ericsson, Grosjean, Hartley (die in Monaco overigens wel vaak sneller was dan Gasly) die jongens moeten meer snelheid vinden en constanter worden en de auto verbeteren.. Max hoeft alleen maar wat voorzichtig en slimmer te rijden en dan valt alles op zijn plek. Paar keer voor Ricciardo eindigen zou leuk zijn maar is niet strikt noodzakelijk… Laad die de kar maar ff trekken en als je sneller blijkt te zijn kun je hem altijd nog voorbij.
Verder hoopvolle woorden. Het is makkelijk te verbeteren. Zei die. Dus dat wordt mooi in Canada!

Die Villeneuve wisselt overigens ook per race van standpunt over Verstappen. Maar hij heeft op dit punt wel een punt denk ik. Verstappen reed te geforceerd in Monaco. Ik denk overigens dat hij voor Spanje de knop al een beetje had omgezet. Dat stommiteitje met Stroll was natuurlijk jammer, maar hij ‘overdrivde’ het niet dat weekend. In Monaco leek hij dit door te hebben gezet tot die crash dus. Waarschijnlijk inderdaad om nog ff sneller te zijn dan zijn teammaatje. Deze schuiver was alleen in Monaco een probleem, als het in Monza was was het geen probleem. Kortom: terug in de Spanje stand en doorgaan.
@pomoek: het is natuurlijk een beetje een wat als verhaal. Bij Ric heeft het team de auto net voor de kwali gefixt, bij Max ontdekken ze een scheur in de bak waardoor hij de kwali kan vergeten. Als ze de wagen voor Q1 klaar hadden gekregen was hij gewoon naar het podium gereden en dan had er niemand over het foutje in VT3 gesproken. Hij heeft een beetje pech ( al dan niet door eigen toedoen) en hij ligt natuurlijk constant onder het vergrootglas. Dat laat alles erger lijken dan het is.
It’s all part of the process… De kwartjes vallen heus wel…
“Jacques Villeneuve denkt dat Max simpelweg zoveel fouten maakt omdat Ricciardo beter is en hij de Ozzie niet kan bijhouden als hij binnen zijn eigen limieten blijft.”

Ik denk juist dat Max Ricciardo allang voorbij is. Max zit zichzelf vooral in de weg door domme beslissingen te nemen.
Wat Max naast het kwalificeren onderscheidt van Ric is de constante snelle ronde tijden die hij kan rijden. Geef hem een auto die m niet in de steek laat en laat m een weekendje schadevrij rijden en dan denk ik dat ie weer voor Ricciardo zal eindigen.

Ik bedoel kijk naar de rondetijd in vt3 van Monaco, kijk naar het resultaat in Barcelona en kijk ook naar het rondje voordat hij de pitstop maakte in Baku. RBR had er niet op gerekend dat hij zo snel zou zijn en alsnog voor Ricciardo de Pits uit zou komen.
@rick-dos: Ricciardo is een paar honderdsten langzamer maar maakt geen domme fouten. Max is dezelfde wildebras als Jos.
Een paar van de races en/of trainingen dat hij crashte was de oorzaak van slechte afstellingen van de wagen, en ook slechte aero.
@toyotavenray: hoe kom je aan die info? Die had ik nog niet gehoord…
@pomoek: dat heeft Max zelf een keer gezegd in een interview of meerdere interviews. Dan zou je dat toch even moeten terugkijken.
@toyotavenray: hij zei ook dat die ineens 150 pk extra had, dat bleek ook niet te kloppen, toch maar even terugkijken😊
@toyotavenray: ze zou kunnen zeggen dat als jij de schuld telkens aan een ander geeft, de andere coureurs waren schuld, slechte aero, slechte afstelling, 150 mysterieuze pk extra dat je dan best wel een beetje in een crisis verkeerd. Als je het probleem (ik zou het omschrijven als te gretig) niet erkent komt er ook geen oplossing.
Komt goed. Ik verwacht zelf dat hij nu echt wel weet dat hij te vaak tot het gaatje gaat. Hij weet dondersgoed dat het roer ietswat om moet. Canada plekje 5/6 en punten voor RBR. Daarna weer verder zien, niets meer en niets minder voor volgende week.
@cr33p: ik ben bang van niet. Want als hij dat zou weten zou het zo goed voor hem zijn om dat gewoon te zeggen “We hebben een nu goede, snelle auto, hiermee kan het, ik wil zo graag dat ik misschien een beetje teveel over het randje ga”. Dat zou hem profileren dat enthousiaste sympathieke hond die het probleem erkent. Door te zeggen dat er “geen crisis is en ik heb maar twee foutjes gemaakt en de rest was de schuld van anderen” komt hij arrogant en niet verbeteringsbereid over. Niet zo gek dat mensen dan Ricciardo als de betere coureur van de twee zien, misschien geen supertalent maar totaal niet arrogant en hij haalt gewoon de betere resultaten.
De ene helft van Max’s probleem is zijn gretigheid, dat is vanzelf opgelost als hij het erkent, de andere helft van het probleem is op te lossen met een PR cursus.
Nee, een crisis is het alleen als het te langzaam bent? Te langzaam gaat, denk ik dan.

Komt wel goed, joh.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).