
In Affalterbach luisteren ze absoluut niet naar kritiek op grote, lompe, snelle SUV’s.
Een enorm snelle, grote SUV uitbrengen. Kan dat nog wel? In Parijs zien ze het type auto maar wat graag verdwijnen. Bij Mercedes-AMG kan het ze allemaal niets schelen. De Duitsers werken op de achtergrond aan een indrukwekkend krachtige super-SUV.
Het betreft een volledig elektrische SUV die het moet op gaan nemen tegen de Lotus Eletre en de toekomstige elektrische Porsche Cayenne. De EQE SUV en de EQS SUV zijn nu niet bepaald hardlopers voor Mercedes, maar dat zit ze niet in de weg om alsnog een super-SUV op de markt te brengen.
Deze auto, die we voor het gemak maar even AMG GT SUV noemen, zit in het segment ‘niet omdat het moet, maar omdat het kan’. Want werkelijk niemand heeft een achterlijks snelle elektrische SUV nodig. Volgens Autocar belooft het een echt wapen te worden.
1.000 pk
De GT SUV wordt gebouwd op het gloednieuwe AMG.EA-platform. Dit platform brengt niet alleen 800V-technologie mee, maar ook gloednieuwe elektromotoren van het Britse Yasa. Dat is een dochterbedrijf van Mercedes-Benz. Deze compacte, maar krachtige units leveren elk tot 480 pk en 800 Nm aan koppel. Beschikbaar in zowel twin- als tri-motor, kan de Mercedes-AMG GT SUV in de dikste uitvoering een systeemvermogen krijgen van zo’n 1.000 pk.
Het uiterlijk moet weer typisch Mercedes-AMG worden. Een nieuwe variant van de Panamericana-grille komt op deze SUV, in combinatie met de herkenbare driepuntige LED-koplampen. Daarnaast kun je brede wielkasten verwachten om de spinazie compleet te maken. Ook zou het model verzonken deurgrepen krijgen voor optimale aerodynamica.
De GT SUV krijgt geen coupévariant en heeft dus een vrij rechte achterklep voor maximale bagageruimte. Met zijn formaat positioneert hij zich tussen de EQE SUV en EQS SUV.
Onderhuids krijgt de SUV de nieuwste Active Ride Control-vering, bekend van onder andere de SL en de G-Klasse. Deze hydraulisch aangestuurde ophanging biedt actieve rolbeheersing en een variabele rijhoogte zodat je er ook nog offroad mee kunt spelen.
De productie zal plaatsvinden in Sindelfingen. De verwachting is dat de Mercedes-AMG GT SUV rond 2027 in de showroom staat. De Lotus Eletre heeft het rijk van de elektrische super-SUV nog voor zichzelf, maar Porsche en ook Mercedes-AMG komen eraan.





Moet verboden worden, alleen al om vreselijke vormgeving maar zeker om de 1000pk, absurd.
Hoe calvinistisch… “Is het leuk? Nou dan mag het niet”. Het wordt even wennen voor de sportwagens en de motorfietsen maar de tijd dat elektrische SUV’s sneller zijn dan hen komt er aan.
Heeft niets meer met leuk te maken maar wel met levensgevaarlijk. Zelfde met al die kinderen op een opgevoerde fatbike.
Eigenlijk is geen één auto gevaarlijk, als hij stilstaat.
Het potentiële gevaar zit hem altijd in de chauffeur, die niet met het voertuig overweg kan. Dus een snelle, krachtige auto is niet gevaarlijk. De onkundige chauffeur is het probleem, daarom kun je beter aansturen op meer rijvaardigheid in het algemeen, een rijbewijs halen zonder ooit een verhoogde rijvaardigheidstraining op het circuit gehad te hebben is al jaren, of eigenlijk al decennia lang een tekortkoming. Dus als bestuurder moet je je daarvan bewust zijn, dat is ook verantwoording. Een verhoogde rijvaardigheidstraining op het circuit kost je een paar honderd euro, maar het geeft de bestuurder veel meer zekerheid en vertrouwen in de mogelijkheden met een voertuig. Dat je jezelf kan blijven overschatten is niet af te leren met een verhoogde rijvaardigheidstraining, dat is een psychologisch gebeuren in iemands hoofd.
Dus dit soort auto’s maar verbieden op hun mogelijk krachtig en snelle vooruitgang is absurd en onnozel. Je gaat tenslotte ook geen hond afschieten, omdat hij mogelijk kan bijten.
Een verplichte opschaling van de rijvaardigheid van elke toekomstige chauffeur lijkt mij een beter plan, maar dat roep ik al jaren, maar blijkbaar is dat niet ‘sexy’ genoeg, of zo.
Dit dus, een corsa met 70 pk is ook levensgevaarlijk als je een malloot hebt die plankgas door de dorpkern ligt te racen.
@mashell Wat is er precies zo leuk aan die achterlijke péékaa wedloop dan? Een auto gaat er niet beter van rijden, maar het maakt het verkeer wèl stukken onveiliger. En al helemaal als het zo’n mastodont van 2.500 kg+ is…
Waarom zijn er dit soort reacties over “gevaarlijk” niet bij een BMW M5 met 762 pk?
Met een SUV een gefrustreerde dertiger op een Fazer 650 voorbij steken is gewoon leuk.
Juist omdat het elektrische pk’s zijn dus zonder versnellingsbak en mechanische vertragingen is het allemaal veel beter doseerbaar.
Toen een aantal jaren terug de hele Volvo V40 D2 brigade overstapte op een Tesla Model 3 met 300 pk had ik gedacht dat er elke dag wel één op de kop langs de snelweg zou liggen maar dat gebeurde niet, door de batterij is het zwaartepunt laag, de wegligging goed en door het ontbreken van een transmissie zijn er veel minder destabiliserende factoren uit de aandrijflijn (geen automaat die ontkoppeld wanneer dat niet handig is). Een elektrisch pk monster is gewoon eenvoudiger te rijden.
En tja als het misgaat dan ga je door de vangrail en door het huis dat er achter staat maar dat is bij een M5 ook zo.
Bmw komt voor de nieuwe 3 serie met een M versie van 1500pk….dat is krankzinnig. Ook een Volvo ex30 met 435pk, 60 meer dan basis Porsche 911, levensgevaarlijk.
Moet dat jou echt uitgelegd worden???????
Maar is het leuk dan? ‘Kijk, mijn baksteen kan 0-100 in 2,6 seconden’. En dan komt er een bocht waar ruim 2,5 ton auto de hoek om moet, wat toch wat moeizamer gaan ondanks alle techniek aan boord, want uiteindelijk moeten de krachten toch door 4 kleine contactvlakken die band en asfalt verbinden. Stoplichtsprintjes zijn even leuk, maar dat wordt ook saai als dat het enige is. Met minder dan de helft van het vermogen van deze zit ik al veel te snel boven maximum snelheid op wegen waar stoplichten staan, is die 2 seconden rush nou echt zo leuk? Ik heb liever een tragere, lichtere EV die ook een lichtvoetig bochtengedrag heeft.
Dat 1000pk meteen levensgevaarlijk moet zijn valt denk ik ook wel mee. Zolang degene achter het stuur een werkend brein heeft en niet iedere (on)mogelijkheid het volle vermogen op de weg loslaat valt er vast prima mee te rijden. Het is geen Porsche 930 waar het vermogen er bruut in komt zodra de turbo meeblaast.
Wat is er leuk aan een lomp grote en zware SUV met 1000pk… met ruim de helft kun je ook prima genieten van wat zo’n wagen te bieden heeft, sportief wordt het toch nooit met dergelijke dimensies.
@cdlop01 dit hoorde je nooit iemand zeggen over een RS6, 911 turbo of Veyron. Terwijl die ook 99% van de tijd worden bestuurd door criminelen, bitcoin beleggers of jonge techbro’s die pas een week hun rijbewijs hebben.