Gemeente Arnhem geeft 1.000 euro voor oude diesels

Auteur: , 57 Reacties
Gemeente Arnhem geeft 1.000 euro voor oude diesels

Dat dan weer wel.

Nadat we eerder dit jaar het bericht ontvingen dat de gemeente Arnhem van plan was om op korte termijn een zeer strenge milieuzone in te voeren, is de kogel inmiddels door de kerk. Vanaf aankomende januari wordt het centrum van de stad definitief verboden terrein voor dieselauto’s van voor 2005. Gelukkig voor mensen met zo’n oude diesel is alle hoop niet verloren; de gemeente is namelijk bereid voor hen in de buidel te tasten.

Eigenaren van een dieselauto die een eerste toelating heeft van voor 1 januari 2005, komen bij de gemeente in aanmerking voor een nieuwe slooppremie. Enkel inwoners van de binnenstad van Arnhem, evenals ondernemers met een eenmanszaak, kunnen een subsidie krijgen van 1.000 euro wanneer ze hun dieselauto laten slopen.

Hoewel Arnhem de strengste milieuzone krijgt, zitten er hier en daar een paar vriendelijkheden in het beleid dat vanaf 1 januari gehanteerd zal worden. Mensen met een desbetreffende dieselauto’s kunnen jaarlijkse twaalf maal een dagontheffing aanvragen, zodat ze alsnog de stad in mogen. Daarnaast zullen er niet direct boetes uit worden gedeeld. Vanaf april zullen er pas daadwerkelijk mensen op de bon worden geslingerd.



57 reacties

Goede zaak! Weg met die oude meuk.
@techniekmeneer: is dit sarcastisch? Iedereen snapt toch dat het milieu-technisch nergens op slaat om een goed werkend product van 13 jaar oud te slopen om er vervolgens iets nieuws voor in elkaar te schroeven?
@hijman85: zeker in vergelijk met de nieuwere diesels die het hooguit 200-250K volhouden en daarna weer vervangen moeten worden.
@hijman85: het gaat ook niet om het milieu maar om de gezondheid van de mensen in die stad. Iedereen weet dat diesel de vuilste brandstof is in het wegverkeer en dan zeker de oudere diesels. Door die te verbannen kom je de gezondheid van de mensen in dat gebied tegemoet.
@maotje: Die nieuwe auto van de mensen die hier gebruik van gaan maken wordt vrees ik geen nieuwe Model S of i3. Dus iemand gaat straks zijn Golf of 206 uit 2004 laten slopen, krijgt 1000 piek. Hij heeft ook nog wat spaargeld en besluit om voor een knappe 6 cilinder diesel uit maart 2005 te gaan want die kosten toch geen drol meer. Top deal natuurlijk! Maar ik betwijfel of ze er gezonder van worden.
@hijman85: ik denk
Niet dat die verhouding 1 op 1 over zal gaan biij 1000 eigenaren. Denk jij van wel? Tuurlijk zullen dr een paar zo denken. Maar dr zullen dr meer zijn die gewoon wat anders dr voor ij de plaats nemen.
@maotje: dat denk ik niet. Dan hadden ze geen slooppremie moeten geven maar een bonus van 1000 euro wanneer je je nieuwe benzine auto een jaar op je naam hebt staan. Mijn mening is trouwens dat je dit soort treurige pogingen van (plaatselijke) overheden sowieso zo veel mogelijk moet proberen te voorkomen.
Maar ik vermoed dat wij hier niet uit gaan komen als ik je gebruikersnaam zie. Ik denk dat onze ideeën over de rol van de overheid in ons persoonlijke leven iets te ver uit elkaar liggen. :)
@hijman85: kun je dat zien aan een gebruikersnaam?
@hijman85: 😂😂😂
Hahaha. Schitterend!
@hijman85: Denk het niet. Onderhoud kost ook geld. Een Golf uit 2003 inruilen op een Golf uit 2008 is aannemelijker. Of benzine uit 1998, je kunt niet in ieder portemonnee kijken.
@maotje: Want er staan muren om die steden heen? Goed, dan koop ik een flink oude diesel, sloop de katalysator eruit en ga lekker rondjes om die milieuzones heenroken, lekker om Groenlinks en co te pesten.
@basr32: dat is echt een dom antwoord.
Ga maar met je oude diesel erom heen rijden hoor. Daar hebben ze in de zone toch geen last van.
Het gaat toch om het aantal schadelijke deeltjes per volume lucht. En iedereen kan toch wel indenken dat hoe dichter bij de uitstootbron dit aantal deeltjes alleen maar toeneemt? Ik neem aan dat je begrijpt dat de lucht op de veluwe ook schoner is dan op een snelweg of in het botlekgebied.
@techniekmeneer: chill nu kan ik die mooie lancia lybra 2.4 jtd kopen voor een appel en een ei!!!!!!!!
@mikje90: deze staat altijd in de binnenstad.
@mikje90: Vooral doen! Wel laten slopen daarna hè.
@techniekmeneer: lief doen :(
Daar ligt de legendarische schier onverwoestbare B20 in, op LPG zo te zien dus extra duurzaam.
De volvo op de afbeelding is een benzine/LPG auto.
Ach, wat zünde.
Oprotten, maak er nog liever een tafel van
Dan zullen AOW- en pensioenpremies voor Arnhemmers stevig verhoogd moeten worden om hun door deze maatregel enorm verhoogde levensverwachting te kunnen betalen.
@amghans: Driekwart van de stad bestaat toch uit achterstandswijken. Die mensen hebben sowieso al niet de hoogste levensverwachting.
Jaaaaahoor.. komen ze nu nog ff mee. Ze creëren eerst een jaar lang onduidelijkheid, om vervolgens anderhalve maand van tevoren dit plan er nog even doorheen te drukken. Heb de 206 uit voorzorg maar verkocht dit jaar (1.4 HDI, euro 3), maar die was achteraf toch de dans ontsprongen bij ons in de buurt!
Heb hier nog een Alfa 159 jtd uit 2003 staan. Maar als ze me er 1000 euro voor willen geven…
@cossiekiller: 156 bedoel je?
@phaeton: Toch ene die wakker is ;-)
Kan je mooi een rijlesje van betalen
Ik ken nog iemand die 1000 euro zou geven…
@appeltaartislekker: en die wilde er niet eens een ouwe diesel voor terug.
Gewoon de gracht in duwen😑
@edje: maakt ze in Arnhem niet uit, deze staat in Utrecht!
@marinepower: Arnhem heeft tegenwoordig ook een “gracht”. Zwemmen ook nog goudvissen in.
Oude diesel kopen voor 500 euro, en dan 1000 euro krijgen
@kenner: Volkswagen Lupo 1.7 SDI Trendline / apk tot 04-2019/ inruilk
€ 499,00
http://link.marktplaats.nl/m1339108249?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons. Nienand wil die SDI’s toch hebben.
@kenner: Jezus 5ton erop
@kenner: zal wel een eis op zitten dat hij voor een bepaalde datum al op jouw naam moet staan.
@volvo480gtt: Idd, zo dom zijn ze nou ook weer niet.
@kenner: Volgens mij moet je dan wel kunnen aantonen dat je al minstens 12 maanden de eigenaar van de auto bent. Anders is dit systeem zo lek als een mandje.
Nee, goedwerkende auto’s slopen is lekker voor het milieu. Dat je geen auto’s (in het algemeen, niet alleen diesels) in het centrum wilt is logisch. De stimulatie om de geweerde auto’s maar te slopen is echt te gek voor woorden.
@robert110: Dit. Belachelijk is het.
Diesels zonder filter moeten idd gesloopt worden stink bakken
@hollandbest: wel zeiken over de diesels zonder roetfilter maar zelf rond lopen met een mondkap met een 3m filter er op how maar..🤪
@hollandbest: en benzines zonder filter ook! Omdat ze dat bijna allemaal zijn wordt het dan heel rustig op straat.
Stelletje zeikers zijn het!
Worden niet gesloopt vervuilen in Afrika verder
Steden…heb me er nooi welkom gevoeld.
Top! Je 530D laten slopen voor 1000,- of verkopen voor 7000,- goede deal👌🏼👌🏼
Ook hier zijn de mensen met een lupo 3L of audi a2 3L zwaar de dupe. Deze autos zijn superzuinig en schoon met 81 gram co2. Maar verreweg de meeste van deze autos zijn van voor 2005. Idioot dat ook arnhem werkt met bouwjaar ipv daadwerkelijke euroklasse.
Verkeerde foto. De Volvo 145 is nooit als diesel geleverd, alleen als benzine-auto.
Oude diesels van 500 euro kopen en laten slopen dus. Lekker winst maken
Welke dieselauto van 1001 euro kun je kopen waarmee je Arnhem wel in mag? Dit lijkt bijna op een Autoblog aankoopadvies aanvraag ;)
Volgens stap is centrumbewoners ontruimen die in het bezit zijn van een roestbarrel.
Ok dus je hebt een dikke BMW 530d touring van 2004. Prima auto en nog helemaal niet zo oud. Krijg je 1000 euro. wat een idioten in Arnhem. Ziek.
Mooi zaken doen als je in dat centrum woont. Loop-of-sloop dieseltje kopen en voor 1000 euries weer van de hand doen….

“hé bent u daar weer m’neer van Puffelen?”
Ik ben benieuwt hoeveel diesels er daadwerkelijk ingeleverd gaan worden.
Wanneer worden al stomme gemeente raads leden eens wakker want zij leven van de inkomsten van de belasting betaler en van de accijns van de diesel.De grote boosdoener is shell en andere merken zij vervuilen de diesel in de jaren 50 en 60 was de diesel op een na de schoonste motor en millieu vriendelijkste de diesel was toen kleurloos Nu is hij vies groen doordat zij alles wat men nergens meer kwijt kan en verbrand moet worden stopt men in de stook olie en dat komt dan in de diesel vracht auto,s moeten ad bleu
tanken om schoon te zijn het een gebruiken om het ander te verdoezelen alle auto fabrikanten hebben boetes gehad van wege schoemelen met gegevens overdiesel motoren maar zij kunnen niet anders zolang de regeringen van shell en consorten miljarden krijgen om het toe telaten met zotzooi te maken een zeeschip stoot op de noordzee op meer uit dan dat er in Arnhem 100.000 oude diesels op een jaar kunnen uitstoten

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).