Niet onnodig uren wachten op een berger of op hulp in het buitenland, de ANWB helpt ook op afstand.
Pech in het buitenland is een stuk vervelender dan in Nederland. Je kunt de ANWB inschakelen, maar die gaan vervolgens op lokaal niveau hulptroepen jouw kant opsturen. Een verschil met vroeger is dat de ANWB nu op slimme wijze kleinere problemen op afstand kan oplossen.
ANWB helpt op afstand
Vroeger hing je aan de telefoon als je langs de kant van de weg stond en was het wachten op hulptroepen. Anno 2024 kan de ANWB digitaal helpen op afstand, zonder dat daarbij fysiek een medewerker van een pechhulpdienst ter plaatse is. Het gaat dan om gevallen waarbij problemen via appjes, een telefoongesprek of via een videocall opgelost kunnen worden. We hebben het dan niet over een lekke band, dat is immers lastig digitaal te fixen.
Bij een software probleem met de auto kan de ANWB in sommige gevallen op afstand meekijken en hulp bieden. In het geval van een plots geluidje weet de ANWB ook op afstand hulp te bieden. Als er bijvoorbeeld een steentje vast zit tussen de ankerplaat en de remschijf geeft dit een dramatisch geluid. Kan ik nog wel doorrijden denk je dan? De ANWB kan dan het advies geven eens hard te remmen, of eerst achteruit te rijden en dan in één keer hard op de rem trappen. Het steentje kan dan loskomen en je kunt je weg vervolgen.
De ANWB zegt via deze manier op afstand al meer dan 1200 vakantiegangers op weg te hebben geholpen in het buitenland. Het is een win-win situatie. De ANWB hoeft niet lokale hulptroepen in te zetten en de gestrande automobilist is dankzij hulp op afstand sneller geholpen dan wachten op een fysiek mannetje.
Er komen zo’n 15.000 hulpverzoeken per dag binnen bij de ANWB in deze periode. Tegenover de Telegraaf zegt de organisatie met name veel hulpaanvragen te krijgen van mensen met een camper of caravan. Het hoeft niet altijd gerelateerd te zijn aan autopech. Ook krijgt de Alarmcentrale telefoontjes met betrekking tot buikklachten, koorts en hartklachten. Want ja, Henk snapt niet hoe Google werkt in Spanje en wil toch graag geholpen worden.
Foto: Bentley op een berger, @magnusvannoord via Autoblog Spots
styns zegt
Waarvan akte.
Johanneke zegt
Hoeveel mensen hier hebben ANWB oid? Ik heb het niet, nooit gehad. Ik heb een reservewiel, mobiele telefoon en geld, dus als ik pech zou krijgen is het altijd wel op te lossen lijkt mij.
Overigens 1x stil gestaan, met een toen pas 8 jaar oude auto (onze Ford Ka). Moderne motoren zijn van plastic gemaakt (vandaar dat ik zweer bij motoren uit de jaren 90 en begin jaren 0). Dus een plastic koelvloeistofhuis oid was kapot gegaan, koelvloeistof was eruit gelekt. Gelukkig had ik een fles water mee, kon zo naar het volgende tankstation komen, daar water gekocht, en met nog 1 stop naar mijn ouders kunnen rijden, om de gietijzeren 4g93 uit 1993 uit de garage te halen, die gaat tenminste niet kapot, ondanks de 3 dubbele kmstand.
Mijn garage heeft overigens een metalen exemplaar ter vervanging van de kapotte plastic unit geïnstalleerd. Goh, wie had dat gedacht, plastic motoronderdelen zijn ruk. Wewlad.
hondafiel zegt
Volgens mij komt bij Honda via het jaarlijkse dealeronderhoud de ANWB bij pech in heel Europa. Maar dat is voor een Honda niet nodig.
Crosscabouter zegt
Kan ik bevestigen….
Robert zegt
Ik heb al jaren een WW lidmaatschap. Ben ook een zoon van een voormalig wegenwachter, dus mijn beeld hierover is wat anders ingekleurd. De laatste keer dat ik ze heb gebeld, was wegens een lekke band, omdat k niet de fysieke kracht had om de met een pneumatische sleutel aangedraaide wielbouten met het bij het reservewiel geleverde wielmoersleutel(tje) te kunnen lossen.
Je zal er trouwens over verbaasd zijn waarom mensen op vakantie in paniek de alarmcentrale bellen: ‘de airco is stuk’ staat met afstand op één, gevolgd door legio kwalen die voornamelijk te wijten zijn aan gebrekkig of uitgesteld onderhoud.
Johanneke zegt
Ik trap de bouten altijd los met mijn hak. Sleutel erop, en dan trap je op het uiteinde, hefboom zeg maar. Ofja, ik ga er eerst altijd erop staan, meestal draait ie dan wel los. Als alle 5 een stukje los zijn, krik onder de auto, en fluitje van een cent.
faalhaas zegt
Ik sinds kort, want complexe en breekbare auto en geen (plaats voor) reservewiel.
620henk zegt
Sinds ik rbw heb ben ik ook lid. Vaak kan je het zelf oplossen. Soms niet. Had nieuwe motor, alles in orde. Stond ik andere kant van Nederland en deed niks meer. Kon hem jumpstarten via anwb en toen naar huis, in stad Groningen valt motor weer uit (woonde ik). Bleek de omvormer kapot
sabrerator zegt
Lid sinds 1992.
Met meest uitgebreide lidmaatschap sinds ik de S-Type voor mijn werk ben gaan rijden, nu 7 jaar terug. En maar 1x nodig gehad met de Rover met een kapotte dynamo. Binnen 3 kwartier zat ik in een vervangende auto en de volgende ochtend zat er een nieuwe dynamo in mijn auto.
Wellicht niet echt nodig, maar ik betaal er graag voor. Als je wat hebt is 1 telefoontje genoeg.
petert zegt
Mijn tip zou zijn om altijd een OBD scanner te nemen met een fatsoenlijke app Carly, Carista of eventueel Car Scanner. Dan kan je sommige dingen zelf oplossen of weet je wat voor hulp je nodig hebt.
schuimbekje3 zegt
of je koopt niet zo’n rotte franse, duitse of italiaanse auto met het narcistische idee dat JOUW auto, ondanks eeuwenlange statistieken WEL betrouwbaar is…
onnes zegt
Ik ben nooit lid geweest, zie het als verzekering en betaal liever gewoon voor gebruik. Dat kan in NL ook gewoon: geen lid, dan komen ze toch en reken je af, prima.
Ging er vanuit dat dat in het buitenland ook zo werkte. Tot ik deze zomer op zondagavond op het platteland van Frankrijk stil viel (probleem met mix zuurstof/brandstof). Ik bellen, maar dan komen ze dus NIET. Dus wel iets om rekening mee te houden.
Learning voor ons: als je het defect al voelt aankomen beter om op een strategische plek (bij een grotere stad, garage of dealer) te stranden.
Uiteindelijk met behulp van sympathieke Fransen – ja ze bestaan blijkbaar – bij de bmw dealer aangekomen die ons dezelfde dag op weg geholpen heeft.
Maar toch even zweten met 2 kleine kids op de achterbank.
beetec zegt
Geen lid. Ik heb bij ANWB altijd een beetje een “consumentenbond” gevoel. Bovendien betaal je teveel voor die ene keer dat je ze nodig hebt. Met het geld wat je bespaart kun je die ene keer prima een berger bellen om je naar een garage te laten brengen.
mashell zegt
Geen idee wat een berger kost maar de filosofie van de ANWB is een andere dan afslepen, ze proberen je weer op weg te helpen. Dat lidmaatschapsgeld verdienen de meeste leden terug door de korting op de Human Nature kleding…