Die stagiaires ook altijd.
Een of andere Frodo heeft vroegtijdig op enter gedrukt, want alle info over de nieuwe M5 Competition staat online op de Duitse BMW site. Het lek kwam via bimmerpost aan het licht en zo kunnen we vroegtijdig kennis maken met de heetste M5 evaaaaah.
De Mercedes-AMG E63 S 4MATIC+ *hapt naar adem* kan gaan douchen, want de M5 Competition is misselijkmakend snel. Zoals al eerder werd verwacht, krijgt de M5 Competition 25 extra pk’s, wat voor een totaal van 625 pk zorgt. Dankzij M xDrive kan de M5 prima overweg met al dat vermogen en dat zie je terug in de cijfers. 0-100 km/u doet de M5 Competition in 3,3 seconden (!) en de top ligt met het M Driver’s Package, net zoals bij de reguliere M5, op 305 km/u.
De sprint naar de tweehonderd is minstens zo indrukwekkend, want de zakensedan heeft hier slechts 10,8 seconden voor nodig. Dit betekent dat de M5 Competition slechts luttele tellen langzamer is in vergelijking met een supercar als de Lamborghini Huracán, die negen tellen nodig heeft om 200 km/u aan te tikken.
De M5 Competition krijgt een aangescherpt onderstel, nieuwe wielen (789M) en alles wat chroom was, is nu zwart. Verder moet deze F90 M5 beter klinken, want de auto wordt geleverd met een nieuwe sportuitlaat. Meer informatie is op dit moment nog niet bekend. De verwachting is dat BMW begin volgende week officieel het doek zal trekken van de nieuwe M5 Competition.
diezijner zegt
0,0 uitstraling. Ik kijk naar een product, niet naar emotie.
berlinetta zegt
@diezijner: Kun jij je naam niet beter veranderen in azijner? Heb nog geen positieve reactie van jou gezien hier op AB.
diezijner zegt
@berlinetta: haha heyy dank je voor het meedenken. echter is het niet mogelijk om je gebruikersnaam te wijzigen.
Sorry dat ik zo’n negatieve impact heb op jouw beleving van deze website. Het is niet persoonlijk.
viezefreddyw zegt
@berlinetta: In dit geval heeft ‘ie wel gelijk wat mij betreft. Maar ja, dat kon je van te voren wel raden…
sntial zegt
@viezefreddyw: voor een grote 3-reeks is ze toch mooi?
rhellema zegt
@viezefreddyw: maar volgens mij ben jij wel behoorlijk gecharmeerd van Mercedes terwijl ik dat eigenlijk steeds meer een auto met het syndroom van down begin te vinden. Als ik zo kijk naar die nieuwe A en die nieuwe 4 deurs coupé AMG WEET IK NOG WAT! Wat een spuuglelijke hokken zijn dat. Maar dat is nou weer het leuke van smaak…die kan zo enorm verschillen.
viezefreddyw zegt
@rhellema: Eens met je laatste paar zinnen. Maar ik ben het met je eens als het gaat om de A-klasse en dat AMG GT Coupe dinges nog wat. Dat zijn ook niet de mooiste auto’s.
Voor mij zijn er twee verschillen. Je hebt een Mercedes en je hebt een Mercedes-Benz. Een mooie S-klasse en E-klasse en de vorige CLS modellen zijn echte Benzen. De A-klasse en die types zijn Mercedessen die je hebt want het is Mercedes. Andere meerwaarde hebben ze niet als je begrijpt wat ik bedoel.
rhellema zegt
@viezefreddyw: ik ben heel bang dat Mercedes deze styling door gaat voeren in het gehele gamma.
viezefreddyw zegt
@rhellema: Dat zou ik vreselijk vinden. Zo’n 10 jaar terug met auto’s als de W212 en W221 (E-klasse en S-klasse) koos ik ook steevast voor BMW. De toenmalige 5- en 7-serie vind ik veel mooier. Nu is dat weer anders. Maar over 10 jaar kan dat weer andersom zijn.
rhellema zegt
@viezefreddyw: hahaha mooi is dat, ik had dat 10 jaar terug andersom maar wat dat betreft ben ik sowieso wel een beetje een buitenbeentje, zo vind ik persoonlijk de eerste BMW X3 een geweldige auto terwijl ik afgefikt werd toen ik er 1 aanschafte. Een heerlijke 3.0 zes in lijn bak waar ik nog iedere dag volop van geniet.
viezefreddyw zegt
@rhellema: Zo had ik het met de DS5. Er zijn maar weinig mensen die me begrepen. Maar ik vind het mooi. Eigenzinnig. Ergens vind ik het ook leuk dat er maar weinig mensen de auto zo mooi vinden als ik.
Ook de 164 die ik sinds kort heb vinden maar weinig mensen echt mooi zoals ik hem vind. Maar dat vind ik juist weer leuk.
elemento zegt
@diezijner: hij mag zo om mijn oprit.staan. geen poespas
't Peugje zegt
@diezijner: Grappig hoe meningen kunnen verschillen. Ik vind de nieuwe M5 juist veel uitstraling hebben en echt neigen naar een geëvolueerde E39. Typisch een statige zakensedan waardoor ik BMW boven Mercedes prefereer. Ik merk echter dat ik een van de weinigen ben hier met deze mening maar ach, smaken verschillen gelukkig.
kermit123 zegt
@straatzakelijk: Je bent niet een van de weinigen ik deel je mening. BMW prefeer ik ook boven Mercedes. Al dat taxi gedoe.
dennisn52b30 zegt
@diezijner: Amen! Straalt totaal geen emotie uit inderdaad.. ik word er verdrietig van dat alles zo voorspelbaar is. Waar is de tijd gebleven dat het merk met iets geks kwam (E60 V10 bijv.)… je kan nu al de komende 2 jaar alles voorspellen en het uiterlijk en motorisering is ook voorspelbaar en ligt in lijn der verwachting.
Onehp zegt
Zo dat is vroeg… misschien de E63S die wat scherper staat (maar minder veelzijdig is)? Goed dat er de keuze is bij BMW binnenkort. Nu nog een M5 Competition Estate…
tvklarenbosch zegt
@Onehp: juistem. Dat is de auto die mist.
henk123456 zegt
Die 5-serie is toch totaal niet fotogeniek, zowel niet op renders als op foto’s. Terwijl ik het ‘in het echt’ echt een mooie wagen vind. Zit een mooie lijn in, laat me zelfs een beetje denken aan een 6 Gran Coupé.
bartkramer zegt
@henk123456: Dit gevoel heb ik de laatste tijd met veel auto’s. Voor m’n gevoel komt dit gewoon omdat er te veel lijnen zijn die je niet op een 2D foto kan tonen.
viezefreddyw zegt
Oh please not again!
RubenPriest zegt
@viezefreddyw: Het spijt me! Begin volgende week weer nieuws over deze auto. Ik heb je gewaarschuwd..
viezefreddyw zegt
@rubenpriest: Het is je vergeven.
mikje90 zegt
3,3 sec naar de honderd is wel echt serieus snel voor zo’n lelijke auto
karhengst zegt
@mikje90: Des te sneller is hij uit het zicht, mooi toch?
erwine60 zegt
De F10 kreeg met 2 vingers in de neus 750pk, kan niet wachten om de resultaten te zien op een F90.
kwestie van tijd natuurlijk ?
gove zegt
teringjantje bult peekaas, maatje kleinere velgen en in het zwart of grijs kom je ook nog redelijk zakelijk voor de dag, doen ze wel goed
benniedownunder zegt
9 vs 10.8 sec naar 200 is 20% langzamer, noem dat maar nipt..
audirijder zegt
@benniedownunder: relatief gezien natuurlijk niet nipt.. maar als de Lamborghini 1 seconde te laat op het gas gaat dan raak je die BMW voorlopig niet in.
eirmakk zegt
@benniedownunder: maar met de bmw doe je dit terwijl je vrouw naast je zit en de kinderen achter Nickelodeon zitten te kijken. Laat mij maar een seconde langzamer zij dan een volwaardig hyper/super car.
benniedownunder zegt
@eirmakk: helemaal met je eens, maar dat was mijn punt ook niet. Het is relatief gezien gewoon niet nipt langzamer, maar natuurlijk nog wel steeds bloedsnel!
berlinetta zegt
@benniedownunder: In autoland is het inderdaad een wereld van verschil, maar in het dagelijks leven stelt het niks voor. Een gemiddelde scheet duurt nog langer.
kenju zegt
Als dit een of ander nieuw Chinees merk was geweest met een BMW gejat uiterlijk qua neus, had ik het ook geloofd.
De huidige design taal spreekt me totaal niet aan. Jammergebieg merken ze dit pas in een latere fase bio bepaalde merken omdat de fans toch kritiekloos auto’s van dat merk blijven kopen.
't Peugje zegt
@kenju: Dus als de designtaal jou niet aanspreekt dan zijn de mensen die dat wel aanspreekt kritiekloze fans? Wat een onzin, deze auto gaat ver boven de 200k kosten met wat opties, je bent behoorlijk kritisch als je zoveel geld uit geeft aan een auto.
kenju zegt
@straatzakelijk: Waar zeg ik dit? Ik zeg dat bepaalde merken zwakke designs minder goed merken omdat de fans het toch blijven kopen. Ik zeg nergens dat alle kopers fans zijn.
Overigens is het onzin om te stellen dat je kritisch bent wanneer je veel geld uitgeeft aan een auto, of welk andere product dan ook. Veel keuzes worden gemaakt op basis van een merknaam. En in dit segment zijn er niet eens slechte auto’s.
't Peugje zegt
@kenju: ahá op die manier. Excuus dat ik je onsamenhangende verhaal niet goed heb begrepen. Je stelt het alleen wel als een feit terwijl een stelling als “zwak design” toch echt een mening is.
kenju zegt
@straatzakelijk: Drie zinnetjes onsammenhangend? Dat ligt toch echt aan jezelf, ondanks de matige tekstherkenning van mijn toetsenbord.
Maar jij vindt dit dus wel een mooie auto?
't Peugje zegt
@kenju: Bijzonder mooie auto
berlinetta zegt
Ik ben volgens mij een van de weinigen die de M5 wel echt kan waarderen (terwijl ik niet zo weg ben van de gewone 5-serie). En uit de rijtesten blijkt dat het ook een heel goede M5 is. Anders dan de E63 (dat is meer het feestbeest terwijl de M5 meer gefocust is.), maar ook niet beter of slechter. Gewoon een hele goede concurrent.
Ik ben daarnaast ook wel fan van de E63, maar ik vind de AMG-uitdossing niet zo goed gelukt. Ik had graag een wat cleaner design gezien zoals bij de vorige generatie AMG’s.
't Peugje zegt
@berlinetta: Toch nog iemand waar ik het mee eens ben als het gaat over de F90 M5 :)
berlinetta zegt
@straatzakelijk: Zeker. Veel journalisten maken de vergelijking met de E39 en ik snap dat wel. De M5 ziet er niet zo overdreven uit. Juist best wel ingetogen. Ik kan het heel erg waarderen. Het ziet er gewoon clean uit.
87sandyd zegt
Ik snap BMW wel. Ze willen de sprinttijden van de e63s halen natuurlijk..
schuiftrompet zegt
@87sandyd: verpulveren*
willeme zegt
De E60 M5 was een magistrale machine, maar die V10 had een slechte transmissie, bizar hoog verbruik en te weinig koppel onderin. Geinig als aandrijflijn voor een sportwagen, niet voor een 1.850 kilogram zware sportlimousine. Betreft dat verbruik, ja, dat was zeker een issue, want de benzinetank was erg klein. Dat is irritant op een autobahnstormer.
Met de F10 werd het een en ander verbeterd. Veel meer koppel, een grotere tank en een waanzinnig goede transmissie. Alleen werd toen duidelijk dat de achterwielen het echt niet meer aankonden. Zeker een gekietelde M5 had erg veel last van wielspin.
Wat dat betreft is deze M5 perfect. Als je de hooligan wil uithangen kan dat. Je kan driften totdat je een ons weegt. Wil je normaal: dan kan dat ook. Wil je bizar snel op de Autobahn cruisen: geen probleem. En met de nieuwe generatie doe je in elk geval mee met de sprint.
Betreft dat uiterlijk, ik vraag mij af wat het grote probleem is. Ja, de F10 vond ik ik ietsjes mooier. Maar eigenlijk zien ze er voor en willekeurige voorbijganger exact hetzelfde uit. Iets grotere lampjes, hockeystickje en wat bredere achterlichten. Echt een verschil vind ik het niet. Sterker nog, de nieuwe M5 ziet er in het echt iets minder snel uit dan voorheen. Het is een minder opvallende verschijning (deze generatie is ook niet extra verbreed, doet M alleen als het noodzakelijk is), net zoals de E28 en E34 dat ook waren. Ik vind dat wel wat hebben. Voor mij eentje in het Almondinbraun graag. Met Cohiba interieur.
berlinetta zegt
@willeme: En dat hockeystickje is ook niet eens aanwezig op de M5. Ik vind het ook wel erg geslaagd. Dat in tegenstelling tot nog 5-serie sedan. Die oogt niet helemaal lekker.
't Peugje zegt
@willeme: Volledig met je eens, mooi verhaal. Ik heb een paar weken terug een eigenaar gesproken van een F10 M5. Hij vertelde dat het DSC bij 120 km/u soms nog in moet grijpen bij een nat wegdek. Na een tijd gaat dat irriteren als je de auto gewoon normaal wilt gebruiken. Ik begrijp de stap naar 4wd dan ook volkomen van BMW.
piquet1986 zegt
@willeme: het hele probleem is de stance. De manier waarop dit gedrocht op zn wielen staat. De e39, e60 en ook f10 staan lekker op hun pootjes. Deze mist “power” bij het bodywork rond het achterwiel, wat voorgaande beemers wel altijd hadden. Lage neus, met een steeds dikker wordende kont. Dat is deze compleet verloren, daarmee ook zijn typische bmw charme. Te hoog Bmw GT gehalte
willeme zegt
@piquet1986: juist die dikker wordende kont vond ik altijd een beetje ordinair. Dit ziet er keurig en beschaafd uit. Maar er zal vast een M5 CS komen die wel aan jouw wensen voldoet. Je zal ongetwijfeld niet de enige zijn. Zelf Chris Harris Twitterde erover :-).
991gt3rs zegt
Ho hoi hey @rubenpriest: vind het niet aardig dat je zegt dat de E63s kan gaan douchen. De M5 competition is nog niet op de markt. De E63 w213 is inmiddels een jaar op de markt. 0-200 scheelt maar 0.7 seconde en 0-100 is de E sneller. Buiten dat om heeft de E63 minder vermogen, meer gewicht, kleinere motorinhoud en 9 versn ipv 8. De E63 is nog steeds superieur t.o.v. de M5 competition. Maar ik ben geen AMG fanboy hoor.
E34M5Touring zegt
@991gt3rs: Langzamer, minder vermogen en meer gewicht. Maar wel beterder… Goed verhaal.
berlinetta zegt
@991gt3rs: Eerst mag de vergelijking niet worden gemaakt omdat de M5 nog niet op de markt is en vervolgens maak jij zelf de vergelijking. Dat klopt dan ook niet helemaal toch?
creative zegt
Nu nog een touring en dan is het af!
dikkereinier zegt
Zak je net voor twee ton een standaard M5 hebben gekocht…
kniesoor zegt
@dikkereinier:
Da’s een never ending story met auto’s, ook met die van dit kaliber. Auto’s zijn snel ‘achterhaald’, soms zelfs binnen een jaar. Niet iets om erg wakker van te liggen, vinnik. Een paar tienden van een seconde sneller naar de honderd is in de praktijk een volstrekt verwaarloosbaar verschil, d.w.z. het zou voor mij geen redden zijn om de ‘achterhaalde’ door een nieuwe(re) te vervangen.
willeme zegt
@amghans: Inderdaad. Zeker wanneer je 99,99% van het wagenpark met gemak voorbij schiet :-D
rensso zegt
@dikkereinier: idd. Ik vind het vrij onnozel om nu al met een update te komen. Het is alleen maar om de E63s te overtreffen.
prop zegt
Nu al een update? Iemand die M5 geld heeft zal altijd ook de meerprijs van deze kunnen betalen. Als je ‘m al hebt ben je idd flink genaaid. Halverwege de levenscyclus is hier begrip voor op te brengen maar nu niet.
edward330d zegt
@prop: misschien kun je je gewone M5 straks wel laten upgraden in de webshop van bmw M sport….
vondick zegt
@prop: Het is geen update. De normale M5 blijft gewoon te koop.