Tijd voor een analyse.
Het is een schokkerig, vaag plaatje. Toch kijken we hier mogelijk naar de eerste foto van de BMW M2 CS, die vermoedelijk als M2 Competition op de markt gaat komen. Al maanden gaan er geruchten de ronde over deze extra hete M2, maar keiharde beelden ontbraken nog altijd.
Met dit plaatje komt er een einde aan de mythe. Hoewel we niet veel te zien krijgen, is het duidelijk dat dit een andere M2 is. Allereerst de kleur. Deze tint is niet te krijgen op de reguliere M2. Vermoedelijk gaat het hier om Hockenheim Silver, een nieuwe kleur die exclusief te verkrijgen zal zijn op de M2 Competition. Daarnaast zien we een andere grille met een hoekiger ontwerp en is de grille volledig zwart uitgevoerd. Kijk ook even naar de spiegels. Dit zijn andere spiegels in vergelijking met de reguliere M2. Op het eerste gezicht lijkt de voorbumper gelijk te zijn aan de M2, maar kijk nog eens goed. De lijnen lopen scherper naar beneden. Ter vergelijking: een plaatje van een M2 LCI check je onderaan het artikel.
Zo kan een vaag plaatje toch veel informatie vrijgeven. Hoewel het niet te zien is op de foto, spreken geruchten over een doorlopende grille zonder traditionele splitsing voor betere koeling. Onder de kap de S55 zes-in-lijn turbomotor uit de M4, goed voor zo’n 405 pk. Naast de traditionele M2-kleuren, krijgt de M2 Competition twee nieuwe kleuren. Het eerder genoemde Hockenheim Silver en, wat opvallender, Sunset Orange. De verwachte onthulling is in april. (via BMW Blog)
aarsgewei zegt
Waarom dacht ik dat het een Benz was voor ik de titel gelezen had?
ds3thp zegt
@aarsgewei: omdat die ook die nieren heeft zoals een BMW?
aarsgewei zegt
@ds3thp: De eerste foto is alleen een koplamp en die deed me in eerste instantie aan een Benz denken.
123bat zegt
@aarsgewei: omdat de foto zo gemaakt is dat de koplamp veel schuiner lijkt te staan, en dus iets weg heeft van een MB koplamp?
berlinetta zegt
Een doorlopende grille? Daar geloof ik echt geen snars van.
griffendahl zegt
@berlinetta: sowieso niet omdat de luchthapper onder veel meer bijdraagt dan de nieren.
dijan zegt
Zelfs bij BMW vinden ze de hoekige grille van Audi schijnbaar mooi ?
str8six zegt
@dijan: weer een bakkie teveel op?
willeme zegt
Ik vind de M2 eigenlijk al te duur en te snel. Harstikke leuk, maar dit wordt gewoon Porsche Cayman GTS niveau. Zowel qua snelheid als qua prijs.
Ik zou opteren voor een 230i Coupé, M-Sport pakketje en een paar opties. Vervolgens een beetje op smaak brengen met K&N inlaat, Akropovic uitlaat, chip, Eibach veren, Bilstein dempers, AP-remmen, Quiffe differentieel en AC Schnitzer chipset. Desnoods een jong gebruikte 225i op zoeken. Heb je denk ik een topwagentje aan.
berlinetta zegt
@willeme: Toevallig deze week de Top Gear-test gelezen van de 718 Boxster GTS. Ze waren er niet echt enthousiast over. Het ding reed fantastisch, maar hij maakt blijkbaar zo’n vreselijk hard en lelijk kabaal dat hij de laagste beoordeling kreeg die ik ooit heb gezien.
En die aangepaste 230i die je noemt klinkt me als muziek in mijn oren, maar kun je dan niet beter een M240i nemen?
willeme zegt
@berlinetta: Nee, want dan wordt de klassieke fout gemaakt: te veel vermogen. In principe heb je niet meer dan 200 – 300 pk nodig om een fantastische auto te hebben. Zo heeft de M240i een niet al te bijzonder sportonderstel, redelijke remmen en geen sper. Als je een langzamere 230i pakt en deze helemaal optimaliseert kun je denk een leukere auto hebben die op alle punten lekker scoort. Beetje het tegenovergestelde van een RS3 (briljante motor, eenvoudig chassis).
Over de 718: ik vind hem wel lekker klinken. Iets agressiever dan de zescilinders. Nu is er ook een duidelijke scheiding tussen 718 en 911. Geluid is maar een heel klein gedeelte van het totaalpakket en in mijn opzicht zwaar overgeschat. Er zijn genoeg topauto’s die geweldig zijn en niet bijzonder klinken.
berlinetta zegt
@willeme: Daar heb je wel gelijk in. Die M240i is inderdaad een M-light (met een grote nadruk op light). Zo’n 230i naar eigen wens aanpassen is inderdaad een hele leuke optie, maar dat zal ook nog wel een duur geintje worden vrees ik. Ik zou dan ook eens kijken voor een tweedehands M240i en die aanpassen met het geld dat je overhoudt.
En die 718: ik heb hem nog nooit in het echt gehoord. Voor Top Gear was het probleem ook niet dat hij niet bijzonder klinkt, maar dat het geluid juist erg storend was. Ze reden hem ook het liefst met het dak omlaag, omdat het geluid dan minder hard klonk binnen. Ik ben benieuwd als ik er eens een in het echt hoor.
eklasse zegt
@berlinetta: Top Gear spreekt statements uit die discussie kunnen uitlokken maar hun oordeel is bepaald (nooit) de absolute waarheid.
Zijn ze zelf ook vrij duidelijk over geloof ik.
berlinetta zegt
@eklasse: Het klopt inderdaad wel dat de rijtesten van TG ‘anders’ zijn dan andere autobladen. Toch vond ik het wel opvallend. Het heeft me heel erg nieuwsgierig gemaakt naar het geluid van die 718 GTS. Het probleem is dat ik ze vrijwel nooit zie rijden in NL.
mashell zegt
@berlinetta: ze klagen niet omdat er een lelijk geluid uit komt. Ze klagen omdat ze in de Top Gear traditie moeten klagen. En dat geluid is het enige dat ze kunnen bedenken want het is “maar” een 4 cilinder.
porschepdk zegt
@willeme: wat een gezeik, doe mij maar die hardcore versie.
willeme zegt
Hardcore heet niets te maken met vermogen. Een Lotus Exige, Honda Integra Type-R, Donkervoort D8 en Alfa 4C zijn behoorlijk hardcore, zonder dat ze veel vermogen hebben. Vermogen is slechts één onderdeel van de totale beleving. Een auto gaat sneller vooruit. Maar verder helpt het nergens bij, vandaar mijnmening dat een lichtere auto met meer aanpassingen op het gebied van remmen, vering, demping en tractie een leukere auto kan opleveren. Misschien zelfs meer ‘hardcore’ dan hetgeen jij besteld als hardcore.
janmetdelangeachternaam zegt
@willeme: als je er zoveel aan veranderd kan je beter meteen een m2 nemen. Ik denk dat je dan op hetzelfde bedrag uitkomt
willeme zegt
@janmetdelangeachternaam: Nee, op accessoires betaal je geen BPM, op zo’n M2 wel. Bij de 230i ben je voor 60-65 wel klaar. De M2 begint bij 90?
berlinetta zegt
@willeme: Ik denk dat je toch wel wat meer kwijt bent dan 65k, zeker als je al die aanpassingen wil doen. Of je moet al een vrij kale 230i opteren. Dat is voor sportief rijden ook alles wat je nodig hebt, maar ik vink toch graag mooie velgjes, een mooie kleur, lederen bekleding, navi pro en een fijn setje luidsprekers aan.
viezefreddyw zegt
@willeme: An sich ben ik het wel met je eens. Maar een Cayman GTS begint bij 107.000 euro. Een M2 bij 90.000 euro. In beide gevallen erg veel geld. Maar de M2 vind ik in vergelijking met de Porsche een leukere deal. En zoveel zullen ze niet van elkaar verschillen denk ik??
willeme zegt
@viezefreddyw: Puur qua cijfers denk ik dat de 718 Cayman GTS een M2 alle hoeken van het circuit en de AutoBahn laat zien. De M2 is natuurlijk een coupe-variant van een reguliere hatchback. De 718 Cayman is een raszuivere sportwagen. Een standaard 718 is misschien wel de beste optie, dan ;-)
viezefreddyw zegt
@willeme: In ieder geval is de GTS sneller naar de 100 dan de M2 al scheelt het niet heel veel. Ik ben meer benieuwd naar de tussensprinttijden maar daar kon ik zo snel niets over vinden.
Op het circuit kan de Cayman inderdaad sneller zijn dan de BMW. De gewichtsverdeling is natuurlijk idealer bij de Porsche in verband met de middenmotor. Qua gewicht is de Porsche 20 kilo lichter dan de M2.
Maar ik ben niet zo kapot van de Cayman GTS. Ik vond de vorige generatie een mooiere auto. De M2 zal, ook vanwege het prijsverschil, mijn voorkeur hebben door onder andere het motorblok en het geluid er van.
berlinetta zegt
@viezefreddyw: De kracht van een M2 is ook dat het een auto is waarmee prima elke dag te rijden is. Je hebt voldoende kofferruimte en je kan 4 personen meenemen. Oke het is een compromis, maar bij de 718 heb je dat voordeel niet.
viezefreddyw zegt
@berlinetta: Dat alles zou mij dan ook over de streep trekken om zo’n ding te kopen. Nog een beetje ruimte, 6-in-lijn, handbak. Het enige nadeel is wel dat je tegen het oerlelijke dashboard aan moet kijken;
http://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/2015/10/BMW-M2-interior-011.jpg
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Haha ja dat dashboard verschillen we wel over. Ik vind het prima ogen eigenlijk. Het is niet het fraaiste wat ik ooit heb gezien, maar ik vind het mooier dan wat Mercedes en Audi leveren in hun concurrenten (dan laat ik de kwaliteit en afwerking even in het midden).
viezefreddyw zegt
@berlinetta: Dat ben ik ook met je eens. Maar het interieur van de 718 vind ik dan wel weer aanzienlijk mooier;
https://blog.caranddriver.com/wp-content/uploads/2016/02/2017-Porsche-718-Boxster-S-04-626×382.jpg
viezefreddyw zegt
@berlinetta: Op de welbekende ‘dode’ knoppen na dan. Dat doet wat mij betreft echt afbreuk.
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Ook dat is weer waar. Porsche levert echt fraaie interieurs. Ik vind alleen dat van de nieuwe Cayenne wat minder geslaagd.
Rudy zegt
@willeme: als je alle mod’s op een 230i toepas geef je ook easy €15k aan. Daarvoor kun je beter de 240i kopen imo. Pre van de 230i is wel een blok wat aanzienlijk minder weegt.
willeme zegt
@rudy: Yup, precies dat. En daarbij moet je daar dan nog alle mods boven op tellen. De M240i is vooral een stukje sneller.
spylegion zegt
@willeme: En dan ben je net zoveel kwijt als voor een originele gebruikte M2…
willeme zegt
@spylegion: Onmogelijk. Zo duur zijn die accessoires niet. En zo goedkoop is een M2 niet ;-).
ihrte zegt
In plaats van het maken van meer M2 modellen kunnen ze zich beter focussen op het fatsoenlijk bouwen van de huidige M2. Wachttijden van 50+ weken en daarnaast maar 4 kleuren waar je uit kan kiezen.
Bricktop zegt
@ihrte: wat heeft de wachttijd dan te maken met het wel of niet fatsoenlijk bouwen van een auto? Persoonlijk vind ik het wel wat hebben dat er niet veel varianten zijn van de opvolger van de 1M, die was tenslotte ook maar in een aantal kleuren leverbaar.
ihrte zegt
@marcodtc: Service. Ik weet niet hoe jij in elkaar zit, maar als ik een 2 serie van bijna een ton ga kopen dan wil ik hier niet 50 weken op hoeven te wachten. Al helemaal niet als je weet dat er maar een zeer beperkt aantal combinaties/uitvoeringen zijn. Dan heb je gewoon je productie niet voor elkaar.
lekkaah zegt
@ihrte: is gewoon bewust hoor.. ook dat is marketing..
ihrte zegt
@lekkaah: schaarste creeëren d.m.v. lange levertijd? Dat werkt in de autobranche alleen met gelimiteerde oplage. Vooralsnog jaag je potentiële klanten alleen maar naar de concurrent, die wel snel kan leveren.
zwannes zegt
@ihrte: ik volg je! 50 weken is veel te lang! Belachelijk gewoon…
str8six zegt
@ihrte: denk dat dat in dit geval wel meevalt. Levertijden van Skoda Kodiaq zijn nu ook 50 weken weet ik toevallig. In dat segment ga je dan naar een ander merk toe. Een M2 koop je omdat je een M2 wilt. Niet omdat je anders een A-amg wilt.
Bricktop zegt
@ihrte: Dat heeft dan meer te maken met het beleid dat ze voeren en niet zozeer met het bouwen van de auto. De vraag naar de M2 is erg groot, ze hebben vooraf vastgesteld hoeveel exemplaren ze per jaar willen bouwen. Ze hebben bewust gekozen om dit zo te doen, hier is echt wel over nagedacht en niet slecht georganiseerd of iets dergelijks.
Bricktop zegt
Ik heb nou nooit echt het idee gehad dat de M2 vermogen te kort komt, bij een meer hardcore-versie hoop ik dat ze zich vooral focussen op gewichtsbesparing. Blijf de M2 sowieso een fantastische wagen vinden!
thomasthomas zegt
Die bumper kom op zeg. Het is net star wars. Kijk eens naar een mooie oude e30 M3 en kom tot rust….
Dutchdriftking zegt
Is het niet gewoon een witte M2?
zwannes zegt
Denk dat ze de nieren van de X7 gaan gebruiken ?
Jochempie zegt
Moet… Hebben…
drdre1 zegt
Volgens mij is ’t een koplamp.