De GV70 toont aan dat als je maar lang genoeg je best doet, er uiteindelijk wel komt.
Het neerzetten van een premium-merk is bijzonder lastig. Het duurt namelijk meestal wel even alvorens een merk als dusdanig wordt gezien. Zeker in Europa, waar we enorm traditioneel zijn, is het erg lastig.
Mede daardoor missen we een van de vetste premium-merken van het moment. We hebben het over Genesis, dat het premium luxemerk is van Hyundai. Dat merk heeft in relatief korte tijd enorme stappen voorwaarts gezet. Nu zijn we op het punt aanbelandt waar Genesis aansluiting gevonden lijkt te hebben met de gevestigde orde.
Nieuwe Genesis GV70
De auto in kwestie is de Genesis GV70. De naam is een beetje nietszeggend, maar dat doen merken expres. Dan moet je namelijk de merknaam erbij uitspreken voor de context. Collega @RubenPriest kon alvast de eerste details delen, nu zijn er meer afbeeldingen en is er meer informatie.
De G70 en GV80 passeerden al eens eerder de revue, nu is het de beurt aan de GV70. De auto concurreert met auto’s als de Audi Q5, BMW X3, Mercedes-GLC, Jaguar F-Pace en Porsche Macan. Natuurlijk, het is persoonlijk, maar de GV70 is stiekem cooler en gaver dan die modellen.
In een tijd waar BMW ernstig zoekende is naar een geslaagde vormtaal, weet Genesis een juiste snaar te raken. Met hele cleane lijnen en gave details staat er gewoon een kloek apparaat voor de deur. De chromen sierlijsten met het derde zijruitje geven de auto een opmerkelijk zijaanzicht en de achterzijde met de platte achterlichten zijn eveneens zeer herkenbaar.
Generieke neus Genesis GV70
Is het allemaal bijzonder en gaaf? Mwah, de neus is een beetje generiek. Maar al met al: heel erg gaaf. Natuurlijk, styling is persoonlijk, maar ze hebben er teminste werk van gemaakt bij Genesis. Op de foto’s zie je diverse modellen. De felrode is voorzien van het Sport Package, herkenbaar aan de ronde uitlaten, zwarte details, spoilers en grote velgen.
Interieur
Dan het interieur. Dat is bijzonder clean en luxueus. Het bedieningspaneel voor temperatuur zit onder handbereik, het scherm zit op ooghoogte op het dashboard. De bediening gaat via een knop, iets dat @jaapiyo bijzonder premium vindt. Eerlijk is eerlijk, het is wel erg gemakkelijk en je hebt minder last van vieze vette vingerafdrukken. Het stuur is overigens wel heel erg, eh, karaktervol. Mooi is anders, maar herkenbaar is het zeker. Ook hier geldt: het is smaakafhankelijk.
Techniek GV70
Rest de techniek. Genesis is niet al te scheutig met informatie. De in basis achterwielaangedreven crossover komt in elk geval met twee motoren. De instapper is een 2.5 viercilinder turbo. Deze levert 304 pk aan vermogen en 422 Nm aan trekkracht. Een stapje hoger staat de 3.5 V6 biturbo, goed voor 380 pk en 530 Nm.
Alle uitvoeringen zijn voorzien van een achttraps automaat. De viercilinder heeft in de VS standaard achterwielaandrijving, maar elders AWD. de V6 heeft altijd de aandrijving op alle vier de wielen.
De Genesis GV70 komt volgend jaar op de markt in de VS en Canada. In Nederland wordt het merk (nog) niet geleverd, helaas.
kroon zegt
De C stijl is rommelig en had beter normaal kunnen worden i.p.v. dit.
De uitlaten zijn, zeker in deze tijd van overgang naar volledig EV, ronduit belachelijk.
detroitv8 zegt
@kroon: in de markten waar ze deze bolide verkopen zijn ze nog niet zo ver.
E550 zegt
@detroitv8: de belangrijkste markt van Tesla is de VS.
ktm690sm zegt
@kroon: Ik ben er blij mee. Zo lang het kan die uitlaten laten zien en horen. Amen.
Richmond zegt
@kroon: wat heeft ev uiterlijk te maken met niet ev? Je kunt de uitlaten mooi of lelijk vinden van vorm, maar waarom zou je ze nu altijd moeten verbergen?
kroon zegt
Omdat de hele industrie druk bezig is om afscheid te nemen van fossiele brandstof. Gewoon omdat het prima kan. We hebben nu wel genoeg jaren de vieze rook en fijnstof van dat type motoren ingeademde. Met dit soort overdreven uitlaatpijpen op een nieuw model maak je het verkeerde gebaar in de trend naar schonere automobiliteit.
hotze zegt
De C-stijl in het zwart inderdaad. De Opel Astra heeft ook zo’n opgelegd dak op de station, vreselijk lelijk.
Wat betreft de uitlaat, daar is niks mis mee wat mij betreft. En die achterlichten zijn ook prachtig.
deVia zegt
“De auto in kwestie is de Genesis GV70. De naam is een beetje nietszeggend, maar dat doen merken expres. Dan moet je namelijk de merknaam erbij uitspreken voor de context. ”
Ik werk al 12 jaar in de autobranche en had dit nog nooit bedacht, zo heb ik in ieder geval weer wat geleerd op deze dinsdag!
Esprit_de_Flandre zegt
@deVia: Mja, maar klopt niet helemaal. Bij merken met een gevestigde lijn hoeft de merknaam niet. Iedereen weet wat een A4, 5-serie of S-klasse is, ook “niet-automensen”.
Het is vooral omdat letter- en cijfercombinaties in (bijna) elke taal werken. In de jaren ’90 had je de Fiat Cinquecento, wat gewoonweg 500 is. Fiat vond dat vast zeer chique, maar niemand buiten Italië kan dat deftig uitspreken. De Renault Captur heet in Rusland Kaptur, want anders spreken ze het uit als Saptur. Het is altijd wel iets met namen…
baardmijt zegt
@Esprit_de_Flandre: Een Pajero was ook niet zo’n goed idee in Spaans sprekende landen… Zo zijn er meer voorbeelden inderdaad.
hotze zegt
’t was wat geweest als ze nog een ‘D’ voor de 70 hadden geplakt; niet geschikt voor Spakenburg en omgeving…
kroon zegt
Maar het interieur is prachtig!
spartannl zegt
@kroon: +1
Dutchdriftking zegt
Hij is gaaf. Kom maar door.
gregorius zegt
Er zitten toch wat elementen in die wat wennen worden. Z’n grotere broer echter is (wordt) nog mooier.
Edge zegt
Ik vind de modellen van Genesis juist lekker ogen. Er zijn inderdaad een aantal vrij generieke elementen te zien, maar dat is in mijn ogen juist goed. Genesis etaleert zich als een premium-merk en als je ergens ziet dat de oudere klant evolutie boven revolutie verkiest is het daar wel. Volkomen logisch dus dat Hyundai de Genesis modellen niet té uitbundig maak. Desondanks lukt het Hyundai goed om het geheel niet té generiek te laten lijken, voornamelijk door die toffe koplampen en achterlichten.
Esprit_de_Flandre zegt
@Edge: Ik vind die “dubbele streep” lichten eigenlijk niet echt mooi. Akkoord, ze proberen tenminste een eigen smoel te creëren. Dat is nodig om niet als een slappe kopie aanzien te worden. Echter, er zijn al zoveel smoelen, dat de meeste die nog ongebruikt zijn niet bepaald mooi zijn…
imaginenl zegt
Het gaat mis bij de C (en D) stijl. Ze hadden moeten kiezen om 1 van beide in carrosserie kleur te maken maar zeker niet beide. Jammer want verder best een interessant gelijnde auto!
bbfix zegt
Wauw, plaatje hoor… doe mij de 6 pitter maar.
Charles Taycan 4S zegt
Leuk model maar kansloos in Europa.
alper zegt
Kortom een geslaagde Aston Martin voor een Koreaans prijsje.
Wat zullen die Duitsers balen: alles ooit begonnen met Peter Schreyer (ex-Audi) in the lead. Je hoort nog “nein! nein! Nein! echoën uit Ingolstadt?
Esprit_de_Flandre zegt
@alper: Ik denk eerder dat in Ingolstadt “ha! ha! ha!” rondgalmt.
Voorlopig tenminste, tot Audi in de US over een jaar of drie voorbijgestoken is door Genesis…
alloallo zegt
Een Porsche 928 met 4 deuren en hoog op de wielen
tommot zegt
@alloallo: inderdaad
spartannl zegt
@alloallo: +1
alloallo zegt
If you have seen it, you cannot unseen it
doublechevron65 zegt
Teveel Porsche lijnen, wat ook als compliment gezien mag worden. BMW zoekende ist (…) is weer spijkers op laag water zoeken, wat wederom past bij de competentie van de schrijver.
Turbo S zegt
Geslaagde verschijning met het sportpakket. De ronde uitlaten en en dat stuur zien er stukken beter uit.
SvenskaAeroplanAB zegt
Holy derde zijruitje Batman!! Da’s niet best… Mooi interieur, dat wel
dolledries zegt
Prachtig dashboard!
toyotafortuner zegt
Mooie originele Koreaan!