• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gewürz! Porsche Panamera heeft een stuurprobleem

Auteur: jaapiyo, gepost 20 december 2018 om 17:44 – 22 Reacties

Pana


Wir fahren fahren fahren auf der AutobaAAAAAAAAAAAAAAAAAAH…

Als er een ding is dat Porsche’s over het algemeen heel goed doen, dan is het wel het betere stuurwerk. Oké, puristen zullen blijven jeremiëren over het verlies van hydraulische stuurbekrachtiging ten faveure van een elektronische hulp, maar dat blijf je toch houden. De vaders van deze puristen zijn er waarschijnlijk nog steeds niet overheen dat Porsche’s überhaupt stuurbekrachtiging kregen. Feit is dat Porsche volgens ons huiseigen Porsche-orakel @casperh ook de elektro-stuurhulp inmiddels prima onder de knie heeft (rijtest). Haters worden dus keihard de mond gesnoerd…of toch niet?

Nou niet helemaal, want juist de elektrische stuurbekrachtiging is de oorzaak van het feit dat de meest recente generatie Porsche Panamera (971) massaal terugmoet naar de verschillende Porsche Centra die de wereld rijk is. Het gaat wereldwijd om maar liefst 74.585 auto’s, geproduceerd tussen 21 maart 2016 en 6 december 2018. Dit getal geeft nog maar weer eens aan wat voor belachelijk succes de Pana (rijtest) is geworden voor Porsche. Ter vergelijking: van de epische Porsche 944, die destijds toch gold als de volumeknaller van het merk, werden er tussen 1982 en 1991 in totaal circa 150.000 gemaakt. Het nieuwe model Pana zit na een dikke twee jaar dus al op de helft daarvan.

Het Nederlandse persbericht doet geen nadere uitspraken over wat er nu precies mis is met de stuurbekrachting, maar geeft alleen aan dat deze ‘opnieuw geprogrammeerd’ moet worden. Gelukkig gaat het internationale persbericht dat tegelijkertijd op de mat viel iets verder in op de materie: de elektronische hulp kan af en toe uitvallen waardoor je ineens een ‘zwaar stuur’ in handen hebt. Niet echt een lekkere ervaring als je er niet op bedacht bent (en dat ben je niet).

Het rectificeren van dit foutje duurt ongeveer een uur bij de dealer en is uiteraard gratis. Goed nieuws dus: heb je eindelijk weer een legitiem excuus om in de showroom te staan kwijlen bij die 911 GT3 Touring Package die je eigenlijk écht had willen hebben.

Ook interessant!

  • Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid rijtest video
    Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid rijtest video
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Porsche 992 GTS rijtest video
    Porsche 992 GTS rijtest video
  • Porsche 992 GT3 rijtest video
    Porsche 992 GT3 rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

971, panamera, pon, Porsche, terugroepactie

Vorig bericht: « Machtig: VW Transporter met 911 Turbo-blok (en stuur!)
Volgend bericht: Marko: “Na Verstappen is het moelijker voor talent” »

Lees Interacties

Reacties

  1. monsieurleloure zegt

    20 december 2018 om 17:51

    Als dit bij een Tesla zou gebeuren hoef je niet eens naar de garage…

    Login om te reageren
    • kraakensmaak zegt

      20 december 2018 om 17:59

      @monsieurleloure: ik weet niet of dat een voordeel is. #bigbrotheriswatchingyou

      Login om te reageren
      • monsieurleloure zegt

        20 december 2018 om 18:05

        @kraakensmaak: scheelt je een ritje naar de dealer, dat dan weer wel

        Login om te reageren
      • goodvibrations zegt

        20 december 2018 om 20:04

        @kraakensmaak: heb je deze reactie op je desktop getypt of je mobiel??..

        Login om te reageren
    • bmwe46m3balling zegt

      20 december 2018 om 18:06

      @monsieurleloure: beter naar de garage dan 1 of andere update

      Login om te reageren
      • ukbob zegt

        20 december 2018 om 18:55

        @bmwe46m3balling: lees t bericht voor de gein nog eens.. de Porsches mogen terug naar de garage voor…
        ..een update!

        Login om te reageren
        • bmwe46m3balling zegt

          20 december 2018 om 22:12

          @ukbob: ze worden opnieuw geprogrammeerd, dat is iets heel anders. Een update betreft een programma wat volledig nieuw is en de oude vervangt. En btw, alsnog naar de garage.

          Login om te reageren
          • pa045 zegt

            21 december 2018 om 07:25

            @bmwe46m3balling: en hoe denk je dat dat in zijn werk gaat?

            Login om te reageren
          • mashell zegt

            21 december 2018 om 08:17

            @bmwe46m3balling: heel andere woorden maar precies hetzelfde.

            Login om te reageren
    • basv zegt

      20 december 2018 om 18:10

      @monsieurleloure: Een bezoekje brengen aan de Porsche dealer is nooit een straf.

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      20 december 2018 om 18:10

      @monsieurleloure: Klopt, die slaat meteen op hol en kan je afschrijven.

      Login om te reageren
      • monsieurleloure zegt

        20 december 2018 om 18:31

        @dutchdriftking: ervaring mee?

        Login om te reageren
        • theblazerunner zegt

          20 december 2018 om 20:20

          @monsieurleloure: Ja bro mijn model S is ook in brand gevlogen

          Login om te reageren
          • potver7 zegt

            20 december 2018 om 22:27

            @theblazerunner: ah, vandaar je nick… ;)

            Login om te reageren
    • roberto zegt

      20 december 2018 om 19:18

      @monsieurleloure: nu je het over dit soort categorie hebt, ik vraag me af wanneer er een artikel komt over de vele geleverde I-Pace’s die vol met storingen zitten?

      Login om te reageren
    • basjaski zegt

      20 december 2018 om 19:43

      @monsieurleloure: precies, een gemiddelde Tesla spendeerd het meeste van z’n tijd bij de dealer omdat er geen reserve onderdelen staan…

      Login om te reageren
    • wildewesten zegt

      21 december 2018 om 00:22

      @monsieurleloure: dan kan je inderdaad beter door naar de sloop

      Login om te reageren
  2. eselkaa zegt

    20 december 2018 om 20:25

    Terugroepacties en voorzorg gebeurt overal. Zal wel meevallen denk ik. Heb nog niks gehoord ;-)

    Login om te reageren
    • gilettelubbers zegt

      20 december 2018 om 20:56

      @eselkaa: ik ook niet! Misschien ook omdat ik een Seat rijd

      Login om te reageren
      • sollie1984 zegt

        20 december 2018 om 21:37

        @gilettelubbers: Ja dan kan je inderdaad lang wachten.

        Login om te reageren
  3. duderuud zegt

    21 december 2018 om 08:00

    @autoblog Jullie publiek is toch veel te jong om de referentie naar Kraftwerk te begrijpen :)

    Login om te reageren
  4. superuniti zegt

    21 december 2018 om 13:48

    Elektrische stuurbekrachtiging… is niet makkelijk!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North