Genieten: zo duivels klinkt een Lancia Delta S4

Auteur: , 39 Reacties

Je hebt van die dingen waar je maar geen genoeg van kunt krijgen. Het geluid van een lekkere klassieke rallywagen is er wat mij betreft één van.

Lancia Delta S4

Lancia was ooit een van de grote namen in de rallysport. Sterker nog: dankzij de Stratos en de Delta werd het merk bekender dan het ooit was. Neem de Delta S4, het Italiaanse rallykanon uit 1985. Henri Toivonen en Markku Alén lieten meteen zien waartoe die auto in staat was, want ze sloten het WK-debuut van de Delta S4 af als eerste en tweede.

Helaas was de vreugde van korte duur, want Toivonen en bijrijder Sergio Cresto kwamen in 1986 om het leven tijdens de rally van Corsica. Dat betekende het einde van de Groep B-auto’s, want een paar uur na de crash maakte de FIA bekend dat de ongekend wispelturige rallywagens met ingang van 1987 verboden zouden zijn.

Dat betekent gelukkig niet dat ze inmiddels wegroesten in een afgelegen, Italiaanse schuur, want de Delta’s worden nog volop ingezet tijdens rally’s voor klassiekers. Kleine tip: zet je speakersetje vast iets harder.



39 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Ooh die klinkt lekker zeg. lekker lomp in de bochten, geweldige bak
Wetende dat vooral 55+ luitjes deze tijd in de Lancia Delta rijden, blijft dit een geweldig auto merk met een heerlijke geschiedenis.
M’n collega schrok zich de pestpleuris toen ik deze heerlijke bak herrie net even de showroom doorstreamde..Heerlijk!
@sydney:
En dan te bedenken dat het slechts een 1.8 vierpitter is….
Klinkt desondanks beter dan de huidige F1.
@jrk68: Ik heb alweer een lange tijd geleden een jaartje een vriendinnetje gehad die in Zandvoort Noord (pal achter het circuit)woonde.Je moest eens weten hoe die buurt bezig was om het CPZ op alle manieren moelijk te op het gebied van milieuwetgeving in het algemeen en geluidsrestrictie in het bijzonder.Voor dit zou men de hooivorken en brandende fakkels uit de schuur halen(of de vishengels eigenlijk)
@sydney:
Dat is inderdaad altijd een drama geweest, gelukkig hebben ze nu iets keer geluidsdagen.
Afgelopen zomer stond ik boven op de toren toen Klaas Zwart zijn Jaguar F1 het circuit rond joeg, heerlijk….
Die konden ze letterlijk in Haarlem horen en wat schetste mijn verbazing….
De jongelui stonden met hun vingers in de oren….
@tupperware: Dat waren dan verstandige jongelui. Want waarom zou je je gehoor voor de rest van je leven verpesten door een dagje op het circuit?
@henrie:
Aansteller, wel janken over het huidige F1 geluid en dan wanneer je een keer van een V10 symfonie kan genieten stop je je vlerken in je oren..
Hou dan gewoon je bakkes en ga Formule E kijken..
@tupperware: Je hebt mij niet horen janken over het hedendaagse F1 geluid, want F1 kijk ik niet. Daarnaast zou ik graag onderscheid willen maken tussen het geluid op zich (hoe het klinkt) en het geluidsniveau (hoe hard het klinkt, ofwel de ‘deciBells’, voor de leek). Ik kan best van het geluid van een V10 genieten, maar dat hoeft van mij niet op >100dB(A) of zo. Hard zat…
@tupperware: Oh ja, je moet niet zo fel reageren. Nergens voor nodig. Ik zat ook niet uit te schelden of zo, toch?
Heerlijke oorporno!
^
^^^
^^^^^
^
^
^
^
/\

Zo dan maar.
Zo heerlijk!
Kiek em goan!
Geniaal dik ding!
Zo mooi zoals ze klinken terwijl ze iets van een stationaire loop proberen te imiteren. Zo verrot dat t dan draait. Vanuit alles hoor je dat ie toeren wil maken. Dat ie stationair (bij een al vrij vlotte 2.500 toeren) t echt niet naar zn zin heeft.
Ik heb aan ze mogen ruiken, mogen voelen en mogen zien.
En zelfs één keer Henri Toivonen ontmoet, doodgoeie gozer zouden ze in Rotterdam zeggen met een bak humor, gaf me een vette knipoog toen de deur dichtging en hij aan een proef ging beginnen.
Dit zijn wel de meest levensgevaarlijke kanonnen, Scut-raketten in Martini Livery

We gingen toen zo’n beetje het hele circus af wat in de buurt was en te doen was.
En we reden zelf als amateurs in een Renault 5 Turbo 1, die met de komst van dit Groep B geweld hopeloos verouderd was, net zoals de 911 van Porsha.

Dit, dit was van een andere categorie, van een andere planeet, soms zit ik er nog weleens naast bij de Metro 6R4 en dat was niet eens de aller snelste, maar het geweld wat dat al teweeg brengt met zijn atmosferische V6; hoe moet ik het zeggen, zo’n Groep B kanon slaat stukken over, je hersens kunnen de snelheid maar met moeite bijhouden en soms zelfs niet, daarom en daarom alleen al zijn de mannen uit deze illustere periode mijn helden.

Nog eentje dan, we waren in Ieper en daar reed Fab rizio Tabaton, met zo’n Delta S4 in Esso Livery, maar we zagen aan de man dat hij eigenlijk bang was van dat kanon, ik meen me te herinneren dat dit één van zijn eerste wedstrijden was met de Delta.
Diezelfde nacht fikte er trouwens een Groep B Renault 5 Maxi Turbo uit van een Franse prive rijder, dat was voor ons de heilige graal der Renault 5 Turbo’s toen. en nog steeds eigenlijk.
http://www.deltas4.com/joomla_deltas4/images/stories/cat_01/grifone.jpg
Leuk geschreven @desjonnies: Ik reed bijna mee..;)
@desjonnies:
Prachtig hoe je die legendarische jaren weet te verwoorden, maar de groep B moet je beleefd hebben om werkelijk te kunnen bevatten hoe wreed die bakken waren….
Voor hen die te jong waren doe je wel een goede poging om het over te dragen, mijn dank daarvoor.
@desjonnies: fijn die bugs in de android app, zie het hele bericht niet terwijl ik ze graag lees altijd informatief. Fixen AB!
@bouwvakkert: Same here!
@bouwvakkert: hier hetzelfde
@desjonnies: Conclussie van het verhaal Henri Toivonen vond je een leuke schandknaap ;)
Als je dit bekijkt, zie je gelijk wat een armoe de huidige WRC is.
@HZW:
Sorry maar dat is beslist niet waar, de huidige WRC zit op hetzelfde niveau als deze kanonnen van toen, alleen zijn ze beschaafder en iets controleerbaarder geworden.
Maar nog steeds heb ik een hele hele diepe bewondering voor iemand als Loeb, die man heeft het reactie vermogen van een ratelslang op peppillen.
Het enige jammere is dat de rally sport veel te weinig wordt gepromoot op televisie en dat de budgetten zo idioot groot zijn geworden dat het voor een amateur niet meer te doen is.
Een Ex-works Citroën C4 deed rond het miljoen een paar jaar terug, gebruikt dan het door Citroën.
Een Impreza WRC tweedeurs kostte in 1998 al meer dan een miljoen pond als prive rijder.
En dat is er veranderd, de prijzen zijn idioot hoog geworden voor WRC wagens dat er bijna geen ene prive rijder meer over is.
@desjonnies: Petter Solberg kon op een amateur budget nog steeds meten met de pro’s met een amateur auto van 5 jaar oud… Dus het kan wel…

Overigens heb ik zelf ook een Lancia Delta gehad…
Om de een of andere reden lijkt het in deze filmpjes allemaal veel langszamer dan ik me kan herinneren.. Bovendien, als ik zo veel gas zou geven bij stilstaan zouden mijn koppelingsplaten net zo gloeien als de turbolader…
+ je kon de witte vierkante blokken bij kruispunten van het asfalt aftrekken met acceleren
– je kon elke maand een turbo revisie inplannen bij de specialist.
@desjonnies:
Speciaal voor jouw en de andere echte liefhebbers, op Motorstv is de legends Boucles bezig met allerhande mooi oud rallygeweld..
Porno! En mooi dat er exemplaren nogsteeds gebruikt worden!
Turbo powerrrrr! Heurluk!
Heb niets met de Ford Escort voor op de weg maar de escort rs2000 mk1 en mk2 daar kan ik met enorm veel plezier naar kijken en vooral luisteren. Wat een sound!
Het gekste ding dat Lancia ooit de wereld op gebracht heeft, netjes alleen vind ik m zelf smalle achter wieltjes hebben
Een video met voor bijna iedereen wat leuks…
https://www.youtube.com/watch?v=2zLh8FJk6x4
Ford Escort Mk1 vooral na de langzame bochten als de auto op je af komt… totaal geweldig geluid.
https://www.youtube.com/watch?v=G39yB-jg1v8
En gewoon omdat deze video zo gaaf is… een Mk2 in de handen van Simon McKinley. Damm dude!
https://www.youtube.com/watch?v=vwl40XFvpLE
Zo bizonder vind ik dat geluid niet. Net als de auto zelf overigens.
@meepinz: dan ben je waarschijnlijk te jong.
Ik rij in een ouwe golf VR6, de uitlaat is er vanaf gevallen.
Ik rij al maanden met een duivels geluid, heerlijk!
Dan moet je deze twee Delta S4’s maar eens horen.
Klinken als een “killerbee” wat op je afkomt :)

https://www.youtube.com/watch?v=ARvesNfkXAs

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).